داربست معلق چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

داربست معلق چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

داربست ها از سازه های ساختمانی پرکاربرد هستند که برای دسترسی کارگران و مهندسان به نقاط مرتفع ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. داربست ها انواع مختلفی دارند که یکی از مهم ترین آن ها داربست معلق می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به پاسخ سوال داربست معلق چیست و چه مزایا و معایبی دارد بپردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. بهتر است پیش از آن بدانید که در صورتی که قصد خرید لوله داربست برای نصب و اجرای داربست های ساختمانی را دارید، می توانید این محصولات را با بالاترین کیفیت و قیمتی مقرون به صرفه از طریق سایت مهدفولاد کیان خریداری کنید.

داربست معلق چیست؟

داربست های معلق (suspended scaffolding) یکی از انواع داربست ها می باشند که تفاوت زیادی با سایر داربست ها دارند. بیشتر داربست های مورد استفاده در ساختمان سازی بر روی پایه هایی قرار دارند؛ اما داربست های معلق هیچگونه پایه ای بر روی زمین ندارند و به وسیله ی زنجیرهای فلزی در هوا معلق می باشند.

این داربست های معلق به صورت دستی یا ماشینی به وسیله این زنجیرها جا به جا می شوند و می توان آن ها را در هنگام کار در نقاط موردنظر حرکت داد. در این سازه ها برای جلوگیری از برخورد داربست با دیوار از چرخ هایی در کنار دیوار استفاده می شود.

آشنایی با انواع داربست معلق

داربست های معلق به چندین نوع مختلف تقسیم می شوند و ساختارهای متفاوتی دارند. از جمله این داربست های معلق می توان به داربست معلق ساده، چند طبقه و تنظیم پذیر اشاره کرد. همچنین داربست های معلق از نظر ساختار و شکل ظاهری به انواع داربست معلق گوشه ای یا L شکل، داربست معلق قوسی و داربست معلق دایره ای تقسیم بندی می شوند.

کاربرد داربست معلق چیست؟

کاربرد داربست معلق چیست؟

داربست های معلق ساختار فیزیکی متفاوتی نسبت به سایر داربست ها دارند. استفاده از این داربست ها در ساختمان های بسیار بلند که ارتفاع بالایی از زمین دارند رایج تر است؛ زیرا در این ساختمان ها استفاده از داربست های معمولی به سادگی امکان پذیر نیست. از جمله کاربردهای دیگر این داربست ها می توان به انجام رنگ کاری، تعمیرات و یا تمیزکاری شیشه برج ها و ساختمان های بلند اشاره کرد.

مزایا و معایب استفاده از داربست های معلق

اکنون که دانستیم داربست معلق چیست، بهتر است تا به سراغ مزایا و معایب این سازه ی ساختمانی پرکاربرد برویم. از جمله مزایای استفاده از داربست معلق می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. عدم اشغال فضا در هنگام کار؛
  2. عدم آسیب به دیوارهای ساختمانی؛
  3. پوشش سطحی زیاد در راستای قائم؛
  4. امکان استفاده برای ساختمان های بلند و برج ها؛
  5. هزینه پایین در مقایسه با سایر داربست ها؛
  6. سرعت اجرا و نصب بالا.

همچنین از معایب این داربست ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از داربست معلق تنها در ساختمان های بلند توجیه پذیر است؛
  • این داربست ها در میزان بار روی آن دارای محدودیت می باشند؛
  • امکان انجام عملیات های سنگین ساختمانی بر روی آن وجود ندارد.

سخن پایانی

ما در این مقاله از سایت مهدفولاد به ارائه ی اطلاعاتی پیرامون انواع داربست معلق و کاربرد آن ها پرداختیم و نیز به سوال داربست معلق چیست و چه مزایا و معایبی دارد پاسخ دادیم. شما می توانید اکنون و پس از مطالعه این مقاله برای مشاهده لیست قیمت لوله داربست به صفحه مربوط به این محصولات در سایت ما مراجعه کنید و سپس در صورت نیاز به خرید این محصول و یا کسب اطلاعات بیشتر در این باره، با کارشناسان تخصصی ما تماس حاصل فرمایید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز لوله داربست

مشاهده قیمت
سوالات متداول

چه عواملی بر قیمت لوله اثر گذار است؟

عواملی مانند ضخامت، ابعاد، ورن و جنس از مهم‌ترین موارد اثر گذار بر قیمت لوله هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مهد فولاد از به‌روزترین قیمت لوله اطلاع پیدا کنید.

چطور از کیفیت لوله‌ای که می‌خواهم بخرم، اطمینان پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت و خواندن مشخصات فنی و گواهی محصول یا مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره مهدفولاد از کیفیت لوله مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه می‌توان از وزن لوله مورد نیاز خود مطلع شد؟

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت مهدفولاد و استفاده از جدول محاسبه وزن، از حجم و وزن لوله مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید.