کاربرد رابیتس یا راویز چیست و انواع آن کدام است؟

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

کاربرد رابیتس

رابیتس که به آن راویز هم گفته می‌شود، ورق‌های فولادی مشکی است که از ورق‌های گالوانیزه گرم تولید می‌شود. این ورق‌ها دارای ظاهری متفاوت با ورق‌های ساده فلزی هستند که در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند. کاربرد رابیتس اغلب در کارهای تزئینی صنعت ساختمان است. استفاده از رابیتس معمولا در گچ‌کاری و گچ‌بری، سقف کاذب، پوشش‌دادن تیرآهن و آرماتور، پوشش‌دادن بتن سیمانی، ترمیم و بازسازی ترک‌‌های ساختمانی و کارهای ترمیمی دیگر، دکوراسیون و غیره رواج دارد.

این محصول با هدف اتصال کامل دکوراسیون به سطح دیوارها و به‌وجود آمدن یک زمینه مناسب برای نصب انواع اجزای مختلف اجرا می‌شود. در ادامه این مقاله از مهدفولاد با معرفی کاربرد رابیتس و انواع رابیتس همراه ما باشید.

تقسیم‌بندی رابیتس بر اساس وزن

رابیتس‌ها بر اساس وزن و ستون تقسیم‌بندی می‌شوند. تقسیم‌بندی بر اساس ستون به این صورت است که یک برگ رابیتس از تعداد مشخصی ستون تشکیل شده است و دلیل نام‌گذاری آن نیز همین است؛ اما بر اساس وزن این است که یک برگ رابیتس با توجه به ضخامت ورقی که برای ساخت آن استفاده می‌شود، وزن مخصوص به خود را دارد.

برتری تنوع در ستون‌ها با توجه به موارد کاربرد آن متفاوت است. به‌عنوان مثال: در سقف‌های کاذب که انتظار انعطاف بیشتری از ورق‌ها وجود دارد، از انواع ورق نازک و منعطف استفاده می‌شود.

کاربرد رابیتس

 مزایای استفاده از رابیتس

چشمه‌های کوچک و زیاد رابیتس به گونه‌ای ساخته می‌شوند که اجازه جریان هوا، آب و نور را می‌دهند و به‌صورت هم‌زمان یک مانع فیزیکی برای مواد بزرگ‌تر به‌وجود می‌آورند. از دیگر مزایای رابیتس در مقایسه با دیگر ورق‌های فلزی عادی، آن است که لبه‌های بدون حفاظ رابیتس کشش و انقباض بیشتری را تحمل کرده که این ویژگی منجر به استفاده از آن، در کت واک یا پوشش زهکشی می‌شود.

از مزیت‌های دیگر رابتیس آن است که هیچ‌وقت به‌صورت کامل بریده نشده و دوباره متصل نمی‌شود؛ این موضوع موجب‌شده تا مقاومت خود را حفظ کند و دارای مقاومت و دوام بالایی باشد. رابیتس توانایی آن را دارد که بیشتر از یک ورق فلزی ساده فشار را تحمل کند؛ زیرا به خوبی می‌تواند این فشار واردشده را در سراسر ورق منتشر کند. بنابراین مزایای رابیتس به شرح زیر است:

  1. قابلیت تحمل وزن‌های بالا را دارد.
  2. با توجه به ساختار شبکه‌ای که دارد، دارای طول عمر نسبتا بالایی است.
  3. قابلیت اجرای سفارشی با طرح‌های دلخواه را دارد.
  4. در صورت آسیب‌دیدن به‌راحتی تعمیر می‌شود.
  5. اقلام موردنیاز آن در دسترس است.
  6. سطحی یکنواخت و منسجم ایجاد می‌کند.

معایب رابیتس

  1.  وقت‌گیر است و سرعت اجرای نسبتا پایینی دارد.
  2.  مصرف گچ آن بالاست و بنابراین هزینه زیادتری دارد.
  3.  در مقایسه با روش‌های دیگر، وزن سازه آن زیاد است.
  4.  خاصیت ضد صدا و آکوستیک ندارد.
  5.  برای آن از میلگردهای جوش‌ناپذیر استفاده می‌شود.
  6.  دستمزد گچ‌کاری آن بالا است.

انواع رابیتس

 کاربرد رابیتس

با توجه به مزایای متعددی که رابیتس دارد، استفاده از آن در صنایع مختلف بسیار زیاد است. عمده مصرف رابیتس اما در صنعت ساخت و ساز است. از این ورق مشبک عمدتا برای انجام گچ کاری سقف، سیمان کاری نما و همچنین نگه داری ملات با هدف سنگ کاری استفاده می‌شود. کاربردهای رابیتس در صنعت ساختمان به شرح زیر است:

  • اجرای گچ ‌کاری و گچ ‌بری در طرح‌ها و سبک‌های متنوع
  • اجرای دکوراسیون داخلی
  • نصب پلاستر
  • ترمیم دیوارهای ترک‌خورده
  • اجرای سقف کاذب
  • پوشش بتن‌های سیمانی
  • پوشش تیرآهن و آرماتور
  • پوشش تأسیسات

از رابیتس در بتن‌ریزی نیز استفاده می‌شود. معمولا از این ورق‌ها در فوندانسیون‌هایی که بتن‌ریزی‌های حجیم دارند، استفاده می‌کنند. البته استفاده از رابیتس باید توسط مهندس متخصص بتن‌ریزی مدیریت شود. از مزایای کاربرد رابیتس در بتن‌ریزی و رابیتس‌کاری دیوار به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • سرعت اجرای بالا
  • استحکام نسبی
  • فراوانی در بازار
  • امکان ایجاد طرح دلخواه مشتری

کاربرد رابیتس

 انواع رابیتس

انواع رابیتس را بر حسب ستون، وزن و چشمه تقسیم‌بندی کرده‌اند.

  • انواع رابیتس بر اساس ستون

رابیتس‌ها بر اساس نحوه مصرفی که دارند، در ستون‌های مختلفی تولید می‌شوند. در ایران متداول‌ترین توع رابیتس، رابیتس‌های ۹ ستونه، ۱۱ ستونه و ۱۳ ستونه است که هرکدام در صنعت ساختمان دارای کاربرد متفاوتی است. رابیتس 13 ستونه در این میان کیفیت بهتری داشته و البته قیمت آن نیز گران‌تر است.

  •  انواع رابیتس بر اساس وزن

وزن رابیتس با توجه به اینکه ورق‌های گالوانیزه در ضخامت‌های مختلفی ساخته می‌شوند، با یکدیگر فرق می‌کند. بنابراین معیار تعیین وزن رابیتس، ضخامت ورق آن است. رابیتس بر اساس وزن به 4 دسته سبک، نیمه‌سبک، سنگین و نیمه‌سنگین تقسیم می‌شود.

  • انواع رابیتس بر اساس چشمه

یک تقسیم‌بندی دیگری نیز در ارتباط با انواع رابیتس وجود دارد و آن تقسیم‌بندی براساس چشمه است. به روزنه‌های میان ستون‌های رابیتس چشمه می‌گویند که یکی از معیارهای دسته‌بندی است. چشمه‌ها دارای اشکال مختلفی مانند لوزی، متوازی‌الاضلاع و مربع هستند که در ایران متداول‌ترین آن‌ها، شکل متوازی‌الاضلاع است.

قیمت رابیتس

قیمت رابیتس

با توجه به اینکه رابیتس با استفاده از ورق‌های فولادی تولید می‌شود، قیمت این محصول به‌صورت مستقیم به قیمت ورق وابسته است. قیمت ورق‌های فولادی نیز به‌صورت روزانه و براساس عوامل مختلفی تعیین شده و تغییر می‌کنند؛ مجموع این عوامل بر نرخ نهایی رابیتس هم تاثیرگذار است.

از سوی دیگر، قیمت رابیتس براساس وزن‌های مختلف آن نیز متفاوت است، اما تعداد ستون‌های اعمال‌شده تاثیری بر قیمت این محصول نخواهد داشت؛ زیرا ممکن است وزن 9 ستون فوق‌سنگین بیشتر از ورق 11 سبک باشد. پس در نهایت ضخامت ورق‌ها تعیین‌کننده قیمت رابیتس است.

یک نکته مهم این است که وزن رابیتس با توجه به اینکه ورق‌های گالوانیزه در ضخامت‌های مختلفی ساخته می‌شوند، با یکدیگر فرق می‌کند. بنابراین معیار تعیین وزن رابیتس، ضخامت ورق آن است. رابیتس بر اساس وزن به چهار دسته سبک، نیمه‌سبک، سنگین و نیمه‌سنگین تقسیم می‌شود.

رابیتس سقف

جمع‌بندی

رابیتس به ورق‌های فولادی مشکی گفته می‌شود که از ورق‌های گالوانیزه گرم تولید و به آن راویز هم گفته می‌شود. این ورق‌ها دارای ظاهری متفاوت با ورق‌های ساده فلزی هستند و در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند. کاربرد رابیتس معمولا در کارهای تزئینی صنعت ساختمان است. استفاده از رابیتس معمولا در گچ‌کاری و گچ‌بری، سقف کاذب، پوشش‌دادن تیرآهن و آرماتور، پوشش‌دادن بتن سیمانی، ترمیم و بازسازی ترک‌‌های ساختمانی و کارهای ترمیمی دیگر، دکوراسیون و غیره رواج دارد. با توجه به مزایای متعددی که رابیتس دارد، استفاده از آن در صنایع مختلف بسیار زیاد است؛ اما عمده مصرف آن در صنعت ساخت‌وساز است.

قیمت روز رابیتس

مشاهده قیمت