آشنایی با تفاوت پروفیل و قوطی، مقایسه کامل ویژگی های این دو محصول

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

تفاوت پروفیل و قوطی

پروفیل و قوطی دو نوع مقطع فولادی هستند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. این دو شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند؛ به طوری که ممکن است برخی آنها را به جای یکدیگر اشتباه بگیرند؛ اما با تمامی شباهت‌ها، تفاوت‌های زیادی نیز بینشان یافت می‌شود؛ مثلا از نظر شکل ظاهری، خواص فیزیکی، نوع ورق مورد استفاده، روش تولید، کاربرد و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. با ما همراه باشید تا با تفاوت پروفیل و قوطی بیشتر آشنا شوید.

مشخصات پروفیل و قوطی

پروفیل یا نیم‌رخ یا رُخ‌نما (Profile) از نظر واژگانی به معنای مقطع ثابت و طول بسیار است که در اصطلاح ساختمان‌سازی و ماشین‌سازی برای قطعات فولادی به‌ کار می‌رود و به اشکال گوناگون ساخته می‌شود.

قوطی یا لوله فلزی، قطعه‌ای فلزی با مقطع مربعی یا مستطیلی است که از ورق فلزی ساخته می‌شود. پروفیل‌ها و قوطی‌ها در صنایع مختلف کاربرد دارند. مشخصات این دو محصول بسیار شبیه به یکدیگر است و تفاوت‌هایی جزئی در این میان وجود دارد. برای درک تفاوت پروفیل و قوطی باید مشخصات آن‌ها را بررسی کنیم:

  • ابعاد مقطع: ابعاد مقطع پروفیل و قوطی شامل عرض، ارتفاع و ضخامت است. ابعاد مقطع بر مقاومت و وزن تاثیر می‌گذارد. در ضمن ابعاد روی قیمت نیز تاثیرگذار است؛ مثلا قیمت قوطی ۳*۳ با قیمت قوطی ۱۰*۱۰ متفاوت است
  • جنس: پروفیل‌ها و قوطی‌ها معمولا از فولاد ساخته می‌شوند. فولادهای مختلفی برای ساخت این دو مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام خواص مکانیکی مختلفی دارند
  • درجه: درجه پروفیل و قوطی نشان‌دهنده کیفیت فولاد مورد استفاده در ساخت آن است. پروفیل‌ها و قوطی‌هایی با درجه بالاتر، استحکام و دوام بیشتری نیز دارند
  • ضخامت ورق: ضخامت ورق پروفیل‌ها و قوطی‌ها بر روی مقاومت و وزن آن‌ها تاثیر می‌گذارد. پروفیل‌ها و قوطی‌های با ضخامت ورق بیشتر دارای استحکام بالاتری نیز هستند
  • طول: طول نیز بر روی وزن و قیمت قوطی و پروفیل تاثیر می‌گذارد. آن‌هایی که طول بیشتری دارند، دارای وزن و قیمت بالاتری نیز هستند

اگر بخواهیم از تفاوت پروفیل و قوطی از نظر شکل ظاهری صحبت کنیم، باید پیش از هر چیز به شکل سطح مقطع اشاره کنیم. پروفیل‌ها در اشکال مختلفی مانند U شکل،  شکل، شکل، زاویه‌دار و غیره موجود هستند. شکل مقطع پروفیل بر روی عملکرد آن تاثیر می‌گذارد؛ به عنوان مثال، پروفیل‌های U شکل استحکام بالایی دارند و برای ساخت سازه‌های مستحکمی مانند پل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی قوطی‌های آهنی، شکل مقطعی توخالی و چهارگوش دارند.

علاوه بر این، مشخصات دیگری نیز ممکن است برای برخی از انواع پروفیل‌ها در نظر گرفته شود؛ به عنوان مثال، پروفیل‌های گالوانیزه دارای پوششی از روی هستند که از آن‌ها در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

مقایسه شکل ظاهری پروفیل و قوطی

یک وجه تفاوت پروفیل و قوطی در ظاهر آن‌هاست. پروفیل‌ها شکل ظاهری باز دارند؛ به این معنا که سطح مقطع آن‌ها از لبه‌های باز تشکیل شده است. پروفیل‌ها در اشکال مختلفی مانند U شکل،  شکل،  شکل، زاویه‌دار و غیره موجود هستنداین در حالی است که قوطی‌ها دارای شکل ظاهری بسته هستند؛ یعنی سطح مقطع آن‌ها از لبه‌های بسته تشکیل شده است. قوطی ها معمولا سطح مقطعی مربعی یا مستطیلی دارند.

مقایسه کاربردهای پروفیل و قوطی

پروفیل و قوطی هر دو مقاطعی فولادی هستند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. با این حال، تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد که در کاربردشان تاثیر می‌گذارد. در ادامه به طور دقیق‌تر تفاوت پروفیل و قوطی در کاربردشان را بررسی می‌کنیم.

برخی از کاربردهای پروفیل‌ها عبارت‌اند از:

  • ساخت سازه‌های فلزی: پروفیل‌ها برای ساخت سازه‌های فلزی مانند پل‌ها، ساختمان‌ها، اسکلت‌های فلزی ساختمان‌ها، خرپاها و ستون‌ها استفاده می‌شوند
  • ساخت تجهیزات صنعتی: پروفیل‌ها برای ساخت تجهیزات صنعتی مانند دستگاه‌های صنعتی، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌و‌نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند
  • ساخت محصولات فلزی: پروفیل‌ها در ساخت محصولات فلزی مانند قفسه‌ها، باکس‌ها و مخازن نیز کاربرد دارند

قوطی‌ها نسبت به پروفیل‌ها وزن کمتر و در عین حال استحکام بالایی دارند. برخی از کاربردهای قوطی‌ها عبارت‌اند از:

  • ساخت در و پنجره: از قوطی‌ها برای ساخت قاب درب و پنجره استفاده می‌شود. هرچند از پروفیل نیز برای ساخت در و پنجره استفاده می‌شود؛ اما قیمت پروفیل درب و پنجره از قوطی بیشتر است
  • ساخت مبلمان: قوطی‌ها برای ساخت پایه و فریم مبلمان مورد استفاده می‌گیرند
  • ساخت تجهیزات صنعتی: قوطی‌ها در ساخت تجهیزات صنعتی مانند مخازن، قفسه‌ها و باکس‌ها کاربرد دارند

مقایسه نحوه تولید پروفیل و قوطی

پروفیل و قوطی هر دو مقاطع فولادی هستند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. با این حال، یکی دیگر از وجوه تفاوت پروفیل و قوطی، نحوه تولید آن‌هاست. پروفیل‌ها معمولا با استفاده از روش نورد گرم تولید می‌شوند. در این روش، فولاد مذاب از طریق یک قالب مخصوص عبور داده می‌شود تا شکل مورد نظر ایجاد شود.

مراحل تولید پروفیل به شرح زیر است:

  1. تولید شمش فولادی: شمش فولادی از ذوب کردن سنگ آهن و سایر مواد اولیه تولید می‌شود
  2. گرم‌کردن شمش فولادی: شمش فولادی در کوره‌های مخصوص گرم می‌شود تا به دمای مورد نیاز برای نورد برسد
  3. نورد گرم: شمش فولادی در قالب‌های مخصوص نورد می‌شود تا شکل مورد نظر ایجاد شود
  4. خنک‌کردن پروفیل: پروفیل تولیدشده در کوره‌های مخصوص خنک می‌شود تا به دمای محیط برسد

قوطی‌ها، برعکس پروفیل‌ها، معمولا با استفاده از روش نورد سرد تولید می‌شوند. در این روش، ورق فولادی با استفاده از غلتک‌هایی فشرده می‌شود تا شکل مورد نظر ایجاد شود.

مراحل تولید قوطی به شرح زیر است:

  1. تولید ورق فولادی: ورق فولادی از نورد گرم یا نورد سرد تولید می‌شود
  2. فرم‌دهی ورق فولادی: ورق فولادی در قالب‌های مخصوص شکل داده می‌شود تا شکل مورد نظر ایجاد شود
  3. جوشکاری ورق فولادی: ورق‌های فولادی شکل داده شده در امتداد لبه‌ها جوش داده می‌شوند تا یک مقطع توخالی ایجاد شود
  4. انجام عملیات تکمیلی: در این مرحله، عملیات تکمیلی مانند برش، سوراخکاری و گالوانیزاسیون روی قوطی انجام می‌شود

جالب است بدانید که مهم‌ترین تفاوت پروفیل و قوطی در نحوه تولید، استفاده از نورد گرم یا نورد سرد است. در روش نورد گرم، فولاد مذاب در دمای بالا شکل می‌گیرد؛ در حالی که در روش نورد سرد، ورق فولادی در دمای محیط شکل می‌گیرد.

روش نورد گرم باعث می‌شود که پروفیل‌ها استحکام بالاتری نسبت به قوطی‌ها داشته باشند؛ اما روش نورد گرم هزینه بیشتری نسبت به روش نورد سرد دارد. در طرف مقابل، روش نورد سرد باعث می‌شود که قوطی‌ها وزن کمتری نسبت به پروفیل‌ها داشته باشند؛ اما همانطور که گفتیم، روش نورد سرد استحکام کمتری نسبت به روش نورد گرم دارد. در نهایت باید گفت که انتخاب روش تولید پروفیل یا قوطی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله استحکام مورد نیاز، وزن مورد نیاز و هزینه مورد نظر.

مقایسه وزن پروفیل و قوطی

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که موجب تفاوت پروفیل و قوطی با یکدیگر می‌شود، وزن آن‌هاست. وزن پروفیل به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله:

  • شکل مقطع: پروفیل‌های با شکل مقطع پیچیده‌تر، وزن بیشتری دارند
  • ابعاد مقطع: پروفیل‌های با ابعاد مقطع بزرگتر، وزن بیشتری دارند
  • ضخامت ورق: پروفیل‌های با ضخامت ورق بیشتر، وزن بیشتری دارند
  • طول پروفیل: پروفیل‌های با طول بیشتر، وزن بیشتری دارند

به طور کلی، پروفیل‌هایی که شکل مقطع ساده‌تری دارند، ابعاد مقطع کوچکتر، ضخامت ورق کمتر و طول کوتاهتر، وزن کمتری نیز دارند. وزن قوطی نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد و به طور کلی، قوطی‌های با شکل مقطع مربعی، ابعاد مقطع کوچکتر، ضخامت ورق کمتر و طول کوتاه‌تر، وزن کمتری دارند.

در مقایسه پروفیل و قوطی از لحاظ وزن، قوطی ها وزن کمتری نسبت به پروفیل ها دارند. دلیلش نیز وجود فضای خالی در داخل مقطع قوطی استبه عنوان مثال، یک پروفیل با شکل مقطع U و ابعاد مقطع ۱۰۰۱۰۰*۱۰* میلی‌متر و ضخامت ورق ۵ میلی‌متر، وزنی حدود ۱.۵ کیلوگرم بر متر دارد. در حالی که یک قوطی با شکل مقطع مربعی و ابعاد مقطع ۱۰۰x۱۰*۱۰۰ میلی‌متر و ضخامت ورق ۵ میلی‌متر، وزنی حدود ۱.۰ کیلوگرم بر متر دارد.

تفاوت پروفیل و قوطی در وزن، در کاربردهای مختلف آنها تاثیرگذار است؛ به عنوان مثال در کاربردهایی که وزن سبک مهم است، استفاده از قوطی به جای پروفیل می‌تواند باعث کاهش وزن سازه شود.

قیمت پروفیل و قوطی معمولا به عوامل مختلفی از جمله نوع ورق مورد استفاده، ابعاد و ضخامت، طراحی و ساختار، تنوع و نوع قطعات مرتبط و همچنین عوامل اقتصادی مانند نوسانات قیمت ارز و تورم بستگی دارد؛ اما به طور کلی قیمت پروفیل از قیمت قوطی بیشتر است.

جمع‌بندی

در این مطلب از مهد فولاد به معرفی، مقایسه و بررسی تفاوت پروفیل و قوطی پرداختیم. توضیح دادیم که با وجود شباهت‌های زیاد، این دو مقطع فولادی تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند. بنابراین کاربردهای آن‌ها نیز در صنایعی مثل ساختمان‌سازی با یکدیگر فرق دارد. هرچند که کاربردهای مشترکی مثل ساخت در و پنجره نیز برای آن‌ها ذکر شده، اما از لحاظ قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین برای به کار بردن هر کدام از آن‌ها باید ویژگی‌هایشان را با یکدیگر مقایسه کرده و شرایط کار خود را نیز در نظر بگیرید. شرکت مهد فولاد با تیمی از متخصصان مجرب و محصولات اصل و باکیفیت آماده ارائه مشاوره و خدمات در این زمینه به شما عزیزان است.

قیمت روز پروفیل

مشاهده قیمت
سوالات متداول

چگونه می‌توان نمودار تغییرات قیمت پروفیل را مشاهده کرد؟

شما می‌توانید نمودار تغییرات قیمت این محصول را داخل لیست ارائه شده در سایت، کنار قیمت هر محصول مشاهده کنید.

وزن پروفیل چگونه محاسبه می‌شود؟

وزن پروفیل براساس طول شاخه، ضخامت و ابعاد آن محاسبه می‌شود. شما می‌توانید از طریق پنل محاسبه وزن در سمت راست این صفحه، وزن پروفیل مدنظر خود را محاسبه کنید.

چگونه می‌توانم از به‌روزترین قیمت پروفیل آهن مطلع شوم؟

شما می‌توانید به‌روزترین قیمت پروفیل آهن را در لیست قیمت سایت مهدفولاد مشاهده کنید. همچنین می‌توانید در سریع‌ترین زمان، قیمت روز انواع پروفیل را از کارشناس مجرب ما استعلام کنید: 62999080-021 داخل 400