هاش چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 14 دقیقه

خرید هاش

اگر تاکنون برای خرید تیرآهن اقدام کرده باشید، احتمالا نام تیرآهن هاش به گوشتان خورده باشد و با خود فکر کرده باشید که هاش چیست و چه کاربردی دارد؟ تیرآهن عضو مهم و ضروری هر سازه است که بدون وجود آن‌ نمی‌توان هیچ پروژه ساختمانی را به پایان رساند. اما اکثر مردم تیرآهن و انواع آن را نمی‌شناسند. انواع مختلفی از این مقطع فولادی را می‌توان در بازار دید که متخصصان ساخت‌وساز و برخی از انواع مهندسان باید با آن آشنا باشند.

تیرآهن‌ها در نحوه انتقال وزن ساختمان تاثیر به‌سزایی دارند و تضمین می‌کنند که فونداسیون ساختمان به‌طور محکم سرجای خودش نگه‌داشته می‌شود. یکی از متداول‌ترین نوع تیرآهن، تیرآهن هاش است که کاربردهایی متفاوت دارد.

در این مقاله از مهدفولاد می‌خواهیم در مورد تیرآهن هاش و ویژگی‌های آن صحبت کرده و نکات مهمی را در مورد خرید هاش توضیح دهیم. چنانچه می‌خواهید این محصول را بهتر بشناسید و با آگاهی بیشتری نسبت به خرید هاش اقدام کنید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

همچنین ببینید:

تیرآهن چیست

تیرآهن هاش چیست؟

اگر در بازار فولاد فعالیت داشته باشید، نه‌تنها تیرآهن هاش و شکل ظاهری آن را می‌شناسید، بلکه تا به حال خرید هاش هم انجام داده‌اید. این محصول به‌طور مؤثر وزن سازه را در سراسر فونداسیون ساختمان توزیع می‌کند.

این تیرها با مقاومت در برابر خم‌شدن تحت فشار بار، بار را تحمل می‌کنند. با اعمال نیرو به محور، تیرها به‌صورت جانبی در مقابل این نیرو مقاومت می‌کنند. خرید هاش، دو خرید متفاوتی است؛ به این دلیل که هرکدام از تیرآهن‌های معمولی با تیر هاش متفاوت هستند؛ چه از نظر قیمت، ویژگی یا حتی کاربردهایشان!

تیرآهن هاش پروفیل نوردشده‌ای است که در سایزهای 100 تا 1000 میلی‌متر با طول 12 متر تولید و نسبت به تیرآهن‌های معمولی بال‌های پهن‌تر و بلندتری دارد. شکل ظاهری آن شبیه به H انگلیسی و اندازه بال و ارتفاع آن برابر است. قیمت تیرآهن هاش با توجه به نوع و کیفیت آن متغیر است. در ایران، کارخانه ذوب آهن اصفهان این محصول را در 3 سایز تولید و روانه بازار می‌کند.

در اکثر مواقع، منظور از الگوی توزیع بار در سازه، شامل دال، تیر، ستون و فونداسیون است. این بدان معنی است که تیرآهن هاش در زیر پی و ستون قرار می‌گیرد تا پشتیبانی جامع‌تری در سراسر سازه ایجاد کند. اهداف اولیه خرید هاش عبارتند از:

  1. مقاومت در برابر بارها
  2. توزیع بارها به‌صورت یکنواخت
  3. یکپارچه‌سازی ساختار سازه با هم
  4. جبران نیروهای برشی و خمشی در سازه
همچنین ببینید:

راهنمای خرید هاش

تاریخچه تیرآهن هاش

تاریخچه استفاده از تیرآهن هاش به سال 1908 میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی‌که فردی به‌نام بثلهم در یک کشتی‌سازی از این مقطع فولادی استفاده کرد. این شرکت از این محصول برای سازه‌های ساختمان بلند و پل‌ها، در 4 دهه استفاده می‌کرد. به‌طور کلی با اختراع تیرآهن‌های فولادی بسیاری از سازندگان توانستند از اسکلت‌های فولادی برای تثبیت ساختمان استفاده کنند و ساختمان‌هایی مرتفع‌تر بسازند.

خرید هاش و استفاده از آن‌ها در آن زمان و حتی سال‌ها بعد از آن باعث شد که بسیاری از سازندگان بتوانند ساختمان‌هایی 20 طبقه بسازند؛ چراکه با وجود تیرهای i شکل (یا همان تیرآهن معمولی)، معمولا امکان ساخت آپارتمان‌هایی با بیش از 20 طبقه وجود نداشت. به همین دلیل از آن سال به بعد در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر، از این محصول برای بسیاری از سازه‌های غول‌پیکر به وفور استفاده می‌شود.

خرید هاش

چرا استفاده از تیرآهن هاش مهم است؟

درک ساختار تیرآهن در مهندسی سازه و ساخت‌وساز ضروری است؛ چراکه استفاده از این محصولات راهکاری برای تحمل وزن ساختمان است. تیرآهن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که یک مسیر بار ثابت در پایه ساختمان وجود دارد تا وزن سقف، سقف و کف ساختمان به درستی تحمل شود. متخصصان ساخت‌وساز و مهندسین باید نوع تیرآهنی که برای سازه مناسب است و همچنین نحوه نصب موثر آن‌ها را بدانند تا اطمینان داشته باشند که محصول موردنظر می‌تواند مقاومت ساختمان را تضمین کند.

به‌عنوان مثال: اگر ساختمان موردنظر قرار است که چند طبقه ساخته‌شود، احتمالاً باید از تیرهای سنگین‌تر و بزرگ‌تر مثل خرید هاش برای تحمل بار مؤثر استفاده شود. سازه‌های کوچک‌تر به تیرهای کوچک‌تری نیاز دارند؛ زیرا بار سبک‌تری دارند و نیازی به پشتیبانی زیاد نخواهند داشت. انتخاب نوع نامناسب تیر می‌تواند باعث شود سازه به اندازه کافی پایدار نباشد که بتواند بار خود را تحمل کند و از نظر طول عمر و ایمنی ساختمان مفید نباشد.

همچنین ببینید:

محاسبه تحمل بار تیرآهن

تفاوت تیرآهن هاش از نظر شکل ظاهری چیست؟

به‌طور کلی تیرآهن از 2 قسمت جان و بال تیرآهن تشکیل شده است. جان در وسط سطح مقطع این محصول قرار دارد و در انتهای آن‌ها، دو بال بهم وصل شده است. همین موضوع باعث می‌شود که بتوانید به‌راحتی خرید هاش را انجام دهید. ابعاد بال در تیرآهن معمولی، کمتر از جان بوده، درحالی‌که در تیرآهن هاش، ابعاد بال برابر با ابعاد جان است.

این افزایش سطح مقطع باعث‌ شده که مقاومت تیرآهن هاش در برابر تنش برشی افزایش پیدا کند. از طرفی، ممان اینرسی با افزایش طول بال، بیشتر خواهد شد. با افزایش ممان اینرسی، میزان تنش خمشی واردشده به پروفیل نیز کمتر می‌شود؛ در نتیجه می‌توان گفت که دیگر تفاوت تیرآهن و هاش در مقاومت بیشتر هاش نسبت به بارهای خمشی است.

اصلی‌ترین تفاوتی که می‌توان برای خرید هاش در نظر گرفت، شکل ظاهری هرکدام از این محصولات است. شکل ظاهری هاش کاملا متفاوت است و به همین خاطر می‌توان انواع هاش را در بازار دید.

تیرآهن‌های معمولی سطح مقطعی شبیه به I انگلیسی دارند؛ درحالی‌که تیرآهن هاش به شکل H انگلیسی است. بنابراین شما به‌راحتی می‌توانید با همان نگاه اول این دو محصول را از همدیگر تشخیص دهید و خرید هاش را انجام دهید. تیرآهن هاش بال‌های بلندتر و پهن‌تری دارد و در دسته پروفیل‌های بال پهن طبقه‌بندی می‌شود.

ویژگی‌های تیرآهن هاش چیست؟

تیرآهن بال پهن با سرعتی که دارد و مقدار فضای کمی که اشغال می‌کند، باعث می‌شود که شما بتوانید زمان کمتری را صرف پروژه ساختمانی خود کنید؛ به همین دلیل خیلی از افراد در بازار فولاد به‌دنبال خرید هاش هستند. مهمترین ویژگی‌های این محصول عبارتند از:

  1. استفاده از تیرآهن هاش مقدار ضریب خطا و میزان مصرف آهن را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی شود.
  2. بعد از تکمیل پروژه ساختما‌ن‌سازی، شما شاهد سازه‌ای یکنواخت خواهید بود.
  3. این محصولات نیروی عمودی وارد بر خود را به‌راحتی مهار می‌کنند و به نوعی تکیه‌گاه عمودی عالی محسوب می‌شوند.
  4. حتی این نوع تیرآهن قابلیت استفاده با طول 100 متر را هم دارد.

خرید هاش

مزایا و معایب استفاده از تیرآهن هاش چیست؟

خرید هاش و استفاده از آن با مزایایی برای سازه همراه است که عبارتند از:

  • استحکام ساختاری بالا

در مقایسه با I-beam یا تیرآهن‌های معمولی، معمولا این محصولات از ابعاد و بال‌های پهن‌تری برخوردار هستند؛ بنابراین می‌توانند استحکام بی‌نظیری را به سازه ببخشند.

  • وزن سازه سبک

خرید هاش در مقایسه با سایر تیرآهن‌ها باعث می‌شود وزن سازه فولادی کاهش ‌یابد و در نتیجه سبب کاهش نیروی داخلی طراحی سازه و کاهش هزینه می‌شود.

  • پایداری ساختمان

سازه فولادی که معمولا از تیرآهن هاش ساخته شده است، دارای ساختار علمی و معقول با انعطاف‌پذیری خوب و پایداری ساختاری بالا است. برای سازه‌هایی که در برابر ارتعاشات و بارهای ضربه‌ای زیاد مقاومت می‌کنند، استفاده از این محصول مناسب است.

  • افزایش سطح کاربری موثر سازه

ستون اسکلت فلزی در مقایسه با سازه بتنی دارای سطح مقطع کمی است که می‌تواند سطح کاربری موثر ساختمان را افزایش دهد.

  • صرفه‌جویی در کار و مواد

جوشکاری تیرآهن هاش می‌تواند در کار و مواد صرفه‌جویی کند و مصرف مواد خام، انرژی و نیروی کار را کاهش دهد.

  • حفاظت از محیط زیست

خرید هاش به 3 دلیل می‌تواند به‌طور موثر از محیط زیست محافظت کند. اول از همه اینکه در ساخت سازه فولادی با تیرآهن هاش نتیجه صدای کمتر و گرد و غبار کمتری ایجاد می‌شود. ثانیاً به‌دلیل کاهش وزن خود، مقدار خاک گرفته شده برای پی‌سازی کم است که آسیب کمی به منابع زمین وارد می کند. علاوه‌بر این، مقدار بتن به‌شدت کاهش پیدا می‌کند که برای حفاظت از محیط زیست مفید است.

ثالثا، پس از پایان عمر مفید سازه ساختمان، سازه برچیده می‌شود؛ در نتیجه مقدار کمی زباله جامد ایجاد می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که بتوان این محصول را بازیافت کرد.

در کنار تمامی مزایای خرید تیرآهن هاش، بد نیست به این موضوع هم بپردازیم که این محصول می‌تواند معایبی هم برای سازه به همراه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین معایب خرید هاش عبارتند از:

  1. کاهش مقاومت فولاد در دمای بالا
  2. مخارج بالای حفاظت در برابر خوردگی
  3. پرهزینه‌بودن انجام آزمایش جوش روی این محصول

خرید هاش

‌کاربرد تیرآهن هاش چیست؟

برای اینکه درک کاملی از کاربرد و خرید هاش داشته باشید، باید خصوصیات این مقطع فولادی را بشناسید. عرض بال‌ها در تیرآهن هاش از تیرآهن معمولی بلندتر است و به این دلیل که سطح مقطع بزرگ‌تری دارد، تنش مکانیکی کمتری را به سازه منتقل می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، بال و جان این نوع تیرآهن یکسان است و همین موضوع باعث می‌شود که بتوانند در برابر نیروهای خمشی و برشی مقاومت کنند. در نهایت می‌توان گفت این محصول برای سازه‌هایی با ارتفاع زیاد اختراع شده است و تقاضا برای این پروفیل به‌دلیل کاربرد وسیع آن زیاد است. بدون شک، بدون وجود تیرآهن هاش هیچ‌کدام از این سازه‌های بزرگ و عظیم‌الجثه وجود نداشتند.

به‌طور کلی تیرآهن‌های بال پهن برای ایجاد مقاومت بیشتر و تنش مکانیکی تولید شده‌اند که دارای سطح مقطع بزرگ‌تری نسبت به سایر تیرآهن‌ها هستند. همین بزرگ‌بودن سطح مقطع این محصولات باعث شده که کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

تیرآهن H اغلب برای اعضای تیر و ستون در سازه‌های صنعتی و عمرانی استفاده می‌شود؛ یعنی این اصلی‌ترین کاربر هاش است. از مهمترین کاربرد تیرآهن هاش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پشتیبانی باربر سازه‌های صنعتی.
  2. ساختار تجهیزات صنعتی مانند پتروشیمی و برق.
  3. اجزای پل فولادی با دهانه بلند.
  4. ساختار قاب تولید کشتی و ماشین‌آلات.

در ساخت بسیاری از ابرسازه‌ها مانند صنایع پل‌سازی، سدسازی و پتروشیمی که به‌دلیل طول زیاد به مقاومت بالا نیاز دارند، حتما باید از تیرآهن‌های بال پهن استفاده کرد؛ دقیقا به همین دلیل است که قیمت خرید هاش یکی از دغدغه‌های طراحان سازه‌های عظیم است.

انواع تیرآهن هاش

می‌توان در بازار فولاد انواع هاش را دید. خود تیرآهن به چند دسته مختلفی تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها، تیرآهن‌های H یا همان بال پهن است. این در حالی است که خود تیرآهن هاش به چند دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • تیرآهن هاش سنگین

این محصول را در بازار فولاد با نام‌های IPBV یا HEB هم می‌شناسند. ضخامت بال‌های هاش سنگین نسبت به هاش سبک بیشتر است. همچنین این تیرآهن جزو پرفروش‌ترین تیرآهن‌های دنیا است.

  • تیرآهن هاش فوق سنگین

این محصول در ضخامت‌های بسیار بالا و برای ساختمان‌های عظیم‌الجثه و بالای 20 طبقه ساخته می‌شود.

  • تیرآهن هاش سبک

یکی از انواع هاش، تیرآهن هاش سبک IPBL است که دارای ضخامت بال کمتری است. معمولا این نوع تیرآهن در شرکت ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود.

تیرآهن هاش سبک و سنگین علاوه‌بر اینکه از نظر ضخامت باهم اختلاف دارند، از نظر وزن هم تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. برای به‌دست آوردن وزن هرکدام می‌توانید به جدول وزن تیرآهن هاش مراجعه کنید یا اینکه یک کیلو از هر محصول را در طول شاخه که معمولا 12 متر است، ضرب کنید.

تولید تیرآهن هاش

فرآیند تولید هاش، دو فرآیند مجزا و متفاوت از یکدیگر است. فرآیند تولید تیرآهن هاش، فرآیند نورد گرم است. قیمت این محصولات به ازای هر کیلوگرم یا تن و براساس مقدار خرید شما محاسبه می‌شود. همچنین تولید میلگرد و انواع میلگرد، پیچ و مهره و فولاد نبشی به روش نورد گرم انجام می‌شود که یکی از متداول‌ترین روش‌های شکل‌دهی فلزات است.

به همین دلیل روش ساخت مصنوعات فلزی نیز تقریبا مشابه است. برای تولید تیرآهن هاش، فلز را در دمای بالا تنظیم می‌کنند و از غلتک‌های مختلف عبور می دهند تا در اثر فشار غلتک‌ها تیرهایی ایجاد شود. در متداول‌ترین نوع تولید تیر، فولاد خام در کوره گرم می‌شود و در آسیاب به شکل‌های بسیار باریک نورد می‌شود.

یکی از مهمترین نکات در روش تولید هاش، هدایت دقیق اسلب فولادی در میان نورد است؛ چراکه در صورتی‌که درست انجام نپذیرد، منجر به ایجاد ضخامت نامتعادل در بال خواهد شد. در مرحله آخر، برش محصول انجام می‌شود و معمولا تیرآهن هاش در شاخه‌های 12 متری تولید می‌شوند.

در فرآیند تولید تیرآهن هاش، تیر در طول فرآیند کشش به‌دلیل تأثیر تنش داخلی و اختلاف دما در قطعه ناشی از تغییر انتقال دما در طول فرآیند نورد خم می‌شود. با توجه به نیاز ساخت‌وساز امروزی، مهندسان فرآیند تولید محصولات در عرض‌های مختلف را در نظر گرفتند. در این مرحله با قراردادن محصولات با عرض‌های مختلف و باله‌های دلخواه در فرآیند نورد، تیرهایی با ارتفاع و عرض مختلف به‌دست می‌آید.

با در نظر گرفتن تکنولوژی و کنترل دما، می‌توان تولید این محصول را نیز در نظر گرفت و محصول را به شکل‌های ضخیم یا سفارشی درآورد. سایر محصولاتی که از این فرآیند استفاده می‌کنند، مانند ورق‌ها را می‌توان با استفاده از فرآیند نورد اندازه‌گیری و تولید کرد.

خرید هاش

بهترین تولیدکنندگان تیرآهن هاش

تولید هاش در کارخانه‌های مختلفی در ایران انجام می‌شود؛ اما معمولا چند کارخانه محدود در ایران هستند که در زمینه تولید تیرآهن هاش فعالیت دارند؛ چراکه در بیشتر مواقع این محصول از کشورهای خارجی به ایران وارد می‌شود. از مهمترین کارخانه‌های تولیدی تیرآهن هاش در ایران می‌توان کارخانه‌های زیر را نام برد:

  1. کارخانه ذوب آهن اصفهان
  2. کارخانه فولاد البرز ایرانیان
  3. کارخانه فولاد غرب آسیا
  4. کارخانه جهان فولاد غرب (کرمانشاه)
  • کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال 1350 تاسیس شد که به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین کارخانه تولید‌کننده مقاطع فولادی شناخته می‌شود. ذوب آهن اصفهان اولین و بزرگترین تولیدکننده فولاد و ریل ساختمانی در ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات بلند در خاورمیانه با ظرفیت 3 میلیون و 600 هزار تن فولاد است که انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند. این شرکت نقش عمده‌ای در شکل‌گیری سایر شرکت‌های صنعت فولاد ایران داشته و از این‌رو بنیانگذار صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود.

محصولات این شرکت به بیش از 23 کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شوند. همچنین در بازار داخلی، از این محصولات در برخی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ساختمانی کشور استفاده شده است؛ از جمله برج میلاد تهران، نیروگاه اتمی بوشهر، سدهای بزرگ و مترو! محصولات این شرکت با علامت اختصاری «ESCO» روی بال تیرآهن و بین آج‌های میلگرد قابل‌شناسایی هستند.

این کارخانه در جنوب غربی استان اصفهان قرار دارد که نقش مهمی در شکل‌گیری سایر صنایع فولاد ایران ایفا کرد و از این‌رو مادر صنعت فولاد کشور است. از مهم‌ترین محصولات تولیدشده این کارخانه می‌توان به تولید تیرآهن هاش اشاره کرد که سایز تیرآهن هاشِ تولیدی در این کارخانه، معمولا سایزهای 12 تا 30 است.

  • کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

کارخانه فولاد البرز ایرانیان (همچنین با نام‌های فایکو، فولاد البرز ایران و شرکت فولاد البرز ایرانیان) یک کارخانه با ظرفیت 800 هزار تن در سال (TTPA) کوره قوس الکتریکی (EAF) در مازندران است. از مهم‌ترین محصولات تولیدشده این کارخانه، تیرآهن هاش هستند که در سایزهای مختلف تولید می‌شوند. این کارخانه در زمینه تولید انواع مقاطع فولادی گرم در اشکال، اندازه‌ها و مشخصات مختلف فعالیت دارد. تولید سالانه بیش از 1.5 میلیون تن انواع مقاطع فولادی و صنعتی، این مجموعه را به گران‌ترین تولیدکنندگان فولاد کشور و منطقه تبدیل کرده است.

تنوع محصولات فایکو شامل میلگردهای صنعتی و ساختمانی از قطر 8 تا 32 میلی‌متر و انواع تیرآهن‌ IPE، IPN UPE و همچنین تیرآهن هاش است.

همچنین ببینید:

قیمت تیرآهن IPE

  • کارخانه فولاد غرب آسیا

شرکت فولاد غرب آسیا با 20 سال سابقه توانسته است یکی از صادرکنندگان موفق در این زمینه باشد. تمامی دستگاه‌های این مجموعه مجهز به سیستم MAP است. عمده‎‌ترین هدف کارخانه فولاد غرب آسیا، صادرات انواع محصولات فولادی شامل بیلت‌های فولادی، ورق‌های عریض فولادی، مفتول و شمش‌های فولادی است. یکی دیگر از فعالیت‌های این کارخانه، تولید هاش است که نوع هاش آن مطابق با استاندارد DIN 1025-5 است. برای خرید هاش این کارخانه می‌تواند انتخاب نهایی شما باشد

وزن هاش

چگونه می‌توان هاش را از تیرآهن معمولی تشخیص داد؟

در صنعت ساخت‌و‌ساز، درک این موضوع که چگونه می‌توان تیرآهن‌ها را از هم تشخیص داد، موضوع مهمی است. معمولا در نگاه اول، کاربرد و ویژگی‌های تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی یکسان به‌نظر می‌رسد؛ این در حالی است که بین آن‌ها تفاوت‌های فاحشی وجود دارد که لازم است هرکدام را بدانید.

I Beams یا همان تیرآهن‌های معمولی شبیه به حرف I انگلیسی هستند؛ با این حال، بر خلاف تیرهای فولادی H، تیرهای I از دو صفحه افقی تشکیل شده که توسط یک جزء عمودی (شبکه) به‌هم متصل شده‌اند.

همچنین دارای لبه‌های مخروطی و سطح مقطع کمی بالاتر در مقایسه با نوع دیگر از تیرآهن‌ها هستند. این درحالی است که تیرآهن هاش، همان‌طور که از نام آن پیداست، به شکل "H" بزرگ است. این تیرها دارای فلنج‌های عریض‌تر هستند که برخی از سازندگان فولاد سازه‌ای از آن‌ها اغلب به‌عنوان تیرهای فلنج عریض یاد می‌کنند.

به‌غیر از شکل ظاهری، این دو محصول را از روی خصوصیات آن‌ها نیز می‌توان تشخیص داد. تیرهای معمولی در مقایسه با انواع دیگر فولادهای سازه‌ای بسیار سبک‌وزن هستند. بنابراین، در کاربردهایی که وزن و نیروی وارده به دیوارها ممکن است باعث نگرانی شود، باید تیرهای I را انتخاب کنید. علاوه‌بر این، تیرهای معمولی را می‌توان برای دهانه‌هایی که در هر نقطه‌ای بین 10 تا 30 متر قرار دارند، استفاده کرد.

به این نکته هم توجه داشته باشید که تیرآهن معمولی از یک تکه فولاد نوردشده در سرتاسر تشکیل شده است که در جای خود دستکاری شده و باعث سازگاری با محیط زیست و استفاده از مواد کمتر در فرآیند تولید می‌شود.

تفاوت انواع هاش از نظر وزن و قیمت

خرید هاش علاوه‌بر شکل ظاهری، می‌توانند از نظر قیمت هم با هم تفاوت داشته باشند. تیرآهن هاش وزن بیشتری نسبت به تیرآهن معمولی دارد؛ چراکه دارای سطح مقطع بزرگ‌تر و ضخامت بال‌های بیشتر است.

این افزایش وزن هاش باعث می‌شود که استفاده از آن برای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی کوچک مقرون‌به‌صرفه نباشد؛ به همین دلیل در بسیاری از موارد به‌خصوص سازه‌های کوچک با تعداد طبقات کم، سازندگان ترجیح می‌دهند از تیرآهن معمولی استفاده کنند.

در برخی از موارد هم سازندگان بین هاش، باید پروفیلی را انتخاب کنند که دوام و استحکام کافی را داشته باشد و تا حد امکان در اجرای پروژه، از نظر مالی صرفه‌جویی شود. بنابراین یک طراح باید به تفاوت تیرآهن هاش از نظر هزینه ‌ای، کاملا مسلط باشد. در جدول اشتال، وزن هاش هرکدام به‌صورت جداگانه آورده شده است.

انواع هاش

جدول وزن تیرآهن هاش سبک (HEA)

سایز هاش سبک ارتفاع تیر H ضخامت بال B ضخامت جان D طول بال A وزن شاخه kg/m
100 96 8 5 100 16.7
120 114 8 5 120 19.9
140 133 8.5 5.5 140 24.7
160 152 9 6 160 30.4
180 171 9.5 6 180 35.5
200 190 10 6.5 200 42.3
220 210 11 7 220 50.5
240 230 12 7.5 240 60.3
260 250 12.5 7.5 260 68.2
280 270 13 8 280 76.4
300 290 14 8.5 300 88.3
320 310 15.5 9 300 97.6
340 330 16.5 9.5 300 105
360 350 17.5 10 300 112
400 390 19 11 300 125
450 440 21 11.5 300 140
500 490 23 12 300 155
550 540 24 12.5 300 166
600 590 25 13 300 178
650 640 26 13.5 300 190
700 690 27 14.5 300 204
800 790 28 15 300 224
900 890 30 16 300 252
1000 990 31 16.5 300 272

 

تولید هاش

جدول وزن تیرآهن هاش سنگین (HEB)

سایز هاش سبک ارتفاع تیر H ضخامت بال B ضخامت جان D طول بال A وزن شاخه kg/m
100 100 10 6 10 20.8
120 120 11 6.5 11 27.2
140 140 12 7 12 34.4
160 160 13 8 13 43.4
180 180 14 8.5 14 52.2
200 200 15 9 15 62.5
220 220 16 9.5 16 72.8
240 240 17 10 17 84.8
260 260 17.5 10 17.5 94.8
280 280 18 10.5 18 105
300 300 19 11 19 119
320 320 20.5 11.5 20.5 129
340 340 21.5 12 21.5 137
360 360 22.5 12.5 22.5 145
400 400 24 13.5 24 158
450 450 26 14 26 174
500 500 28 14.5 28 191
550 550 29 15 29 203
600 600 30 15.5 30 216
650 650 31 16 31 229
700 700 32 17 32 245
800 800 33 17.5 33 267
900 900 35 18.5 34 297
1000 1000 36 19 35 320

 

کاربرد هاش

تفاوت خرید هاش از نظر استحکام

یکی دیگر از مواردی که در زمان خرید هاش می‌تواند باعث تمایز هرکدام از این‌ها شود، استحکام است. بدیهی است که به‌دلیل بزرگ‌تربودن سطح مقطع تیرآهن هاش و ضخامت بالای جان و بال آن، استحکام بیشتری داشته و مقاومت آن در برابر بارهای خمشی و بارهای برشی بیشتر باشد.

این افزایش استحکام در برابر بارهای خمشی، باعث ‌شده که بتوان از تیرآهن هاش، در متراژها و طول‌‌های طویل استفاده کرد. حداکثر طول مجاز برای استفاده از تیرآهن معمولی، حدود 30 متر و برای تیرآهن هاش، حداکثر طول مجاز چیزی در حدود 100 متر است. این ویژگی‌ها باعث‌شده که در ساخت ستون‌های بلند در ساختمان‌های بلندمرتبه و همچنین برج‌ها، بیشترین کاربرد را داشته باشد.

تفاوت خرید هاش از نظر کاربری

یکی دیگر از موارد تفاوت در خرید هاش، کاربرد آن‌ها است. در صنایع راه‌سازی، به‌خصوص طراحی و ساخت پل‌های ماشین‌رو با طول زیاد، از تیرآهن هاش استفاده می‌شود؛ به این دلیل که هم مقاومت بالایی در برابر خمش بیشتر دارد و هم در طول‌های زیاد می‌توان از آن استفاده کرد. ساخت سد، اسکله و همچنین ماشین‌آلات فوق‎‌سنگین از دیگر کاربردهای تیرآهن هاش هستند. همچنین در ساختمان‌های ضد زلزله و برج‌های بلندمرتبه می‌توان به وضوح استفاده از تیرآهن H را دید.

برای پروژه‌های کوچک‌تری که نیاز به طول زیاد ستون نیست، به‌جای اینکه هزینه زیاد کنید، می‌توانید از تیرآهن معمولی استفاده کنید. تفاوت هاش از نظر کاربرد، کاملا واضح و فاحش است و سازندگان با در نظر گرفتن این تفاوت می‌توانند بهترین نوع این محصول را خریداری کنند.

کاربرد هاش

سخن پایانی

ما در مقاله خرید هاش در مورد تیرآهن هاش، کاربرد، ویژگی‌ها و حتی خرید این محصول به‌طور کامل صحبت کردیم تا شما بتوانید با این نوع مقطع فولادی آشنایی پیدا کنید. تیرآهن هاش یا بال پهن، یکی از پراستفاده‌ترین مصالح ساختمانی است که امروزه استفاده از آن نسبت به گذشته رواج بیشتری پیدا کرده است و در صنعت فولاد و آهن‌آلات، پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌است. علاوه‌بر کارخانه ذوب آهن، بسیاری از تولیدکنندگان داخلی در تلاش هستند که بتوانند این محصول را تولید و واردات آن را از سایر کشورها متوقف کنند.

در پایان امیدواریم که مقاله هاش چیست از سایت مهدفولاد برای شما مفید بوده باشد. اگر هم نظری، تجربه‌ای یا حتی پیشنهادی در این زمینه دارید، می‌توانید در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید. برای خرید هاش در ضخامت و ابعاد مختلف می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید تا راهنمایی‌های لازم را در این زمینه دریافت کنید و بتوانید بهترین محصولات را با توجه به نیاز خودتان خریداری کنید.

قیمت روز هاش

مشاهده قیمت
سوالات متداول

بعد از ثبت سفارش کالاهای مورد نظر طی چه مدت به دست ما می‌رسد؟

تمام تلاش ما این است که سفارشات در اسرع وقت به دست شما عزیزان برسد، اما نمی‌توان زمان دقیقی بیان کرد؛ بستگی به زمان و مکان سفارش دارد.

آیا امکان پرداخت در محل وجود دارد؟

بله، قبل از تخلیه بار امکان پرداخت در محل وجود دارد.