ورق سرد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 14 دقیقه

خرید ورق سرد اگر در بازار فولاد فعالیت داشته باشید، بدون شک «ورق سرد» را می‌شناسید؛ اما در غیر این‌صورت، ممکن است برای شما هم سوال پیش بیاید که ورق سرد یا Cold rolling چیست و برای چه صنایعی قابل استفاده است؟ ورقی که طی فرآیند نورد سرد تولید و روانه بازار فولاد می‌شود، ورق سرد نام دارد. این محصول معمولا در مکان‌هایی قابل استفاده است که منظم و متحدالشکل‌بودن فلز اهمیت زیادی داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی این موضوع بپردازیم که ورق سرد چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در نهایت به این موضوع اشاره کنیم که در زمان خرید ورق سرد، باید به چه نکاتی توجه داشته باشید. اگر می‌خواهید در این مورد بدانید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از مهدفولاد همراه ما باشید.

ورق سرد چیست؟

فولاد اغلب از آهن و کربن و همچنین مقادیر کمی از عناصر دیگر تشکیل شده است. فلز، آلیاژی است که کاربردهای بی‌شماری در تولیدی دارد. در تولید ماشین‌ها، هواپیماها، کشتی‌ها، ساختمان‌ها، ابزار و... می‌توان استفاده از فولادها را دید. طبقه‌بندی‌های مختلفی از فولاد وجود دارد، از جمله نورد گرم و نورد سرد؛ اما نورد سرد چیزی است که ما می‌خواهیم به‌صورت کامل در مورد آن توضیح دهیم. نورد سرد یک فرآیند سخت‌کاری است که برای تغییر ساختار فلزات و اغلب برای پردازش فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. فولاد ضد زنگ نورد سرد به‌عنوان یک ماده خام کاربردهای گسترده‌ای در مهندسی پزشکی، هوافضا و خودرو دارد. ورق سرد، به ورق کم‌کربنی اطلاق می‌شود که با روش "نورد سرد" تولید شده و در دمای تقریبا معمولی اتاق پردازش می‌شود. فولاد نورد سرد استحکام و ماشین‌کاری برتری دارد. خرید ورق سرد معمولاً برای محصولات مهندسی انجام می‌شود که در آن‌ها به تلورانس‌های محکم، متمرکزبودن، صافی و سطوح روکش‌شده نیاز است. اصطلاح نورد سرد در واقع، به محصولات ورق و کلاف نورد تخت اشاره دارد.

ویژگی‌های ورق سرد

ورق سرد ویژگی‌های متمایزی دارد و همین موضوع باعث شده که بسیاری از افراد فعال در حوزه فولاد و آهن‌آلات همیشه در حال خرید ورق سرد باشند. فولاد نورد سرد یا ورق سرد در کارخانه‌های احیای سرد تولید می‌شود که در آن، مواد در دمای نزدیک به اتاق خنک می‌شود و سپس عملیات آنیل‌کردن روی آن‌ها انجام می‌شود. این فرآیند، ورقی را تولید می‌کند که دارای طیف گسترده‌ای از پرداخت‌های سطحی است و از نظر تحمل، تمرکز و صافی، نسبت به فولاد نورد گرم برتری دارد. ورق سرد حاوی محتوای کربن کم است و روش آنیل‌کردن، آن‌ها را نرم‌تر از ورق نورد گرم می‌کند. محصولات فولادی نورد سرد معمولاً به‌صورت ورق، نوار و میله تولید می‌شوند و معمولاً کوچک‌تر از همان محصولات تولیدشده به روش نورد گرم هستند. ورق‌ها و نوارهای فولادی نورد سرد در شرایط کاملاسخت و نیمه‌سخت تولید می‌شوند. در میان این شرایط، نورد تمام‌سخت ضخامت ورق را تقریباً 50٪ کاهش می‌دهد. فولاد نورد سرد برای انواع محصولات اعم از لوازم خانگی، مانند یخچال و ماشین لباسشویی گرفته تا ماشین‌آلات صنعتی، قطعات معماری، خودرو و انواع محصولات مرتبط با ساخت‌وساز استفاده می‌شود. فولاد نورد سرد یک ماده ضروری در جامعه مدرن ما است که خواص بالایی در برابر خوردگی دارد و از مقاومت زیادی هم برخوردار است. ورق سرد معمولاً سخت‌تر و قوی‌تر از ورق گرم استاندارد است. این محصول که در مرحله پردازش بیشتر قرار گرفته، زمانی‌که سرد می‌شود، دوباره در دمای اتاق نورد می‌شود تا ابعاد دقیق‌تر و کیفیت سطح بهتری حاصل شود. در زمان خرید ورق سرد بهتر است به ویژگی‌های زیر توجه کنید:
  • این نوع ورق‌ها دارای سطوح بهتر و کامل‌تر با تلورانس‌های نزدیک‌بهم هستند.
  • نسبت به ورق گرم، دارای سطح صاف و صیقلی هستند.
  • محصولات ساخته‌شده با ورق سرد، اغلب لبه‌ها و گوشه‌های مشخصی دارند و بهتر است برای مصارف و کارهای زیبایی استفاده شوند.
  • لوله‌های ساخته‌شده با این نوع ورق، از یکنواختی متحدالمرکز و صافی بهتری برخوردار هستند.
  • ورق سرد اغلب از طریق ماشین‌آلات نورد پردازش می‌شود.
  • فولاد نورد سرد برای محصولاتی که به ابعاد دقیق و ویژگی‌های سطح بهبودیافته نیاز دارند، می‌تواند گزینه خوبی باشد.
  خرید ورق سرد  

مزایای استفاده از ورق سرد چیست؟

کشش سرد باعث افزایش تسلیم و استحکام کششی می‌شود و اغلب عملیات حرارتی پرهزینه را حذف می‌کند. این فرآیند عیوب سطح را از بین می‌برد و همچنین پرداخت سطح را بهبود می‌بخشد. تمام محصولات سرد، یک سطح عالی ارائه می‌دهند و در مقایسه با نورد گرم، از نظر تحمل، تمرکز و صافی برتر هستند. میلگردهایی که با فرآیند سرد تولید می‌شوند، به‌دلیل افزایش محتوای کربن، معمولا از نورد گرم سخت‌تر هستند. فولاد نورد سرد را می‌توان در هر پروژه‌ای استفاده کرد که در آن تلورانس‌ها، وضعیت سطح، تمرکز و صافی عوامل اصلی هستند. با ویژگی‌های سطحی بهتر از ورق گرم، جای تعجب نیست که خرید ورق سرد اغلب برای کاربردهای دقیق‌تر فنی یا مواردی که زیبایی‌شناسی مهم است، استفاده می‌شود؛ اما به‌دلیل پردازش اضافی که روی این محصولات انجام می‌شود، معمولا قیمت بالاتری در بازار دارند. از نظر مشخصات فیزیکی، ورق سرد معمولاً سخت‌تر و قوی‌تر از ورق گرم استاندارد است. طی فرآیند تولید ورق سرد، همان‌طور که فلز در دماهای پایین‌تر شکل می‌گیرد، سختی فولاد، مقاومت در برابر شکستگی کششی و مقاومت در برابر تغییر شکل، همگی به‌دلیل سخت‌شدن کار افزایش می‌یابد. خرید ورق سرد، نسبت به ورق گرم از مزایایی برخوردار است که عبارتند از:

استحکام بیشتر

در زمان خرید ورق سرد به این نکته دقت داشته باشید که ورق سرد می‌تواند تا 20 درصد بیشتر از ورق گرم، استحکام نشان دهد که این امر آن را برای استفاده در کاربردهایی که به دوام و استحکام بیشتری نیاز دارند، مناسب‌تر می‌کند.

پوشش بهتر سطح

قطعات و محصولات ساخته‌شده از ورق سرد، معمولاً سطحی صاف و براق دارند که عاری از زنگ‌زدگی و رسوب هستند.

دقت بالاتر

برخلاف ورق گرم، ورق سرد پس از فرآیند شکل‌دهی منقبض نمی‌شود. این کیفیت امکان ایجاد اجزای بسیار دقیقی را فراهم می‌کند که نیاز به پردازش ثانویه کمی دارند.

ابعاد ورق سرد

ورق‌های سرد موجود در بازار مثل ورق گالوانیزه و روغنی در سایزهای مختلفی به فروش می‌رسند؛ اما در حالت استاندارد برای این محصولات عرض بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی‌متر و ضخامت ۰.۳ تا ۳ میلی‌متر درنظر گرفته می‌شود. در جدول زیر می‌توانید ابعاد ورق سرد‌های موجود در بازار را ببینید تا بتوانید در زمان خرید ورق سرد، ابعادهای مختلف آن را تشخیص دهید.  
ردیف طول (میلیمتر) عرض (میلیمتر) ضخامت (میلیمتر) وزن (کیلوگرم)
۱ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۵۰ ۸
۲ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۶۰ ۹.۶
۳ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۷۰ ۱۱.۲
۴ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۸۰ ۱۲.۸
۵ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۱۰۰ ۱۶
۶ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۱۲۵ ۲۰
۷ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۱۵۰ ۲۴
۸ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۲۰۰ ۳۲
۹ ۲۵۰۰ ۱۲۵۰ ۵۰ ۱۲.۵
۱۰ ۲۵۰۰ ۱۲۵۰ ۶۰ ۱۵
۱۱ ۲۵۰۰ ۱۲۵۰ ۷۰ ۱۷.۵
۱۲ ۲۵۰۰ ۱۲۵۰ ۸۰ ۲۰
۱۳ ۲۵۰۰ ۱۲۵۰ ۱۰۰ ۲۵
  وزن ورق سرد  

کاربرد ورق سرد در چه صنایعی است؟

خرید ورق سرد هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت؛ اما اگر متناسب با نیاز شما باشد، ممکن است ارزش خرید را داشته باشد. علاوه‌بر مزایای بصری سطح صاف، فولاد نورد سرد برای زمانی‌که به ثبات و تلرانس‌های محکم در پروژه نیاز دارید، بهترین گزینه است. همان‌طور که در ابتدای این متن گفته شد، ورق سرد ورقی است که برای بهبود خواص ابعادی و مکانیکی خود، تحت پردازش اضافی قرار گرفته است. در طی فرآیند نورد سرد، فولاد سردشده از یکسری غلتک‌ها در دمای اتاق عبور می‌کند؛ به همین دلیل خرید ورق سرد معمولا برای صنایعی است که ظاهر، اهمیت زیادی داشته باشد. از آنجایی‌که این ماده دیگر گرم و چکش‌خوار نیست، فشار بسیار بالاتری برای فشرده‌سازی فلز به شکل موردنظر، به آن اعمال می‌کند؛ درحالی‌که این فرآیند نسبت به تولید ورق گرم می‌تواند کار فشرده‌تر و گران‌تری باشد، اما باعث ایجاد محصولی با ابعادی فشرده‌تر و کیفیت سطح بهتر می‌شود؛ همین سبب می‌شود که کاربرد ورق سرد را بتوان در برخی از صنایع خاص دید. در کل می‌توان گفت که کاربرد ورق سرد برای مکان‌هایی است که به تحمل‌های سخت‌تر و پرداخت‌های سطحی بهتر نیاز دارند؛ مانند:
  • سازه‌های هوافضا
  • ساخت لوازم‌خانگی
  • تولید مبلمان فلزی
  • تولید میلگردها و بسیاری از ورق‌های فولادی
  • ساخت اجزای مکانیکی

انواع ورق سرد موجود در بازار

انواع ورق سرد را در ابعاد و اندازه‌های مختلف می‌توان در بازار دید که هرکدام، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و برای مکان‌های مختلفی قابل استفاده هستند. در ادامه هرکدام از این محصولات را کامل توضیح می‌دهیم.

ورق روغنی

یکی از انواع ورق سرد، ورق روغنی است. خرید ورق سرد روغنی در بازار فولاد توسط افراد زیاد انجام می‌شود؛ چراکه این محصول ویژگی‌های خاص و متمایزی دارد. ورق روغنی در بازار فولاد با نام ورق سرد شناخته می‌شود؛ به این دلیل که شکل ظاهری براق و صیقلی دارد. این محصول به‌دلیل داشتن ظاهری زیبا از سایر ورق‌های فولادی به‌راحتی قابل تشخیص است. ورق روغنی در برابر زنگ‌زدگی مقاوم‌تر است، شکل‌پذیری بهتری دارد و استفاده از آن از زنگ‌زدگی و خوردگی محافظت می‌کند. این محصول را با توجه به کاربرد موردنظر و همچنین نیاز مشتری می‌توان به‌صورت رول یا کلاف خریداری کرد.   انواع ورق سرد  

ورق گالوانیزه

یکی دیگر از انواع ورق سرد، ورق گالوانیزه است. ورق روغنی پایه تولید ورق گالوانیزه است که با استفاده از پوشش‌های مختلف، بر روی آن پوشش گالوانیزه اضافه می‌شود. گالوانیزه در اصل پوششی است که باعث جلوگیری از خوردگی ورق می‌شود. ورق گالوانیزه در ایران در کارخانه فولاد مبارکه تولید می‌شود. hdk lpw,g به‌دلیل مقاومت در برابر خوردگی عالی و ظاهر خوب، انتخابی مقرون به‌صرفه در ساختمان‌ها، خودروها، مبلمان، لوازم خانگی، کشتی‌ و غیره است. ضخامت ورق گالوانیزه 0.2-1.5 میلی‌متر است و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، یکی از ضخامت‌ها را انتخاب کنید. به‌عنوان مثال: ضخامت رایج ورق‌های گالوانیزه عرشه فولادی 0.8-1.2 میلی‌متر است. در حالی‌که اگر می‌خواهید ورق گالوانیزه را برای سقف انتخاب کنید، باید ورقی با ضخامت 0.45-0.75 میلی‌متر را انتخاب کنید. با وجود همه این موارد، می‌توان گفت که گالوانیزه‌کردن یک روش اقتصادی و موثر ضد زنگ است که اغلب در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای سطح صاف و براق است. این محصول در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی، لوازم الکتریکی، مصالح ساختمانی و غیره محبوبیت دارد. کاربردهای گسترده، این محصول را به یک پروژه سرمایه‌گذاری عالی برای بسیاری از صنایع تبدیل کرده است.

ورق رنگی

یکی دیگر از انواع ورق سرد، ورق رنگی است که با تکنولوژی‌های مختلف در بازار با رنگ‌های مختلف قابل خریداری است. در اصل، ورق رنگی از جنس فولاد ضد زنگ با روکش تیتانیوم است. ب خاری که روی سطح هر ورق تشکیل می‌شود، انواع مختلفی از پوشش‌ها مانند اکسیدها، نیتریدها و کاربیدها را فراهم می‌کند. این بدان معنی است که رنگ‌های تشکیل‌شده می‌توانند روشن یا حتی رنگ تیره مانند قهوه‌ای باشند. از ورق رنگی معمولا در پوشش سقف شیروانی‌ها، یخچال‌سازی و نمای خارجی ساختمان استفاده می‌شود. این محصول حدودا 15 تنوع رنگی دارد و در ضخامت‌های 0.18 میلی‌متر تا 0.7 میلی‌متر قابل سفارش است؛ بنابراین هنگام خرید ورق رنگی باید بیشتر از هر چیزی، ابعاد و اندازه آنچه که می‌خواهید را مدنظر قرار دهید. برای اهداف مختلف، ممکن است به طرح یا رنگ‌های مختلفی از این محصول نیاز داشته باشید. در محیط‌هایی مانند مناطق روستایی یا شهری، صنعتی یا دریایی، رطوبت، قلیایی، نمک و غیره استفاده از این محصول معمولا توصیه می‌شود.

ورق قلع اندود

ورق قلع اندود را هم می‌توان در دسته انواع ورق سرد قرار دارد. این محصول از دو سو با دو لایه قلع پوشیده می‌شود و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. در اصل، قلع‌اندودکردن ورق‌ها یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای بالابردن استحکام ورق فولادی است. ورق قلع اندود، هزینه‌های تولید کمتر، کیفیت محصول بالا، چرخه‌های پردازش کوتاه‌تر، حذف خطرات تولید، حفظ انرژی، به حداقل رساندن مشکلات زیست‌محیطی و بسیاری از موارد دیگر را برای ساختمان‌ها به همراه دارد. این ورق های فولادی در طیف گسترده‌ای از صنایع مانند اتومبیل، ساخت لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، تولید قوطی‌های نوشیدنی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. ور‌ق‌های قلع اندود مانند ورق های فولادی گالوانیزه گرم، به‌طور گسترده در صنعت ساختمان به‌عنوان مصالح بیرونی و نمای خارجی ساختمان استفاده می‌شوند.   خرید ورق سرد  

ورق سرد براساس آلیاژ ساخت

یک نکته مهمی که در خرید ورق سرد باید به آن دقت داشته باشید، این است که این محصول حتی بر اساس نوع آلیاژ به‌کاررفته در آن هم دارای انواع مختلفی است. برای افزودن خواص مکانیکی و شیمیایی فولاد و همچنین جوش‌پذیر مناسب، از ترکیبات شیمیایی مانند کربن، کروم، منگنز، سیلیسیم، گوگرد و فسفر در آن استفاده می‌کنند؛ برای تولید ورق سرد هم روال به همین صورت است. در تولید این محصول یکسری آلیاژها و عناصر ترکیبی متفاوتی را به‌کار می‌برند که باعث تولید ورق‌های زیر می‌شود.

ورق ST12

این نوع از ورق سرد، در واقع همان ورق گرم پردازش‌شده است؛ با این تفاوت که دارای مقداری کروم بوده و از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است.

ورق ST13

این نوع از ورق‌ها که با عنوان ورق سرد نیمه‌کشش شناخته می‌شوند، می‌توانند تحمل بار بیشتری را داشته باشند که از عناصری مانند گوگرد، کربن، سیلیسیم و فسفر ساخته شده‌اند.

نحوه تشخیص ورق سرد از ورق گرم چگونه است؟

تفاوت فولاد نورد سرد با نورد گرم این است که فولاد نورد سرد پس از نورد گرم، تحت یک مرحله پردازش اضافی قرار می‌گیرد. برای ساخت فولاد نورد سرد، فولاد نورد گرم به آسیاب منتقل می‌شود و در آنجا تا دمای اتاق خنک می‌شود و سپس با استفاده از غلتک دوباره فشرده می‌شود. بسیاری از آمارها نشان می‌دهند که فولاد نورد سرد حدود 20 درصد قوی‌تر از نورد گرم است. طی فرآیند نورد سرد، فولاد برای دستیابی به چگالی کمتر اما مقاومت کششی بالاتر، فشرده می‌شود. فولاد نورد سرد نیز انعطاف‌پذیرتر از فولاد نورد گرم است؛ به عبارت دیگر، می‌تواند تحت فشار بیشتر بدون شکستگی خم شود. از آنجایی‌که فولاد نورد سرد انعطاف‌پذیرتر از فولاد نورد گرم است، سازندگان می‌توانند با راحتی بیشتری با آن کار کنند و شکل فلز را متناسب با نیاز خود دستکاری کنند. معمولا اکثر افراد انتظار دارند که فولاد نورد گرم هزینه کمتری نسبت به فولاد نورد سرد داشته باشد. از آنجایی‌که فولاد نورد سرد نیاز به یک مرحله اضافی در فرآیند تولید خود دارد، شرکت‌ها باید از منابع بیشتری برای ساخت آن استفاده کنند. بنابراین، آن‌ها معمولا برای فولاد نورد سرد مبالغ بیشتری نسبت به فولاد نورد گرم هزینه می‌کنند. در زمان خرید ورق سرد، توجه به این نکته مهم است که تفاوت اصلی بین ورق سرد و ورق گرم در فرآیند است. "نورد گرم" به پردازش انجام‌شده با گرما اشاره دارد. "نورد سرد" به فرآیندهایی که در دمای اتاق یا نزدیک به آن انجام می‌شود. ترکیبات متالورژیکی و رتبه‌بندی‌های عملکردی فولادهای با درجه‌ها و مشخصات مختلف، می‌توانند نورد گرم یا نورد سرد شوند؛ از جمله فولادهای کربنی پایه و سایر فولادهای آلیاژی! ورق سرد به‌دلیل اینکه پس از حرارت سرد می‌شود، دارای سطحی صاف و صیقلی است و حالت پوسته‌پوسته ندارد. این محصولات دارای گوشه و لبه‌های گرد هستند و معمولا برای تولید میلگرد و ورق‌های فولادی بیشترین کاربرد را دارند. معمولا شما ورق سرد را در اکثر موارد از روی سطح ظاهری و براق آن می‌توانید تشخیص دهید. یکی دیگر از مواردی که این دو محصول را از هم متمایز می‌کند، قیمت هرکدام است. قیمت ورق گرم به این دلیل که به پردازش بیشتری نیاز دارند، در بازار گران‌تر هستند. بنابراین دو پارامتر قیمت و شکل ظاهری می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید این دو محصول را به‌راحتی از هم تشخیص دهید.   تولید ورق سرد  

چرا خرید ورق سرد از ورق گرم گران‌تر است؟

زمانی‌که دمای فولاد بالاتر از دمای تبلور باشد، محصولات موردنظر به آسانی شکل داده می‌شوند و حتی می‌توان فولادهایی با سایزهای بزرگ‌تر ساخت؛ اما محصولات تولیدشده کیفیت کمتری نسبت به فولاد نورد سرد دارند. فرآیند نورد سرد به‌صورتی است که ورق سرد تولیدشده می‌تواند استحکام و دوام بالایی داشته باشد. مشتریانی که خرید ورق گرم را انجام می‌دهند، در وهله اول استحکام و ویژگی‌های مکانیکی محصول موردنظر برایشان اهمیت دارد تا کیفیت؛ این درحالی است که بیشتر افرادی که می‌خواهند خرید ورق سرد را انجام دهند، به‌دنبال محصولاتی باکیفیت با شکل ظاهری زیبا هستند و همین‌طور هم قیمت برایشان مهم نیست؛ چراکه ورق سرد نسبت به ورق گرم به‌دلیل پردازش و عملیات کمتر در فرآیند تولید، هزینه بالاتری دارد. ورق گرم زمانی استفاده می‌شود که ابعاد بسیار دقیق اهمیت زیادی ندارد؛ مانند ریل راه آهن, ورق‌های ساختمانی, میلگرد و نبشی و ناودانی و... .

تولید ورق سرد چگونه است؟

ورق گرم تولیدشده به‌عنوان یک محصول خاتمه‌یافته در بازار عرضه می‌شود که می‌تواند در بسیاری از صنایع مانند اتومبیل‌سازی، صنایع خانگی و... استفاده شود. به همین دلیل در برخی از موارد لازم است فرآیند نورد سرد روی این ورق‌ها انجام شود که پس از شسته‌شدن در اسید (جهت اکسیدزدایی) و عبور از چند قفسه چهار غلتکی، کاهش ضخامت پیدا کنند. این کاهش ضخامت با چند قفسه نورد تاندم انجام می‌شود که هر قفسه شامل یک چارچوب فولادی است که یاتاقان‌های غلتک‌ها در آن جای گرفته که نیروی واردشده به یاتاقان‌ها و حاصل از نیروی نورد را تحمل می‌کند. در تولید ورق سرد، برای یکنواختی ضخامت، بالابردن دقت و همچنین کاهش نیرو و توان ورق‌های نازک، از قفسه‌های چهار غلتکه استفاده می‌شود که شامل غلتک‌کاری و غلتک پشتیبان است. غلتک‌های کاری با قطر کمتر به‌صورت مستقیم با ورق در تماس هستند و غلتک‌های پشتیبان با قطر بزرگ‌تر برای جلوگیری از انحراف غلتک‌های کاری و خمش آن استفاده می‌شوند.   کاربرد ورق سرد  

بخش‌های مختلف خط نورد سرد

بخش‌های اصلی خط نورد عبارتند از:
  1. ریخته‌گری: در مرحله ریخته‌گری، شمش‌هایی با ضخامت 20 سانتی‌متر و طول 10 متر تولید می‌شوند.
  2. کوره پیش‌گرم: در این مرحله از تولید ورق سرد، باید شمش‌های مرحله اول در دمای یکنواخت در کوره پیش‌گرم قرار بگیرند که باعث می‌شود شمش در حین فرآیند نورد گرم تغییر شکل ناهمگون ندهد. همچنین باعث کاهش شدید نیرو و گشتاور لازم برای نورد خواهد شد.
  3. نورد گرم: نورد گرم به دو قسمت تبدیل می‌شود:
  • نورد گرم رافینگ: در این قسمت از نورد گرم، به‌وسیله نورد گرم سنگین، شمش را به تختال تبدیل می‌کنند. این کار به‌وسیله این دستگاه رفت‌و‌برگشتی یونیورسال انجام می‌شود.
  • نورد گرم فینیشینگ: در این قسمت تختال ایجادشده به ورق‌های فولادی تبدیل می‌شود که معمولا 6 میلی‌متر ضخامت دارند. اگر ورق‌ها از کیفیت سطحی خوبی برخوردار باشند، دیگر لازم نیست عملیاتی روی آن‌ها انجام شود و معمولا بعد از این مرحله قیچی‌زنی می‌شوند. در غیر این‌صورت به شکل کلاف‌پیچ در‌آمده و وارد خط نورد سرد خواهند شد.
4.مرحله اسیدشویی: در این مرحله از تولید ورق سرد، لازم است که ورق به‌دست آمده افزایش کیفیت سطح پیدا کند و برای پوسته‌زدایی و برای کاهش سایش غلتک‌ها وارد مرحله بعدی شود. 5.مرحله نورد سرد: این مرحله که مهمترین مرحله تولید ورق سرد است، ورق برای افزایش کیفیت سطح، کاهش ضخامت و دستیابی به خواص مکانیکی موردنظر وارد خط نورد سرد می‌شود که در نهایت می‌تواند به کویل‌هایی با ضخامت کمتر و دقت و کیفیت بالاتر به‌صورت کلاف یا ورق گالوانیزه و روغنی تبدیل شود.
  1. آنیلینگ: به منظور افزایش خواص مکانیکی فلز و برای داشتن محصولی یکنواخت‌تر، عملیات‌های مختلفی مانند آنیلینگ روی سطح ورق انجام می‌شود.
7.تمپر میل: برای حذف تغییرشکل‌های ناخواسته و تولید ورقی صاف، باید ورق‌های سرد با ضخامت بیش از 0.5 میلی‌متر وارد این بخش شوند که تقریبا هم به‌عنوان مرحله آخر کار درنظر گرفته می‌شود. یکی از نکات مهم در فرآیند تولید ورق سرد، وجود اصطکاک است. این اصطکاک می‌تواند انرژی لازم برای نورد را به‌وسیله تنش برشی از غلتک به ورق را ایجاد کند که اگر کمتر از حد باشد، عمل ربایش ورق توسط غلتک صورت نمی‌گیرد و غلتک‌ها به روی ورق می‌لغزند. اگر هم این مقدار اصطکاک بیشتر از اندازه استاندارد باشد، باعث پایین‌آمدن کیفیت سطح کار می‌شود. در اصطکاک زیاد ممکن است ورق در نقاطی به‌طور کامل به غلتک بچسبد و اصطلاحا جوش موضعی پدید آید که باعث می‌شود شما محصولی باکیفیت پایین داشته باشید. اصطکاک بیش‌ازاندازه، تولید حرارت را افزایش داده و این حرارت باعث بالارفتن دمای ورق می‌شود و محصول تولیدشده شکل ظاهری مناسبی نخواهد داشت. اگرچه نورد سرد اغلب بر روی فولاد استفاده می‌شود، بسیاری از آلیاژها و فلزات را می‌توان برای تغییر ساختار کریستالی آن‌ها نورد سرد کرد. هنگامی‌که آن‌ها در دمای کمتر از نقطه تبلور مجدد خود نورد می‌شوند، نقص‌های دائمی ایجاد می‌شود. این عیوب توانایی کریستال‌ها را برای حرکت در ساختار فلز کاهش می‌دهد و باعث بهبود استحکام کششی و سختی فلز می‌شود. فلزاتی مانند تیتانیوم، آلومینیوم و آلیاژهای نیکل به همراه فولاد ضد زنگ همگی می‌توانند نورد سرد شوند. اگرچه فلزات نورد سرد مانند سیم‌پیچ فولادی ضد زنگ، استحکام فلز و پوشش سطح آن را افزایش می‌دهند، اما شکل‌پذیری فلز را کاهش می‌دهند. همین امر در مورد سیم فلزی که به‌صورت سرد کشیده‌شده یا نوردشده است، صدق می‌کند. با این حال، هنگامی‌که فلز وارد مرحله آنیل شد، آماده استفاده به روش‌های مختلف است.   خرید ورق سرد  

جدول وزن ورق سرد

یکی از نکاتی که در زمان خرید ورق سرد اهمیت دارد و می‌تواند در قیمت نهایی این محصول تاثیرگذار باشد، وزن ورق سرد است. برای محاسبه وزن ورق سرد یا همان ورق روغنی نیاز است که چگالی فولاد و حجم ورق را داشته باشیم و سپس با تبدیل واحدها جرم ورق روغنی به‌دست می‌آید. M= p x V
  • M جرم ورق روغنی (kg)
  • V (m3) حجم ورق که شامل طول (m) x عرض (m) x ضخامت (m)
  • P چگالی فولاد: 7860 کیلوگرم بر متر مکعب
در جدول زیر وزن ورق روغنی با احتساب چگالی 7.86 گرم بر سانتی‌متر مکعب یا 7860 کیلوگرم بر متر و تقریب اعداد تا دو رقم اعشار محاسبه شده است.
ردیف طول mm عرض mm ضخامت mm وزن kg
1 2000 1000 0.4 6.3
2 2000 1000 0.5 7.9
3 2000 1000 0.6 9.9
4 2000 1000 0.7 11
5 2000 1000 0.8 12.6
6 2000 1000 0.9 14.15
7 2000 1000 1 15.75
8 2000 1000 1.2 18.9
9 2000 1000 1.25 19.65
10 2000 1000 1.5 23.6
11 2000 1000 2 31.45
12 2000 1000 2.5 39.3
13 2500 1250 0.4 9.9
14 2500 1250 0.5 12.3
15 2500 1250 0.6 14.75
16 2500 1250 0.7 17.2
17 2500 1250 0.8 19.65
18 2500 1250 0.9 22.1
19 2500 1250 1 24.56
20 2500 1250 1.2 29.47
21 2500 1250 1.25 30.7
22 2500 1250 1.5 36.84
23 2500 1250 2 49.12
  وزن ورق سرد می‌تواند بر قیمت نهایی این محصول تاثیرگذار باشد. وزن ورق روغنی در کارخانه‌های مختلف مانند فولاد مبارکه، فولاد غرب و همچنین کارخانه هفت الماس متفاوت است. محاسبه وزن ورق سرد برای پروژه‌هایی که در آن‌ها، دقت مسئله مهمی است، ضروری است.   انواع ورق سرد  

سخن پایانی

نورد سرد فرآیندی است که پس از نورد گرم به منظور کاهش ضخامت، افزایش تسلیم و استحکام کششی و انعطاف‌پذیری فلز صورت می‌گیرد. این یک فرآیند نسبتاً پرهزینه و فشرده است؛ اما خواص مکانیکی بهبودیافته ارزش محصول نهایی را افزایش می‌دهد. ورق سرد هم به ورق‌هایی می‌گویند که روش تولید آن به روش نورد سرد است. یکی از مزیت‌هایی که می‌توان برای این محصولات درنظر گرفت، تنوع رنگی و سایزهای مختلف آن است. همین مزیت‌ها باعث شده که خرید ورق سرد برای صنعت‌های مختلف مثل خودروسازی، مبلمان اداری، لوازم خانگی، ساخت انواع قفسه و غیره انجام شود. اگر باوجود همه این موارد گفته‌شده بازهم سوالی در مورد ورق سرد، ویژگی‌ها، روش تولید و حتی خرید آن دارید، می‌توانید در بخش ارسال نظرات، سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

قیمت روز ورق سرد

مشاهده قیمت
سوالات متداول

تفاوت ورق رنگی با ورق شیروانی چیست؟

ورق شیروانی همان ورق رنگی است که به صورت کرکره سینوسی، ذوزنقه و ... فرمینگ می‌شود. برای اطلاع از قیمت ورق شیروانی با شماره ۶۲۹۹۹۰۸۰ داخلی 300 تماس بگیرید.

محل بارگیری ورق‌ها کجاست؟

ورق‌ها مستقیما از درب کارخانه‌ها و انبار تهران بارگیری می‌شوند.

چه مدت طول می‌کشد تا کالایی که سفارش داده‌ام به دستم برسد؟

بعد از ثبت سفارش، کالا در اسرع وقت ارسال می‌گردد.