تفاوت های نورد گرم و سرد فولاد

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

بررسی تفاوت های نورد گرم و سرد فولاد

یکی از فرآیندهای مهم در تولید محصولات فولادی، فرآیند نورد است. فرآیند نورد به دو روش نورد سرد و نورد گرم انجام می‌شود. ما در این مقاله از سایت مهدفولاد قصد داریم به بررسی تفاوت های نورد گرم و سرد فولاد برای شما عزیزان بپردازیم. پس اگر علاقه‌مند هستید تا با این دو نوع نورد آشنا شوید و از تفاوت‌های آن‌ها مطلع شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

آشنایی با فرآیند نورد سرد

نورد سرد یکی از روش‌های تولید محصولات فولادی است که در آن ورق‌های فلزی می‌توانند با ضخامت کمتر و خصوصیات مکانیکی دقیق‌تری تولید شوند. این ورق‌ها در صنایع خودروسازی، الکترونیکی و تولید لوازم خانگی بسیار پرکاربرد هستند. این فرآیند در ادامه فرآیند نورد گرم انجام می‌شود و در آن فولاد پس از نورد گرم در مدت زمان طولانی‌تری و در دمای پایین تحت عملیات نورد و کشش قرار می‌گیرد.

آشنایی با فرآیند نورد گرم

فرآیند نورد گرم را می‌توان مهم‌ترین و پرکاربردترین فرآیند در تولید محصولات فولادی دانست. در این روش فولاد در دمای بسیار بالا گرم شده و سپس به وسیله غلتک‌ به ضخامت موردنظر می‌رسد. تولید ورق فولادی به وسیله نورد گرم سبب ایجاد ورق‌هایی با ضخامت بیشتر می‌شود. ورق‌های تولید شده به این روش بیشتر در کاربردهای ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بررسی تفاوت های نورد گرم و سرد فولاد

نورد گرم و نورد سرد دو روش متفاوت برای فرآوری فولاد هستند و در انواع مختلفی از صنایع فولاد استفاده می‌شوند. این دو روش تولید و پرداخت فولاد دارای تفاوت‌های زیادی هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند برای انتخاب ورق فولادی تولید شده به روش نورد مناسب بسیار کمک کننده باشد. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین تفاوت های نورد گرم و سرد فولاد آشنا شوید:

  1. تفاوت دما

روش نورد گرم فولاد به دماي بسيار بالايي نياز دارد. به طور معمول دماي موردنياز براي انجام اين فرآيند بيش از 1100 درجه سانتی‌گراد است. این دمای بالا سبب می‌شود تا فولاد دارای انعطاف‌پذیری بیشتری شود. این در حالی است که فرآیند نورد سرد تحت دمای محیط یا کمی بالاتر از آن انجام می‌شود. دمای پایین نورد سرد سبب افزایش سختی و مقاومت فولاد می‌شود.

تفاوت های نورد گرم و سرد فولاد

  1. ویژگی‌های فولاد

تفاوت های نورد گرم و سرد فولاد سبب می‌شود تا ویژگی‌های فولاد تولید شده به این روش نیز با یکدیگر متفاوت باشد. فولاد نورد گرم دارای انعطاف‌پذیری بیشتری است؛ اما فولاد نورد سرد سخت‌تر است. به همین دلیل از فولاد نورد گرم در تولید ورق‌ها و تیرهای فولادی استفاده می‌شود و نورد سرد در تولید لوله‌ها و قطعات پایانی کاربرد دارد.

  1. ویژگی‌های مکانیکی

ورق‌های نورد گرم انعطاف‌پذیری بیشتر و در نتیجه مقاومت کششی کمتری دارند. در حالی که فولاد نورد سرد دارای سختی و مقاومت کششی بالاتر؛ اما انعطاف‌پذیری کمتر است.

  1. اندازه و ابعاد

در صنایع برای تولید قطعات بزرگ و ضخیم فولادی از فرآیند نورد گرم استفاده می‌شود؛ اما در شرایطی که نیاز به قطعات نازک‌تر و مشخصات دقیق‌تر برای محصول باشد، فرآیند نورد سرد کاربردی‌تر و مناسب‌تر است.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی تفاوت های نورد گرم و سرد فولاد برای شما عزیزان پرداختیم و شما را با این دو نوع فرآیند نورد آشنا کردیم. این دو روش در صنعت فولاد و بر اساس نیازهای مختلف در تولید محصولات فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید برای خرید انواع ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق رنگی تولید شده به روش نورد سرد، از طریق سایت مهدفولاد اقدام کنید و محصولات فولادی موردنظر خود را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید.

قیمت روز ورق سرد

مشاهده قیمت
سوالات متداول

تفاوت ورق رنگی با ورق شیروانی چیست؟

ورق شیروانی همان ورق رنگی است که به صورت کرکره سینوسی، ذوزنقه و ... فرمینگ می‌شود. برای اطلاع از قیمت ورق شیروانی با شماره ۶۲۹۹۹۰۸۰ داخلی 300 تماس بگیرید.

محل بارگیری ورق‌ها کجاست؟

ورق‌ها مستقیما از درب کارخانه‌ها و انبار تهران بارگیری می‌شوند.

چه مدت طول می‌کشد تا کالایی که سفارش داده‌ام به دستم برسد؟

بعد از ثبت سفارش، کالا در اسرع وقت ارسال می‌گردد.