تیرآهن IPE یا معمولی چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

تیرآهن IPE

تیرآهن‌ها از مقاطع فولادی هستند که کاربرد بسیاری در ساختمان‌سازی و دیگر صنایع دارند. این مقاطع از انواع مختلفی ساخته می‌شوند که بخش مهمی از هر پروژه ساخت‌وساز را تشکیل می‌دهد؛ عمده هزینه‌ها در حوزه ساخت‌وساز نیز به این بخش و قیمت تیرآهن مربوط می‌شود. یکی از انواع این تیرآهن‌ها، تیرآهن IPE است که در صنعت ساختمان‌سازی بسیار پرکاربرد است. همچنین در بازار آهن‌آلات به این نوع تیرآهن، تیرآهن معمولی نیز گفته می‌شود.

در حالت کلی، تیرآهن‌ها بر اساس ظاهری که دارند به دو دسته H و I تقسیم‌بندی می‌شوند. تیرآهن IPE از پرمصرف‌ترین نوع تیرآهن در بازار آهن‌آلات است که محبوبیت بسیاری در میان مصرف‌کنندگان دارد.

همچنین ببینید:

قیمت تیرآهن IPE

این تیرآهن که یکی از انواع تیرآهن‌های معمولی است، در صنعت ساختمان‌سازی بسیار پرکاربرد است؛ به همین دلیل در ادامه این مقاله از مهدفولاد به بررسی این تیرآهن و استفاده تیرآهن IPE می‌پردازیم. ما در ادامه این مقاله و پس از ارائه اطلاعاتی درباره انواع تیرآهن، به صورت ویژه به بررسی موارد زیر درباره تیرآهن IPE می‌پردازیم:

  • آشنایی با تیرآهن IPE
  • روش تولید این تیرآهن
  • ابعاد و وزن تیرآهن معمولی IPE
  • بررسی کاربرد و مزایا و معایب آن
  • بررسی قیمت این تیرآهن در سایت مهدفولاد

شما می‌توانید پس از مطالعه این مقاله برای اطلاع از قیمت تیرآهن IPE به صفحه مربوط به این محصول در سایت مهدفولاد مراجعه کنید.

همچنین ببینید:

تیرآهن چیست

 معرفی انواع تیرآهن موجود در بازار

تیرآهن از اساسی‌ترین مقاطع فولادی است که در سازه‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. وظیفه اصلی تیرآهن، تحمل تنش‌های ناشی از نیروهای برشی و خمشی است که بر سازه وارد می‌شود که معمولا از آن در ساخت سازه‌های فلزی و به‌عنوان ستون و پل استفاده می‌شود. به لحاظ ظاهری شکل سطح مقطع همه تیرآهن‌ها به‌صورت I یا H ساخته می‌شود.

همه تیرآهن‌ها دارای دو پارامتر مهم به نام بال و جان هستند که همه آن‌ها دارای دو بال افقی و یک جان عمودی هستند. قسمت اصلی تیرآهن را جان می‌گویند و بال‌ها موازی با یکدیگر در دو انتهای تیرآهن قرار دارند. جان تیرآهن در برابر تنش برشی و بال‌ها نیز در برابر لنگر خمشی مقاوم هستند.

تیرآهن IPE

این تیرآهن، یک تیرآهن معمولی و استاندارد است که در کشور ما کاربرد زیادی دارد. تیرآهن IPE بر اساس استاندارد اروپا تولید می‌شود و ضخامت بال آن ثابت است. کاربرد این تیرآهن در ساختمان به‌صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف‌ها و پل‌های لانه زنبوری است.

  • تیرآهن INP

تیرآهن I شکل که ضخامت بال آن‌ها با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش می‌یابد. این استاندارد در واقع استاندارد کارخانه‌های روسیه و چین است.

  • تیرآهن IPB

تیرآهن H یا تیرآهن بال پهن که در آن‌ها طول بال‌ها نسبت به تیرآهن‌‌های IPE افزایش یافته است. این تیرآهن بر اساس وزن به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • تیرآهن IPBV و IPBL

علامت V نشان‌دهنده سنگین بودن و علامت L نشان‌دهنده سبک بودن تیر آهن است. برای مثال: تیرآهن IPBV نشان می‌دهد که تیرآهن عریض سنگین و تیرآهن IPBL نشان می‌دهد که تیرآهن عریض سبک است.

تیرآهن IPE

تعریف تیرآهن IPE

تیرآهن IPE که به آن تیرآهن نیم‌پهن هم گفته می‌شود، یکی از انواع تیرآهن‌های معمولی است. این تیرآهن دارای سطح مقطعی‌شکل است که اگر از دو سر این تیرآهن به آن نگاه شود، ضخامت بال‌های آن در ابتدا و انتها کاملا یکدست است. مرکز تیرآهن که به شکل l است، به‌عنوان جان تیرآهن شناخته می‌شود و به مصرف‌کننده این اطمینان را می‌دهد که در مقابل نیروهای برشی مقاوم است.

تیرآهن IPE بر اساس استاندارد اروپا تولید شده و کشور ما از این تیرآهن در صنایع گوناگون استفاده می‌کند. سازه‌هایی که در ایران ساخته شده و مهندسان ایرانی آن را طراحی می‌کنند، اغلب بر اساس این استاندارد بوده و این موضوع سبب می‌شود تا این نوع تیرآهن در میان مشتریان بسیار محبوب باشد.

نام تیرآهن IPE از عبارت  I profile Europeenne گرفته شده است و سطح مقطع این مدل به شکل  H و I است که به‌صورت روش نورد گرم ساخته و پرداخته می‌شود. این تیرآهن‌ها از دو بال و یک جان تشکیل می‌شوند. بال‌های تیرآهن در برابر فشارهای خمشی و جان آن در برابر نیروهای برشی مانند باد و زلزله از سازه و بنا محافظت می‌کند. تحمل بارهای اصلی در ساختمان‌های مختلف با استفاده از تیرآهن امکان‌پذیر است.

اگر جان تیرآهن به شکل افقی قرار بگیرد، شکل ظاهر آن به‌صورت حرف H دیده می‌شود؛ به همین دلیل هم به آن تیرآهن بال پهن هم گفته می‌شود. اما در صورتی‌که جان عمودی قرار گرفته باشد، به شکل I دیده خواهد شد؛ به همین دلیل این محصول در دسته تیرآهن IPE است. تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش در پهنای بال‌ها، میزان ضخامت بال و کاربرد با یکدیگر متمایز هستند. علاوه‌بر این، قیمت تیرآهن‌های معمولی و هاش نیز با یکدیگر تفاوت دارد. تیرآهن IPE را به شکل زیر نیز می‌توان تعریف کرد:

I-section beam =I نشان‌دهنده سطح مقطع تیرآهن

parallel flanges =P به معنی بال‌های موازی

European =E (تولیدشده بر اساس استاندارد UNI 5398 اروپا)

کاربرد تیرآهن معمولی

تولید تیرآهن IPE

این نوع از تیرآهن همانطور که اشاره کردیم، بر اساس استانداردهای اروپایی تولید می‌شود و در میان مصرف‌کنندگان بسیار محبوب است. ویژگی‌های این تیرآهن توسط استانداردهای UNE 36526 و UNE-EN 10034 تعریف شده است.

از جمله مزایای استفاده از انواع فولاد ضد زنگ برای ساخت تیرهای IPE، انعطاف‌پذیری ترکیبی بالای گروه ضد زنگ است. این موضوع به معنای آن است که سازندگان چندین روش ساخت در انقباض تیر IPE، از جمله اکستروژن، نورد گرم، یا جوشکاری از اجزای جداگانه در دسترس دارند. برخی متالوژیست‌ها این تمایز را قائل هستند که تیرهای H به هم جوش داده می‌شوند؛ درحالی‌که تیرهای I از یک قطعه کار فولادی مهندسی می‌شوند. با این‌حال، این تفاوت تا حد زیادی در ساختار آن‌ها مؤثر است.

 ابعاد تیرآهن IPE

در حالت کلی یک عدد کنار نام تیرآهن قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده ارتفاع یا سایز تیرآهن است. برای مثال: تیرآهن IPE 120، به معنی تیرآهن IPE با ارتفاع ۱۲۰ میلی‌متر است؛ اما در معرفی ابعاد تیرآهن‌ها علاوه‌بر ارتفاع، مشخصاتی مانند عرض و طول نیز استفاده می‌شوند.

  1. ارتفاع تیرآهن IPE: ارتفاع تیرآهن IPE در ایران از سایز ۱۲۰ الی ۳۰۰ میلی‌متر به تولید می‌رسد که در بازار با سایز ۱۲ الی ۳۰ (سانتی‌متر) نیز شناخته می‌شود. البته سایز جهانی تیرآهن IPE در بازه ۸۰ الی ۶۰۰ قابل تولید است.
  2. عرض تیرآهن IPE: عرض این تیرآهن از ۴۶ الی ۲۲۰ میلی‌متر است.
  3. طول تیرآهن IPE: این تیرآهن قابلیت تولید در طول ۸ الی ۱۶ متر را دارد؛ اما بیشترین تولید آن در طول ۱۲ متر است.

 وزن تیرآهن IPE

در کشورهای مختلف مهندسان و مجریان پروژه‌های عمرانی برای تحلیل و طراحی استاندارد، دقیق و اصولی محاسبات خود از کتابچه اشتال که به‌عنوان مهم‌ترین منبع مشترک و کارآمد است، استفاده می‌کنند. در این کتابچه، جدول محاسبه تحمل بار تیرآهن از کاربردی‌ترین جداول برای مهندسان است. با افزایش ارتفاع مقطع تیرآهن، مقاومت آن در برابر بار افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال: مقاومت تیرآهن 16 نسبت به مقاومت تیرآهن 14 بیشتر است.

کاربرد تیرآهن معمولی

 کاربرد تیرآهن IPE

تیرآهن‌های IPE با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، کشش، خمش و تنش‌های فشاری بسیار زیادی را  تحمل می‌کنند. این سازه به‌صورت افقی می‌تواند باری را در میان دو تکیه‌گاه، بدون ایجاد نیروی رانش جانبی بین آن‌ها تحمل کند.

با توجه به آنکه تیرآهن‌ها مقاطع فولادی اساسی و پرمصرفی هستند، بنابراین دارای ابعاد و اشکال مختلفی بوده و برای ساخت سازه‌های فلزی ساختمانی و صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود. در این زمینه تیرآهن IPE با توجه به ضخامتی که بال و جان آن دارد، دارای وزن‌های مختلفی است که از پرکاربردترین نوع تیرآهن به شمار می‌رود.

از جمله کاربردهای این تیرآهن به استفاده از آن‌ها به‌صورت ستون، خرپا، تیر و نعل درگاه در ساخت انواع سازه‌‌های ساختمانی و صنعتی می‌توانیم اشاره کنیم. این تیرآهن در سایزهای 14، 16 و 18 از پرمصرف‌ترین نوع این دسته از تیرآهن است که در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای بسیاری دارد.

تیرآهن فولادی ضد زنگ IPE در کنار کاربرد در تجارت و صنعت، همچنین در ماشین‌آلات  و تجهیزات هم استفاده می‌شود. یکی از این موارد، استفاده از پروفیل‌های فولادی ضد زنگ به‌دلیل انعطاف‌‌پذیری بالا و هزینه ساخت پایین است. این موارد به شرح زیر است:

  • تسمه‌ها
  • ستون‌ها
  • آرماتورهای سازه‌ای
  • رواق‌ها
  • تیرچه‌ها
  • براکت‌ها
  • سازه برای پله‌ها

علاوه‌بر این، در سازه‌های بلندمرتبه که نیاز به مصالح قدرتمند وجود دارد، این نوع تیرآهن بهترین گزینه است.

 مزایای تیرآهن معمولی

  • بعد از اتمام اجرای سازه امکان تقویت تیرها وجود دارد.
  • اتصال چندین قطعه به یکدیگر توسط تیرآهن امکان‌‌پذیر است.
  • این قطعات به‌صورت پیش‌ساخته در کارخانه‌ها موجود هستند.
  • اجرا و نصب تیرآهن سرعت بالایی دارد.
  • تیرآهن در ارتفاع زیاد کاربرد فراوانی دارد.

 معایب تیرآهن معمولی

  • ضعیف شدن در دمای بالا ( آتش‌سوزی)
  • خوردگی فلزات در برابر عوامل خارجی (رطوبت)
  • تمایل قطعات فلزی به کمانش
  • اتصال نامناسب قطعات

کاربرد تیرآهن معمولی

 قیمت تیرآهن IPE

قیمت تیرآهن IPE متأثر از عوامل متعددی است؛ نوع آهن، کیفیت، خلوص و سایز در قیمت نهایی این تیرآهن بسیار مؤثر است.

تولیدکنندگان مختلف تیرآهن در ایران به شرح زیر هستند:

  1. کارخانه ذوب آهن اصفهان
  2. کارخانه فولاد فردوس باختر
  3. کارخانه فولاد خوزستان
  4. کارخانه فولاد شاهین بناب
  5. کارخانه فولاد فایکو
  6. کارخانه فولاد کوثر اهواز
  7. کارخانه فولاد ناب تبریز
  8. کارخانه فولاد آریا ذوب
  9. کارخانه فولاد یزد
  10. کارخانه فولاد کرمانشاه
  11. کارخانه آریان فولاد
  12. کارخانه فولاد ظفر بناب

جمع‌بندی

  • تیرآهن‌ها از جمله مقاطع فولادی هستند که معمولا در ساختمان‌سازی و دیگر صنایع از آن‌ها استفاده بسیاری می‌شود. این مقاطع در انواع مختلفی ساخته شده و بخش مهمی از هر پروژه ساخت‌وساز را تشکیل می‌دهد که قیمت عمده هزینه‌ها در صنعت ساخت‌وساز به این بخش مربوط می‌شود.
  • به لحاظ شکل نیز، تیرآهن‌ها بر اساس ظاهری که دارند به دو دسته  H  و I  تقسیم‌بندی می‌شوند. تیرآهن IPE از پرمصرف‌ترین نوع تیرآهن در بازار آهن‌آلات است که در میان مصرف‌کنندگان هم بسیار محبوب است.
  • تیرآهن IPE بر اساس استاندارد اروپا تولیدشده و ضخامت بال آن ثابت است. این تیرآهن در ساختمان به‌صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف‌ها و پل‌های لانه زنبوری کاربرد دارد.

اکنون که به طور کامل با تیرآهن IPE، کاربردها، ویژگی‌ها، مزایا و مشخصات آن آشنا شدید، می‌توانید پس از مشاهده لیست قیمت انواع تیرآهن IPE در سایت مهدفولاد به خرید این محصول بپردازید. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره و راهنمایی جهت خرید این محصول با کارشناسان تخصصی ما در مجموعه مهدفولاد تماس بگیرید و سپس به خرید مطمئن و به صرفه از این شرکت بپردازید.

قیمت روز تیرآهن IPE

مشاهده قیمت