ناودانی UPE چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

ناودانی UPE

اگر در حوزه فولاد فعالیت داشته باشید، بدون‌شک ناودانی‌ها را می‌شناسید و حتی بارها تجربه استفاده از این محصولات را چه در ساختمان‌سازی و چه در صنایع مختلف داشته‌اید. ناودانی‌ها را می‌توان به دسته‌بندی‌های مختلفی از نظر جنس، نوع یا حتی وزن تقسیم کرد. به‌عنوان مثال: برخی از این ناودانی‌ها وزنی سبک داشته و به‌عنوان ناودانی سبک شناخته می‌شوند و برخی دیگر نیز وزن سنگینی دارند.

از نظر استاندارد هم می‌توان این محصول را به دو نوع UPE و UPN تقسیم کرد که ناودانی UPE در دسته محصولات سنگین‌وزن قرار دارد. در ادامه در مورد ناودانی UPE صحبت خواهیم کرد. اگر قرار است که در پروژه‌تان از این محصول استفاده کنید، لازم است کاربردها و ویژگی‌های آن را بشناسید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از مهدفولاد را دست ندهید.

ناودانی چیست؟

قبل از اینکه در مورد ناودانی UPE صحبت کنیم، بهتر است نگاهی به ناودانی و ویژگی‌های این محصول داشته باشیم. ناودانی فولادی، یک محصول فولادی به شکل C یا U است که مانند سایر مقاطع توخالی از طریق فرآیند نورد تولید می‌شود.

این محصول از دو فلنج و یک شبکه بال‌‌پهن تشکیل شده است. با این‌حال، فلنج‌ها یا همان بال‌ها می‌توانند مخروطی یا موازی باشند. گوشه‌های ناودانی فولادی دارای شعاع‌های مشخصی است که استحکام این محصول را فراهم می‌کند.

ناودانی سازه‌ای که به‌عنوان ناودانی C شناخته می‌شود، نوعی مقطع فولادی است که اغلب در ساخت‌و‌ساز ساختمان و مهندسی عمران استفاده می‌شود. این محصول از نورد گرم ساخته می‌شود و دارای یک سطح افقی و جان و همچنین دو بال عمودی است. این محصول در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود؛ به همین منظور همیشه برای خرید ناودانی باید به سایز آن توجه ویژه داشت.

ناودانی U شکل و ناودانی C شکل

C-Channel یک محصول نورد گرم با سطح مقطع C شکل است. این ناودانی‌ها دارای دو پایه هستند که توسط یک جان به هم متصل شده‌اند و به آن‌ها ناودانی‌های ساختاری نیز می‌گویند.

ممکن است در برخی مکان‌ها به‌عنوان ناودانی‌های بال موازی نیز از این محصولات استفاده شود که این موضوع با توجه به محیط موردنظر امکان دارد.

ناودانی UPE

برای چه کاری می‌توان از ناودانی C شکل استفاده کرد؟

استفاده از ناودانی C شکل در مقایسه با سایر انواع طراحی، چندان محبوب نیست. به این دلیل که ناودانی‌های C شکل ذاتا ساختار ضعیف‌تری دارند. این امر تحمل وزن اضافی را برای تیر موجود در سازه سخت‌تر می‌کند؛ زیرا می‌تواند تحت فشار مداوم تغییرشکل دهد و بدین‌صورت سازه موردنظر دوام و استحکام چندانی نخواهد داشت.

استفاده از این محصولات در مکان نامناسب می‌تواند باعث شکست طراحی سازه یا به خطرافتادن یکپارچگی ساختاری آن شود. ناودانی‌های C شکل نورد گرم، دارای بال‌های مخروطی هستند؛ در حالی‌که ناودانی U شکل دارای بال‌های موازی است.

U-channel با تفاوت در شکل، کاربردهای آن مشابه ناودانی C است که در بالا ذکر شد. این محصول از نظر شکل ظاهری دارای بال‌های بلندتری است.

یک مثال خوب در این مورد، ناودانی U آلومینیومی است که به‌طور گسترده در بسیاری از صنایع یا حتی در برخی از موارد در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناودانی‌های آلومینیومی C شکل استحکام و دوام بیشتری را فراهم می‌کنند که این موضوع بزرگ‌ترین دلیل محبوبیت این محصولات است. همچنین چندین مزیت و ویژگی مهم برای ساخت‌وساز را ارائه می‌دهد که عبارتند از:

  • قابلیت عملیات حرارتی بالایی دارند.
  • قابلیت ماشین‌کاری خوبی دارند.
  • از قابلیت جوشکاری مطلوبی برخوردار هستند.

این ویژگی‌ها باعث شده که این محصول برای اکثر کاربردها از جمله ساخت تیر فولادی، بسته به نیازهای طراحی ایده‌آل شود. این بدان معناست که ناودانی‌های آلومینیومی U شکل یک انتخاب همه‌کاره در بسیاری از صنایع هستند.

ناودانی UPE

ناودانی‌های U شکل برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

ناودانی‌های U شکل برای سیستم‌های سقف فلزی، سازه‌های فولادی سبک‌وزن و سیستم‌های قاب‌بندی بهترین کارکرد را دارند. برای مثال: این محصولات به‌عنوان ناودانی‌های افقی از طریق سیستم‌های قاب دیوار عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند.

ناودانی‌های U شکل با اندازه‌های مختلف می‌توانند بار استاتیکی را تا بیش از 100 تن فراهم کنند. علاوه‌بر این، مهندسان می‌توانند ناودانی‌های U-شکل را به شکل‌ها و ساختارهای طراحی مساوی یا نابرابر سفارشی کنند که باید این باتوجه به کاربرد و محیط موردنظر طراحی و اجرا شود.

ناودانی UPE چیست؟

در ابتدای مقاله گفتیم که ناودانی‌ها را می‌توان در یک تقسیم‌بندی به 2 دسته سبک و سنگین تقسیم کرد که هرکدام علاوه‌بر شکل ظاهری، کاربردهای متفاوتی هم دارند.

ناودانی UPE در بازار فولاد با نام «ناودانی اروپایی» شناخته می‌شود. کاربرد ناودانی UPE به‌دلیل وزن سنگین و همچنین ضخامت بالای آن، بیشتر در پروژه‌های صنعتی و بزرگ است. عمده‌ترین کاربرد این محصول به‌صورت جفتی در ساخت خرپا، ستون‌ها و به‌صورت تکی در ساخت تیرها و بادبندها است. در اصل، این محصول ناودانی C شکل است که دارای بال‌های موازی است.

این محصول طبق استاندارد اروپائی DIN-1026 تولید می‌شود و می‌توان آن را در سایزهای 30 تا 400 در بازار دید. برای مشاهده مشخصات، ابعاد و سایز این محصول می‌توانید به جدول وزن ناودانی UPE مراجعه کنید.

دو استاندارد UPE و UPN را برای ساخت ناودانی‌ها در نظر می‌گیرند؛ این بدان معناست که اسم ناودانی UPE در اصل از روش تولید و استاندارد این محصول گرفته شده است.

این دو محصول در بال‌ها باهم تفاوت دارند. استانداردهای بال‌های ناودانی UPE به‌صورت موازی است؛ درحالی‌که استاندارد UPN، بال‌های مخروطی‌شکل دارد و برای ناودانی‌ U مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دو استاندارد باعث می‌شوند که محصول تولیدشده مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته باشد و بتوان از آن برای کاربردهای ساختمانی و صنعتی استفاده کرد.

کاربرد ناودانی UPE

ویژگی‌های ناودانی UPE

ناودانی‌های UPE برای کاربردهای مختلفی مانند ساخت ستون، تیرها و باربندها استفاده می‌شود. از این محصول حتی می‌توان در ساخت اسکلت کابین ماشین‌های سنگین هم استفاده کرد.

این نوع مقطع فولادی را می‌توان به شکل‌هایی درآورد و به اندازه‌هایی که برای پروژه موردنظر نیاز است، برش داد که کارکرد با آن‌ها را هنگام ساخت سازه‌های بزرگ بسیار کارآمد می‌کند. آن‌ها همچنین وزن سنگینی دارند و در اغب موارد برای پروژه‌های سبک اصلا کارآمد نیستند و بیشتر استفاده ناودانی UPE در پروژه‌های بزرگ است.

وزن و مشخصات فنی ناودانی اروپایی

در زمان خرید این محصول باید به مشخصات و همچنین وزن ناودانی UPE توجه داشته باشید. ناودانی‌های سنگین که تحت استاندارد DIN-1024 از کشورهای خارجی وارد بازار می‌شوند، دارای سایزهای 40 تا 400 بوده و ناودانی‌های سنگین که در داخل تولید می‌شوند، به‌صورت استاندارد سایزی بین 80 تا 180 میلی‌متر دارند.

وزن این محصولات را می‌توان در جدول اشتال مشاهده کرد. این جدول وزنی برای دسترسی سریع و آسان مهندسان و متخصصان در این زمینه طراحی شده تا بدانند که باید از چه محصولی با چه وزنی استفاده کنند. اگر قرار است که این محصول را خریداری کنید و در مورد وزن آن مطابق با سازه موردنظرتان اطلاعاتی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تا برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید تا بتوانید با دریافت راهنمایی دقیق این محصول را خریداری کنید.

کاربرد ناودانی UPE

تفاوت ناودانی سبک و اروپایی

تفاوت هرکدام از این محصولات در ضخامت و ابعاد آن‌هاست. ناودانی‌های سبک، ضخامت و وزنی کمتر از آنچه که در جدول اشتال وجود دارد، قرار دارند؛ این در حالی است که ناودانی‌های اروپایی همان ناودانی‌های سنگین هستند که وزن زیادی دارند. پس می‌توان نتیجه گرفت که تفاوت اصلی این دو نوع محصول، در وزن هرکدام است.

علاوه‌بر وزن، آنچه که این دو ناودانی را از هم متمایز می‌کند، میزان دوام و استحکام آن‌ها است. ناودانی سنگین، ضخامت بیشتری دارد، مقاوم و مستحکم‌تر است و برای پروژه‌های صنعتی یا پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. ناودانی، وزن سبک و ضخامت کمتری دارد و در موقعیت‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرند که فشار کمتری را متحمل شوند.

این دو محصول حتی از نظر کارخانه تولیدکننده هم متفاوت هستند. بیشتر کارخانه‌های داخلی ناودانی نوع سبک و تعداد محدودی از آن‌‌ها هم ناودانی نوع سبک و هم نوع اروپایی را تولید می‌کنند. قیمت ناودانی UPE هم نسبت به ناودانی‌های سبک و معمولی، به‌دلیل وزن بالاتر و ضخامت بیشتر، در بازار بالاتر است.

قیمت ناودانی UPE

به دلیل استفاده از ناودانی UPE در بسیاری از صنایع، قیمت این محصول برای افرادی که در حوزه فولاد فعالیت دارند، اهمیت زیادی دارد. ضخامت، وزن و سایز این محصول سه فاکتور مهم در قیمت ناودانی UPE است. شما برای ثبت سفارش باید حتما این سه پارامتر را مدنظر داشته باشید. از دیگر عواملی که در قیمت نهایی این محصول تاثیرگذار است، می‌توان به نوسانات نرخ ارز و دلار، هزینه‌های مواد اولیه، هزینه‌های حمل‌ونقل و حتی بسیاری از فاکتورهای دیگر اشاره کرد.

برای قیمت این محصول به پارامترهایی مانند طول، سایز، ضخامت یا حتی کارخانه تولیدکننده توجه داشته باشید؛ چراکه هرکارخانه این محصول را در کیفیت‌های مختلفی تولید می‌کند. باتوجه به تفاوت قیمت انواع ناودانی، برای اینکه خرید بهینه داشته باشید، به ابعاد و وزن هر شاخه ناودانی در زمان خرید حتما توجه کنید.

برای اطلاع از قیمت روز ناودانی، لیست قیمت در جدول بالا کارخانجات تولیدی را براساس ابعاد گزارش کرده، مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با کارشناسان مجرب ما تماس گرفته و در کمترین زمان قیمت روز انواع ناودانی را دریافت کنید: 62999080-021 داخلی 600

کاربرد ناودانی UPE

سخن پایانی

ناودانی فولادی یکی از پرطرفدارترین محصولات در ساخت‌وساز است که در پایه‌ها و تکیه‌گاه‌ها برای گوشه‌های ساختمان، دیوارها و نرده‌ها، لبه‌های محافظ برای دیواره، عناصر تزئینی برای سازه‌هایی مانند سیستم کانال سقفی، مواد قاب برای ساخت‌وساز، ماشین‌آلات، فرآیندهای ساخت و... کاربرد دارد. یکی از انواع ناودانی‌ها که در این مقاله به معرفی آن پرداختیم، ناودانی UPE است که قیمت بالاتری نسبت به ناودانی‌های تولیدی دارد و اگر مطابق با روش فابریک ساخته شود، از کیفیت بیشتری هم برخوردار خواهد شد.

این محصول ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارد و همین موضوع باعث شده که بتوان از آن برای پروژه‌های بزرگ صنعتی و حتی ساختمانی استفاده کرد. این محصولات از کشورهایی مانند ترکیه، روسیه و چین وارد می‌شود و بخش دیگری از نیاز بازار داخلی به این پروفیل‌های فولادی نیز توسط تعداد محدودی از کارخانه‌های داخلی از جمله فولاد ناب تبریز، فولاد شکفته مشهد و مجتمع البزر فولاد ایرانیان تأمین می‌شوند.

یکی از راه‌های خرید ناودانی اروپایی و دیگر ناودانی‌ها، خرید از مجموعه مهدفولاد است. مهدفولاد سال‌هاست که در زمینه فروش و ارائه محصولات فولادی مانند ناودانی و بسیاری از مقاطع دیگر فعالیت دارد. رضایت‌مندی، پشتیبانی مشتریان و ارائه مشاوره فنی و تخصصی اولویت کار این مجموعه است. امیدواریم با ارائه بهترین خدمات از جمله پاسخگویی در اسرع وقت، متعهدبودن و تسهیل در فرآیند خرید، همراهی امین و قابل‌اعتماد برای شما باشیم. مهدفولاد با شعار "راحت بخرید، مطمئن بسازید" همراه همیشگی شماست.

قیمت روز ناودانی

مشاهده قیمت
سوالات متداول

آیا امکان بازدید از ناودانی‌ها وجود دارد؟

بله. این امکان برای شما مشتری عزیز فراهم است تا با هماهنگی قبلی با کارشناسان پیش از خرید خود، از هر نظر کالا را بررسی کنید، همچنین می‌توانید با کارشناس کنترل کیفی مهدفولاد جهت مشاهده کالا ارتباط برقرار کنید.

محل بارگیری ناودانی‌ها کجاست؟

ناودانی‌ها مستقیما از درب کارخانه‌ها و یا انبار تهران بارگیری می‌شوند. کارشناسان فروش مهدفولاد، نزدیک‌ترین محل تامین به مقصد شما عزیزان را برای ارسال بار تعیین می‌کند تا هزینه‌های باربری کاهش یابد.