راهنمای خرید ناودانی ارزان و به‌صرفه

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه

راهنمای خرید ناودانی

اگر شما هم قصد خرید هرگونه ناودانی را دارید، احتمالا به یک راهنمای خرید ناودانی نیاز دارید!‌ ناودانی‌ها به‌عنوان یکی از پروفیل‌های فولادی پرکاربرد، معمولاً برای ساخت شاسی‌های اتومبیل، قفسه‌بندی‌های انبارها و سایر سازه‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقایسه با ناودانی‌های چوبی، یک ناودانی فولادی با سایز بزرگ‌تر می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی وزن بیشتری را نگه دارد و دوام و استحکام بیشتری دارد.

راهنمای خرید ناودانی شامل اطلاعات مهمی است که تمامی سازندگان و افراد فعال در حوزه آهن‌آلات باید از آن اطلاع داشته باشند. در این مقاله از مهدفولاد می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم. اگر قصد خرید این محصول را دارید، بهتر است حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بتوانید در بهترین زمان ممکن سفارش خود را ثبت کنید.

در مورد ناودانی‌ها بیشتر بدانیم!

حجم زیاد استفاده از ناودانی در ساختمان‌سازی باعث شده که راهنمای خرید ناودانی موردتوجه بسیاری از افراد فعال در حوزه فولاد باشد. ناودانی‌های فولادی برای پشتیبانی از دیوارهای خشک یا سایر پوشش‌های داخلی استفاده می‌شود. این محصول را می‌توان به‌عنوان تیرچه روی سقف‌های سبک استفاده کرد. ناودانی حتی می‌تواند از عرشه سقف پشتیبانی کند. همچنین اجازه می‌دهد تا وزن سازه حفظ شود. این مقطع فولادی عمر طولانی‌تری نسبت به چوب دارد و در برابر پوسیدگی و رطوبت مقاوم است.

ناودانی در صنعت خودروسازی اغلب برای ساخت قاب ماشین استفاده می‌شود. اعضای متقاطع، مهاربندها و اجزای ساختاری مانند تکیه‌گاه همگی می‌توانند از ناودانی سبک‌تر ساخته شوند. ناودانی‌های فولادی استحکام کافی را در یک وسیله نقلیه برای جلوگیری از خمش بیش‌ازحد فراهم می‌کنند. در برخی مکان‌ها از این محصولات به‌عنوان ناودانی‌های فلنج موازی نیز می‌توان استفاده کرد.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ناودانی‌های صنعتی و ساختمانی مختلف به مقاله ما تحت عنوان "ناودانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟" مراجعه کنید!

بررسی ویژگی‌های ناودانی

برای بررسی ویژگی‌های ناودانی باید به برخی از پارامترها توجه داشته باشید.

  • عمق ناودانی

منظور از عمق ناودانی، طول بین بالای یک پایه تیر تا پایین پایه دیگر است.

  • عرض ناودانی

منظور از عرض ناودانی، زمانی است که این محصول در موقعیت "C" قرار داشته باشد.

  • شعاع ناودانی

ناودانی‌ها مانند تیرآهن‌ها شعاع دارند که محاسبه این شعاع می‌تواند در وزن نهایی این محصول تاثیرگذار باشد. بسیاری از تولیدکنندگان ممکن است اطلاعاتی در مورد شعاع ناودانی ارائه ندهند.

دو مورد از پرکاربردترین گریدهای ناودانی‌های فولادی، EN 10025 S275 و ASTM A36 هستند. EN 10025 S275 یک گرید فولادی نرم است که برای کاربردهای مختلف در مهندسی و کاربردهای عمومی ساختمانی مناسب است.

EN 10025 S275 با داشتن مشخصات فولاد کم‌کربن، علی‌رغم استحکام محدود، قابلیت ماشین‌کاری و جوش‌پذیری بالایی را ارائه می‌دهد. فولاد ملایم درجه S275 به‌طور گسترده در صنایع ساخت‌وساز، نگهداری و تولید استفاده می‌شود.

فولاد ملایم ASTM A36 یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای فولادهای ساختاری کربنی است که نورد ملایم و گرم است. ASTM A36 دارای خواص جوشکاری عالی است و برای انواع کاربردها از جمله جوشکاری، خمش و ساخت مناسب است.

انعطاف‌پذیری و استحکام این محصول باعث شده است که فولاد نرم ASTM A36 بیشتر به‌عنوان ماده پایه برای تمام ساختمان‌های ساختمانی و سازه‌ای استفاده شود. بسته به ضخامت و مقاومت در برابر خوردگی آلیاژ، فولاد نرم ASTM A36 یک محصول همه‌کاره با شکل‌پذیری خوب است و می‌تواند با استفاده از فرآیندهای مختلف ماشین‌کاری و شکل‌دهی شود.

راهنمای خرید ناودانی

مهمترین کاربردهای ناودانی چیست؟

ناودانی اغلب در ساختمان‌های تجاری و صنعتی مانند انبارها، همراه با تیرآهن‌ها و سایر اقلام فولادی استفاده می‌شوند. می‌توان از این محصول به‌عنوان بند، ناودانی، مهاربند، تیرچه یا سایر اجزای ساختاری که به استحکام اضافی تیرآهن معمولی نیاز ندارند، استفاده کرد.

از این محصول می‌توان برای نرده‌ها، بند پله‌ها، نرده‌های محافظ و موارد دیگر استفاده کرد. این یک محصول چندمنظوره است که محکم، سبک‌وزن و کم‌تعمیر است؛ بنابراین برای خرید انواع ناودانی باید کاربردهای این محصول را بشناسید. در واقع، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راهنمای خرید ناودانی، بهتر است با مهم‌ترین کاربردهای آن آشنا شوید که عبارتند از:

  1. ساخت قطعات با ناودانی برای ماشین‌آلات، درب‌ها و...
  2. پایه‌ها و تکیه‌گاه‌ها برای گوشه‌های ساختمان، دیوار و حتی نرده‌ها
  3. قابل استفاده در لبه‌های محافظ برای دیوارها
  4. عناصر تزئینی برای سازه‌هایی مانند سیستم کانال سقفی

استفاده از ناودانی‌های فولادی C شکل در مقایسه با ناودانی‌هایی که شکل ظاهری U شکل دارند، در برخی از سازه‌ها چندان محبوب نیست؛ به این دلیل که ناودانی‌های C شکل به‌طور ذاتی ساختار ضعیف‌تری دارند. این امر تحمل وزن اضافی را برای تیر سخت‌تر می‌کند؛ زیرا می‌تواند تحت فشار مداوم تغییر شکل دهد.

راهنمای خرید ناودانی

نکات قبل از خرید نادوانی

اطلاع از راهنمای خرید ناودانی می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید این محصول را با آگاهی کامل بخرید. در ادامه نکاتی که قبل از خرید این محصول باید مدنظر داشته باشید را توضیح می‌دهیم.

اصطلاحات رایج ناودانی را بشناسید:

ناودانی نرمال: ناودانی‌هایی که طول بین 6 تا 12 متر دارند، به‌عنوان ناودانی نرمال شناخته می‌شوند.

کوتاه و بلند: ناودانی‌ها اگر طول 6 متر داشته باشند، به‌عنوان ناودانی کوتاه و اگر طول 12 متر داشته باشند، ناودانی بلند نام دارند.

گل‌میخ: اگر ناودانی برش خورده باشد، در بین افراد فعال حوزه فولاد به‌عنوان گل‌میخ شناخته می‌شود.

گوشت: به ضخامت ناودانی گوشت گفته می‌شود.

سنگین: به ناودانی‌هایی که هم‌وزن ناودانی اروپایی باشد، سنگین گفته می‌شود که وزنی بالاتر از جدول اشتال دارند.

جدول اشتال: در جدولی که استاندارد ابعادی، ضخامت و وزن ناودانی درج شده باشد، جدول اشتال گفته می‌شود.

بنگاه‌داری: هزینه‌ای که بنگاه برای بارگیری و انبارداری این محصول خرج می‌کند، هزینه بنگاه‌داری گفته می‌شود که به ازای هر 1کیلو، 50 هزار تومان است.

معروف‌ترین کارخانه‌های تولید ناودانی را بشناسید!

فولاد البرز غرب، شکفته، ناب تبریز، فولاد کوهپایه، فولاد البرز ایرانیان، فولاد تهران از معروف‌ترین کارخانه‌های تولید این مصحول هستند که ناودانی‌هایی مطابق با استاندارد روز و با بالاترین کیفیت تولید و روانه بازار فولاد می‌کنند.

اگر به‌دنبال خرید ناودانی ارزان هستید، باید تحقیق کنید که کدام کارخانه‌ها محصولاتی با قیمت کمتر تولید می‌کنند.

از قیمت روز ناودانی غافل نشوید!

معمولا در وهله اول برای راهنمای خرید ناودانی، همه ما به قیمت این محصول توجه داریم. قیمت بسیاری از مقاطع فولادی مانند ناودانی، متأثر از عوامل مختلفی است؛ از قیمت لحظه‌ای ارز و دلار گرفته تا قیمت مواد اولیه و شمش، میزان عرضه ‌و تقاضا و...!

بهتر است در بهترین و مناسب‌ترین فرصت اقدام به خرید این محصول کنید؛ چراکه در غیر این‌صورت مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی هستید. همچنین سعی کنید به‌صورت روزانه یا هفتگی روند قیمتی این محصول را در بازار فولاد بررسی کنید تا بتوانید برای خریدتان تصمیم بگیرد. اگر می‌خواهید تجربه خرید ناودانی ارزان‌قیمت را داشته باشید، باید سعی کنید در درست‌ترین زمان ممکن خرید نهایی خودتان را ثبت کنید.

وزن ناودانی

سایزهای مختلف ناودانی را بشناسید!

ناودانی‌ها محصولاتی هستند که به‌صورت شاخه‌ای در طول‌های 6 و 12 متری تولید و روانه بازار فولاد می‌شوند. باتوجه به کاربرد موردنظرتان، مهم است که سایز این محصول را بشناسید و سپس نسبت به خرید آن اقدام کنید. ناودانی‌ها را حتی می‌توان با دستگاه‌های فرز برش یا هوا برش به سایز کوچک‌تر تبدیل کرد که برای کارایی موردنظر شما مفید باشد.

جنس ناودانی را متناسب با کاربرد مدنظر تعیین کنید!

یکی دیگر از عواملی که در راهنمای خرید ناودانی مهم و قابل‌توجه است، جنس این محصول است. ناودانی‌ها بر اساس جنس به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هرکدام کاربردهای خاص خودشان را دارند و برای صنایع مختلف استفاده می‌شوند. جنس برخی از این محصولات به‌دلیل کمتربودن میزان کربن، انعظاف‌پذیری کمی دارند.

ناودانی‌های ضد زنگ دارای پوشش ضد زنگ هستند و معمولا برای محیط‌های مرطوب، مکان‌هایی که امکان خوردگی و زنگ‌زدگی وجود داشته باشد، استفاده می‌شوند؛ درحالی‌که ناودانی‌های آلومینیوم معمولا در نماهای ساختمان کاربرد دارند. با مشخصات هرکدام از جنس‌های مختلف ناودانی، به‌راحتی می‌توانید تشخیص دهید که برای کاربرد خودتان به کدام مصحول نیاز دارید.

وزن ناودانی عامل مهم در راهنمای خرید ناودانی

در راهنمای خرید ناودانی باید وزن ناودانی، استانداردهای این محصول و همچنین ابعاد مختلف آن را بشناسید. جدول اشتال وزن این محصول می‌تواند به شما کمک کند که اطلاعات دقیقی از ناودانی‌ها در زمان خرید داشته باشید و با آگاهی کامل این محصول را بخرید.

ویژگی‌های ظاهری محصول را بعد از تحویل بررسی کنید

یکی از نکات مهم دیگر در راهنمای خرید ناودانی، توجه به شکل ظاهری این محصول بعد از خرید است که اغلب توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می‌شود. ناودانی‌هایی که شما تحویل می‌گیرید، باید از نظر شکل ظاهری صاف و بدون‌پوسته و موج‌زدگی بوده و همچنین کیفیت بالایی داشته باشند. بنابراین لازم است پس از تحویل این محصول به‌صورت دقیق آن را بررسی کنید و اگر مشکلی داشت، می‌توانید با کارشناسان مهد فولاد تماس گرفته و محصول موردنظر را عودت دهید.

کیفیت نهایی محصول تحت تأثیر روش تولید

هنگام خرید ناودانی باید به این نکته دقت داشته باشید که این محصول مطابق چه استانداردی ساخته شده است. ناودانی‌ها از نظر روش تولید به 2 دسته پرسی و فابریک تقسیم می‌شوند که نبشی‌های فابریک طی فرآیند نورد سرد تولیدشده و از کیفیت بالایی هم برخوردار هستند.

آن دسته از نبشی‌هایی که با روش پرسی ساخته می‌شوند، دارای لبه‌های صاف‌تر و دقیق‌تر هستند و برای ساختمان‌سازی به‌کار می‌روند. باتوجه به این مطالب می‌توان به این نتیجه رسید که کیفیت نهایی این محصول تحت‌تأثیر روش تولید آن است و شما باید در راهنمای خرید ناودانی حتما به این مسئله توجه داشته باشید.

همان‌طور که در بالا هم گفته شد، از ناودانی‌ها به‌طور گسترده در مهندسی عمران و ساخت‌وساز، برای پشتیبانی از تیرچه‌های کف و تحمل وزن بالای شکاف‌های پنجره و درب استفاده می‌شود که در آن بار سازه‌ای نیازی به تیرآهن I یا تیرآهن معمولی نیست.

با وجود کاربردهای متعدد این محصول چه در ساختمان‌سازی و چه در صنایع مختلف، اگر مطمئن نیستید که پروژه شما به ناودانی نیاز دارد یا خیر، توصیه می‌کنیم با یک مهندس سازه یا سایر متخصصان واجدشرایط حتما مشورت کنید تا مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی نباشید و دچار ضرر و زیان نشوید.

چگونه از کیفیت ناودانی خریداری شده مطمئن باشیم؟

یکی از عواملی که می‌تواند تعیین‌کننده کیفیت ناودانی باشد، وزن این محصول است. اگر ناودانی از نظر وزن مطابق با جدول اشتال ساخته شده باشد، به این معناست که محصول موردنظر کیفیت بالایی دارد.

در برخی از موارد ناودانی‌ها دچار پوسیدگی یا زنگ‌زدگی هستند که این دو موضوع می‌تواند در کیفیت نهایی ناودانی موردنظر تاثیرگذار باشد. قبل از اینکه سفارش خود را ثبت کنید، بهتر است با کارشناسان ما در این زمینه مشورت کنید تا از راهنمایی‌های لازم در مورد خرید ناودانی باکیفیت بهره‌مند شوید.

خرید انواع ناودانی

سخن پایانی

ناودانی‌ها یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی هستند که به‌راحتی نصب می‌شوند و در صنایع و ساختمان‌سازی کیفیت بسیار بالایی دارند. باتوجه به مطالب گفته شده، اطلاع از قیمت روز ناودانی، اصطلاحات رایج این محصول، شناخت برندهای تولیدکننده ناودانی و... همگی مواردی هستند که در راهنمای خرید ناودانی اهمیت دارند. توجه به این مواردگفته شده می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید محصول موردنظر را در بهترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت خریداری کنید.

نظر شما در مورد راهنمای خرید ناودانی چیست؟ آیا تابه حال تجربه خرید ناودانی را برای ساختمان‌سازی یا حتی بسیاری از صنایع داشته‌اید؟ چه نکته‌ای در زمان خرید برای شما اهمیت بیشتری داشت و باعث شد که بتوانید بهترین خرید را داشته باشید؟ لطفا نظرات، تجربیات و پیشنهادات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید از طریق از سایت مهدفولاد و تماس با کارشناسان ما به خرید انواع مختلف ناودانی صنعتی و ساختمانی با قیمت مناسب و کیفیت بسیار بالا بپردازید.

قیمت روز ناودانی

مشاهده قیمت
سوالات متداول

آیا امکان بازدید از ناودانی‌ها وجود دارد؟

بله. این امکان برای شما مشتری عزیز فراهم است تا با هماهنگی قبلی با کارشناسان پیش از خرید خود، از هر نظر کالا را بررسی کنید، همچنین می‌توانید با کارشناس کنترل کیفی مهدفولاد جهت مشاهده کالا ارتباط برقرار کنید.

محل بارگیری ناودانی‌ها کجاست؟

ناودانی‌ها مستقیما از درب کارخانه‌ها و یا انبار تهران بارگیری می‌شوند. کارشناسان فروش مهدفولاد، نزدیک‌ترین محل تامین به مقصد شما عزیزان را برای ارسال بار تعیین می‌کند تا هزینه‌های باربری کاهش یابد.