علت شوره ورق گالوانیزه چیست؟

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

یکی از محصولات فولادی مهم و پرکابرد که از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود، ورق گالوانیزه است. برخی از ورق‌های گالوانیزه در برخی موارد دچار شوره می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علت شوره ورق گالوانیزه و چگونگی جلوگیری از این اتفاق بپردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه به صفحه این محصول در سایت مهدفولاد مراجعه کنید و نیز در صورت نیاز به خرید این محصول و یا کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما در مهدفولاد تماس حاصل فرمایید.

شوره زدن ورق گالوانیزه چیست؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ورق‌های گالوانیزه به آن دچار می‌شوند، شوره زدن ورق گالوانیزه است. شوره‌های این محصولات عموما سفید هستند و به نام شوره سفید گالوانیزه نیز شناخته می‌شوند. مهم‌ترین علت شوره ورق گالوانیزه، شرایط نامناسب نگهداری و انبارداری است.

ورق‌های گالوانیزه پوشش محافظی بر روی ورق فولادی دارد که سبب افزایش مقاومت ورق فولادی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شود. شوره زدن ورق فولادی سبب کاهش میزان مقاومت محصول می‌شود و به همین دلیل بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله درباره علت شوره ورق گالوانیزه و سپس راه‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

علت شوره ورق گالوانیزه چیست؟

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، شرایط نامناسب نگهداری ورق گالوانیزه در انبار یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین علل شوره زدن ورق گالوانیزه است. پوشش ورق گالوانیزه از جنس روی است. این فلز در محیط‌های مرطوب و مکان‌هایی که از تهویه نامناسب برخوردار هستند، دچار برخی واکنش‌های شیمیایی می‌شود.

هیدروکسید، ماده‌ای سفید و پودری مانند است که از فلز روی پس از وقوع این واکنش‌های شیمیایی تولید می‌شود. شوره سفید ورق گالوانیزه (White Rust) در واقع همان هیدروکسید است که بر روی سطح ورق تشکیل می‌شود.

چه فرآیندی سبب شوره ورق گالوانیزه می‌شود؟

شوره ورق گالوانیزه یکی از مشکلاتی است که در برخی موارد در فرآیند تولید ورق‌های گالوانیزه رخ می‌دهد. این ناهنجاری ممکن است در قالب ذرات ریز یا لایه‌های زبر شبیه شوره شکل بگیرد و روی سطح ورق قرار بگیرد. شوره ورق ممکن است به دلیل عوامل زیر ایجاد شود:

  1. ترکیب شیمیایی ناخالص: وجود ناخالصی‌های معدنی در فرآیند تولید ورق‌های گالوانیزه ممکن است سبب تشکیل شوره شود. این ناخالصی‌ها می‌توانند در فرآیند تولید وارد شوند یا در محیط پیرامون کارخانه واقع شده و با جریان هوا و آب وارد فرآیند تولید شوند.
  2. دما و زمان آب‌کشی: در فرآیند تولید ورق‌های گالوانیزه، برای حذف رطوبت اضافی و تشکیل لایه گالوانیزه، ورق‌ها از طریق یک فرایند آب‌کشی می‌شوند. دما و زمان آب‌کشی نقش مهمی در تشکیل شوره دارند. اگر دما و زمان آب‌کشی مناسب تنظیم نشوند، رطوبت زیاد در لایه گالوانیزه باقی خواهد ماند و باعث تشکیل شوره می‌شود.
  3. ناهنجاری‌های سطحی: ناهنجاری‌های سطحی در ورق‌های گالوانیزه نیز می‌توانند عامل تشکیل شوره باشند. ممکن است ناهنجاری‌هایی مانند نقاط گرم و سرد، ضخامت ناهمگن و خطوط کشش در سطح ورق باعث تشکیل شوره شوند.

برای جلوگیری از تشکیل شوره در ورق‌های گالوانیزه، کنترل دقیق فرایندها و شرایط تولید، مانند کیفیت مواد اولیه، کنترل دما و زمان آب‌کشی و کنترل ناهنجاری‌های سطحی اهمیت دارد.

جلوگیری و ممانعت از ایجاد شوره سفید ورق گالوانیزه

شوره زدن ورق گالوانیزه می‌تواند مشکلات زیادی را برای صنایع ایجاد کند و آنان را با ضررهای مالی زیادی جبران کند. به همین دلیل جلوگیری از شوره بخش مهمی از نگهداری و انبارداری ورق گالوانیزه است. رعایت برخی نکات می‌تواند به شما در جلوگیری از شوره سفید ورق گالوانیزه کمک کند.

  1. قرار ندادن ورق گالوانیزه در محیط بسته و بدون تهویه مناسب؛
  2. جلوگیری از قرار گرفتن مداوم محصول در برابر رطوبت؛
  3. عدم بسته‌بندی ورق گالوانیزه با پلاستیک که سبب خفگی هوا و رطوبت در اطراف ورق می‌شود؛
  4. قرار دادن ورق در انبارهای کاملا خشک و دور از آب؛
  5. قرار گرفتن ورق گالوانیزه بر روی خاک یا چمن و جذب رطوبت آن‌ها در طولانی مدت؛
  6. تهویه مداوم و مناسب هوا در محیط انبار؛
  7. تمیز کردن دائمی ورق‌ها از رطوبت و گرد و خاک در محیط.

سخن پایانی

ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی پیرامون علت شوره ورق گالوانیزه پرداختیم و دانستیم که این محصول به علت قرارگیری در شرایط نامناسب محیطی دچار شوره سفید می‌شود. همچنین برخی راهکارها برای جلوگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه را نیز به شما ارائه نمودیم. شما اکنون می‌توانید با رعایت نکات فوق از شوره زدن محصول خود جلوگیری کنید. در صورتی که سوال و یا ابهامی در این زمینه دارید و یا می‌خواهید به خرید ورق گالوانیزه با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت بپردازید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه مهدفولاد تماس بگیرید. همچنین از اینکه نظرات ارزشمند خود درباره این مقاله را در بخش نظرات با ما به اشتراک می‌گذارید، از شما متشکریم.

محصولات مرتبط:

قیمت روز ورق گالوانیزه

مشاهده قیمت