میلگرد ساده چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

میلگرد ساده

میلگرد دارای انواع مختلفی است که در یک دسته‌بندی کلی به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم‌بندی می‌شوند. هرکدام از این میلگردها هم کاربرد خاص خود را دارند. نوع ساده میلگرد با توجه به شکل ظاهری و ویژگی‌هایی که دارد، اغلب در صنایع مختلف کاربرد دارد.

در واقع، میلگردها از پرکاربردترین محصولاتی هستند که در پروژه‌های ساخت‌وساز به‌صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مقاله با مهدفولاد همراه شوید تا با میلگرد ساده و کاربرد آن بیشتر آشنا شویم. شما می‌توانید پس از مطالعه این مقاله برای خرید و مشاهده قیمت میلگرد ساده به صفحه مربوط به این محصول در سایت ما مراجعه کنید!

میلگرد ساده چیست؟

در حالت کلی به مقطع فولادی که آجدار نباشد، میلگرد ساده گفته می‌شود. استفاده میلگرد ساده در پروژه‌های ساختمانی بسیار زیاد است. میلگرد ساده در مقایسه با دیگر انواع میلگرد، دارای مقاومت کششی بیشتری بوده و به همین دلیل هم می‌توان آن را در دسته فولادهای نرم قرار داد. میلگرد ساده در طی مراحل مختلفی تولید می‌شود. شمش فولادی یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در تولید بسیاری از مقاطع فولادی است که در تولید میلگرد ساده هم کاربرد دارد. مراحل تولید میلگرد ساده به شرح زیر است:

  1. در ابتدا با استفاده از حرارت، شمش‌های فولادی را به دمای مشخصی (۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد) می‌رسانند تا بتوانند آن‌ها را شکل دهند.
  2. سپس، شمش‌های حرارت‌دیده و نرم را روی رول‌ها قرار می‌دهند تا توسط دستگاه‌های مخصوصی برش داده شده، از عرض و قطر آن‌ها کاسته و به طول آن‌ها افزوده شود.
  3. در نهایت، میلگردها را به طول مشخص و استانداردی رسانده و آن‌ها را با قیچی‌های مخصوص برش می‌دهند و سپس داخل بسته‌بندی مناسب قرار می‌دهند.

برای تولید میلگرد آجدار هم همین مراحل طی می‌شوند؛ اما با این تفاوت که قبل از مرحله بسته‌بندی، اقداماتی دیگر نیز بر روی محصول انجام می‌گیرد.

نحوه تولید میلگرد ساده

برای آنکه این میلگرد تولید شود، نیاز است که در ابتدا شمش فولادی را با استفاده از جک هیدرولیک در ردیف‌های مشخصی به کوره‌هایی با درجه حرارت 1100 سانتی گراد وارد کرد. هنگامی‌که شمش‌ها در داخل کوره قرار می‌گیرند، همراه با جریان آبی که در دمای بالایی قرار دارد، برای نورد آماده می‌شوند. بعد از آنکه شمش‌ها به دمای بالا رسیدند، برای خط تولید و برای نورد فرستاده شده و آماده می‌شوند.

نورد یکی از فرآیندهای شکل‌دهی فلزات و کاهش ضخامت مقاطع مختلف فلزی است. در دستگاه نورد، شمش فلزی با عبور از بین یک یا چند جفت غلتک تغییر شکل می‌دهد. در این ماشین، غلتک‌ها خلاف جهت هم و با سرعت یکسان می‌چرخند. سرعت چرخش رول‌ها از سرعت عبور قطعه اولیه بیشتر است.

بعد از آنکه شمش‌ها به حالت پخته درآمدند، بر روی رول‌ها قرار می‌گیرند تا به سمت تولید بروند. در این مرحله، ابتدا از قطر شمش‌ها کم شده و طول آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. بعد از این مرحله محصولاتی که به مرحله تولید می‌رسند، وارد مرحله سایزینگ می‌شوند که این مرحله آخرین مرحله است.

در آخر نیز میلگردهای تولیدی در زیر گیوتین‌های بسته‌بندی طبق استاندارد ISIRI ایران برش داده شده و در مرحله آخر به حالت بندیل بسته‌بندی می‌شوند.

میلگرد ساده

ویژگی‌های میلگرد ساده

میلگرد ساده دارای ویژگی‌هایی به شرح زیر است:

  • خواص مکانیکی

تنش تسلیم میلگرد ساده A1، دویست و چهل نیوتن بر میلی‌متر مربع  (240 مگا پاسکال) است؛ به همین دلیل در استاندارد 3132 ملی ایران به آن س240 نیز گفته می‌شود. مقاومت کششی میلگرد ساده سیصد و شصت نیوتن بر میلی‌مترمربع (360 مگا پاسکال) و نرخ پلاستیسته آن ۲۵ درصد است.

  • مشخصات وزنی

مرجع مورد استفاده در تعیین مشخصات وزن میلگرد ساده ساختمانی، جدول اشتال است. این نکته را باید مدنظر قرار دهید که در این جدول وزن میلگرد بر حسب کیلوگرم به ازای یک متر طول ثبت شده است. به همین دلیل، وزن یک شاخه آن از ضرب عدد مذکور در 12 متر برای شاخه‌های استاندارد و عدد 9 برای میلگرد نرمال به‌دست می‌آید. علاوه‌بر این، پارامترهای دیگری برای مصارف عمومی ذکر شده است که این پارمترها عبارت است از:

    1. پارامتر Flache: بیان‌کننده سطح میلگرد در طول یک متر بر حسب سانتی‌متر مربع است.
    2. پارامتر G: پس از پارامتر بالا، پارامتر G قرار دارد که نشان‌دهنده وزن میلگرد در طول یک متر است.
    3. پارامتر W: نشان‌دهنده گشتاور مقاومت است که از آن برای تخمین مقاومت پروفیل موردنظر، در برابر تنش برشی استفاده می‌شود.
    4. پارامتر U2: این پارامتر سطح روکش است.

میلگرد ساده

  • قابلیت فرم پذیری

میزان فرم‌پذیری این میلگرد به جنس فولادی که در آن به‌کار رفته است، بستگی دارد. بنابراین کاربرد میلگرد ساده مشخص می‌کند که طراح برای آن چه جنسی در نظر بگیرد. بر اساس مقادیر تنش تسلیم و مقاومت کششی میلگرد ساده A1 متوجه خواهید شد که فرم‌پذیری آن بالا است. درصد کربن به‌کار رفته در این محصول، در مقایسه با محصولات مشابه بسیار پایین بوده و این موضوع باعث بالارفتن قابلیت فرم‌پذیری آن شده است.

به هر میزان که درصد کربن در محصول فولادی بیشتر شود، محصول به سمت تردی بیشتر گرایش پیدا می‌کند. بنابراین با توجه به درصد پایین کربن به‌کاررفته در میلگرد ساده، کاربردهای ساختمانی و هم کاربردهای صنعتی توجیه بیشتری پیدا می‌کند. این کار موجب فرم‌پذیری بیشتر این میلگرد می‌شود که فرم‌پذیری نیز باعث می‌شود خم‌کاری میلگرد ساده به‌راحتی انجام بگیرد.

  • خاصیت جوش پذیری

میلگرد ساده به‌دلیل جنس فولاد سازنده آن قابلیت جوشکاری بسیار بالایی دارد. این نوع از میلگرد را می‌توان با همه فرایندهای جوشکاری مانند برق، Co2 و... جوشکاری کرد. با توجه به اینکه از میلگرد ساده در فعالیت‌های ساختمانی استفاده بسیاری می‌شود، خاصیت جوش‌پذیری میلگرد ساده از مهم‌ترین امتیاز این محصول فولادی به شمار می‌رود.

  • قابلیت آبکاری

در صورت نیاز می‌توان میلگردها را گالوانیزه کرد. گاهی اوقات هم در محیط‌های خورنده پس از جوشکاری، میلگردها را با ضد زنگ یا رنگ پرایمر پوشش می‌دهند.

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار

میلگرد ساده در بازار و صنعت با نام A1 شناخته می‌شود. به این نوع میلگرد، میلگردهای نرم نیز گفته می‌شود. 3 نوع دیگر این مقاطع فولادی با نام‌های A3، A2 و A4 تولید می‌شوند که کاربرد گسترده‌ای نیز در صنایع دارند.

میلگرد آجدار با توجه به آجداربودن سطح آن، میلگرد آجدار نام دارد. خواص ساختاری که این نوع میلگرد دارد، بهتر از میلگرد ساده است. برای افزایش 30 تا 40 درصدی مقاومت سازه‌های بتنی از میلگردهای آجدار استفاده می‌شود. با توجه به خاصیت مقاومت کششی، خمشی و ارتجاعی‌کردن بتن آرمه، این مقطع فولادی در اسکلت فلزی سازه‌های بتنی کاربرد دارد.

تولید میلگرد آجدار هم مانند میلگرد ساده است؛ اما با این تفاوت که در زمان شکل‌دهی از قالب‌هایی برای آجدار کردن میلگرد استفاده می‌شود.

کاربرد میلگرد ساده

انواع میلگرد ساده

همان‌طور که اشاره کردیم، از این محصول برای جبران مقاومت کششی پایین بتن استفاده می‌شود. این مقطع فولادی ساده معمولا دارای برگ شناسنامه است که در آن آنالیز محصول یادداشت می‌شود. میلگرد ساده بر اساس شکل ظاهری، جنس و قطر تقسیم‌بندی می‌شود.

به‌عنوان مثال: از نظر قطر، دارای قطرهای مشخصی بین ۶ تا ۲۰۰ میلی‌متر هستند که می‌توانند مقاومت کششی بتن‌های نرم ساختمانی را افزایش دهند.

  •  از نظر جنس

اندازه و جنس میلگردها متفاوت است و تقسیم‌بندی‌های مختلفی دارند:

    • میلگرد اروپایی
    • پرکربن (میلگرد سیاه)
    • با پوشش اپوکسی
    • گالوانیزه
    • استیل
    • پلیمری
  • از نظر تولید و شکل ظاهری

به لحاظ تولید و شکل ظاهری نیز میلگردها به چند دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند که هرکدام قدرت و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

وزن میلگرد ساده

کاربرد میلگرد ساده

از این میلگرد در صنعت ساختمان‌سازی و بتن‌های آرمه استفاده می‌شود. این کار کمک می‌کند تا مقاومت بتن در برابر نیروی کششی بیشتر شود. البته از این محصول در نماسازی ساختمان هم استفاده می‌شود که ممکن است بسیاری از افراد با این موضوع موافق نباشند.

  • کاربرد میلگرد ساده در ساختمان سازی

آرماتورهای ساده معمولا کاربرد صنعتی دارند تا ساختمان‌سازی! همچنین این محصولات در ساخت خاموت هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. به هر میزان که این محصول کیفیت بهتری داشته باشد، استفاده از آن در صنعت بیشتر خواهد بود.

  •  کاربرد میلگرد ساده در صنعت

این محصول در ساخت پیچ و مهره، میخ و همچنین ساخت برخی اتصالات استفاده می‌شود. این نوع میلگردها به دو صورت شاخه و کلاف به بازار عرضه می‌شوند. حالت کلاف در سایزهای ۵.۵، ۶.۵، ۸، ۱۰ و ۱۲ و حالت شاخه در سایزهای ۸ تا ۴۰ وجود دارد.

برش دادن و خم کردن میلگرد ساده آسان‌تر است و به همین دلیل از آن در خم‌کاری، آهنگری و جوشکاری بیشتر استفاده می‌شود. همچنین به‌دلیل آنکه این محصول هیچ آجی بر روی سطح خود ندارد، استفاده از آن در آرماتوربندی فقط به‌عنوان دورپیچ کاربرد دارد.

قیمت میلگرد ساده

قیمت میلگرد ساده

عوامل متعددی بر روی قیمت میلگرد ساده تاثیر می‌گذارد که بهترین روش اطلاع از قیمت آن، استعلام قیمت این محصول از مراکز فروش معتبر است. با توجه به اینکه بخش عمده مصرف این مقطع فولادی در صنایع ساختمان‌سازی است، بنابراین بهبود بازار مسکن یا رکود در آن می‌تواند تأثیر بسیاری بر افزایش تقاضای مقاطع ساختمانی و قیمت آرماتور داشته باشد.

علاوه‌بر این، مسائل سیاسی و اقتصادی و حتی عوامل بین‌المللی هم می‌توانند بر نرخ میلگرد ساده تأثیرگذار باشند. قیمت این محصول در اصل بر اساس قیمت مواد تشکیل‌دهنده، به‌علاوه هزینه تولید آن مشخص می‌شود.

در کنار این موارد، هزینه حمل‌ونقل هم موضوع دیگری است که بر قیمت میلگرد ساده تأثیر مستقیمی می‌گذارد. هم‌اکنون بیشترین نرخ قیمت میلگرد به ذوب آهن اصفهان مربوط می‌شود که در عین‌حال باکیفیت‌ترین نوع موجود در بازار است. البته دیگر کارخانه‌های تولیدکننده نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند که از جمله آن‌ها به مواردی مانند کارخانه‌های زاگرس، میانه، ابهر و غیره می‌توان اشاره کرد.

بهترین تولیدکنندگان میلگرد ساده

در میان تولیدکنندگان میلگرد ساده در کشور، کارخانه‌های مطرحی در زمینه تولید میلگرد ساده فعالیت دارند؛ از جمله ذوب آهن اصفهان، فولاد کویر کاشان، فولاد خراسان، فولاد آذربایجان میانه، فولاد آناهیتا گیلان، آذر گستر سدید، فولاد آلیاژی ایران و نورد و فولاد نوین متین. در این زمینه، کارخانه‌های کاشان و یزد از بهترین تولیدکنندگان میلگرد ساده هستند که این دو کارخانه بیشتر در تولید میلگرده بدون آج فعالیت می‌کنند.

سخن پایانی

ما در این مقاله از سایت مهدفولاد به پاسخ سوال میلگرد ساده چیست و چه کاربردی دارد پرداختیم و شما را با ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف میلگرد ساده و نیز تفاوت این نوع میلگرد با میلگرد آجدار آشنا کردیم. اکنون شما می‌توانید برای خرید انواع میلگرد از جمله میلگرد ساده از طریق سایت مهدفولاد اقدام کنید و نیز در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این باره و راهنمایی جهت خرید این محصول با کارشناسان ما در شرکت مهدفولاد تماس بگیرید.

قیمت روز میلگرد ساده

مشاهده قیمت
سوالات متداول

میلگردها در کجا بارگیری می‌شوند؟

میلگرد ها مستقیما از درب کارخانه‌ها و یا انبار تهران بارگیری می‌شوند.

حداقل تناژ قابل خرید میلگردها چقدر است؟

حداقل تناژ قابل خرید، 10 تا 12 تن از انبار تهران است.

بارهای میلگرد چند متری است؟

اصولا همه میلگردها در طول 12 متری هستند.

وزن هر شاخه میلگرد چقدر است؟

وزن هر شاخه متناسب با گرید و استاندارد هر محصول و کارخانه تولیدکننده متفاوت است.