ورق گرم معمولی ST52 چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه

ورق گرم معمولی ST52     

ورق گرم معمولی ST52 یکی از انواع ورق‌ سیاه موجود در بازار است که به‌دلیل دارابودن استحکام کششی در دماهای بالا به‌طور کلی در کاربردهایی استفاده می‌شود که بتوانند مقاومت بالایی در دمای زیاد داشته باشند. این ورق‌های فولادی به‌طور گسترده در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، تولید برق و غیره استفاده می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم به‌طور کامل در مورد این محصول، ویژگی‌ها و مزایای استفاده از آن صحبت کنیم؛ اگر شما هم قصد خرید این نوع ورق را دارید و می‌خواهید در این‌باره بدانید، حتما تا پایان این متن از مهدفولاد همراه ما باشید.

ورق گرم معمولی ST52 چیست؟

ورق st52 یکی از محصولات با مقاومت بالا است که در برابر پیچش و خمش، خاصیت ارتجاعی و تحمل وزن بالایی دارد. عناصر آلیاژی به‌کاررفته در این محصول مانند مس، نیکل، سیلسیوم و منگنز باعث می‌شود که بتوان از آن برای صنایع مختلفی استفاده کرد.

ورق ST52 به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالا و همچنین برخورداری از عناصر سیلیسیم و منگنز، در مقایسه با ورق‌های ST37 و ST44 از استحکام مناسبی برخورداراست. این محصول حتی خاصیت ارتجاعی دارد و به همین دلیل هم در اکثر موارد از آن برای ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. این نوع ورق‌ها حتی بعد از شکل‌دهی یا جوشکاری بازهم مقاومت مناسبی در دمای بالا دارند.

مصرف ورق گرم معمولی ST52 در صنعت نفت‌وگاز، حمل‌ونقل مایعات فله، منسوجات، تولید خمیر و کاغذ، مواد شیمیایی، داروسازی و غیره است. این محصولات به‌دلیل پایداری و خواص مقاوم در برابر سایش، برای بسیاری از کاربردها استفاده می‌شوند. در بسیاری از موارد باتوجه به کاربرد موردنظر، لازم است که این محصول برش زده شود؛ از ورق ST52 برش‌زده‌شده برای کاربردهای مختلفی مانند قطعات ماشین‌کاری شده، شفت پمپ، ماشین ابزار، قطعات جراحی و پزشکی و غیره استفاده می‌شود.

ورق گرم معمولی ST52 از چه عناصری تشکیل شده است؟

کربن، منگنز، سلیسیوم، نیکل و مس از جمله آلیاژهایی هستند که طی فرآیند تولید ورق ST52 به این محصول اضافه می‌شوند.

کربن: طی فرآیند تولید این محصول، حدود 2 درصد کربن به آن اضافه می‌شود و این آلیاژ باعث مقاومت فولاد می‌شود.

منگنز: حدود 6.1 درصد منگنز برای تولید ورق ST52 نیاز است که این آلیاژ باعث شکل‌پذیری این نوع ورق می‌شود و مقاومت آن را در برابر ضربه و سایش بالا می‌برد.

نیکل و مس: افزودن نیکل و مس به ورق گرم St52 می‌تواند باعث شکل‌پذیری و فرم‌پذیری آن شود.

سیلیسیوم: این نوع ورق دارای 55 درصد سیلیسیوم است که باعث می‌شود مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته باشد.

افزودن تمامی این آلیاژها به ورق گرم st52 باعث می‌شوند که این محصول به‌طور کلی در برابر خوردگی و دمای بالا مقاومت زیادی داشته باشد. تنش تسلیم ST52 برابر با 3600 کیلوگرم و تنش نهایی آن برابر 5200 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

 

ورق گرم معمولی ST52

 

مشخصات ورق گرم معمولی ST52

ST52 یکی از ورق‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان است که از خواص آن می‌توان به مقاومت بالا در برابر پیچش و خمش، خاصیت ارتجاعی و بار زیاد اشاره کرد. از دیگر خواص آن‌ها می‌توان به قابلیت جوشکاری و ماشین‌کاری خوب اشاره کرد. وجود عناصری مانند سیلیکون و منگنز این محصول را منحصربه‌فرد کرده است. این ورق در صنایع مختلف ساخت ریل، شاسی ماشین‌آلات سنگین و جرثقیل استفاده می‌شود.

همچنین این نوع ورق طبق استاندارد DIN17OO6 آلمان تولید می‌شود و حتی در بازار فولاد با نام‌های «فولاد منگنز کم‌کربن» و «ورق سیاه» شناخته شده است. این محصول معمولا در ضخامت‌های 8 الی 150 میلی‌متر و عرض 1100 تا 4500 و همچنین طول 2500 تا 24000 میلی‌متر تولید می‌شوند که از این محصولات در صنایع مخزن‌سازی و حتی به‌وفور در ساختمان‌سازی می‌توان استفاده کرد.

این محصول با حداقل استحکام تسلیم 280-355 مگاپاسکال و جوش‌پذیری خوب مشخص می‌شود. بنابراین فولاد ST52 اغلب برای تولید بویلرها، مخازن تحت فشار و لوله‌های انتقال مایعات داغ استفاده می‌شود. مقدار کربن به‌کار رفته در تولید ورق st52 کمتر است و به همین دلیل هم مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. فولادهای سازه‌ای رایج با حروف St مشخص می‌شوند؛ بعد از این حروف، عددی نوشته می‌شود که بیانگر حداقل مقدار مقاومت کششی فولاد بر حسب نیوتن بر میلی‌متر مربع است.

مشخصات فیزیکی این ورق به‌صورت زیر است:

چگالی نقطه ذوب ضرب آلاسیسیته
(N/mm2)
شروع سخت‌شدن دمای بازگشت فرجینگ
۷/۸۵ ۱۴۲۰-۱۴۶۰ ۲۱۰ ۸۶۰-۸۹۰ ۸۶۰-۸۹۰ ۸۵۰-۱۰۵۰

 

خواص مکانیکی در جدول زیر آمده است:

ضخامت (میلی‌متر) استحکام تسلیم استحکام کششی کشیدگی در دقیقه
۱۰۰-۳ ۳۵۵-۳۱۵ ۶۳۰-۴۹۰ <22

 

این محصول در کشورهای مختلف استانداردهای متفاوتی دارد. به جدول زیر توجه کنید:

کشور استاندارد گرید
آلمان DIN EN 10027 ST52
اروپا EN 10025:1990 FE 510 B
اروپا EN 10025-2 S355JR
ژاپن JIS SS490/SM490A
آمریکا ASTM A572GR50

 

انواع ورق گرم معمولی ST52

ورق ST52 در صنعت به فولاد کم‌آلیاژی با مقاومت بالا معروف است که با افزودن مقدار کمی مس، نیکل، منگنز و سایر آلیاژها به فولاد کربنی ساخته می‌شود. به‌دلیل افزودن آلیاژهای فوق، استحکام فولاد افزایش پیدا می‌کند. این فولادها به‌دلیل سهولت در جوشکاری کاربردهای بی‌شماری در صنعت دارند. این نوع ورق دارای انواع مختلفی است که در ادامه در مورد هرکدام به اختصار توضیح می‌دهیم:

  • ورق ST52-3: این محصول یکی از رایج‌ترین گریدهای این نوع ورق است که از آن می‌توان برای کاربردهای مختلف استفاده کرد.
  • ورق کربن استیل ST52: این محصول در ضخامت‌های 8 تا 150 میلی‌متر تولید و روانه بازار فولاد می‌شود.
  • ورق رول ST52: این فولاد دارای آلیاژ کم با استحکام زیاد است. این محصول قابلیت جوش‌پذیری بالایی دارد.

 

ورق گرم معمولی ST52

 

تولید ورق گرم معمولی ST52 چگونه است؟

تولید ورق فولادی از تخته یا بیلت است که معمولا از آن برای تولید لوله یا قوطی و پروفیل استفاده می‌شود. به‌طور کلی ورق‌های فولادی را می‌توان طی دو فرآیند نورد گرم و نورد سرد تولید کرد.

ورق st52 جزء ورق‌های سیاه است که طی فرآیند نورد گرم ساخته می‌شود و دارای درجات و مقاومت‌های مختلفی است. این محصول طی فرآیند تولید، در واقع زمانی‌که از نورد گرم خارج می‌شود، رنگ آن تغییر و حتی کدر می‌شود. میزان کربن موجود در این محصول باعث مقاومت بالا، استحکام و شکل‌پذیری آن خواهد شد.

کاربرد ورق گرم معمولی ST52

ورق ST52 به‌دلیل خاصیت جوش‌پذیری در ساختمان‌سازی و صنایع مختلف دارای کابردهای گسترده‌ای است. تولید خطوط لوله‌ انتقال، لوله‌کشی، استفاده ساخت انواع کانتینر، جرثقیل‌‌ها، ماشین‌سازی و ساخت خودرو، تجهیزات بالابر، ساخت مخازن تحت فشار، ساخت‌و‌سازهای عمرانی، سازه‌های پل، سازه‌های دریایی و غیره از مهم‌ترین کاربردهای این محصول هستند.

مزایای استفاده ورق گرم معمولی ST52 در صنایع و ساختمان‌سازی

همان‌طور که در بالا گفته شد، منگنز و سیلیسیوم دو مورد از مهم‌ترین آلیاژهای به‌کاررفته در تولید این نوع ورق هستند. وجود منگنز از خشک‌شدن بحرانی فولاد جلوگیری کرده و در نهایت باعث افزایش استحکام فولاد می‌شود. در بسیاری از موارد برای اینکه فولاد خاصیت جوشکاری و آهنگری داشته باشد، این آلیاژ به آن اضافه می‌شود.

استفاده از عنصر سیلیسیوم در این نوع ورق، باعث افزایش مقاومت سایشی و بهبود استحکام آن می‌شود؛ البته نباید زیاد از این نوع آلیاژ استفاده کرد؛ چراکه باعث می‌شود خاصیت شکل‌پذیری فولاد کاهش پیدا کند.

 

کاربرد ورق گرم معمولی ST52

 

مقایسه ورق سیاه st37 و st52

ورق ST52 میزان کربن بیشتری نسبت به نوع ST37 دارند و از همین‌رو دارای مقاومت بالاتری است. وجود عناصر آلیاژی مختلف در ورق st52 باعث شده که این محصول نسبت به st37، شکل‌پذیری، جوش‌پذیری و خواص مکانیکی کمتری داشته باشد.

استفاده از st52 به‌جای st37 وزن فولاد مورداستفاده در ساختمان را کاهش می‌دهد. به‌طور کلی شکل ورق‌های st52 کمتر از شکل ورق‌های st37 است و دلیل این امر محتوای کربن بالای فولاد مورد استفاده است. وزن مخصوص این فولادها یکسان است؛ اما از نظر استحکام ورق st52 به‌دلیل وجود عناصر آلیاژی از مقاومت بیشتری برخوردار است. یک نکته مهم این است که حروف استفاده شده در این نوع ورق‌ها نشان‌دهنده فرآیند فولادسازی، ویژگی‌های بارز و روش‌های ریخته‌گری است.

راهنمای خرید ورق گرم معمولی ST52

ورق st52 در قطر، سایز و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود که هرکدام از آن‌ها ممکن است باتوجه به آلیاژی که به‌کاررفته، مقدار مقاومت‌های متفاوتی داشته باشند.

قیمت ورق گرم معمولی ST52

یکی از نکاتی که لازم است قبل از خرید این محصول به آن توجه داشته باشید، اطلاع از قیمت ورق گرم معمولی ST52 است؛ چراکه قیمت آن هم مانند سایر محصولات فولادی با توجه به میزان عرضه و تقاضا، قیمت‌های جهانی و همچنین نوسانات نرخ ارز و دلار متغیر است.

سعی کنید با بررسی روزانه قیمت این محصول، در درست‌ترین زمان ممکن اقدام به خرید آن کنید. برای اینکه بدانید چه زمانی بهترین فرصت برای خرید این محصول است، می‌توانید به‌صورت رایگان با کارشناسان مهدفولاد تماس تلفنی داشته باشید. قیمت روز ورق st52 در سایت در صفحه مخصوص این محصول بر اساس کارخانه‌های تولید‌کننده قابل‌ملاحظه است. جهت اطلاع از قیمت ورق گرم معمولی ST52 و مشاوره تخصصی خرید با کارشناسان مهد فولاد با شماره 62999080-021 داخلی 200 تماس حاصل فرمایید.

ضخامت و ابعاد ورق گرم معمولی ST52

غیر از این موارد گفته شده، لازم است که در زمان خرید حتما به نوع و ضخامت ورق st52 متناسب با پروژه و کاربردی که قرار است در آن استفاده شود، توجه ویژه کنید؛ به این دلیل که این محصول دارای انواع مختلفی است و معمولا از هرکدام از آن‌ها برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شوند.

 

قیمت ورق گرم معمولی ST52

 

وزن ورق گرم معمولی ST52

یکی دیگر از نکاتی که قبل از خرید باید مدنظر داشته باشید، وزن ورق ST52 است. شما از طریق جدول وزنی ورق می‌توانید این کار را انجام دهید و محصول مناسب را خریداری کنید. برخی از ورق‌های st52 وزن بیشتری نسبت به انواع دیگر این محصول دارند و معمولا برای هرکاربردی مناسب نیستند.

کارخانه‌های و برند تولید کننده ورق ST52

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و اکسین اهواز دو کارخانه شناخته‌شده برای تولید این محصول هستند. این دو کارخانه ورق st52 را به‌صورت رول، شیت و حتی فابریک تولید و روانه بازار فولاد می‌کنند. ضخامت ورق‌های تولیدشده در این کارخانه از 6 میلی‌متر تا 50میلی‌متر قابل انتخاب است؛ سعی کنید اگر سفارشی هم دارید از همین دو کارخانه (البته باتوجه به نزدیک‌بودن محل پروژه به کارخانه) این محصول را خریداری کنید.

تست ورق گرم معمولی ST52

یکی از نکاتی که در زمان خرید ورق ST52 باید مدنظر داشته باشید، نرمالایز و استاندارد بودن این محصول است. این محصول به‌صورت استاندارد ST52-3N تولید و روانه بازار می‌شود که حرف N از واژه Normalized گرفته شده است که به معنای نرمالایز بودن ورق است.

بررسی این تست برای ورق‌هایی با ضخامت 50 میلی‌متر اجباری است. این تست باعث می‌‌شود که عیوبی مانند انقباض، ترکیدگی، خوردگی، پوسته شدن، خلل و تمامی حفره‌های احتمالی در روی ورق مورد آزمایش قرار گرفته شود و از سالم‌بودن محصول خیال شما راحت باشد.

 

مصرف ورق گرم معمولی ST52

 

سخن پایانی ورق گرم معمولی ST52

ورق گرم معمولی st52 یکی از انواع ورق گرم است که به دلیل داشتن عناصری چون منگنز و سیلیسیم از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. شما به‌طور کامل در این مقاله با این محصول، روش تولید، کاربرد و همچنین مشخصات فنی آن آشنا شدید؛ حالا باتوجه به نوع پروژه خود می‌توانید ببینید که آیا به این نوع ورق نیاز دارید یا خیر؟ هما‌ن‌طور که گفته شد، از این محصول در ساخت انواع کانتینر، جرثقیل‌‌ها، ماشین‌سازی و ساخت خودرو، تجهیزات بالابر، ساخت مخازن تحت فشار، ساخت‌ و‌ سازهای عمرانی و.. استفاده می‌شود. از تفاوت هایی که این ورق با نوع st37 دارد، می‌توان به مقاومت بالاتر و شکل‌پذیری کمتر اشاره کرد.

نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا قبلا تجربه استفاده از ورق گرم معمولی ST52 را داشته‌اید؟ به‌غیر از این موارد گفته شده، چیزی در مورد این محصول وجود دارد که از آن اطلاع داشته باشید؟ اگر اطلاعاتی یا حتی سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید در بخش ارسال نظرات برای ما بفرستید. کارشناسان حرفه‌ای و با سابقه مهدفولاد در کوتاه‌ترین زمان به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد.

قیمت روز ورق ST52

مشاهده قیمت
سوالات متداول

چگونه می‌توانم ورق گرم مورد نظر خود را سفارش دهم؟

شما می‌توانید به وسیله تماس با شماره: ۱۸۳۶ از تهران و شماره: ۶۲۹۹۹۰۸۰ داخلی 200 از شهرستان نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنید.

قیمت به‌روز ورق گرم چقدر است؟

قیمت ورق گرم بر اساس کارخانه تولیدکننده متفاوت است. شما می‌توانید جدیدترین لیست قیمت ورق گرم را در این صفحه مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و در کمترین زمان از قیمت روز محصولات مطلع شوید: 62999080-021 داخلی 200

شرکت مهدفولاد ورق گرم را از چه کارخانه‌هایی تامین می‌کند؟

مهدفولاد ورق گرم را از کارخانه‌های فولاد مبارکه، اکسین اهواز، خرم آباد، قطعات، ترک، گیلان، نوردی و کاویان تامین می‌کند.