آموزش دستورالعمل داربست بندی

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

ایمنی کارگران ساختمانی در حین انجام کار یکی از مسائلی است که بسیار مورد توجه صنعت ساخت و ساز قرار گرفته است؛ زیرا هیچ موضوعی مهم تر از ایمنی و حفظ جان کارگران و مهندسان در هنگام کار وجود ندارد. داربست ها (Scaffold) یکی از ابزارهای مهم ساختمانی هستند که باید دارای ایمنی های لازم باشند. به همین دلیل ما در این مقاله به ارائه ی اطلاعاتی پیرامون آموزش دستوراالعمل داربست بندی برای شما عزیزان می پردازیم تا بتوانید با اجرای صحیح داربست بندی ایمنی کارگران ساختمانی را تامین کنید. برای داربست بندی باید از لوله های داربستی با کیفیت و مناسب استفاده شود. شما می توانید برای خرید این لوله های داربست از طریق سایت مهدفولاد اقدام کنید.

همچنین در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

چرا ایمنی داربست مهم است؟

همواره شنیده ایم که ایمنی ساختمان ها در هنگام ساخت باید به طور کامل تامین شود. اما ایمنی این ساختمان در هنگام کار و ساخت و ساز یکی دیگر از موارد مهم در ساخت و ساز است که عدم توجه به آن می تواند منجر به بروز حوادث ناگوار شود.

کارگران ساختمانی به هنگام کار در ارتفاعات از داربست برای دسترسی راحت تر به نقاط مختلف ساختمان استفاده می کنند. به همین دلیل اجرای داربست و داربست بندی به شیوه ی نامناسب و نادرست می تواند خطرات مالی و جانی را در هنگام کار به ارمغان بیاورد.

معرفی اجزا داربست بندی

داربست در واقع به سازه ای موقتی گفته می شود که برای دسترسی به نقاط مرتفع ساختمان ها به کار می رود. داربست ها از لوله های داربستی افقی و عمودی تشکیل می شوند که به وسیله ی بست هایی به یکدیگر اتصال داده شده اند. این بست ها پس از پایان کار باز شده و اجرای داربست می تواند از یکدیگر جدا شود. این داربست ها می توانند فلزی یا چوبی باشند؛ البته بدون شک داربست های فلزی از استحکام و ایمنی بالاتری برخوردار هستند.

انواع داربست بندی فلزی برای ساختمان ها

آموزش دستورالعمل داربست بندی به شیوه های مختلفی انجام می شود و بسته به کاربرد آن می تواند متفاوت باشد. برخی از انواع داربست بندی های فلزی برای ساختمان ها به شرح زیر است:

  1. داربست مثلثی؛
  2. داربست معلق؛
  3. داربست چکشی ستاره؛
  4. داربست چکشی کاسه ای.

آیین نامه ایمنی دستورالعمل داربست بندی

رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب داربست ها بسیار مهم است و عدم رعایت این نکات می تواند منجر به بروز حادثه برای کارگران ساختمانی و حتی عابرین پیاده شود. برخی از نکات مهم ایمنی داربست بندی به شرح زیر است:

  • حداکثر فاصله ی پایه های عمودی داربست 2 متر است؛
  • هر دو متر ارتفاع داربست باید دارای 6 الی 7 پله باشد؛
  • پایه های عمودی داربست باید در یک خط قرار داده شوند؛
  • وجود هرگونه دفرمگی، شکستگی، کجی با بریدگی در لوله ها و پایه های داربست ممنوع است؛
  • سکوی داربست باید تحمل وزن 150 تا 250 کیلوگرم را در هر متر مربع داشته باشد.

نکات پایانی درباره آموزش دستورالعمل داربست بندی

ما در این مقاله به ارائه ی اطلاعاتی درباره ی داربست ها و نکات ایمنی آن پرداختیم و نیز نکات آموزش دستورالعمل داربست بندی را به شما ارائه دادیم. باید بدانید که استفاده از لوله های داربستی با کیفیت و مستحکم یکی از نکات اولیه ای است که در هنگام داربست بندی باید به آن توجه نمود. شما می توانید برای اطلاع از قیمت لوله داربستی به صفحه این محصول در وبسایت مهدفولاد مراجعه کنید و همچنین در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید این محصول با کارشناسان متخصص ما تماس بگیرید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز لوله داربست

مشاهده قیمت

سوالات متداول

چه عواملی بر قیمت لوله اثر گذار است؟

عواملی مانند ضخامت، ابعاد، ورن و جنس از مهم‌ترین موارد اثر گذار بر قیمت لوله هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مهد فولاد از به‌روزترین قیمت لوله اطلاع پیدا کنید.

چطور از کیفیت لوله‌ای که می‌خواهم بخرم، اطمینان پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت و خواندن مشخصات فنی و گواهی محصول یا مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره مهدفولاد از کیفیت لوله مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه می‌توان از وزن لوله مورد نیاز خود مطلع شد؟

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت مهدفولاد و استفاده از جدول محاسبه وزن، از حجم و وزن لوله مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید.