راهنمای خرید هاش ارزان و به‌صرفه

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

راهنمای خرید هاش

تیرآهن‌ها یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی هستند که به‌طور گسترده در کاربردهای ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌دلیل استحکام بالا و سهولت ساخت، معمولا از این محصول در ساخت خانه‌ها، پل‌ها و بسیاری از صنایع مختلف استفاده می‌کنند. به‌دلیل اهمیت این محصول، خرید هاش باید با دقت و آگاهی انجام شود؛ به همین منظور در این مقاله می‌خواهیم در مورد راهنمای خرید هاش صحبت کنیم.

اگر می‌خواهید در این مورد بیشتر بدانید و قصد خرید تیرآهن را دارید و نمی‌دانید که در این خرید چه پارامترهایی اهمیت دارد، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش چه فرقی با هم دارند؟

قبل از اینکه در مورد راهنمای خرید هاش صحبت کنیم، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که هاش چیست و کمی بیشتر با تیرآهن هاش آشنا و از تفاوت‌های تیرآهن هاش با تیرآهن معمولی آگاه شویم. خرید انواع هاش نیاز به آگاهی و تجربه در این زمینه دارد.

در مورد تیرآهن‌ها عوامل زیادی باید درنظر گرفته شود؛ اما مهم‌ترین عامل محاسبه تحمل بار تیرآهن و بررسی این است که آیا تیرآهن مورنظر می‌تواند بار را حمل کند یا خیر؟ تیرآهن معمولی و H-Beam بسیار شبیه به‌هم هستند؛ زیرا اغلب در موقعیت‌های مشابه استفاده می‌شوند. با این‌حال، تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد.

تیرآهن‌های H و I دو نوع مختلف از اعضای فولادی سازه‌ای هستند که معمولا در ساخت‌وساز استفاده می‌شوند. وجه تمایز، بین شکل ظاهری هرکدام است. تیرآهن هاش شبیه به حرف H انگلیسی است و داری بال‌های پهن‌تر و بزرگ‌تر است؛ در حالی‌که تیر I دارای مقطعی بوده که شبیه حرف "I" است. این دو محصول خواص مکانیکی مشابهی دارند؛ اما در مشخصات ظاهری، دارای ابعادی متفاوت هستند.

تیرآهن‌های H کارایی بیشتری نسبت به مدل‌های I دارند؛ زیرا در حمل بارهای خمشی و برشی بهتر عمل می‌کنند. این محصولات بال‌های پهن‌تری دارند؛ به این معنی که آن‌ها می‌توانند وزن جسمی را که در بالای آن‌ها قرار داده‌شده، بهتر تحمل کنند. این نوع مقاطع فولادی علاوه‌بر داشتن سطح مقطع بیشتر، قادر به مقاومت در برابر نیروهای فشاری بهتر از تیرهای I و همچنین دارای مقادیر مقاومت کششی بیشتری هستند.

بهترین راه برای تعیین اینکه کدام نوع تیرآهن برای پروژه شما بهترین است، مشورت با یک متخصص و مشاور در این زمینه است. تیرآهن‌های H برای تحمل بار کف و سقف در فواصل طولانی‌تر مناسب‌تر هستند؛ درحالی‌که تیرهای i برای تحمل وزن دیوار یا ستون مناسب‌تر هستند.

اگر در مورد خرید انواع هاش تصمیم می‌گیرید، به این نکته دقت داشته باشید که هرکدام، حداقل دهانه‌های متفاوتی دارند. این بدان معنی است که اگر فضای شما دارای دهانه بزرگی است، ممکن است یک تیرآهن معمولی برای آن مناسب نباشد؛ زیرا به متریال بیشتری نسبت به سایر طرح‌ها نیاز دارد.

همچنین ببینید:

تیرآهن چیست

راهنمای خرید هاش

راهنمای خرید هاش

از آنجایی‌که تیرآهن‌های فولادی کاربردهای متنوعی دارند، دارای مشخصات و اشکال مختلفی هستند. گستره وسیع محصولات موجود گاهی اوقات گیج‌کننده است و می‌تواند بررسی محصولات مختلف را چالش‌برانگیز کند. در زمینه راهنمای خرید هاش عوامل مختلفی هستند که شما باید به آن‌ها دقت داشته باشید. برخی از این عوامل را در ادامه توضیح می‌دهیم.

شکل ظاهری تیرآهن

شکل تیرآهن بر وزن و قدرت آن تأثیر گذاشته که در نهایت، این دو بر قیمت نهایی تیرآهن اثر می‌گذارند. همان‌طور که در بالا گفته شد، 2 نوع اصلی تیرآهن، معمولی و هاش هستند که هرکدام با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند تنش‌هایی مانند بارهای برشی و خمشی را تحمل کنند. بنابراین شما باید با توجه به نیازتان و سازه موردنظر ببینید که به کدام نوع تیرآهن نیاز دارید؛ چراکه هرکدام با توجه به شکل ظاهری که دارند، برای مکان خاصی قابل‌استفاده هستند.

از آنجایی‌که در بازار فولاد شاهد نوسان قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای هستیم، پس اگر به‌دنبال خرید هاش ارزان هستید، سعی کنید در بهترین زمان اقدام به خرید کنید و قبل از آن، روند قیمتی این محصول را لحظه‌به‌لحظه چک کنید.

راهنمای خرید هاش

انواع تیرآهن و درجه‌بندی آن

فولاد ترکیبی از آهن و کربن است. بیش از 3500 گرید مختلف فولاد وجود دارد که با توجه به میزان کربن و آلیاژهای موجود در فولاد و همچنین نحوه پردازش آن مشخص می‌شوند. قبل از خرید تیرآهن فولادی، مهم است که تعیین کنید آیا درجه فولاد با نیازهای پروژه شما مطابقت دارد یا خیر؟

بسته به کاربرد موردنظر، الزامات خاص برای مقاومت تیرآهن وجود دارد. تیرآهن‌ها بر اساس مشخصات صنعت و بسته به استحکام و همچنین مواد مورد استفاده دسته‌بندی می‌شوند. تیرآهن‌های جدید با استانداردهای قوی‌تری عرضه می‌شوند و مدل‌های قدیمی به تدریج کنار گذاشته می‌شوند. بسته به فرآیند تولید، این محصول نهایی را می‌توان در دسته تیرآهن فولاد کربنی، فولاد با عملکرد بالا یا فولاد ملایم طبقه‌بندی کرد. معمولا تیرهای فولادی در A572، A588 و A36 عرضه می‌شوند.

  1. فولاد A572 یک فولاد با استحکام بالا و کم‌آلیاژ (HSLA) است که نسبت به وزن خود استحکام بسیار خوبی دارد. این آلیاژ فولاد تعادل خوبی بین استحکام کششی، جوش‌پذیری و هزینه کم است.
  2. A588 یکی دیگر از آلیاژهای فولادی HSLA با استحکام کششی حتی بیشتر از A572 است. این فولاد علاوه‌بر استحکام و سختی که دارد، در برابر خوردگی هم مقاوم است.
  3. A36 یک درجه خوب از فولاد برای کارهای سبک‌تر است. از آنجایی‌که A36 یک نوع فولاد نرم است، مستعد زنگ‌زدگی و خمش است. با این‌حال، جوشکاری و ماشین‌کاری آن نیز آسان‌تر است.

وزن هاش

یکی از نکات مهم در راهنمای خرید هاش، توجه به وزن محصول است. با استفاده از جدول اشتال تیرآهن می‌توانید اطلاعات هر تیرآهن و وزن هر متر از آن را مشخص کنید و سپس در نهایت برای خریدتان تصمیم بگیرید. باید به این نکته توجه داشت که تیرآهن در اندازه‌های کوچک‌تر وزن کمتری دارد و امکان بسته‌بندی شاخه‌های بیشتری را در یک بسته‌بندی فراهم می‌کند؛ اما با بزرگ‌تر شدن جان و بال، آهن سنگین‌تر می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که شاخه‌های کمتری را در یک بسته قرار داد.

راهنمای خرید هاش

توجه به رنگ تیرآهن قبل از خرید

توجه به رنگ تیرآهن در راهنمای خرید هاش، می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید اصیل‌بودن این محصول را تشخیص دهید. یک تیرآهن باکیفیت باید رنگ نوک مدادی تیره داشته باشد؛ ولی از آنجایی‌که در مجاورت هوا اکسید می‌شود، لازم است تا با رنگ‌های ضد زنگ که معمولا نارنجی هستند، پوشانیده شود تا کیفیت آن کاهش نیابد.

می‌توانید قبل از خرید، با مراجعه حضوری بخشی از رنگ تیرآهن را بخراشید و رنگ واقعی آن را مشاهده کنید تا از باکیفیت‌بودن این محصول مطمئن شوید.

توجه به برندهای موجود در بازار

کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، فایکو، آرین، کرمانشاه، ناب تبریز و ماهان از مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدی تیرآهن در ایران هستند که هرکدام از استانداردهای خاصی برای تولید این محصول استفاده می‌کنند.

البته به این نکته هم اشاره کنیم که هر کارخانه محصولاتی با وزن خاص تولید می‌کند که نشانه تنوع بالای این محصول در بازار است و همین موضوع حساسیت و نیاز به دقت در خرید تیرآهن را افزایش می‌دهد.

هاش ارزان قیمت

حمل و نقل تیرآهن هاش

از نکات کلیدی که در راهنمای خرید هاش مهم است، حمل‌ونقل آن است. این محصول در بازار به‌صورت بندیل 50 تنی عرضه می‌شود و شما می‌توانید آن را به‌صورت شاخه‌ای خریداری کنید. تعداد تیرآهن‌های هر بندیل و همچنین ظرفیت تعداد شاخه می‌تواند برای تعیین قیمت نهایی تیرآهن هاش باشد.

دریافت گواهینامه تیرآهن

اگرچه این مورد الزامی نیست، اما اگر تیرآهن را از یک کارخانه معتبر بخرید، حتما همراه با محصول یک گواهینامه دریافت می‌کنید که تمام ویژگی‌های تیرآهن روی آن نوشته شده است؛ زیرا گواهینامه نشان می‌دهد که تیرآهن با استانداردهای خاص سازمان استانداردهای بین‌المللی (مانند ANSI، ASME و غیره) مطابقت دارد.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فنی که باید توسط متخصصان مربوطه بررسی شود، سالم‌بودن تیرآهن است. توجه به این نکته ضروری است که روی این محصول یک برگه نصب می‌شود که همه این اطلاعات را دارد. یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای تشخیص تیرآهن اصلی از تقلبی ذکر این اطلاعات روی همین برگه در بندیل است.

برای جزئیات بیشتر حتما راهنمای خرید تیرآهن را بخوانید. یک نکته مهم دیگر این است که پس از تحویل تیرآهن‌ها، توصیه می‌شود این محصولات را روی سکوهای چوبی و جدا از مناطق کثیف یا مرطوب نگهداری کنید؛ زیرا هرگونه آلودگی یا رطوبت در هوا باعث خوردگی و زنگ‌زدگی محصولات فولادی می‌شود.

از کجا می‌توانم تیرآهن بخرم؟

بهترین گزینه برای خرید تیرآهن فولادی تماس با یک شرکت تامین‌کننده مقاطع فولادی است. چنین شرکت‌هایی این قابلیت را دارند که فولاد با کیفیت بالا و قیمت مناسب به شما تحویل دهند. از مشاوران این شرکت‌های فولادی درخواست کنید که راهنمایی‌های لازم در مورد راهنمای خرید هاش را در اختیار شما قرار دهند.

اگر می‌خواهید این محصول را در حجم بالایی خریداری کنید، بهتر است آن را به‌صورت مستقیم از خود کارخانه سفارش دهید؛ چراکه این کار می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نهایی پروژه شما شود. خرید هاش ارزان قیمت از کارخانه می‌تواند به سود شما باشد.

راهنمای خرید تیرآهن به‌ شما کمک می‌کند تا مشخصات مناسب محصول را شناسایی کنید. اگر طیف موجود از محصولات نمی‌تواند نیازهای شما را برآورده کند، می‌توانید تیرآهن موردنظرتان را سفارش دهید. اینکه کدام تیرآهن برای پروژه شما بهتر است، به نیازها و ترجیحات خاص شما بستگی دارد. اگر به یک تیر قوی نیاز دارید، ممکن است تیرآهن هاش انتخاب بهتری باشد.

اگر به یک تیرآهن سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر نیاز دارید، شاید تیرآهن معمولی بتواند کار شما را راه بیاندازد. با این‌حال، چندین متغیر وجود دارد که می‌تواند بر استحکام و عملکرد تیرآهن هاش تأثیر بگذارد؛ از جمله فرآیند‌ ساخت، ترکیب و طراحی آن! در نهایت، این به مهندسان و طراحان فردی بستگی دارد که انتخاب کنند کدام نوع تیرآهن برای یک هدف خاص ایده‌آل است.

در اصل می‌توان گفت که تیرآهن‌ها سنگ‌بنای تمام زیرساخت‌ها در سراسر جهان هستند. به احتمال زیاد اگر یک پروژه ساختمانی بزرگ دارید، از تیرهای فولادی برای تکمیل آن استفاده خواهید کرد.

سخن پایانی راهنمای خرید هاش

در این مقاله از مهدفولاد به‌طور کامل در مورد راهنمای خرید هاش صحبت کردیم. در ابتدای مقاله نگاهی به تعریف تیرآهن هاش انداختیم و در نهایت نکاتی که باید قبل و در زمان خرید مدنظر داشته باشید را توضیح دادیم. تیرآهن هاش یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی مورداستفاده در بازار هستند که هنگام حمل بارهای سنگین، در دهانه‌ها یا مسیرهای طولانی استحکام بیشتری را ارائه می‌دهد.

درحالی‌که یک تیرآهن معمولی ممکن است به‌دلیل افزایش سختی (انعطاف‌پذیری کمتر) برای حمل بارهای کوچک‌تر در طول دهانه کوتاه مناسب‌تر باشد. با وجود همه این موارد گفته‌شده، حالا می‌دانید که در راهنمای خرید هاش باید به چه نکاتی دقت داشته باشید تا بتوانید یک خرید بهینه و به‌صرفه را تجربه کنید.

شما می‌توانید پس از مطالعه راهنمای خرید هاش، در صورت نیاز به یافتن بهترین مرکز تأمین و فروش تیرآهن هاش برای پروژه خود می‌توانید با شماره‌های درج‌شده در سایت مهد فولاد تماس بگیرید. شما می‌توانید تمامی دستورالعمل‌های موردنیاز برای خرید تیرآهن را به همراه راهنمایی‌های ضروری از کارشناسان فروش این مجموعه دریافت کنید. تیم پشتیبانی این مجموعه در دسترس شماست تا در تمامی نیازهای اطلاعاتی و خرید بهتر به شما کمک کند.

قیمت روز هاش

مشاهده قیمت
سوالات متداول

بعد از ثبت سفارش کالاهای مورد نظر طی چه مدت به دست ما می‌رسد؟

تمام تلاش ما این است که سفارشات در اسرع وقت به دست شما عزیزان برسد، اما نمی‌توان زمان دقیقی بیان کرد؛ بستگی به زمان و مکان سفارش دارد.

آیا امکان پرداخت در محل وجود دارد؟

بله، قبل از تخلیه بار امکان پرداخت در محل وجود دارد.