مشخصات فنی لوله مانیسمان

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

اطلاع از مشخصات فنی لوله مانیسمان بسیار مهم است؛ زیرا این لوله یکی از لوله‌هایی است که در کاربردهای بسیار زیادی و به ویژه در ساخت‌وساز و عمران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله‌ها دارای برخی ویژگی‌ها و مشخصات هستند که سبب تمایز میان آن‌ها می‌شود. برخی از مشخصات فنی لوله مانیسمان شامل وزن، ضخامت، سایز، قطر و ... است. ما در این مقاله از سایت مهدفولاد به ارائه توضیحاتی پیرامون این مشخصات می‌پردازیم. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه مربوط به این محصول در سایت ما به مشاهده لیست قیمت لوله مانیسمان تهران بپردازید و در صورت نیاز لوله مانیسمان موردنظر خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب از مجموعه مهدفولاد خریداری کنید.

انواع لوله مانیسمان و کاربرد آن‌ها

لوله‌های مانیسمان در رده‌های مختلفی تولید و ساخته می‌شوند و این رده‌ها سبب تمایز بین مشخصات فنی لوله مانیسمان می‌شوند. انواع این محصولات شامل لوله مانیسمان رده 20، رده 40، 60، 80، 120 و 160 است. این رده‌بندی بر اساس قطر داخلی لوله و نیز ضخامت آن صورت می‌گیرد و می‌تواند کاربردهای متفاوتی را برای لوله مانیسمان رقم بزند.

لوله‌های مانیسمان در صنایع مختلف برای انتقال مایعات، گازها و مواد جامد به کار می‌روند. برخی از کاربردهای این لوله‌ها عبارتند از:

  1. انتقال آب و فاضلاب در شهرها و روستاها
  2. انتقال نفت، گاز و سوخت‌های فسیلی در صنعت نفت و گاز
  3. انتقال آب و هوا در سیستم‌های تهویه مطبوع
  4. انتقال مواد شیمیایی در صنایع شیمیایی
  5. انتقال مواد غذایی در صنایع غذایی
  6. انتقال مواد خوراکی و آب در صنایع دامداری و کشاورزی
  7. استفاده در سیستم‌های آتش‌نشانی و امنیتی
  8. استفاده در صنعت ساختمان برای انتقال آب، گاز، و بخار
  9. استفاده در سیستم‌های انتقال و توزیع انرژی برق

با توجه به اهمیت این لوله‌ها در صنایع مختلف، انتخاب نوع لوله مناسب برای هر کاربرد و توجه به ویژگی‌های مختلف و مشخصات لوله مانیسمان بسیار حائز اهمیت است. در ادامه شما را با ویژگی‌ها و مشخصات فنی هر یک از این لوله‌های مانیسمان آشنا می‌کنیم.

مشخصات فنی لوله مانیسمان

مشخصات فنی لوله مانیسمان

شاید بهتر است پیش از آن که به سراغ مشخصات و ویژگی‌های این لوله‌ها برویم، اندکی به بررسی چیستی لوله مانیسمان بپردازیم. لوله‌های مانیسمان در واقع لوله‌هایی بدون‌درز هستند. این مسئله بدین معنا است که در ساخت این لوله‌ها هیچگونه درز و یا جوشکاری وجود ندارد. این موضوع سبب افزایش استحکام لوله‌های مانیسمان می‌شود و به همین دلیل می‌توان از این لوله‌ها برای مصارف و کاربردهای متعدد صنعتی و ساختمانی استفاده کرد.

مشخصات فنی لوله مانیسمان از استاندارهای خاصی پیروی می‌کند. لوله‌های فولادی مانیسمان باید دارای مفاد استاندارد B36.10 و لوله‌های استیل مانیسمان دارای استاندارد ASME B36.19 باشند. این استاندارها دارای حداقل‌ها و حداکثرهایی است که لوله‌های مانیسمان باید بر اساس آن ساخته شوند.

مشخصات فنی لوله مانیسمان رده 20

لوله‌های بدون درز رده 20 دارای ضخامت و در نتیجه وزن کمتری نسبت به لوله‌های رده 40 و 80 هستند و مقاومت کمتری در برابر فشار وارده به دیواره‌های لوله از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل از این لوله‌ها برای انتقال گاز و مایعات کم فشار استفاده می‌شود.

  • سایز 2/1 تا 5 اینچ
  • قطر 21.3 تا 141.3 میلی‌متر
  • ضخامت 2.5 تا 4 میلی‌متر
  • وزن 5.5 تا 100 کیلومتر

مشخصات فنی لوله مانیسمان رده 40

این لوله‌ها با توجه به ضخامت و قطر مناسبی که دارند در تجهیزات آتش‌نشانی و صنایع غذایی و دارویی کاربرد بالایی دارند.

  • سایز 2/1 تا 5 اینچ
  • قطر 21.3 تا 141.3 میلی‌متر
  • ضخامت 2.8 تا 6.6 میلی‌متر
  • وزن 7.5 تا 125 کیلوگرم

مشخصات فنی لوله مانیسمان رده 80

قطر خارجی لوله‌های مانیسمان رده 80 تفاوت زیادی با رده 40 این نوع لوله‌ها ندارد؛ اما تفاوت در ضخامت و قطر داخلی این لوله‌ها سبب ایجاد تفاوت در ویژگی‌ها و کاربردهای لوله بدون‌درز رده 80 می‌شود. این لوله‌ها نسبت به دو نوع لوله رده 20 و 40 از مقاومت و وزن بالاتری برخوردار هستند و از آن‌ها در کاخانه‌ها، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود.

  • سایز 2/1 تا 5 اینچ
  • قطر 21.3 تا 141.3 میلی‌متر
  • ضخامت 3.7 تا 9.5 میلی‌متر
  • وزن 9.5 تا 185.8 کیلوگرم

ابعاد استاندارد لوله مانیسمان

لوله‌های مانیسمان دارای رده‌های متفاوتی هستند. ابعاد این لوله‌ها در هنگام ساخت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند سبب استفاده از لوله در کاربردهای مختلفی شود. هر چه لوله دارای ضخامت و مقاومت بیشتری باشد، می‌توان از آن برای کاربردهایی با فشار بالاتر استفاده کرد. این لوله‌ها در طول‌های 6 و 12 متری ساخته می‌شوند و سایزهای متنوعی از آن در بازار موجود است. این موضوع می‌تواند در قیمت لوله مانیسمان نیز تاثیرگذار باشد.

این لوله‌ها بر اساس استانداردهای مختلفی تولید می‌شود که از جمله استانداردهای لوله مانیسمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استاندارد DIN
  2. استاندارد ASME
  3. استاندارد ASTM
  4. استاندارد ANSI
  5. استاندارد API

سخن پایانی

اکنون که با ویژگی‌ها و مشخصات فنی لوله مانیسمان آشنا شدید، باید بدانید که پیش از خرید این محصول باید در ابتدا بر حسب نیاز و کاربرد موردنظر خود در ابتدا به انتخاب لوله مانیسمان با رده مناسب بپردازید و سپس برای خرید این محصول اقدام کنید.

در صورتی که قصد دارید تا به خرید لوله مانیسمان با نازل‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت و مقاومت بپردازید، می‌توانید پس از مشاهده لیست قیمت این لوله‌ها در سایت ما، از طریق تماس با کارشناسان ما در مهدفولاد، به خرید این محصول بپردازید و در صورت نیاز از مشاوره و راهنمایی جهت خرید این محصول بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید سوالات و نظرات خود را در پایان این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز لوله مانیسمان

مشاهده قیمت
سوالات متداول

چه عواملی بر قیمت لوله اثر گذار است؟

عواملی مانند ضخامت، ابعاد، ورن و جنس از مهم‌ترین موارد اثر گذار بر قیمت لوله هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مهد فولاد از به‌روزترین قیمت لوله اطلاع پیدا کنید.

چطور از کیفیت لوله‌ای که می‌خواهم بخرم، اطمینان پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت و خواندن مشخصات فنی و گواهی محصول یا مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره مهدفولاد از کیفیت لوله مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه می‌توان از وزن لوله مورد نیاز خود مطلع شد؟

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت مهدفولاد و استفاده از جدول محاسبه وزن، از حجم و وزن لوله مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید.