هزینه ساخت سوله در سال 1402 چقدر است؟

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

هزینه ساخت سوله

هنگام ساخت‌وساز اطلاع دقیق از هزینه‌ها بسیار مهم است. زمانی‌که شما قبل از شروع به ساخت، هزینه را به‌صورت دقیق محاسبه می‌کنید، بدون شک در برنامه‌ریزی خود موفق‌تر خواهید بود. برای ساخت سوله نیز هزینه‌هایی وجود دارد که این هزینه‌ها با توجه به سال و حتی ماه خرید مصالح و ساخت متفاوت خواهد بود. بنابراین برآورد هزینه ساخت سوله نیاز به بررسی  مواردی همچون بزرگی سوله، دهانه و عرض آن، ارتفاع ستون‌ها و ابعاد آن دارد.

به‌غیر از این موارد، عوامل متعدد دیگری نیز وجود دارند که تأثیری مستقیم بر روی قیمت تمام‌شده سوله می‌گذارند. این عوامل عبارت است از قیمت متریال مصرفی، دستمزد کار و سایر لوازم موردنیاز برای تولید سوله! در ادامه از مقالات مهدفولاد به بررسی هزینه ساخت سوله در سال 1402 می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

هزینه ساخت سوله در سال 1402

سوله‌ها در صنعت ساخت‌وساز کاربرد زیادی دارند و پیش از آنکه یک پروژه آغاز شود، ساخت سوله آن در ابتدا در دستور کار قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر آغاز اجرای هر پروژه، ساخت سوله است.

به همین دلیل برای تمام مجریان پروژه‌ها اطلاع از هزینه ساخت سوله بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند هزینه اولیه سنگینی را به همراه داشته باشد. ساخت سوله گزینه‌ای است که واجب بوده و نمی‌توان آن را حذف کرد. در سال 1402 نیز این هزینه‌ها به پارامترهایی بستگی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده و در پایان مقاله به هزینه حدودی آن‌ها اشاره می‌کنیم.

هزینه ساخت سوله

پارامترهای تعیین‌کننده هزینه ساخت سوله

در هزینه نهایی ساخت سوله مواردی وجود دارند که اهمیت بیشتری داشته و میانگین قیمت‌ها تحت‌تأثیر این عوامل است. این پارامترها در کاهش یا افزایش هزینه‌ها تأثیر مستقیمی دارند و برای شروع یک پروژه باید درنظر گرفته شوند.

 محل احداث سوله

محلی که در آن سوله احداث می‌شود، می‌تواند در هزینه تمام‌شده تأثیر داشته باشد. به هر میزان که محل احداث سوله از کارخانه سازنده دورتر باشد، هزینه حمل‌ونقل آن هم بیشتر می‌شود. در کنار این موضوع باید به خاک محل نیز توجه داشت؛ اینکه جنس و میزان تراکم خاک در چه حدی است، اهمیت دارد. این موضوع می‌تواند هزینه‌ساز باشد. برای مثال: اگر سوله شما بر روی یک زمین سست ساخته شود، باید در ابتدا آن را مقاوم‌سازی کرد که این مورد هم به دیگر هزینه‌ها اضافه می‌شود.

از طرف دیگر نوع آب‌وهوایی که سوله در آن احداث می‌شود نیز اهمیت دارد. میزان بارش برف و باران، شدت وزش باد، رطوبت هوا و غیره در مقاومت سوله و قیمت آن تأثیر دارد. اگر سوله دارای دیواره‌های بزرگ و وسیعی باشد، حتما باید در برابر وزش باد مقاوم‌سازی شود.

از طرف دیگر، تأسیساتی که برای تهویه سوله و دیگر امکانات استفاده می‌شود و نوع آن‌ها، بر اساس محل جغرافیایی و مکانی که سوله نصب می‌شود، تعیین می‌شود. به همین دلیل سوله‌هایی که در مناطقی قرار می‌گیرند که برف و باد زیادی وجود دارد، از نظر قیمت هزینه بالاتری دارند. در اطراف شهرها که ساختمان‌های بلند وجود ندارد، شکست باد به حداقل می‌رسد و جزو مناطق بادخیزی به شمار می‌رود که هزینه ساخت سوله در آن‌ها به مراتب بیشتر است.

بر اساس آیین‌نامه‌های سازمان نظام مهندسی، قبل از اجرای سوله باید بار برف و باران و باد و زلزله آن منطقه طی مدت‌زمان سی سال گذشته، در طراحی و ساخت سوله در نظر گرفته شود تا بر اساس آن سوله مستحکم‌تر ساخته شود و به این‌صورت با وقوع عوامل طبیعی تخریب نشود. این موضوع به معنای استفاده از فولاد بیشتر و سنگین‌شدن سوله و در نهایت افزایش قیمت تمام‌شده سوله است.

متراژ سوله

متراژ سوله از دیگر موارد مهمی است که باید در برآورد هزینه‌های ساخت سوله به آن توجه کرد. در گام اول باید مشخص شود که در سوله‌ای که قرار است ساخته شود، چه صنعتی می‌خواهد شروع به کار کند. بهتر است در ابتدا یک متراژ و عددی را در ذهن خود در نظر بگیریم تا سوله در آن اندازه ساخته شود.

این نکته را نیز باید به خاطر داشته باشید که این متراژی که شما در نظر می‌گیرید، تنها یک عدد خام است و باید بررسی‌هایی بر روی آن صورت بگیرد. به هر میزان که متراژ سوله بیشتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود.

هزینه ساخت سوله

کاربرد سوله

نوع کاربری سوله نیز در قیمت آن تأثیر دارد؛ برای مثال: در ساخت سالن‌های ورزشی یا سالن‌های کنفرانس نیازی به نصب جرثقیل نیست که این ویژگی هزینه ساخت سوله را کاهش می‌دهد.

مصالح موردنیاز

مصالح و متریال مورد استفاده در سوله می‌تواند هزینه‌ها را بسیار متغیر کند. بنابراین، این بخش به تصمیم کارفرما بستگی دارد؛ اینکه چه پوششی را برای سقف، دیوار و غیره انتخاب کند و بخواهد سازه سوله از چه موادی تشکیل شود. پس انتخاب عایق و پوشش شما مهم است و هزینه ساخت سوله را تعیین می‌کند.

ابعاد سوله

از دیگر عوامل تأثیرگذار بر میزان هزینه ساخت سوله، ابعاد آن است. ابعاد و ارتفاع سوله تأثیر بسیاری در قیمت نهایی دارد. انتخاب سطح مقاومت هر سوله که به وسیله تأثیر نیروی باد بر آن محاسبه می‌شود، رابطه مستقیمی با ارتفاع این سازه دارد و در تعیین میزان و نوع تجهیزات مورد نیاز و در نهایت هزینه ساخت تأثیرگذار است.

هزینه ساخت سوله

اندازه دهانه سوله

اندازه دهانه سوله نیز بر هزینه‌های کلی تأثیر می‌گذارد. شکل ظاهری سوله و قوس یا شیب آن از عوامل دیگری است که در هزینه سوله مؤثر است. بنابراین سوله‌هایی با سقف‌های طاق‌دار موجب می‌شوند که تولیدکنندگان با هزینه‌های بیشتر و قیمت بالاتر روبه‌رو شوند. سقف‌های طاق‌دار در سوله‌ها زیبا هستند؛ اما در زمان آماده‌سازی، ضایعات و مصرف ورق آن‌ها بیشتر می‌شود که بر روی هزینه کلی ساخت سوله تأثیرگذار است.

تعداد طبقات سوله

تعداد طبقات سوله، فاکتور دیگری است که در تعیین هزینه سوله تأثیر دارد. برخی از سوله‌ها دارای چند طبقه هستند که برای ساخت آن‌ها نیاز است زیربنای محکمی برایشان در نظر گرفته شود. این استحکام در زیربنا موجب افزایش بازدهی و عملکرد بهتر سوله می‌شود. کاربرد این سوله‌ها اغلب در مراکز درمانی و ورزشگاه‌های موقت است. محاسبه هزینه این دست سوله‌ها مقداری سخت و پیچیده است و علت این مسأله آن است که باید وزن طبقات محاسبه شود.

با توجه به چندطبقه‌بودن این سوله‌ها، متریال مصرفی آن‌ها باید زیاد و با کیفیت بالایی باشد تا بعد از احداث مشکلی پیش نیاید. در کنار وزن طبقات متراژ و بزرگی این نوع از سوله‌ها نیز باید به‌صورت دقیق محاسبه شود؛ زیرا تأثیر مستقیمی بر روی هزینه ساخت سوله دارد.

هزینه ساخت سوله

برآورد هزینه ساخت سوله در سال 1402

عواملی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، به‌صورت مستقیم بر میزان هزینه ساخت سوله تأثیر می‌گذارند؛ به همین دلیل هم مجریان و مالکان باید به همه این عوامل، پیش از اقدام به ساخت سوله توجه ویژه داشته باشند تا پس از شروع کار دچار ضررهای مالی نشوند.

بنابراین با یک بررسی می‌توان به یک عدد تقریبی رسید. در حالت تقریبی قیمت هر متر مربع ساخت سوله سبک در سال 1402، بین 500 هزار تومان و 1,800,000 میلیون تومان متغییر است. البته این قیمت‌ها ثابت نبوده و ممکن است بالا و پایین برود.

 جمع‌بندی

اقدام به ساخت سوله نیازمند برآورد هزینه‌هایی است که این هزینه‌ها با توجه به سال و حتی ماه خرید مصالح و ساخت متفاوت خواهد بود. برآورد هزینه ساخت سوله نیازمند برآورد دقیقی از مصالح، نقشه کار، نوع کاربری سوله، محل احداث آن و غیره است. سوله‌ در صنعت ساخت‌وساز کاربردهای بسیار زیادی داشته و پیش از آنکه یک پروژه آغاز شود، ساخت سوله آن در ابتدا باید در زمره کارها در نظر گرفته شود.

به این ترتیب آغاز اجرای هر پروژه، ساخت سوله است. به همین دلیل هم برای تمام مجریان پروژه‌ها اطلاع از هزینه ساخت سوله بسیار اهمیت دارد. بر طبق آیین‌نامه‌های سازمان نظام مهندسی، پیش از آنکه سوله اجرا شود، نیاز است که بار برف و باران و باد و زلزله آن منطقه طی مدت زمان سی سال گذشته، در طراحی و ساخت سوله مورد بررسی قرار بگیرد و بر اساس آن، سوله مستحکم‌تر ساخته شود تا به این‌صورت با وقوع عوامل طبیعی تخریب نشود.

در حالت تقریبی قیمت هر متر مربع ساخت سوله سبک در سال 1402 بین 500 هزار تومان و 1,800,000 میلیون تومان متغییر است. البته این قیمت‌ها ثابت نبوده و ممکن است بالا و پایین شود.

محصولات مرتبط:

قیمت روز تیرآهن

مشاهده قیمت
سوالات متداول

بعد از ثبت سفارش کالاهای مورد نظر طی چه مدت به دست ما می‌رسد؟

تمام تلاش ما این است که سفارشات در اسرع وقت به دست شما عزیزان برسد، اما نمی‌توان زمان دقیقی بیان کرد؛ بستگی به زمان و مکان سفارش دارد.

آیا امکان پرداخت در محل وجود دارد؟

بله، قبل از تخلیه بار امکان پرداخت در محل وجود دارد.