آشنایی با انواع تسمه آهنی

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

آشنایی با انواع تسمه آهنی

تسمه‌ها را می‌توان از پرکاربردترین محصولاتی دانست که در صنعت ساختمان‌سازی و سایر صنایع به کار گرفته می‌شوند. این دسته از تجهیزات که در ابعاد و مدل‌های گوناگون تولید شده و کاربردهای متفاوتی دارند، به دسته‌های گوناگونی مانند آهنی، فولادی، گالوانیزه، و... تقسیم‌بندی می‌شوند. در نوشتۀ امروز از وب سایت مهد فولاد قصد داریم به آشنایی با انواع تسمه آهنی پرداخته و شما را با ویژگی‌های آن آشنا سازیم. اگر قصد دارید اطلاعات خود را دربارۀ تسمه‌های آهنی افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه با ما همراه بمانید. شما همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت ورق گرم مورد نظر خود با کارشناسان سایت ما در ارتباط باشید.

تسمه آهنی چیست؟

این دسته از تسمه‌ها که در ایران بیشتر به نام تسمه St37 آن را می‌شناسند، یکی از دسته‌های گوناگون این محصولات بوده و در زمرۀ تسمه سیاه قرار می‌گیرد. گفتنی است که این گزینه از ابزار و تجهیزات پایه در صنعت ساختمان‌سازی شناخته می‌شود. معمولاً آن را با درصد کربن کم می‌سازند و میزان آلیاژ‌های به کار رفته در آن بسیار حائز اهمیت است. تسمه آهنی را با شیوه نورد گرم تولید کرده و به شکل ورق‌های برشی یا کویل به فروش می‌رسانند.

آشنایی با انواع تسمه آهنی

به‌طورکلی، 4 گونه تسمه آهنی وجود دارد که با در نظر گرفتن ضخامت، ابعاد، شیوۀ ساخت و... دسته‌بندی می‌شوند:

تسمه آهنی نوردی

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تسمه‌های آهنی تسمه نوردی است که به دلیل تولید شدن از طریق فرایند نورد گرم به این نام خوانده می‌شود. مهم‌ترین وجه تمایز تسمه نوردی با سایر تسمه‌ها روشی است که برای ساخت آن به کار گرفته می‌شود. در این فرایند از ضایعات آهن آلات و آهن قراضه به‌عنوان مادۀ اولیه استفاده می‌کنند، که این امر موجب مقرون به صرفه‌تر بودن قیمت آن نسبت به سایر تسمه‌ها می‌گردد.

لازم است بدانید از آن‌جایی که فلزهای گوناگونی در ساخت این محصول نقش دارند، تمامی آلیاژهای آن یکسان نبوده و شرایط بخش‌های گوناگون آن متفاوت است؛ این موضوع می‌تواند در زمان تراشکاری یا جوشکاری، موجب بروز مشکل شود.

تسمه آهنی فابریک

در این بخش از آشنایی با انواع تسمه آهنی ، به معرفی تسمه آهنی فابریک می‌پردازیم. برای ساخت این دسته از تسمه‌های آهنی از آلیاژ‌ها و مواد اولیۀ بسیار باکیفیتی استفاده می‌شود؛ به همین دلیل تسمه آهنی فابریک از استحکام و یکپارچگی بالایی برخوردار است. از آن‌جایی که در تولید این محصولات از خطوط اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده می‌شود، سرعت ساخت و حجم آن نسبت به شیوۀ نوردی بیشتر است.

آشنایی با انواع تسمه آهنی

تسمه آهنی ماشین کاری

برای تولید این دسته از محصولات ورق‌های ۶ متری را با استفاده از قیچی یا گیوتین در ضخامت‌های گوناگون برش می‌دهند. سپس درون دستگاه‌های تاب‌گیر و لبه‌گیر وارد شده، پس از آن در اندازه‌های معین بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شوند.

یکی از مزیت‌های بسیار خوب این دسته از تسمه‌ها قابلیت انتخاب آلیاژ و ابعاد مورد نظر توسط مصرف‌کننده است.

تسمه آهنی ترانس

در ادامۀ مطلب آشنایی با انواع تسمه آهنی ، آخرین گزینه ترانس است. برای ساخت این دسته از تسمه‌ها قطعات اولیه را درون استخری حاوی اسید رقیق قرار می‌دهند تا ناخالصی‌ها از سطح آن زدوده شود. پس از آن‌که قطعات خشک شدند، آن‌ها را وارد دستگاه می‌کنند تا کشیده شوند که این کار باعث کاهش ضخامت محصول می‌شود و درنهایت، عملیات تاب‌گیری انجام شده و محصول با ظاهری درخشان به بازار عرضه می‌گردد.

کلام پایانی

در نوشته امروز از وب سایت مهد فولاد به آشنایی با انواع تسمه آهنی پرداختیم و شما را با گونه‌های متفاوت این دسته از آهن آلات آشنا ساختیم. برای این‌که بتوانید تسمه آهنی مناسبی را برای کار خود انتخاب کنید لازم است با شیوه‌های گوناگون ساخت این دسته از تسمه‌ها که به‌طور مفصل در این صفحه به آن پرداختیم آشنا شوید. اگر قصد دارید از قیمت تسمه آهنی مورد نیاز خود اطلاع یافته و یا اقدام به خرید تسمه نمایید، تنها کافی است از طریق منوی سایت ما وارد دسته محصول مورد نظر خود شوید.

قیمت روز تسمه آهنی

مشاهده قیمت