نبشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 14 دقیقه

خرید نبشی

یکی از سوالاتی که احتمالا افراد زیادی تاکنون با آن روبرو شده‌اند این است که نبشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ اگر به تختخواب و قفسه‌های موجود در انبارتان نگاهی انداخته باشید، بدون شک نبشی‌ها را دیده‌اید. این محصول با وجود وزن کم، قدرت شگفت‌انگیزی دارد و می‌تواند وزن زیادی را تحمل کند؛ به همین دلیل شاهد استفاده از آن در بسیاری از صنایع و حتی ساختمان‌سازی هستیم. در این مقاله علاوه‌بر معرفی نبشی، قرار است چگونگی استفاده از این محصول را به شما توضیح دهیم.

این مقطع فولادی ارزشمند چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد و همچنین در زمان خرید نبشی باید به چه نکاتی توجه کنید. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی در این زمینه خرید نبشی داشته باشید، حتما تا انتهای این مقاله از مهدفولاد با ما همراه باشید.

نبشی چیست؟

نبشی‌های فولادی یکی از اساسی‌ترین مقاطع فولادی طویل هستند که از دو بال تشکیل شده و عرض بال‌ها می‌تواند مساوی یا نامساوی باشد. زاویه بین این دوبال می‌تواند 90درجه باشد که در این‌صورت این محصول به‌صورت حرف انگلیسی L شناخته می‌شود.

نبشی‌های فولادی برای مصارف مختلفی در تعدادی از صنایع انجام می‌شود. قاب‌بندی یکی از رایج‌ترین موارد استفاده برای نبشی است، اما از این محصولات برای براکت‌ها، آرماتورها و بسیاری موارد دیگر نیز استفاده‌ خواهد شد. هرچه زاویه نبشی موردنظر بزرگ‌تر باشد، وزن بیشتری را می‌تواند تحمل کند و معمولا از آن برای سازه‌های غول‌پیکر و بزرگ استفاده می‌شود.

این محصول اغلب توسط فولاد کربنی نورد گرم یا فولاد کم‌آلیاژ با استحکام بالا تولید می‌شود. همان‌طور که گفته شد، نبشی دارای مقطع L شکل با 2 پایه مساوی یا نابرابر و زاویه 90 درجه است. زوایای فولادی سازه دارای ابعاد زیادی برای مطابقت با کاربرد شما هستند. علاوه‌بر این، حتی می‌توان آن را در ابعاد دلخواه سفارش داد.

این مقطع فولادی به‌دلیل هزینه کم و عملکرد قابل اعتماد آن به‌طور رایج توسط ساختمان‌ها، تجهیزات، مغازه‌ها و انبارهای کارخانه‌های مدرن و زندگی روزمره استفاده می‌شود. حتی به‌عنوان اجزای پشتیبانی یا ساختاری برای ساخت‌وساز نیز قابل‌استفاده هستند.

تاریخچه استفاده از نبشی‌ها در ساختمان‌سازی

از سال 1850 تا 1855 میلادی، فردی به‌نام «هنری بسمر» درباره نحوه تولید فولادها و حتی استفاده از آن‌ها برای صنایع مختلف تحقیق کرد. بعد از مدتی و همچنین سپری‌شدن روزهای جنگ، بسیاری از طراحان و مهندسان، نیازهای زیادی به مقاطع فولاد داشتند؛ در آن زمان که بسیاری از مقاطع مانند میلگرد و تیرآهن تولید شده بود، نبشی‌ها هم کم‌کم در ساختمان‌سازی و بسیاری از پروژه‌های صنعتی استفاده شدند.

از آن زمان به بعد، روند تولید نبشی متفاوت شد و شاهد تنوع مختلفی از این محصولات در بازار بودیم که هرکدام به روش مختلفی تولید می‌شدند که در نتیجه دو محصول متفاوت مانند نبشی پرسی و نبشی فابریک تولید شد.

استاندارد، سایز و ابعاد نبشی فولادی

نبشی فولادی در کشورهای مختلف مطابق با استانداردهای زیر تولید می‌شوند:

  • GOST 8510
  • GOST 8240
  • DIN EN 10056-1
  • ASME S1-36
  • ASTM A36

در کارخانه‌های مختلف نبشی، این محصول در سایزهای مختلفی تولید می‌شود. استاندارد این محصول از سایز 3 و 10 و در ابعاد 6 متری است. سایزهای کوچک‌تر این محصول کاربردهای کمتری دارند. به‌عنوان مثال: نبشی لقمه دارای طول کمی بوده و در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هرجایی نمی‌توان از آن استفاده کرد.

مزایای استفاده از نبشی چیست؟

  1. با وجود نبشی‌های فولادی می‌توانید اشکال نامنظم برای سازه ایجاد کنید و طرح دلخواه و موردنظر را پیاده‌سازی کنید.
  2. نبشی به‌راحتی در محل سازه یا حتی صنایع مختلف نصب می‌شود.
  3. استفاده از این محصول پیشرفت ساخت‌وساز را تسریع می‌کند.
  4. این مقطع فولادی برای ساخت دیوارها، پایه‌ها و تیرهایی که نیاز به اتصال زاویه‌دار دارند و در عین‌حال استحکام سازه را حفظ می‌کنند، استفاده می‌شود.
  5. استفاده از نبشی فولادی نیاز به برش و خم‌شدن میله‌های مستقیم را به طول و شکل موردنیاز، برطرف می کند.
  6. نبشی‌های فولادی با استفاده از میله تقویت‌شده تغییرشکل‌یافته ساخته می‌شوند و در انواع اندازه‌های استاندارد موجود هستند؛ حتی در صورت نیاز می‌توان آن‌ها را با مشخصات سفارشی برش داد و خم کرد.

خرید نبشی

مهمترین کاربردهای نبشی چیست؟

نبشی به‌عنوان مصالح سازه‌ای محبوب، تا حد زیادی در پل‌سازی، ساخت‌و‌ساز و مهندسی استفاده می‌شود. با توجه به محتوای فولاد، نبشی را می‌توان به نبشی ملایم و نبشی HSLA تقسیم کرد.

نبشی فولاد کربنی ملایم شامل A36، S235JR، q235، SS400، SS490، ST37 است و نبشی فولاد کربن HSLA حاوی A572 و A588 است. بسیاری از کاربردهای نبشی عبارتند از:

  • عوامل پشتیبان و ساختاری
  • پل‌ها
  • انبارها
  • قفسه‌ها
  • دکل‌های برق، دکل‌های ارتباطی
  • ساخت بسیاری از تجهیزات
  • مصارف زندگی روزمره مانند قاب تخت، صندلی، نیمکت، پایه نرده و...

مصارف زندگی روزمره

یکی از مهم‌ترین کاربردهای نبشی، در مصارف زندگی روزمره است. بال‌های نبشی ممکن است از نظر طول مساوی یا نامساوی باشند. این محصول معمولا از طریق فولاد کربنی نورد گرم یا فولاد کم‌آلیاژ با مقاومت بالا که انعطاف‌پذیری بالایی دارد و قابل ماشین‌کاری است، تولید می‌شود.

با توجه به تطبیق‌پذیری این محصول، استفاده از نبشی را می‌توان در بسیاری از موقعیت‌ها یافت. برخی از این موارد عبارتند از پل‌ها، ساخت‌وساز ساختمان، قفسه‌بندی، انبارداری یا حتی تولید تجهیزات؛ به همین منظور در بسیاری از تجهیزات روزانه شاهد استفاده از این مقطع فولادی هستیم.

پل‌ها

پل‌ها معمولا از 3 بخش اصلی تشکیل می‌شوند: پی، زیربنا و روبنا؛ هرکدام از این‌ها باهم کار می‌کنند تا کل سازه پل را پشتیبانی کنند و اجازه توزیع وزن یکنواخت را می‌دهند تا اتومبیل‌ها و سایر وسایل نقلیه بتوانند از روی عرشه پل عبور کنند.

وجود نبشی‌ها را می‌توان در هر یک از این بخش‌ها یافت که توسط انواع دیگر محصولات فلزی پشتیبانی می‌شوند. برای مثال: شمع‌های ورقی که در فونداسیون یافت می‌شوند، می‌توانند توسط نبشی‌ها حمایت شوند تا زمین و ظرفیت بار بهتری فراهم شود. یکی دیگر از کاربردهای نبشی را می‌توان در زیرسازی‌ها مشاهده کرد، جایی‌که آن‌ها قابلیت‌های نگهدارنده دیوار اضافی را برای تکیه‌گاه‌های عمودی ارائه می‌دهند.

در نهایت، تعدادی از اتصال‌دهنده‌های فلزی و همچنین مهره و پیچ‌ها می‌توانند تیرها یا نبشی‌ها را که ساختار عرشه را حمل می‌کنند، به‌هم وصل کنند. چه سازه چنددهانه داشته باشد و چه تک‌دهانه، زمانی‌که این مواد همه به یکدیگر متصل می‌شوند، یک سازه عمرانی قابل اعتماد ایجاد می‌کنند که می‌تواند برای چندین دهه با حداقل تعمیر و نگهداری استفاده شود.

ساخت‌و‌ساز ساختمان

نبشی‌های فولادی در انواع فعالیت‌های ساخت‌وساز ساختمان، چه برای ستون‌ها و چه برای تکیه‌گاه تیرها یافت می‌شوند. به‌عنوان یک ماده همه‌کاره، نبشی می‌تواند بسته به طرح، برای تقویت بتن، حمایت از سقف، تیرها، ناودانی‌های دیواری یا حتی نرده‌ها استفاده شود. مزایای استفاده از این محصول برای صنعت ساخت‌وساز به شرکت‌های ساختمانی یا پیمانکاران این امکان را می‌دهد تا به‌طور مداوم راه‌های نوآورانه‌ای را برای اجرای آن در ساختمان پیدا کنند.

برای مثال، هنگامی‌که به‌عنوان تقویت‌کننده بتن برای ستون‌ها یا پایه‌ها استفاده می‌شود، نبشی‌های فولادی می‌توانند نیاز به بتن را کاهش دهند. این به‌طور مؤثر ثبات را بدون به خطرانداختن مزایای نسبت قدرت به وزن، بهبود می‌بخشد.

علاوه‌بر این، حتی نبشی‌ها می‌توانند جایگزین سایر مواد تقویت‌کننده رایج مانند میلگردهای فولادی شوند. این محصولات نتایج بسیار خوبی را برای هر پروژه ساخت‌وساز ساختمانی ارائه می‌دهند؛ چراکه می‌توانند به‌طور بالقوه کار مجدد را کاهش دهند و باعث بهبود هرچه بیشتر مقاومت سازه شوند.

حمل‌ونقل

یکی از مهم‌ترین کاربرد نبشی، صنعت حمل‌ونقل است. نبشی‌ها می‌توانند برای ویژگی‌هایی مانند کاهش وزن بیشتر ساخته شوند. برای مثال: از طریق پانچ یا برش‌کردن آن‌ها می‌توانند طرحی در این محصولات ایجاد کنند که ذخیره و حمل‌ونقل آن‌ها را آسان می‌کند. این‌ها دو ملاحظه مهم در هنگام ساخت سازه‌هایی مانند خطوط راه‌آهن و سایر روش‌های حمل‌ونقل هستند.

ثابت شده است که این مقاطع فولادی برای اتصال مسیرها و خطوط راه‌آهن به یکدیگر مفید هستند. فرآیند نورد گرم حتی با وجود اینکه فقط از فولاد ملایم یا کم‌کربن ساخته شده است، خواص مقاومتی نبشی را بهبود می‌بخشد.

در وسایل نقلیه، نبشی‌ها را می‌توان با مواد دیگر ترکیب کرد تا شاسی ماشین یا چارچوب آن را تشکیل دهد. برای الزامات عملکرد بالا، نبشی‌ها را می‌توان با محتوای کربن بالاتر از قبل تولید کرد و به آن‌ها اجازه داد تا ویژگی‌های ایمنی خودرو را بهبود بخشند؛ درحالی‌که سایر اجزای موتور را دست نخورده نگه می‌دارند.

خرید نبشی

واحدهای قفسه‌بندی

مهم نیست که سازمان شما به کدام نوع صنعتی تعلق دارد، در هر صورت نبشی‌های صنعتی مزایای زیادی را به همراه خواهند داشت؛ حتی در برخی از کابردها مانند کالاهای مصرفی! جدای از اینکه یک جزء ساختاری عالی در ساختمان‌ها، خطوط راه‌آهن یا وسایل نقلیه هستند، میله‌های زاویه‌دار به طرح‌های قفسه‌بندی مدولار مختلفی نیز تبدیل شده‌اند.

قفسه‌بندی برای بسیاری از مشاغل ضروری است؛ زیرا این کار باعث می‌شود محل کار یا دفاتر مرتب‌تر شود. برای مثال، کارخانه‌های انبارداری یا تدارکات هنگام ذخیره بسته‌های مختلف و مدیریت موجودی‌ها به قفسه‌ها وابسته هستند. قفسه‌هایی که با نبشی ساخته شده‌اند، می‌توانند چنین الزاماتی را برآورده کنند و جریان کلی زنجیره تامین را بهبود بخشند.

ساخت انبارها

نبشی‌ها به‌دلیل توانایی تحمل بارهای سنگین و دوام، اغلب برای انبارها استفاده می‌شوند. تمامی تیرها و ستون‌های نگهدارنده انبارها توسط میلگردها و تیرهای نبشی تعبیه شده است. قاب‌ها باید محکم باشند و بتوانند وزن زیادی را تحمل کنند.

ساخت قاب‌ها

خرید نبشی‌های فولادی برای قاب‌بندی سازه‌ها توصیه می‌شود. با انتخاب این محصول به‌دلیل راحتی برش، ایجاد اشکال موردنظر برای تمام نیازهای قاب شما آسان‌تر می‌شود.

ساخت تجهیزات

صنعت تولید فلز تنها صنعتی نیست که به استفاده از نبشی‌ها برای سازه‌ها، تجهیزات و فرآیندهای کلی بستگی دارد. غذا و نوشیدنی، تولید پوشاک، فرآوری چوب، پالایشگاه‌های شیمیایی، نفت و گاز و بسیاری موارد دیگر به نبشی نیاز دارند.

این صنایع می توانند همچنان به میلگردهای زاویه و سایر محصولات فولادی برای فرآیندهای کارآمدتر و زمان‌های خرابی کمتر موردنیاز برای نگهداری تجهیزات و سایر ماشین‌آلات فلزی وابسته باشند.

انواع نبشی از نظر تولید

اکنون که به سوال نبشی چیست پاسخ دادیم و با کاربردهای مختلف نبشی آشنا شدیم، وقت آن است که به سراغ معرفی انواع نبشی برویم. برای خرید نبشی از نظر جنس، نوع و حتی عملکرد می‌توان دسته‌بندی‌های مختلفی را درنظر گرفت؛ چراکه نبشی‌ها انواع مختلفی دارند. این محصول از نظر روش تولید به 2 دسته نبشی فابریک و پرسی تقسیم می‌شود. نبشی پرسی طی فرآیند نورد سرد و نوع فابریک از طریق نورد گرم تولید و روانه بازار فولاد می‌شود. ویژگی‌های نبشی از نظر روش ساخت را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

ویژگی‌های انواع نبشی ازلحاظ روش ساخت
روش ساخت هزینه بهره‌وری ابعاد
نورد گرم (فابریک) بالا خیلی بالا نامحدود
نورد سرد (پرسی) پایین متوسط محدود

 

خرید نبشی

انواع نبشی از لحاظ جنس

امروزه نبشی‌ها را می‌توان در جنس‌های مختلفی در بازار دید؛ از جنس آهنی گرفته تا استیل، پلاستیکی، پی‌وی‌سی، گالوانیزه، نبشی لقمه و حتی ام‌دی‌اف! هرکدام از این محصولات ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خودشان را دارند که در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

  • نبشی فولادی گالوانیزه

نبشی‌های فولادی از جنس استنلس استیل، از ورق فولادی ضد زنگ ساخته شده‌اند. این ورق‌های فولادی ضد زنگ به اندازه مناسبی که برای پوشش و محافظت از گوشه موردنیاز است، بریده و خم می‌شوند. اما کاربرد این نبشی چیست؟ این محصول برای مصارف داخلی در آشپزخانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، مجتمع‌های آپارتمانی و هتل‌ها بهترین گزینه هستند.

قیمت نبشی ضد زنگ بسته به مناطق استفاده و نیاز متفاوت است. عرض مناطق مورد استفاده نیز یکی از عواملی است که بر قیمت‌گذاری این محصول تأثیر می‌گذارد. ضخامت و ارتفاع این محصول با توجه به مناطق استفاده متفاوت است.

از این نوع نبشی می‌توانید برای تقویت، محافظت، تثبیت و تزئین پروژه‌ها برای حفظ و نگهداری طولانی‌مدت استفاده کنید. استفاده از نبشی گالوانیزه که با روی پوشانده شده است، باعث می‌شود گوشه‌های یک سازه قوی‌تر و ماندگارتر از استفاده از اتصال‌دهنده‌های استاندارد مانند میخ، پرس یا چسب باشند. نبشی‌های گالوانیزه در اندازه‌های مختلف متناسب با نیاز پروژه شما موجود هستند.

این محصول ساخته شده از فولاد با استحکام بالا برای اتصالات قوی، می‌تواند استانداردهای صنعت را برآورده کنند. معمولا از آن برای پروژه‌های داخلی و خارجی که در معرض محیط مرطوب هستند، استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های نبشی گالوانیزه عبارتند از:

    1. از فولاد ضد زنگ برای دوام و استحکام بیشتر با روکش گالوانیزه طولانی‌مدت و مقاوم در برابر زنگ ساخته شده است.
    2. برای اتصال و تقویت داخل اتصالات ساختاری با زاویه قائم قابل استفاده است.
    3. این محصول اغلب با زاویه 90 درجه تکمیل‌کننده هر پروژه است.
  • نبشی استیل

این محصول در آلیاژهای مختلفی تولید می‌شود؛ نبشی استیل ضدزنگ 304 و L304 مقاومت بالاتری در برابر خوردگی دارند و اغلب برای پروژه‌هایی که در معرض خوردگی یا حتی آب شور قرار دارند، استفاده می‌شوند.

این نبشی‌ها قابلیت برشکاری متوسطی دارند و می‌توان به‌راحتی روی آن‌ها فرآیند جوشکاری را انجام داد. با اینکه نبشی L304 از نبشی 304 ضعیف‌تر است، اما قابلیت جوشکاری خوبی دارد.

خرید نبشی

  • نبشی آلومینیومی

نبشی آلومینیومی از آلومینیوم ساخته می‌شود و در بسیاری از صنایع مانند ساختمان‌سازی و کابینت‌سازی کاربرد دارد. خرید نبشی آلومینیومی از سایز 10*10 ال سایز 100*100 انجام می‌شود و حتی نسبت به سایر نبشی‌های دیگر سبک‌تر و حمل‌ونقل کمتری هم دارد.

خرید نبشی آلومینیومی یک راه‌حل عالی و در عین‌حال سبک، جذاب و اقتصادی برای محافظت از گوشه‌های دیوار در برابر آسیب‌های ناشی از ضربه‌های احتمالی است. این محصول با توجه به نیاز مشتری در 2 نوع آلومینیوم آنودایز یا آلومینیوم بدون آنودایز ساخته می‌شود. نگهداری نبشی آلومینیوم نسبت به فولاد بهتر است؛ چراکه این محصولات مقاومت بالایی از خود در برابر خوردگی، پوسیدگی و حتی ضربه نشان می‌دهند.

به‌دلیل عدم وجود خاصیت مغناطیسی در این نوع نبشی، می‌توان از آن برای دکل‌های مخابراتی استفاده کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های نبشی آلومینیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محافظت از گوشه‌های سازه در برابر ضربه
  2. حفاظت اقتصادی و سبک وزن
  3. نصب آسان

علاوه‌بر موارد گفته شده، نوع دیگری از نبشی‌ها وجود دارند که هرکدام را به اختصار توضیح می‌هیم.

  1. نبشی‌های اسپیرال: خرید نبشی اسپیرال در سایزهای مختلف 20*20*2 تا 50*50*5 انجام شده و این محصول با نام گرم نوردیده بال مساوی شناخته می‌شود.
  2. نبشی لقمه: در اصل در صنعت فولاد به نبشی‌های خرد، نبشی لقمه گفته می‌شود و بیشتر برای سازه‌های مربوط به آسانسورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. نبشی پلاستیکی: از این نوع نبشی برای بسته‌بندی میوه، کاشی و سرامیک و ورق‌های فلزی استفاده می‌شود.
  4. نبشی پی وی سی: این محصول در ضخامت‌های مختلف برای استفاده در سردخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. نبشی تاشو پی وی سی: این محصول در مصارف دکوراسیون استفاده می‌شود. همچنین این نوع نبشی را می‌توان تا 180درجه خم کرد.

وزن نبشی

انواع نبشی از لحاظ شکل ظاهری

اکنون که به سوال نبشی چیست پاسخ دادیم، بهتر است با انواع مختلف این محصول از نظر ظاهری آشنا شویم. نبشی‌ها از نظر شکل ظاهری، بال و طول‌هایی با اندازه‌های مختلف دارند که این محصولات به 2 دسته نبشی بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شوند.

  • نبشی بال مساوی

نبشی بال مساوی، دارای بال‌هایی با طول مساوی است و در بازار فولاد فروش بیشتری نسبت به نوع بال نامساوی دارد. خرید نبشی بال مساوی در سایزهای 20*20*2 و همچنین 50*50*5 انجام می‌شود و به‌عنوان نبشی گرم نورددیده بال مساوی شناخته می‌شود.

نبشی فولادی مساوی نورد گرم به طول 4-12 متر ساخته می‌شود. چنین محصولاتی بر اساس این استانداردهای CIS از گریدهای فولادیSt3sp ،St3ps ، 09G2S ،09G2SD و 15HSND تولید می‌شوند.

این محصولات دارای اندازه‌های متفاوتی هستند و اغلب در کاربردهای غیراستاندارد استفاده می‌شوند؛ البته برای ساخت‌وسازهایی مانند پل‌ها، وسایل نقلیه و کارگاه‌ها یک گزینه عالی هستند.

  • نبشی بال نامساوی

از نبشی بال نامساوی کوچک می‌توان برای ایجاد اقلامی مانند قفسه‌ها، نرده‌ها، مبلمان و موارد دیگر استفاده کرد. درست مانند نبشی بال مساوی، این محصول به اندازه مناسب برای کاربردهای مختلف بریده می‌شود، حتی می‌توان آن‌ها را سوراخ کرد، پیچ و مهره کرد و جوش داد تا بتوانند بارهای خاصی را تحمل کنند.

نبشی بال نامساوی به‌دلیل اینکه دارای طول‌های نابرابر است، تنها در مکان‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما با این‌حال ممکن است در بازار فولاد طرف‌داران خاص خود را داشته باشد. در ایران، کارخانه‌های کمی در زمینه تولید نبشی بال نامساوی فعالیت دارند که یکی از آن‌ها کارخانه آریان فولاد است.

این محصولات برای سازه‌های فولادی نیروی یک‌طرفه باربر استفاده می‌شود که باعث می‌شود وزن سازه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. استانداردهای اصلی برای تولید این محصول عبارتند از: DSTU EN 10025-2 ،GOST 535 ،GOST 6713 ،GOST 19281 و DSTU 4484.

انواع نبشی

وزن نبشی

وزن نبشی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند در قیمت نهایی این محصول تاثیرگذار باشد. چگالی آهن 7850 کیلوگرم بر متر مکعب و فولاد ضد زنگ 7950 است؛ بنابراین از طریق فرمول زیر می‌توانید ورن نبشی را محاسبه کنید:

2 × 7850× ضخامت × طول × بال =وزن

در واقع، استفاده از جدول وزنی نبشی با درنظرگرفتن پارامترهای گوناگون می‌تواند به مهندسان و طراحان سازه کمک کند تا بتوانند بهترین نوع این محصول را برای پروژه‌های خود انتخاب کنند؛ چراکه برای برخی از پروژه‌ها به نبشی سبک نیاز است و برخی دیگر از پروژه‌ها نبشی‌های سنگین نیاز دارند.

در زیر می‌توانید، جدول اشتال نبشی یا جدول وزن نبشی را مشاهده کنید:

جدول وزن نبشی (جدول اشتال)

ردیف سایز نبشی (mm) وزن هر متر (Kg/m) طول بال (h/mm) ضخامت بال (t/mm) وزن شاخه 6 متری (Kg/m) وزن شاخه 12 متری (Kg/m)
01 L30×30×3 1/36 30 3 8/16 16/32
02 L30×30×4 1/78 30 4 10/68 21/36
03 L35×35×4 2/09 35 4 12/54 25/08
04 L40×40×4 2/42 40 4 14/52 29/04
05 L40×40×5 2/97 40 5 17/82 35/64
06 L45×45×4.5 3/06 45 4/5 18/36 36/72
07 L45×45×4.5 3/06 45 4/5 18/36 36/72
08 L50×50×4 3/06 50 4 18/36 36/72
09 L50×50×5 3/77 50 5 22/62 45/24
10 L50×50×6 4/47 50 6 22/82 53/64
11 L60×60×6 5/42 60 6 32/52 65/04
12 L60×60×8 7/09 60 8 42/54 85/08
13 L65×65×7 6/83 65 7 40/98 81/96
14 L70×70×6 6/38 70 6 38/28 76/56
15 L70×70×7 7/38 70 7 44/28 88/56
16 L75×75×6 6/85 75 6 41/1 82/2
17 L75×75×8 8/99 75 8 53/94 107/88
18 L80×80×8 9/63 80 8 57/78 115/56
19 L80×80×10 11/9 80 10 71/4 142/8
20 L90×90×7 9/61 90 7 57/66 115/32
21 L90×90×8 10/9 90 8 65/4 130/8
22 L90×90×9 12/2 90 9 73/2 146/4
23 L90×90×10 13/4 90 10 80/4 160/8
24 L100×100×8 12/2 100 8 73/2 146/4
25 L100×100×10 15/0 100 10 90 180
26 L100×100×12 17/8 100 12 106/8 213/6

 

تولید نبشی

تولید نبشی

همان‌طور که در بالا گفته شد، تولید نبشی به دو روش پرسی و فابریک است که هرکدام از این دو نوع، به شکل خاصی طراحی و تولید می‌شوند. نبشی‌های نورد گرم استحکام بالاتری دارند، درحالی‌که نبشی‌هایی با انعطاف‌پذیری بیشتر در جاهایی که بارهای سنگین انتظار نمی‌رود، استفاده می‌شود. در فرآیند تولید نبشی فابریک، ابتدا شمش‌های فولادی وارد کوره می‌شوند و طی فرآیندهای مختلف در نهایت به نبشی تبدیل خواهند شد. این در حالی است که ساخت نبشی‌های پرسی کاملا متفاوت است.

در خط تولید نبشی پرسی، مرحله‌ای با نام شمش و فرآیند نورد و همچنین ذوب‌شدن نداریم؛ چراکه نبشی‌های پرسی از ورق‌های فولادی ساخته می‌شوند و دارای ساختاری کاملا مستقل هستند. طی این فرآیند، ورق‌های فولادی به اندازه‌هایی که نیاز است، برش زده می‌شوند و به کمک دستگاهی به‌نام رول فرمینگ، در نهایت می‌توان آن‌ها را به نبشی تبدیل کرد.

فرآیند تولید نورد گرم به این مواد اجازه می‌دهد تا مقاومت در برابر تغییر شکل پایینی از خود نشان دهند و همچنین تنش‌های داخلی را در ساختار متالورژیکی خود کاهش دهند و همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها برای کاربردهای خاص استفاده شوند.

بسته به کاربرد یا شرایط عملیاتی خاص، نبشی‌ها می‌توانند یک پوشش محافظ مانند پوشش روی و همچنین پوشش رنگ مقاوم در برابر ضربه (فناوری پودر) داشته باشند. دقت داشته باشید که هرچقدر در فرآیند تولید نبشی، ویژگی‌های خاصی به این محصول اضافه شود، قیمت نبشی نیز افزایش پیدا می‌کند.

چگونه بفهمیم که به کدام نوع نبشی نیاز داریم؟

قبل از خرید نبشی باید مشخص کنید که قرار است از این محصول برای چه کاربردی استفاده کنید؛ در نظر گرفتن کاربرد موردنظر به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید کدام محصول را بخرید. شما با در نظرگرفتن کاربرد و مکان موردنظر به نبشی پرسی یا فابریک نیاز دارید؛ از هرکدام از این محصولات با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، در ساخت پل‌ها، انبارها و همچنین تولید تجهیزات می‌توان استفاده کرد.

همچنین باید بین فولاد و آلومینیوم یکی را انتخاب کنید. انتخاب شما بستگی به الزامات پروژه‌تان دارد. اگر پروژه ساده است، ممکن است به سراغ نبشی‌های آلومینیومی مقرون به‌صرفه‌تر بروید؛ اما اگر پروژه بزرگ‌تری در دست دارید، می‌توانید نبشی‌های ضد زنگ و محکم را انتخاب کنید.

شما می‌توانید برای داشتن انتخابی درست در خرید نبشی به مقاله "راهنمای خرید نبشی" در سایت ما مراجعه کنید!

کاربرد نبشی

اتصال نبشی‌ها چگونه است؟

بعد از اینکه به‌طور کامل در مورد نبشی چیست، انواع نبشی و ویژگی‌های این محصول صحبت شد، بهتر است نگاهی هم به اتصال نبشی‌ها داشته باشیم. معمولا برای اتصال نبشی‌ها چند روش وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها، اتصال با هر یک از بال‌های نبشی است که یک زاویه ۵۴ درجه می‌سازند؛ یعنی ورق طوری قرار می‌گیرد که مراکز نبشی و ورق‌های اتصال، هم‌راستا با یکدیگر و بر روی یک خط قرار داده می‌شوند.

در برخی از موارد هم اتصال نبشی‌ها با کمک ورق فولادی انجام می‌شود؛ در این نوع اتصال، تغییر شکل اجزای اتصال، توزیع تنش‌ها و همچنین پارامترهایی مانند ضخیم‌بودن ورق مورد بررسی قرار می‌گیرند.

معرفی تولیدکنندگان نبشی در ایران

کارخانه‌های مختلفی در ایران در زمینه تولید نبشی فعالیت دارند که برخی از آنان محصولات باکیفیتی تولید و به بازار عرضه می‌کنند. خرید نبشی از کارخانه‌هایی که محصولات باکیفیت تولید می‌کنند، باعث می‌شود که شما بتوانید در هزینه نهایی پروژه خود صرفه‌جویی و حتی دوام و استحکام سازه موردنظر را تضمین کنید. برخی از این تولیدکنندگان عبارتند از:

  1. کارخانه فولاد ناب تبریز
  2. کارخانه ذوب آهن
  3. کارخانه فولادسازان سپاهان
  4. کارخانه فولاد شکفته مشهد
  5. کارخانه فولاد کوهپایه

از بین همه این تولیدکنندگان، فولاد ناب تبریز و همچنین کارخانه ذوب آهن اصفهان، برترین تولیدکننده این محصول هستند که نبشی‌هایی با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی تولید و روانه بازار فولاد می‌کنند. اگر کیفیت برای شما مطرح است و به‌دنبال ساخت سازه‌ای بادوام و مستحکم هستید، سعی کنید از یک شرکت تامین‌کننده مطرح و شناخته‌شده این محصول را خریداری کنید.

کاربرد نبشی

سخن پایانی

در این راهنما در مورد نبشی چیست و همچنین کاربرد و ویژگی‌های این محصول صحبت شد. همان‌طور که گفته شد، این محصول در همه جا کاربرد دارد؛ از ساختمان‌های بلند گرفته تا واحد قفسه‌بندی و حتی صنعت حمل‌ونقل! نبشی‌ها سبک وزن، قوی و مقاوم در برابر خوردگی هستند که استفاده از این محصولات می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نهایی پروژه شما شود.

نبشی‌ها در کنار سایر اجزای فلزی، همچنان اساس سازه‌های روزمره را تشکیل می‌دهند. حالا که با این محصول آشنا شدید، راحت‌تر می‌توانید ارزش و جایگاه نبشی‌ها در ساختمان‌سازی یا حتی صنایع مختلف را درک کنید. اگر قصد خرید نبشی را دارید، می‌توانید با شماره موجود در سایت تماس بگیرید، راهنمایی‌های لازم را از کارشناسان ما دریافت و در نهایت سفارش خود را ثبت کنید.

نظرشما در زمینه خرید نبشی چیست؟ آیا تا به حال تجربه خرید هر یک از انواع نبشی را داشته‌اید؟ آیا ویژگی یا نکات دیگری در مورد نبشی وجود دارد که در این مقاله گفته نشد؛ اگر اینطور است، می‌توانید تجربیات و نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

قیمت روز نبشی

مشاهده قیمت
سوالات متداول

آیا مهدفولاد امکان ارائه کم‌ترین قیمت نبشی بازار را دارد؟

شما می‌توانید خاص‌ترین و خوش قیمت‌ترین نبشی و ناودانی بازار را، از کارشناسان ما خریداری کنید، برای خرید ارزان‌ترین نبشی به جدول قیمت آن مراجعه کنید.

آیا قیمت ارائه شده در سایت مهدفولاد به‌روز است؟

بله، قیمت کلیه محصولات در سایت مهدفولاد به‌روز رسانی می‌شود. برای مطلع شدن از قیمت روز با شماره ۶۲۹۹۹۰۸۰ داخلی 600 تماس بگیرید.

امکان بازدید از کالا برای بررسی سلامت و اصالت آن وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید از کارشناسان مهدفولاد درخواست کنید تا مسئول کنترل کیفی مجموعه را برای بررسی کالا به انبار اعزام کنند.