بررسی تفاوت ورق گرم b و c

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

بررسی تفاوت ورق گرم b و c

به ورق‌هایی که در ساخت آن‌ها از نورد گرم استفاده شده باشد ورق گرم، و به ورق‌هایی که در فرایند تولید آن‌ها نورد سرد به کار رفته باشد ورق سرد گفته می‌شود. ورق‌های گرم به دو نوع b و c تقسیم می‌شوند. در نوشتۀ امروز از وب سایت مهد فولاد قصد داریم به بررسی تفاوت ورق گرم b و c بپردازیم و شما را با ویژگی‌های هر یک از این فولادها آشنا سازیم. بنابراین، اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در زمینۀ این دسته از آهن آلات کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه با ما همراه باشید. شما همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت ورق گرم مورد نظر خود به منوی بالایی سایت ما مراجعه نمایید.

بررسی تفاوت ورق گرم b و c

از آن‌جایی که ورق گرم را در دمای بسیار بالایی تولید می‌کنند، ظاهری تیره و مات دارد، و به همین دلیل به نام ورق سیاه نیز شناخته می‌شود. این دسته از ورق‌ها بسته به نوع آلیاژ به کار رفته، طریقۀ بسته‌بندی و شکل ظاهری آن‌ها به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند. دو نوع رایج این دسته از محصولات b و c هستند.

تفاوت این دو نوع فولاد در ضخامت و اندازۀ عرض آن‌ها است. شیت‌های نوع b یا HB عرضی به ابعاد 1200 و 1250 میلی‌متر دارند. این در حالی است که ورق c یا HC از عرض‌های 1300، 1350، 1400 و 1450 میلی‌متری برخوردار است. گفتنی است که نام انحصاری اچ در این دو دسته از ورق‌های گرم بیانگر HOT بوده و به معنای ورق گرم است.

از دیگر مهم‌ترین موارد در بررسی تفاوت ورق گرم b و c قیمت این دو است. اگرچه هر دوی این فولادها با فرایند یکسانی تولید شده و در دسته‌بندی یکسانی قرار می‌گیرند، اما هر کدام ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی دارند که موجب می‌شود قیمت متفاوتی داشته باشند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ورق‌های گرم b و c تنها از جانب تولیدکنندگان داخل کشور ساخته نمی‌شوند، بلکه کارخانه‌های خارجی نیز به تولید و عرضۀ این دسته از فولادها مشغولند.

آشنایی با کاربرد ورق گرم b و c

متخصصان نورد و سازندگان پروفیل، بیشترین کسانی هستند که از آلیاژ‌های b و c استفاده می‌کنند؛ زیرا از آن‌جایی که این دو فولاد عرض‌های متفاوتی دارند، برای تولید پروفیل و نیز فرایند انجام نورد بسیار مناسب هستند.

از دیگر کاربردهای اصلی و بسیار مهم این دو آلیاژ در صنعت ساختمان‌سازی است. چرا که در تولید این قطعات از فولاد استفاده می‌شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که محصولات حاصل از فرایند نورد سرد نیز دارای نوع b هستند و نباید این دسته را با نوع b ورق‌های گرم اشتباه گرفت؛ البته از آن‌جایی که این دو قطعه شکل ظاهری و ضخامت متفاوتی دارند تشخیصشان از هم کار ساده‌ای است.

بررسی تفاوت ورق گرم b و c

فرایند تولید ورق‌های گرم به چه صورت است؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، ورق گرم طی فرایندی به نام نورد گرم تولید می‌شود و دلیل این نام‌گذاری انجام فرایند در دمای بسیار بالاست. در این قسمت از نوشتۀ بررسی تفاوت ورق گرم b و c قصد داریم به بررسی مراحلی که برای ساخت شیت‌های گرم طی می‌شود بپردازیم:

  • ابتدا آهن اسفنجی تولید می‌شود.
  • سپس تختال به وسیلۀ ریخته‌گری پیوسته ساخته می‌شود.
  • در این مرحله تختال را از طریق انجام پروسۀ نورد گرم به کلاف گرم تبدیل می‌کنند.
  • پس از آن فرایند نورد سرد وارد کار شده و کلاف خام تولید می‌شود.
  • در این قسمت مراحل تکمیلی صورت گرفته و محصول نهایی تولید می‌گردد.
  • و در نهایت فرایند پوشش‌دهی و ساخت ورق‌های پوشش‌دار صورت می‌گیرد.

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از وب سایت مهد فولاد به بررسی تفاوت ورق گرم b و c پرداختیم و شما را با ویژگی‌های هر یک از این آلیاژها و کاربردهایی که در صنایع گوناگون دارند آشنا ساختیم. ورق‌های b و c هر دو در زمرۀ ورق‌های گرم قرار می‌گیرند و همان‌طور که در متن نیز اشاره کردیم، مهم‌ترین تفاوت این دو در ضخامت و شکلی است که هنگام تولید به آن آراسته می‌شوند. اگر قصد دارید از قیمت ورق گرم مورد نظر خود اطلاع یافته و اقدام به خرید ورق گرم نمایید، کافی است از طریق منوی سایت ما وارد دستۀ مربوطه شده و خرید خود را به‌سادگی به انجام رسانید.

قیمت روز ورق گرم

مشاهده قیمت
سوالات متداول

چگونه می‌توانم ورق گرم مورد نظر خود را سفارش دهم؟

شما می‌توانید به وسیله تماس با شماره: ۱۸۳۶ از تهران و شماره: ۶۲۹۹۹۰۸۰ داخلی 200 از شهرستان نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنید.

قیمت به‌روز ورق گرم چقدر است؟

قیمت ورق گرم بر اساس کارخانه تولیدکننده متفاوت است. شما می‌توانید جدیدترین لیست قیمت ورق گرم را در این صفحه مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و در کمترین زمان از قیمت روز محصولات مطلع شوید: 62999080-021 داخلی 200

شرکت مهدفولاد ورق گرم را از چه کارخانه‌هایی تامین می‌کند؟

مهدفولاد ورق گرم را از کارخانه‌های فولاد مبارکه، اکسین اهواز، خرم آباد، قطعات، ترک، گیلان، نوردی و کاویان تامین می‌کند.