معرفی روش های آزمایشگاهی و غیر آزمایشگاهی تشخیص میلگرد تقلبی از اصل

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

تشخیص میلگرد تقبلی از اصل

میلگرد تقلبی معمولا از فولاد با کیفیت پایین یا بازیافتی ساخته شده و شبیه به میلگرد اصل است. این‌نوع میلگرد در مقاومت، کشش، خمش، و جوش‌کاری با میلگرد اصل تفاوت‌های زیادی دارد که باعث کاهش عمر و ایمنی سازه می‌شود؛ در ادامه به روش‌های تشخیص میلگرد نقلبی از اصل می‌پردازیم.

همچنین بخوانید:  

میلگرد چیست

‌همان‌طورکه گفتیم تفاوت میلگرد تقلبی و اصل در مقاومت، کشش، خمش و جوش‌کاری خواهد بود، چراکه محصولات تقلبی باعث کاهش عمر و ایمنی سازه می‌شوند که احتمال خطرات جانی و مالی بسیار زیادی را به‌همراه خواهد داشت؛ ضمن اینکه قیمت میلگرد تقلبی با اصل نیز متفاوت است که باید به این نکته هم توج کرد؛ بنابراین، برای تشخیص میلگرد تقلبی از اصل می‌توانید از روش‌ ابتدایی زیر استفاده کنید:

  • روش بصری: این روش ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش برای تشخیص میلگرد محسوب می‌شود. شما باید با دقت کامل به نشان‌ها، رنگ، اندازه، و وزن میلگرد توجه داشته باشید تا بتوانید احتمال تقلبی بودن آن را بررسی کنید؛ برخی نکات دیگری که باید در این روش بدان توجه شامل نکات زیر می‌شود.
    • ​نشان‌های میلگرد باید با استانداردهای ملی یا بین‌المللی مطابقت کامل داشته باشد و به‌صورت واضح و منظم روی میلگرد حک شده باشند. اگر نشان‌ها ناهماهنگ یا ناقص باشند، نشانه‌ای از تقلبی بودن آن به‌شمار می‌رود.
    • رنگ میلگرد باید یک‌نواخت و بدون لکه باشد؛ یعنی اگر میلگرد دارای رنگ‌های مختلف، زنگ زدگی یا روکش باشد به‌احتمال زیاد تقلبی است.
    • شکل و ظاهر میلگرد باید با استانداردهای ملی مطابقت داشته باش؛ یعنی اگر دارای شکستگی، خمیدگی، ترک یا تغییر ظاهری باشد نشانه‌ای از تقلبی بودن است.
    • اندازه و وزن میلگرد باید با مشخصات فنی آن مطابقت داشته باشد؛ یعنی اگر قطر یا طول میلگرد کمتر یا بیشتز از حد مجاز باشد به‌احتمال زیاد میلگرد تقلبی است.

روش‌ های غیر آزمایشگاهی

برای تشخیص فرق میلگرد تقلبی با اصل می‌توانید از روش‌های غیر آزمایشگاهی استفاده کنید که به چندین مدل مختلف صورت می‌گیرد، اما در ادامه به مهم‌ترین و پرکابردترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • جریان گردابی (EC): این روش از میدان‌های مغناطیسی برای شناسایی و اندازه‌گیری اشیا فلزی استفاده می‌کند. سیم‌پیچ‌های فرستنده در یک پروب متوسط جریان شارژ می‌شوند و در نتیجه میدان مغناطیسی اولیه را ایجاد می‌کنند؛ سپس، روی سطح اشیا فلزی در میدان مغناطیسی، جریان‌های گردابی القا می‌شوند تا میدان دوم را در جهت مخالف تولید کنند. تغییر ولتاژ ناشی از این جریان‌ها برای سیم‌پیچ‌های گیرنده می‌تواند برای تشخیص علائم میلگرد تقلبی استقاده شود.
  • رادار نفوذ به زمین (GPR): در این روش از موج‌های الکترومغناطیسی با فرکانس بالا برای نفوذ به زیرسطح استفاده می‌شود؛ درحقیقت، GPR زمان لازم برای سفر یک موج از سطح به هدف و برگشت آن به‌ دستگاه را محاسبه می‌کند. این زمان دو طرفه به کاربر تصویری دقیق از زیرسطح بتن ازجمله موقعیت، جهت و اندازه میلگرد را می‌دهد. همچنین باید ذکر کنیم GPR درمقایسه‌با EC می‌تواند هدف‌های غیرفلزی را هم شناسایی کند.
  • رادیوگرافی دیجیتال (DR): این روش یک پرتو ایکس را به سطح می‌فرستد و این تابش از بتن عبور کرده و می‌تواند طرف دیگر بتن را نشان دهد. سپس کاربر می‌تواند روی دستگاه ضخامت و چگالی میلگرد را با رنگ‌های مختلف مشاهده کند.
روش مزایا معایب
EC قابلیت اندازه‌گیری قطر میلگرد عمق نفوذ کم، نیاز به تماس با سطح، تشخیص اشیا فلزی
GPR عمق نفوذ بالا، تصویربرداریترموگرافیک از زیرسطح، تشخیص انواع هد‌ف‌ها قابلیت اندازه‌گیری میلگرد با قطر کم
DR قابلیت اندازه‌گیری قطر میلگرد، تصویر واضح رنگی از زیرسطح نیاز به دسترسی به دو طرف بتن، خطر تابش ایکس، هزینه بالا

وزن میلگرد

روش های تشخیص میلگرد تقلبی برای سهولت مشتریان گفته می‌شود تا آن‌ها بتوانند به‌صورت اول شخص و بدون واسطه فرق میلگرد با اصل را مورد اعتبارسنجی قرار بدهند. به‌عنوان مثال، یکی از علائم میلگرد تقلبی وزن آن است که معمولا کمتر و با کیفیت پایین‌تر تولید می‌شود و این مورد در قیمت نیز تاثیرگذار است. مثلا قیمت میلگرد آجدار اصل که وزن متناست و استانداری دارد با میلگرد آجدار تقلبی متفاوت است. برای تشخیص تفاوت میلگرد و اصل به وزن آن توجه داشته باشید و از راه‌های زیر استفاده کنید.

  • اندازه‌گیری وزن میلگرد: در ابتدا وزن را به کیلوگرم، قطر را به میلی‌متر و طول میلگرد را به متر تبدیل کنید. همچنین، اساسا باید به‌یاد داشته باشید چگالی میلگردهای فولادی ۷.۸۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب محاسبه می‌شود؛ بنابراین، با استفاده از چنین فرمولی می‌توانید وزن میلگرد را با استانداردهای کارخانه و جدول اشتال مقایسه کنید.
  • بررسی علامت‌های میلگرد: میلگردهای اصل دارای علامت‌های کارخانه تولیدکننده، وزن، قطر و نوع فولاد هستند که روی آن‌ها حک می‌شود.

پلاک شناسایی میلگرد (پلاک بندیل)

برای تشخیص فرق میلگرد تقلبی با اصل چندین روش دیگر وجود دارد که یکی از ‌آن‌ها بررسی پلاک شناسایی میلگرد محسوب می‌شود. این پلاک یا ورق فلزی روی بسته‌های میلگرد نصب می شود و حاوی اطلاعاتی مانند نام کارخانه، کد شمش، شماره بسته، سایز، طول، گرید، استاندارد، تاریخ تولید، و آدرس کارخانه است. درحقیقت، پلاک بندیل یا شناسایی نشان‌دهنده هویت و کیفیت میلگرد به‌شمار می‌رود که مقایسه‌ آن‌ها می‌توانید علائم میلگرد تقلبی را تشخیص دهید.

به‌عنوان‌ مثال، اگر میلگردی را با پلاک شناسایی کارخانه راد همدان خریداری کردید می‌‌توانید با مراجعه به سایت آن‌ها تمامی اطلاعات روی پلاک بندیل را وارد کنید تا ببینید میلگردها در این کارخانه تولید شده‌اند یا تقلبی هستند.

همچنین بخوانید:  

بندیل چیست

علائم اختصاری حک شده روی بدنه میلگرد

از دیگر روش های تشخیص میلگرد تقلبی بررسی علائم اختصاری روی بدنه میلگرد است که نشانگر کارخانه تولیدکننده، روش تولید، نوع آج، و قطر میلگرد خواهد بود. همچنین، علائم مورد بحث اساسا روی بدنه میلگرد با اعداد و حروف انگلیسی حکاکی می‌شوند تا قابل خواندن باشند.

به‌عنوان مثال، علامت اختصاری SA بیانگر میلگرد آجدار ۵۰۰ است که به‌روش آلیاژی تولید شده و از آج مرکب برخوردار است. برای شناخت کامل علائم اختصاری میلگرد کارخانه‌جات مختلف باید به وب‌سایت آن‌ها مراجعه کنید تا متوجه شوید هریک از آن‌ها چه علائم و استانداردی را استفاده می‌کنند.

گواهینامه کنترل کیفیت

برای تشخیص میلگرد تقلبی از اصل می‌توانید از روش گواهینامه کنترل کیفیت استفاده کنید. درحقیقت، این گواهینامه برگه‌ای است که اطلاعاتی درباره خواص فیزیکی و شیمیایی میلگرد و آزمایش‌های کششی، تاشدگی و جوش‌پذیری دراختیار مشتریان قرار می‌دهد. این برگه باید از کارخانه‌های تولید میلگرد گرفته شود و با استانداردهای موجود مطابقت کامل داشته باشد. برای مثال، میلگرد ساخته شده در ایران باید با استانداردهای ملی ایران ۱۳۹۲-۱۴۰۰ تطبیق داشته باشد.

رنگ میلگرد 

پژوهش‌ها نشان می‌دهد رنگ میلگرد می‌تواند نقش مهمی برای تشخیص میلگرد تقلبی از اصل ایفا کند. به‌طور کلی، میلگردهای اصل و باکیفیت دارای رنگی تیره و مشکی هستند، اما ممکن است رنگ میلگرد به‌دلیل رطوبت یو زنگ‌زدگی به زرد تغییر کنند. اگر این رنگ زرد در مدت‌کوتاه ایجاد شده باشد و به‌عمق نفوذ نکرده باشد، ضرری ایجاد نمی‌کند و میلگرد اصل است.

روش های آزمایشگاهی

روش آزمایشگاهی یکی دقیق‌ترین و معتبرترین راه‌ها برای تشخیص میلگرد تقلبی از اصل محسوب می‌شود. بااین ‌روش می‌توان با استفاده از دستگاه‌های آزمایشگاهی، خواص فیزیکی و مکانیکی میلگرد را اندازه‌گیری و با استانداردهای مربوطه مقایسه‌ کرد.

آزمایش تاشدگی

این آزمایش برای اندازه‌گیری مقاومت تاشدگی و شعاع خمش میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.در این آزمایش، میلگرد را روی دو نقطه پشتیبان قرار می‌دهد و با اعمال بار در نقطه وسط، زاویه و شعاع خمش میلگرد را اندازه‌گیری می‌کنند. سپس، با استفاده از فرمول‌های ریاضی، مقاومت تاشدگی میلگرد را محاسبه می‌کنند.

آزمایش جوش‌پذیری

در آزمایش جوش‌کاری و جوش‌پذیری مقاومت میلگرد و تاثیر آن روی خواص مکانیکی فولاد مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در این آزمایش، میلگرد را با روش‌های مختلف جوش‌کاری به یک‌دیگر متصل می‌کنندو سپس با انجام آزمایش کششی، مقاومت و تغییر شکل میلگرد را بررسی می‌کنند.

آزمایش کشش

برای اندازه‌گیری مقاومت کششی، ضریب انعطاف‌پذیری، مدول الاستیسیته و مقاومت جریان انجام می‌شود؛ در این آزمایش، میلگرد را در دو سر به دستگاه کشش متصل می‌کنند و با افزایش بار، تغییر شکل و شکستگی میلگرد را ثبت می‌کنند؛ سپس با استفاده از نمودار استرس خواص مکانیکی میلگرد را کامل محاسبه می‌کنند.

جمع‌بندی

برای تشخیص میلگرد تقلبی راه‌های زیادی وجود دارد که باید توسط مشتریان صورت بگیرد، اما مطمئن‌ترین و ساده‌ترین روش استفاده از منابع آزمایشگاهی و برگه گواهینامه کنترل کیفیت است که باید زمان خرید و تحویل از کارخانه سازنده توسط خریدار تحویل گرفته شود.

همان‌طور که گفتیم، خریدار باید پس‌ از دریافت برگه سریعا به وب‌سایت کارخانه مراجعه کرده و تمامی موارد فهرست شده را وارد کند تا از صحت درستی اطلاعات اطمینان حاصل کند.  برای مشاوره رایگان، اطلاع از قیمت میلگرد ساده ، آجدار و... اصلی و همچنین خرید میلگرد اصل با قیمت مناسب می‌توانید به وب‌سایت شرکت مهد فولاد مراجعه کنید.

قیمت روز میلگرد

مشاهده قیمت
سوالات متداول

میلگردها در کجا بارگیری می‌شوند؟

میلگرد ها مستقیما از درب کارخانه‌ها و یا انبار تهران بارگیری می‌شوند.

حداقل تناژ قابل خرید میلگردها چقدر است؟

حداقل تناژ قابل خرید، 10 تا 12 تن از انبار تهران است.

بارهای میلگرد چند متری است؟

اصولا همه میلگردها در طول 12 متری هستند.

وزن هر شاخه میلگرد چقدر است؟

وزن هر شاخه متناسب با گرید و استاندارد هر محصول و کارخانه تولیدکننده متفاوت است.