آشنایی با انواع بست داربست

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

داربست یکی از سازه‌هایی است که در ساخت‌وساز و برای دسترسی به نقاط مرتفع ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در ساخت سازه‌های داربستی از انواع بست داربست استفاده می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم به ارائه اطلاعاتی پیرامون بست‌های داربستی و معرفی انواع آن از جمله بست اچ، گردون، چهارپیچ سبک و سنگین، دو پیچ و نیز وزن و شیوه ساخت انواع بست داربست برای شما عزیزان بپردازیم. شما می‌توانید پس از مطالعه این مقاله برای خرید اتصالات لوله داربستی به صفحه این محصول در سایت ما مراجعه کنید؛ همچنین در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در مهدفولاد تماس بگیرید.

آشنایی با انواع بست داربست

بدون شک کار در ارتفاع در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و سبب بروز ضررهای جانی و مالی برای افراد شود. داربست‌ها یکی از سازه‌های ساختمانی برای دسترسی به نقاط مرتفع ساختمان هستند. ایمنی بالای داربست‌ها علاوه بر لوله داربستی به وسیله بست داربست (Scaffolding Fastener) تامین می‌گردد.

در واقع این بست‌ها وظیفه استحکام و شکل‌دهی به سازه را دارند. ما در ادامه این مقاله به معرفی انواع بست داربست می‌پردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بست دو پیچ

این بست‌ها از جنس فلزی هستند و برای اتصال تقاطعی لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بست از دو پیچ برای اتصال لوله‌ها استفاده می‌کند. این نوع بست نسبت به سایر انواع آن راحت‌تر و در زمان کمتری نصب می‌شود.

بست چهار پیچ

این بست مانند بست‌های دوپیچ برای اتصال تقاطعی و در زاویه 90 درجه لوله‌ها استفاده می‌شود. این نوع بست‌ها از جنس چدن نشکن یا داکتیل هستند. این بست دارای چهار مهره، چهار واشر، چهار پیج و دو برگهو دارای وزنی در حدود 1300 تا 1650 گرم است.

بست گردان

اگر دو لوله متقاطع شما نیاز به حرکت بر روی یکدیگر داشته باشند می‌توانید از بست گردان برای اتصال لوله‌ها استفاده کنید. نکته جالب درباره این نوع بست این است که برای اتصال دو لوله توسط بست گردان نیاز نیست تا لوله‌ها حتما در زاویه 90 درجه قرار بگیرند. به همین دلیل در بازار به این نوع بست‌ها بست 360 درجه نیز می‌گویند.

بست تخته‌گیر

یکی دیگر از انواع بست داربست، بسته تخته‌گیر است. این محصول برای اتصال و محکم کردن تخته بر روی داربست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار سبب افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان داربست می‌شود و خیال شما را از عدم بروز حوادث ناگوار راحت‌تر می‌کند.

اتصال لوله‌ای

کاربرد این نوع بست در اتصال دو لوله در امتداد یکدیگر است. این بست علاوه بر داربست‌های ساختمانی برای ساخت غرفه‌های داربستی و گلخانه‌های فلزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بست تک پیچ

بست‌های تک پیچ در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند که فشار زیادی بر روی لوله‌ها و داربست وجود ندارد. کاربرد این لوله‌ها در پوشش‌های داربستی همچون گلخانه‌ها، تکیه‌ها و نمایشگاه‌ها است و کاربرد کمتری نسبت به سایر انواع بست داربست دارد.

آشنایی با انواع بست داربست و کاربرد

معرفی انواع بست داربست از نظر جنس و متریال

اتصالات داربستی در دو جنس مختلف در بازار موجود هستند و افراد بنا به نیاز سازه‌ داربستی خود به خرید هر یک از آن‌ها می‌پردازند. پس بهتر است با این دو نوع متریال بست‌های داربستی آشنا شوید.

  • بست‌های داربست فورج

بست‌های فورج دارای مقاومت مکانیکی بسیار بالایی هستند و می‌توانند تا حد زیادی در برابر ضربه مقاوم باشند و در صورت سقوط از ارتفاع تنها ممکن است کمی دچار تغییر شکل شوند. جنس این بست‌ها از آهن است و برای ساخت آن‌ها از روش ضربه و پرس کردن آهن گداخته شده استفاده می‌شود. سطح این بست‌ها برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی به وسیله‌ لایه‌ای از فلز روی گالوانیزه می‌شوند.

  • بست‌های ریخته‌گری

بست‌های ریخته‌گری یکی دیگر از انواع بست داربست هستند که از جنس چدن ساخته می‌شوند. این بست‌ها برای کاهش هزینه در ساخت سازه‌های کوچک داربستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقاومت مکانیکی این بست‌ها نسبت به بست‌های فورج کمتر است و در صورت ضربه و سقوط از ارتفاع دچار آسیب و شکستگی می‌شوند.

عوامل موثر بر قیمت انواع بست داربست

قیمت بست داربست، همانطور که در بسیاری از محصولات دیگر نیز صادق است، تحت تأثیر چندین عامل قرار می‌گیرد. برخی از عوامل مهمی که می‌توانند بر قیمت انواع بست داربست تأثیر بگذارند، عبارتند از:

  1. مواد اولیه: نوع مواد اولیه استفاده شده در تولید بست داربست می‌تواند بر قیمت آن تأثیر داشته باشد. برای مثال، استفاده از مواد با کیفیت بالا و مقاوم ممکن است قیمت این محصولات را افزایش دهد.
  2. طراحی و ابعاد: طراحی و ابعاد بست داربست نیز می‌توانند بر قیمت آن تأثیر داشته باشند. بست های با طراحی پیچیده‌تر و ویژگی‌های خاص ممکن است گرانتر از بست های ساده و استاندارد باشند.
  3. تکنولوژی تولید: استفاده از تکنولوژی پیشرفته و مدرن در فرآیند تولید انواع بست داربست ممکن است باعث افزایش قیمت آن شود. تجهیزات پیشرفته و روش‌های نوین تولید ممکن است هزینه تولید را افزایش دهند و در نتیجه قیمت نهایی بست را بالا ببرند.
  4. تقاضا و عرضه: عوامل بازاری مانند تقاضا و عرضه نیز می‌توانند بر قیمت این محصول تأثیرگذار باشند. در صورتی که تقاضا برای بست داربست بیشتر از میزان عرضه آن باشد، قیمت آن ممکن است افزایش یابد.
  5. رقابت در بازار: وجود رقابت قوی در بازار بست داربست نیز می‌تواند به کاهش قیمت منجر شود. رقابت بین تولیدکنندگان ممکن است آنها را وادار به کاهش قیمت انواع بست داربست کند.

شما می‌توانید برای مشاهده قیمت انواع مختلف این محصول به صفحه مربوط به "اتصالات لوله داربست" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

وزن بست داربست

وزن بست‌های داربست

وزن بست داربست بستگی به ابعاد و جنس بست داربست مورد نظر دارد. بست داربست‌ها به طور کلی برای استفاده در صنایع مختلف، مانند حمل و نقل، بسته بندی، ساختمان‌سازی و غیره استفاده می‌شوند.

وزن بست داربست‌ها برای استفاده معمولاً در واحدهای کیلوگرم (kg) اندازه گیری می‌شود. بسته به نوع بست داربست و قوانین و استانداردهای محلی، حداکثر وزن مجاز ممکن است متفاوت باشد.

برای دانستن وزن دقیق بست داربستی که در نظر دارید استفاده کنید، بهتر است ابعاد و جزئیات فنی آن را مشخص کنید و با تامین کننده مورد نظرتان تماس بگیرید. آنها می‌توانند شما را در انتخاب بست داربست مناسب با توجه به وزن مورد نظرتان راهنمایی کنند.

سخن پایانی

ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی پیرامون اتصالات داربست و معرفی انواع بست داربست پرداختیم و دانستیم که انواع مختلف این بست‌ها برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. جنس مناسب این بست‌ها می‌تواند در ایمنی داربست بسیار تاثیرگذار باشد. به همین دلیل خرید اتصالات داربستی با کیفیت بالا بسیار مهم است. شما می‌توانید انواع اتصالات داربستی و بست‌ها را با کیفیت بالا و قیمت مناسب از طریق سایت مهدفولاد خریداری کنید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و کسب مشاوره رایگان برای خرید این محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز اتصالات لوله داربست

مشاهده قیمت