راهنمای خرید ورق سرد ارزان و به‌صرفه

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه

راهنمای خرید ورق سرد نورد سرد فرآیندی است که طی آن فلز در دماهای کمتر از دمای تبلور مجدد، از طریق غلتک‌ها عبور می‌کند. این فرآیند باعث فشرده‌سازی فلز می‌شود و قدرت تسلیم و سختی فلز را افزایش می‌دهد. ورق سرد محصولی است که از این فرآیند درست می‌شود؛ دقت ابعادی خوب و کیفیت سطح اختصاصی آن برای کاربردهای مختلف باعث شده که این نوع ورق طرفداران زیادی در بازار فولاد داشته باشد. در این مقاله از مهدفولاد می‌خواهیم در مورد راهنمای خرید ورق سرد توضیح دهیم تا بتوانید به‌راحتی و با آگاهی بیشتری این محصول را بخرید. اگر بنابه هر دلیلی به این محصول نیاز دارید و قصد دارید آن را خریداری کنید، این مقاله می‌‌تواند به شما کمک کند که خریدتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

چرا استفاده از ورق سرد؟

قبل از بررسی راهنمای خرید ورق سرد، بهتر است نگاهی به ویژگی‌های این محصول داشته باشیم. در نورد سرد با اعمال فشار بر روی سطح این ورق، محصولاتی مانند سیم، ورق فولادی و حتی میلگرد تولید می‌شوند که هم شکل ظاهری زیبا و هم ابعاد دقیقی دارند. این فرآیند یک روکش فوق‌العاده صاف ایجاد می‌کند و خطر عیوب محصول مانند خراش یا بریدگی را که می‌تواند منجر به خوردگی شود، کاهش می‌دهد. افزایش استحکام، بهبود مقاومت در برابر مواد شیمیایی و انعطاف‌پذیری بهتر نسبت به محصولات نورد گرم، از مهمترین ویژگی‌های این محصولات هستند. امروزه سیستم‌های مختلف نورد سرد با پیکربندی‌های مختلف برای نیازهای خاص موجود هستند؛ با این‌حال، همه آن‌ها با استفاده از یک اصل مشابه کار می‌کنند. غلتک‌های فشار بالا بر روی یک سطح، فشار ایجاد می‌کنند تا بتوانند محصول موردنظر را تولید کنند. برخلاف نورد گرم، فرآیند نورد سرد در دمای محیط انجام می‌شود. معمولاً خنک‌سازی برای حفظ دمای فلز، زیر دمای تبلور مجدد اعمال می‌شود که در نتیجه خواص فیزیکی و سطحی افزایش پیدا می‌کند. یکی دیگر از مزایای اصلی نورد سرد این است که مواد نهایی را می‌توان نسبتاً آسان خم کرد. فلز کاملا سخت تا حداکثر 45 درجه و حتی نیمه‌سخت تا 90 درجه خم می‌شود. این واقعیت که مواد شکسته نمی‌شود، آن را برای بسیاری از کاربردهایی که نیاز به خم‌شدن و شکل‌دادن به مواد دارند، مفید می‌کند. فولاد نورد سرد علاوه‌بر استحکام بیشتر، سطح روکش بهتری نیز دارد. نسبت به فولاد نورد گرم صاف‌تر است و عیوب سطحی کمتری دارد. این نه‌تنها زیبایی‌شناسی فولاد نورد سرد را بهبود می‌بخشد، بلکه فولاد نورد سرد را به ماده مناسب‌تری برای کاربردهای خاص مانند ساخت پل تبدیل می‌کند.   ورق سرد ارزان قیمت  

مهمترین کاربردهای ورق سرد

فرآیند نورد سرد باعث می‌شود که بتوان از این محصول در صنایعی که زیبایی مهم بوده و همچنین ابعاد دقیق موردنیاز است، بیشتر استفاده کرد. برخی کاربردهای محصولات نورد سرد عبارتند از:
  • صنعت خودروسازی
  • تولید قطعات خودرو
  • مبلمان اداری
  • لوازم خانگی
  • ساخت پانل‌های غیرقابل انعطاف
  • و...

نحوه خرید ورق سرد

برای خرید انواع ورق سرد، باید پارامترهایی را مدنظر داشته باشید تا بتوانید خرید آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. شما به‌طور کلی به 3 روش می‌توانید خرید ورق سرد را انجام دهید که در ادامه در مورد هرکدام به‌صورت کامل توضیح می‌دهیم.

بورس کالا

اگر در حوزه فولاد فعالیت داشته باشید، این را می‌دانید که خرید از بورس کالا برای همه افراد امکان‌پذیر نیست و برای این کار شرایط ویژه‌ای درنظر گرفته شده است. معمولا افرادی که می‌خواهند حجم زیادی از این محصول را خریداری کنند، در وهله اول به خرید از بورس کالا فکر می‌کنند.

شرکت‌های بازرگانی

فرقی نمی‌کند که بخواهید ورق گرم را در تناژ بالا خریداری کنید یا برای کاربردی خاص، چند تا ورق سرد بخرید؛ در هرصورت به‌راحتی می‌توانید به شرکت‌های بازرگانی معتبر در این زمینه مراجعه کنید. آهن‌فروشان با هر تناژی می‌توانند قیمت ورق سرد را در اختیار شما قرار دهند؛ اما قیمت‌ها از ابتدا شفاف نیست و ممکن است در طی فرآیند خرید مدام قیمت توسط آهن‌فروشان تغییر پیداکند. اگر به‌دنبال خرید ورق سرد ارزان با حجم کم هستید، بهتر است خریدتان را از شرکت‌های بازرگانی انجام دهید.   ورق سرد ارزان قیمت  

خرید از کارخانه

خیلی از افراد زمانی‌که می‌خواهند مقاطع فولادی خریداری کنند، در وهله اول به خرید از کارخانه فکر می‌کنند؛ اما این روش فقط برای افرادی است که بخواهند ورق سرد را با ظرفیت بالا (بالای 24 تن) بخرند. برای افرادی که به حجم کمتری از این محصول نیاز دارند، این روش اصلا توصیه نمی‌شود.

راهنمای خرید ورق سرد

معمولا در زمان خرید ورق سرد، چنین سوالاتی ذهن شما را درگیر خواهد کرد:
  • اینکه کدام کارخانه‌ها در ایران ورق سرد یا همان روغنی تولید می‌کنند؟
  • مشخصات، ضخامت و طول و عرض این ورق‌ها چقدر است؟
  • به‌صورت کویل موجود هستند یا ورق مسطح؟
  • کدام ورق روغنی موجود در بازار باکیفیت‌تر است؟

2.شناخت کارخانه‌های تولیدکننده

مهمترین پارامتر در راهنمای خرید ورق سرد، توجه به کارخانه تولیدکننده است. هر کارخانه معمولا از یک استاندارد مشخص برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند؛ به همین منظور می‌توان ورق روغنی‌های مختلفی را در بازار دید. توجه به کارخانه سازنده ورق سرد می‌تواند در هزینه نهایی پروژه شما تاثیرگذار باشد؛ چراکه بسیاری از کارخانه‌ها محصولاتی باکیفیت بالاتر و همچنین قیمت بیشتر تولید می‌کنند و در عین‌حال، خیلی از افراد به‌دنبال خرید ورق سرد ارزان‌قیمت هستند. این در حالی است که خیلی از تولیدکنندگان دیگر ممکن است کیفیت کمتر و در مقابل، محصولاتی با قیمت‌های کمتر از قیمت واقعی داشته باشند. فولاد مبارکه اصفهان، فولاد غرب و هفت الماس مهم‌ترین تولیدکنندگان ورق سرد در ایران هستند.

ورق روغنی فولاد مبارکه

ورق روغنی فولاد مبارکه یکی از بهترین ورق‌های نورد سرد در ایران است که برای مصارف ساختمانی، ساخت بدنه خودرو و همچنین ساخت قفسه بهترین کاربرد را دارند. محصول تولید‌شده این کارخانه را می‌توانید در عرض و ضخامت‌های مختلف خریداری کنید.

ورق روغنی فولاد غرب

ورق روغنی فولاد غرب از ضخامت 0.35 تا 2 میلی‌متر در عرض‌های 650 تا 1500 میلی‌متر، به‌صورت رول و شیت فابریک عرضه می‌شود.

ورق روغنی هفت الماس

ورق روغنی هفت الماس از ضخامت 0.3 تا 2.5 میلی‌متر و در عرض‌های 720 تا 1280 میلی‌متر، به@صورت رول و شیت فابریک به بازار عرضه می‌شود.   راهنمای خرید ورق سرد  

3. وزن ورق سرد

وزن ورق سرد یکی از پارامترهای مهم در راهنمای خرید ورق سرد است؛ چراکه این وزن می‌تواند در قیمت نهایی ورق سرد تاثیرگذار باشد. از فرمول زیر هم می‌توان برای محاسبه وزن ورق سرد استفاده کرد: طول ( متر) * عرض ( متر) * ضخامت ( میلی‌متر ) * ۷/۸۵ = وزن ( کیلو گرم )

4. توجه به انواع ورق سرد

شکل ظاهری ورق سرد یا همان ورق روغنی، به‌گونه‌ای است که آن را از سایر ورق‌های فولادی موجود در بازار متمایز می‌کند. این محصول با استفاده از تکنولوژی نورد سرد ساخته شده و دارای شکل ظاهری زیبا، ابعاد دقیق و مقاومت بالایی در برابر خوردگی است. ورق سرد را یا به‌صورت شیت یا به‌صورت کویل می‌توانید خریداری کنید. به‌طور کلی در بازار چند نوع ورق سرد داریم که هرکدام ویژگی‌های متمایز و خواص مکانیکی و شیمیایی خاصی دارند. شما با توجه به کاربردتان، باید از قبل تحقیق و بررسی کنید و ببینید که به کدام نوع ورق سرد نیاز دارید.

ورق گالوانیزه

پوشش گالوانیزه، پوششی از فلز روی بوده که از خوردگی ورق جلوگیری می‌کند. ورق گالوانیزه در صنعت با ضخامت‌های ۰.۸ تا ۵ میلی‌متر و در بسیاری از کارخانه‌ها در ایران، از جمله مجتمع فولادی فولاد مبارکه تولید و روانه بازار می‌شود.

ورق گالوانیزه رنگی

پایه تولید ورق رنگی، ورق گالوانیزه است. عمده استفاده این نوع از ورق‌ها در پوشش سقف شیروانی، خودروسازی، یخچال‌سازی و نمای خارجی ساختمان است؛ شما می‌توانید آن را در رنگ‌های مختلفی مانند قرمز، نارنجی، قهوه‌ای، کرم و... سفارش دهید.   خرید انواع ورق سرد  

5. توجه به شیوه بارگیری ورق سرد

یکی از فاکتورهای مؤثر در راهنمای خرید ورق سرد، توجه به شیوه بارگیری محصول است. اگر وزن بار سفارشی حدود 23 تا 24 تن باشد، در کارخانه بارگیری می‌شود. اگر بخواهید مقدار کمتری از این محصول را بخرید، باید خریدتان را از شرکت‌های فولادی یا بنگاه‌ها خریداری کنید؛ این‌گونه خرید می‌تواند برای شما به‌صرفه‌تر از کارخانه باشد. این موضوع می‌تواند در قیمت نهایی ورق سرد تاثیرگذار باشد، به همین دلیل شما باید به شیوه بارگیری ورق سرد دقت داشته باشید.

6.توجه به استاندارد و سایز ورق سرد

یکی دیگر از نکاتی که در راهنمای خرید ورق سرد حتما باید مدنظر داشته باشید، توجه به سایز و استاندارد ورق سرد است. به‌طور کلی این محصول با استانداردهای EN 10130، JIS 3141، ASTM 1008 تولید می‌شود؛ شما می‌توانید آن را به 3 شکل کلاف، ورق مسطح و کلاف نواری‌شده در بازار خریداری کنید.

7.دقت و توجه کافی به قیمت ورق گرم

قیمت ورق سرد در کارخانه‌های مختلف متفاوت است و معمولا مصرف‌کنندگان و بسیاری از خریداران به‌دنبال ورق سرد ارزان‌قیمت هستند؛ چراکه در بسیاری از موارد بالابودن قیمت محصول، به منظور داشتن کیفیت بیشتر نیست. معمولا وقتی صحبت از راهنمای خرید ورق سرد می‌شود، بیش از هرچیز دیگری، به قیمت آن توجه داریم و مهمترین فاکتور هم در زمان خرید، قیمت است. افرادی که به‌دنبال خرید ورق سرد هستند، معمولا بیشتر به فاکتور قیمت توجه دارند. آهن‌آلات و مقاطع فولادی، بیشتر از هر عامل دیگری تحت‌تأثیر نوسانات نرخ ارز و دلار هستند و حتی در طول روز ممکن است چندبار نوسان قیمت داشته باشند. برای اینکه بتوانید خرید ورق سرد ارزان داشته باشید، باید خودتان به‌صورت روزانه و لحظه‌ای بازار آهن را رصد کنید تا در بهترین زمان ممکن فرصت خرید پیدا کنید. البته دقت داشته باشید که غیر از قیمت ارز و دلار، عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت‌های جهانی هم می‌تواند در روند قیمتی این محصول تاثیرگذار باشد. شما باید همه جوانب را در نظر بگیرید و قیمت را پیش‌بینی کنید و سپس برای خریدتان تصمیم بگیرید.

8.  ساخت و تولید

یکی دیگر از موارد مهم در راهنمای خرید ورق سرد، توجه به ساخت و تولید این محصول است. ورقی که خریداری می‌شود، باید مقرون‌به‌صرفه بوده و پردازش آن، آسان و بدون دردسر باشد. عملیات‌هایی چون جوشکاری، شکل‌دهی سرد، ماشین‌کاری، عملیات حرارتی و... همگی می‌توانند در کیفیت و دقیق‌بودن ابعاد ورق سرد تاثیرگذار باشند؛ به همین دلیل قبل از اقدام برای خرید سعی کنید برای سؤالات زیر پاسخ درست و شفاف پیدا کنید تا بتوانید بهترین محصول را بخرید:
  • آیا ورق موردنیاز به جوشکاری نیاز دارد؟
  • آیا ورق سرد باید شکل‌پذیری خوبی داشته باشد؟
  • چه عملیات حرارتی روی ورق موردنظر انجام شده است؟
  • ورق آلیاژی باید دارای چه مقدار استحکام باشد؟
  وزن ورق سرد  

سخن پایانی

همان‌طور که در مقاله راهنمای خرید ورق سرد گفته شد، ورق سرد نوعی ورق است که در دماهای پایین فرآوری شده و به‌دلیل جامد و بادوام‌بودن، اغلب در تولید بسیاری از وسائل استفاده می‌شود. ورق نورد سرد را می‌توان به‌راحتی به اشکال مختلف قالب‌گیری کرد؛ همین موضوع آن را به گزینه‌ای محبوب برای بسیاری از کاربردهای صنعتی تبدیل کرده‌است. گرفتن مشاوره قبل از خرید ورق سرد، اهمیت زیادی دارد؛ چراکه اگر انتخاب درستی نداشته باشید، علاوه‌بر اینکه مجبور هستید مجددا هزینه‌های اضافی خرج کنید، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را هم به بار می‌آورد؛ بنابراین اگر آگاهی کامل در مورد خرید بسیاری از مقاطع فولادی مانند ورق سرد داشته باشید، هم می‌توانید در بهترین زمان ممکن خرید کنید، هم اینکه محصولات را با بالاترین کیفیت و باتوجه به کاربرد مدنظر تهیه کنید. امیدواریم اطلاعات کافی در مورد راهنمای خرید ورق سرد را در اختیار شما قرار داده باشیم. نظر شما در زمینه راهنمای خرید ورق سرد چیست؟ آیا قبلا تجربه خرید ورق سرد از کارخانه یا بنگاه را داشته‌اید؟ به‌نظر شما این محصول چه قابلیت و ویژگی‌های برتری دارد؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، حتما در بخش ارسال نظرات برای ما ارسال کنید.

قیمت روز ورق سرد

مشاهده قیمت
سوالات متداول

تفاوت ورق رنگی با ورق شیروانی چیست؟

ورق شیروانی همان ورق رنگی است که به صورت کرکره سینوسی، ذوزنقه و ... فرمینگ می‌شود. برای اطلاع از قیمت ورق شیروانی با شماره ۶۲۹۹۹۰۸۰ داخلی 300 تماس بگیرید.

محل بارگیری ورق‌ها کجاست؟

ورق‌ها مستقیما از درب کارخانه‌ها و انبار تهران بارگیری می‌شوند.

چه مدت طول می‌کشد تا کالایی که سفارش داده‌ام به دستم برسد؟

بعد از ثبت سفارش، کالا در اسرع وقت ارسال می‌گردد.