ورق گرم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 14 دقیقه

خرید ورق گرم فولادها در گرید، مشخصات، شکل‌ها و پرداخت‌های بسیاری وجود دارند. انجمن جهانی فولاد بیش از 3500 گرید مختلف فولاد را معرفی می‌کند که هرکدام دارای خواص منحصربه‌فردی هستند؛ انواع مختلف یعنی اینکه فولاد می‌تواند به‌طور گسترده در زیرساخت‌ها، لوازم خانگی، وسایل نقلیه، توربین‌های بادی و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده شود. یکی از انواع مقاطع فولادی مورداستفاده در صنایع مختلف یا حتی حوزه ساختمان‌سازی، ورق گرم است. ورق گرم، نوعی فولاد است که با استفاده از فرآیند نورد گرم در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد آن تشکیل می‌شود که باعث می‌شود ویژگی‌های خاصی داشته باشد. این موضوعی است که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم. اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعاتی به‌دست آورید و در مورد خرید ورق گرم چیزی بدانید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید.

ورق گرم چیست؟

نمی‌توان از اهمیت ورق‌ها در حوزه ساختمان‌سازی یا حتی بسیاری از صنایع مختلف چشم‌پوشی کرد. نورد یک فرآیند شکل‌دهی فلز است که از یکسری غلتک برای تغییر شکل، بهبود یکنواختی یا بهبود خواص مکانیکی مواد استفاده می‌شود. فولاد نوردشده را می‌توان به 2 نوع فولاد نورد گرم و فولاد نورد سرد طبقه‌بندی کرد که ویژگی‌های متمایزی دارند و هرکدام برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. ورق گرم محصولی است که با استفاده از فرآیند نورد گرم Hot rolling در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد آن تولید می‌شود. طی این فرآیند، ورق خصوصیات و ویژگی‌های خاصی به خود می‌گیرد و همین مسئله باعث می‌شود که بتوان از آن برای مصارف مختلفی استفاده کرد. شکل‌دادن فولاد در این دمای بالا آسان‌تر است. در مقایسه با فولاد نورد سرد، فولاد نورد گرم معمولاً نیازی به عملیات حرارتی پس از شکل‌دهی ندارد. نورد گرم اغلب ارزان‌ترین راه برای تشکیل این محصول است؛ زیرا از مراحل اضافی که فولاد نورد سرد نیاز دارد، مانند آنیل‌کردن در طی این فرآیند اجتناب می‌شود. یک لایه اکسید آهن مایل به رنگ آبی، بر روی سطح فولاد نورد گرم به‌دلیل دمای بالا تشکیل می‌شود. خرید ورق گرم می‌تواند برای بسیاری از پروژه‌های شما مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد.

مزایای استفاده از ورق گرم

ورق فولادی سیاه‌رنگ که در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد (حدود 1700 درجه فارنهایت یا بالاتر) فرآیند نورد را پشت سر می‌گذارد، به‌عنوان فولاد نورد گرم شناخته می‌شود. این ماده نسبت به فولاد فرآوری‌نشده شکل‌پذیرتر و کارآمدتر است و کار با آن را در مراحل بعدی پردازش ساده‌تر می‌کند. فولاد از آهن، کربن و چند عنصر شیمیایی دیگر تشکیل شده است. حداکثر میزان کربن بر اساس وزن این آلیاژ 2 درصد است. دو ویژگی مهم این آلیاژ استحکام کششی بالا و قیمت پایین آن است. ورق گرم که در بازار فولاد معمولا با نام ورق سیاه هم شناخته می‌شود، معمولاً به پردازش بسیار کمتری نسبت به فولاد نورد سرد نیاز دارد که باعث می‌شود قیمت کمتری داشته باشد. استفاده از ورق گرم در جایی ایده‌آل است که تلورانس‌های ابعادی به اندازه استحکام کلی مواد مهم نیست و در جایی‌که پرداخت سطح، یک نگرانی کلیدی نیست. در جایی‌که پرداخت سطح موردتوجه است، پوسته‌پوسته شدن را می‌توان با آسیاب‌کردن یا فرآیندهای اسیدی از بین برد. عادی‌سازی فولاد نورد گرم در دمای اتاق باعث افزایش استحکام و شکل‌پذیری آن می‌شود. خرید ورق گرم معمولاً برای ساخت‌وساز، خطوط راه‌آهن، ورق فلزی و سایر کاربردهایی که نیازی به پرداخت‌های جذاب یا شکل‌ها و اندازه‌های دقیق ندارند، انجام می‌شود.   خرید ورق گرم  

ویژگی‌های ورق گرم

از آنجایی‌که در تولید ورق گرم، تشکیل فلز در دماهای بالا و بدون تاخیر اضافی آسان است، می‌توان این محصول را در مقادیر بیشتری تولید کرد؛ این باعث می‌شود که قیمت خرید ورق گرم در بازار کمتر باشد. برای تولید این محصول، فولاد در دمای اتاق خنک شده، زیرساختار مواد به گونه‌ای تغییر پیدا می‌کند که منجر به افزایش شکل‌پذیری و چقرمگی آن می‌شود. شکل‌پذیری به‌ویژه هنگام شکل‌دادن به مواد (مثلاً خم‌شدن ورق فلز) اهمیت دارد تا شکل موردنیاز را برای نیازهای شما، به آن بدهد. با این‌حال، همیشه ورق گرم بهترین کیفیت را ندارد و در طول فرآیند سردشدن کمی کوچک می‌شود؛ این موضوع در نهایت باعث می‌شود که فلز با تنش‌های داخلی مواجه شود. در بسیاری از موارد، نتایج می‌تواند غیریکنواخت شود. در یک نگاه کلی، این محصول را می‌توان به 2 نوع معمولی و صنعتی تقسیم کرد که هرکدام از آلیاژهای گوناگونی ساخته شده و در نتیجه، ویژگی‌های شیمیایی و مکانیکی متفاوتی دارند. در زمان خرید ورق گرم باید حتما به هرکدام از این ویژگی‌ها توجه داشت. ورق گرم هم خواص شیمیایی و مکانیکی خاص خود را دارد و به‌دلیل اینکه در دمای بالاتر از 930 درجه سانتی‌گراد تبلور داده می‌شود، شکل‌پذیری آن بهبود و مقاومتش افزایش پیدا می‌کند. یکی از برترین ویژگی‌های ورق گرم، قابلیت جوشکاری خوب و همچنین مقاومت به خستگی در برابر بارهای متغیر است. در جدول استاندارد زیر ویژگی‌های ورق گرم و نوع آلیاژهای به‌کاررفته در آن نوشته شده است.

جدول استاندارد شیمیایی ورق گرم

گرید محصول درصد وزنی عناصر شیمیایی
ضخامت ورق C P S
ST37 ≤ 16mm 0.17 0.05 0.05
16<T ≤ 100 0.20 0.05 0.05
 

جدول مشخصات مکانیکی ورق گرم ST37

ضخامت mm استحکام تسلیم Min MPa استحکام کششی MPa افزایش طول Min %
۱۶ ۲۳۵ ۳۶۰ تا ۵۱۰ ۱۷ درصد
16<T ≤ 30 ۲۲۵ ۳۴۰ تا ۴۷۰ ۱۷ درصد
30<T ≤ 40 ۲۱۵ ۳۴۰ تا ۴۷۰ ۱۷ درصد
40<T ≤ 63 ۲۰۵ ۳۴۰ تا ۴۷۰ ۱۷ درصد
63<t ≤ 100 ۱۹۵ ۳۴۰ تا ۴۷۰ ۱۷ درصد
≥ ۱۰۰ ۱۹۵ ۳۴۰ تا ۴۷۰ ۱۷ درصد

 

خرید ورق گرم  

مشخصات فنی ورق گرم

ورق گرم به 2 صورت فابریک و رول تولید می‌شود. حالت رول این محصول دارای ابعاد و ضخامت‌های مختلفی است که با توجه به نیاز و سفارش مشتری در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. این در حالی است که برای خرید ورق گرم حالت فابریک، ابعاد مشخص شده و نمی‌توان آن را برش زد.

ابعاد ورق گرم

ورق گرم معمولا در عرض‌های 1، 1.25، 1.5 و 2 متری و ابعادی مانند 2000*1000، 6000*1000، 2500*1250، 6000*1500، 6000*2000 و 12000*2000 میلی‌متر تولید و روانه بازار فولاد می‌شود.

ضخامت ورق گرم

ضخامت این محصول از 1.5 میلی‌متر تا 15 میلی‌متر با توجه به کاربردهای مختلف متغییر است. ورق‌های گرم به‌صورت فابریک بالای 3 میلی‌متر ضخامت دارند.

استاندارد ورق گرم

ورق گرم در ایران تحت استاندارد آلمان (DIN EN 10027) و آمریکا (ASTM) تولید می‌شود.

کاربرد ورق گرم

کاربرد ورق گرم را می‌توان در بخش زیادی از صنایع مختلف، از صنعت خودروسازی گرفته تا سازه‌های بزرگ، ساخت مخزن و ... مشاهده کرد. به همین دلیل می‌توان در بین بسیاری از افراد فعال در حوزه فولاد، خرید ورق گرم را دید. کاربردهای این محصول عبارتند از:
  • سازه‌های ساختمانی
  • صنعت خودرو (به منظور استحکام ساخت برخی از قطعات خودرو مانند شاسی)
  • ساخت لوازم خانگی
  • تولید تجهیزات کشاورزی
  • تجهیزات راه آهن (به‌عنوان مثال: ریل و اجزای واگن ریلی)
  • ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز
  • ساخت انواع تانکرها یا کشتی‌های مختلف
  • سایر مصارف سنگین و صنعتی
  خرید ورق گرم  

کاربرد ورق گرم در ساختمان‌سازی

از ورق گرم می‌توان در ساخت انواع سازه مانند استادیوم‌های ورزشی، ساختمان‌های چندطبقه، فرودگاه، ایستگاه راه‌آهن و... استفاده کرد. صنعت ساخت‌وساز به انواع مقاطع فولادی مانند ورق در اشکال و ابعاد مختلف نیازمند است.

کاربرد ورق گرم در صنایع مختلف

ورق گرم یا همان ورق سیاه در صنعت کشتی‌سازی کاربرد دارد و برای ساخت بسیاری از تجهیزات دریایی استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، می‌توان از این محصول حتی در بسیاری از صنایع نظامی هم استفاده کرد. همچنین خرید ورق گرم را می‌توان در صنعتی خودروسازی هم دید. صنعت خودروسازی از ورق سیاه برای ساخت قطعات خودرو استفاده می‌کند؛ البته معمولا برای بدنه اتومبیل از ورق‌های روغنی استفاده می‌شود و برای اجزای دیگر مانند شاسی، چهارچوب خودرو، قطعات زیربدنه خودرو و سیستم تعلیق، ورق سیاه کاربرد دارد. در صنعت کشاورزی هم می‌توان کاربرد ورق گرم را دید؛ در ساخت بسیاری از تجهیزات کشاورزی مانند تجهیزات آبیاری، ساخت بیل و... از این محصول استفاده‌های زیادی می‌شود. همچنین ساخت سیلوها هم بدون وجود ورق سیاه امکان‌پذیر نیست.   وزن ورق گرم  

تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد چیست؟

قبل از اینکه در مورد انواع ورق گرم، نحوه تولید و حتی خرید آن اطلاعات بیشتری به‌دست آورید، بد نیست تفاوت عمده فولاد نورد گرم و نورد سرد را بدانید تا در زمان خرید ورق گرم یا سرد، بتوانید با آگاهی بیشتری اقدام کنید. فولادهای نورد سرد، معمولاً سخت‌تر و قوی‌تر از فولادهای نورد گرم استاندارد هستند. هنگامی‌که فولاد نورد گرم سرد شد، در دمای اتاق دوباره نورد می‌شود تا ابعاد دقیق‌تر و کیفیت سطح بهتری حاصل شود. اگرچه از نظر فنی "نورد سرد" فقط برای ورق‌هایی اعمال می‌شود که بین غلتک‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند، اما سایر فرآیندهای تکمیل سرد که شامل تراشکاری، سنگ‌زنی و پرداخت می‌شود، هر کدام در این تعریف جایگاه خود را دارند. فولاد نورد سرد اغلب با مشخصات زیر قابل شناسایی است:
  • دارای سطوح بهتر و کامل‌تر با تلورانس‌های نزدیک‌تر هستند
  • میله‌هایی که اغلب لبه‌ها و گوشه‌های مشخصی دارند.
  • لوله‌های ساخته‌شده با این نورد، یکنواختی متحدالمرکز و صافی بهتری دارند.
  • فولاد نورد سرد از طریق ماشین‌آلات نورد پردازش می‌شود.
  • برای محصولاتی که ابعاد دقیق و ویژگی‌های سطح بهبودیافته را می‌طلبند، گزینه ایده‌آلی است.
با ویژگی‌های سطحی بهتر ورق سرد، جای تعجب نیست که فولاد نورد سرد اغلب برای کاربردهای دقیق‌تر فنی یا مواردی که زیبایی‌شناسی مهم است، استفاده می‌شود. اما به‌دلیل پردازش اضافی، معمولا قیمت ورق سرد بالاتر است و شما برای خرید محصولات این‌چنینی باید هزینه‌های بیشتری را کنار بگذارید. فولاد نورد گرم اغلب با مشخصات زیر قابل شناسایی است:
  • محصولات تولیدشده با این نورد، دارای سطحی مقیاس‌پذیر هستند.
  • این محصولات دارای لبه‌ها و گوشه‌های کمی گرد برای محصولات میله و صفحه هستند.(به دلیل جمع‌شدگی و پرداخت دقیق‌تر)
  • اعوجاج جزئی که در آن سردشدن ممکن است به شکل‌های ذوزنقه‌ای، در مقایسه با زوایای کاملاً مربعی منجر شود.
  • فولاد نورد گرم در یک کارخانه فولاد پردازش می‌شود.
  • برای محصولاتی که نیازی به تلرانس دقیق ندارند، می‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد.
  • فولاد نورد گرم فولادی است که در دماهای بسیار بالا رول‌پرس شده است.
از نظر مشخصات فیزیکی، فولادهای نورد سرد معمولاً سخت‌تر و قوی‌تر از فولادهای نورد گرم استاندارد هستند. همان‌طور که فلز در دماهای پایین‌تر شکل می‌گیرد، سختی فولاد، مقاومت در برابر شکستگی کششی و مقاومت در برابر تغییر شکل، همگی به‌دلیل سخت‌شدن کار افزایش می‌یابد. بسته به آنچه می‌خواهید بسازید یا حتی صنایعی که قصد دارد برای تولید محصولاتش از ورق استفاده کند، به ورق گرم یا ورق سرد نیاز پیدا خواهید کرد. حالا با توجه به ویژگی‌هایی که هرکدام دارند و حتی هزینه‌ای که شما برای این‌کار در نظر گرفته‌اید، می‌توانید انتخاب متفاوتی داشته باشید. ممکن است این موضوع برایتان واضح به‌نظر برسد؛ اما برخی از انواع فولاد برای کاربردهای خاص مناسب‌تر هستند. در زمان خرید ورق گرم، دانستن اینکه از کدام نوع ورق استفاده کنید، می‌تواند به جلوگیری از خرج کردن بیش‌ازحد مواد خام کمک کند. همچنین می‌تواند در زمان و هزینه پردازش اضافی صرفه‌جویی کند.

مراحل تولید ورق گرم

حالا که همه چیز را در مورد ورق گرم توضیح دادیم، بد نیست نگاهی هم به تولید ورق گرم داشته باشیم. برای تولید ورق گرم، بیلت حرارت داده شده و سپس برای پیش‌پردازش فرستاده می‌شود که در آنجا به شکل یک رول بزرگ پهن می‌شود. در مرحله بعدی، آن را در دمای بالا نگه داشته و از طریق یکسری غلتک عبور می‌دهند تا به ابعاد نهایی خود برسد. فولاد حرارت‌دیده‌شده با سرعت بالا از میان غلتک‌ها عبور می‌کند. برای ورق فلز، فولاد نوردشده را به‌صورت کلاف می‌چرخانند و می‌گذارند تا خنک شود. برای اشکال دیگر مانند میله‌ها یا صفحات، مواد برش داده شده و بسته‌بندی می‌شوند. از آنجایی‌که فولاد نورد گرم پس از پردازش سرد می‌شود، کنترل کمتری بر شکل نهایی آن وجود دارد و آن را برای کاربردهای دقیق مناسب‌تر می‌کند. فولاد نورد گرم اغلب در کاربردهایی استفاده می‌شود که در آن ابعاد خاص بسیار مهم نیستند. خطوط راه‌آهن و پروژه‌های ساختمانی اغلب از ورق گرم استفاده می‌کنند. طی فرآیند تولید ورق گرم، حرکت غلتک‌ها روی فلز مذاب باعث افزایش طول آن‌ها می‌شود و از ضخامت محصول کم می‌کند. این حرکت به‌صورت رفت‌وبرگشتی روی فلز است تا باعث کاهش ضخامت آن شود؛ ولی از طرفی هم می‌تواند باعث افزایش قیمت این محصول شود. در مجموع، نورد گرم ممکن است نواقصی را بر روی سطح به‌جا بگذارد؛ مانند فلس یا گودرفتگی‌هایی که نیاز به سمباده‌کشی و پرداخت‌های نهایی دارند تا سطحی صاف و یک‌دست داشته باشند. این محصولات به‌دلیل اینکه با اتمسفر تماس پیدا می‌کنند، به ورق سیاه در بازار فولاد معروف هستند.   انواع ورق گرم  

خرید انواع ورق گرم

در زمان خرید ورق گرم، باید به این نکته توجه داشته باشید که فولاد نورد گرم در چندین درجه موجود است تا مشخصات پروژه شما را برآورده کند. انجمن آمریکایی تست و مواد (ASTM) یا انجمن مهندسین خودرو (SAE)، استانداردها و درجه‌ها را بر اساس ساختار فیزیکی و قابلیت‌های هرنوع فولاد تعیین می‌کنند. 2 نوع از انواع ورق گرم، ورق معمولی ST52 و ورق صنعتی ST37 هستند که از ورق صنعتی ST37 برای ساخت سوله و بیشتر برای مصارف ساختمانی استفاده می‌شود؛ در حالی‌که ورق معمولی ST52 در صنایعی مانند سدسازی، پتروشیمی و ساخت مخزن‌ها استفاده می‌شود. ضخامت نمونه‌های موجود دربازار در حدود ۶۰ میلی‌متر است؛ اما این ورق‌ها را می‌توان به اندازه‌های کوچک‌تری مطابق با سفارش مشتری برش زد. برای مثال: ورقی با ضخامت ۴ میلی‌متر، ۱۰۰ سانتی‌متر عرض و ۱۲۵ سانتی‌متر طول دارد.

ST37

ورق ST37 از یک آلیاژ کم‌کربن ساخته شده است که جوش‌پذیری و خواص مکانیکی متفاوتی با سایر فولادها دارد. به بیان دیگر، هر چقدر که درصد کربن در آلیاژ یک مقطع فولادی کمتر باشد، جوش‌پذیری آن نیز بیشتر است. این محصول وزن بالایی دارد که شاید بتوان این موضوع را یکی از معایب ورق ST37 دانست.

ST52

ورق گرم ST52 وزن کمتری نسبت به ورق st37 دارد؛ اما با این حال مقاومت و استحکام آن در برابر فشارهای کششی و برشی بیشتر است. مقدار درصد کربن به‌کاررفته در این نوع ورق بیشتر است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قابلیت جوش‌پذیری کمتری دارد. در ساخت آلیاژ آن از 0.2 درصد کربن، 55 درصد سیلیسیم و 6 درصد منگنز استفاده می‌شود. منگنز موجود در آن، قابلیت ارتجاع، ضد خمش و تحمل بار بیشتری را به این نوع ورق می‌بخشد.

ورق اسیدشویی

یکی از انواع ورق گرم، ورق اسیدشویی است. بعد از اینکه عملیات نورد گرم روی سطح فولاد انجام شد، سطح فولاد در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد و تشکیل اکسید آهن می‌دهد. در این روش ورق‌های فولاد با اسید شستشو داده می‌شوند. اسیدشویی، برطرف‌کردن اکسید با غوطه‌ورکردن ورقه‌های فولادی در اسید است. بعد از انجام این فرآیند، برای اینکه ناخالصی‌های روی ورق پاک شود، باید با آب خالص شستشو داده شوند.

ورق گرم A36

فولاد نورد گرم A36 یکی از انواع ورق گرم موجود در بازار است که دارای کمتر از 0.3 درصد کربن وزن، 1.03 درصد منگنز، 0.28 درصد سیلیکون، 0.2 درصد مس، 0.04 درصد فسفر و 0.05 درصد گوگرد است. کاربردهای رایج این نوع فولاد عبارتند از:
  • ساخت قاب کامیون
  • تجهیزات کشاورزی
  • قفسه‌بندی
  • گذرگاه ها، رمپ‌ها و نرده‌های محافظ

ورق گرم 1018

این محصول یکی از رایج‌ترین گریدهای فولادی است که از استحکام و سختی بیشتری نسبت به فولاد A36 برخوردار است. ورق گرم 1018 برای عملیات شکل‌دهی سرد، مانند خمش یا چرخش مناسب‌تر است. 1018 فقط 0.18 درصد کربن و 0.6-0.9 درصد منگنز دارد که کمتر از A36 است. همچنین حاوی مقادیری از فسفر و گوگرد است؛ اما ناخالصی‌های کمتری نسبت به A36 دارد. از این نوع ورق معمولا برای ساخت چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌شود.

ورق گرم HC

این محصول را می‌توان در ضخامت‌های 5 و 6 میلی‌متری و همچنین در 4 گرید 300، 1350، 1400 و 1450 سفارش داد.

ورق گرم HB

این محصول را می‌توان در ضخامت 4 میلی‌متر و عرض‌های 1200 و 1500 میلی‌متر تولید کرد. سطح این ورق فلس‌دار و ناهموار است و در برخی از موارد سرد کردن آن باعث بهم‌ریختگی شکل و ظاهر این محصول خواهد شد.

ورق آلیاژی A283

این محصول با برخورداری از قابلیت جوشکاری و خمش مناسب، یک ورق فولادی با استحکام کششی کم و متوسط است که طی فرآیند نورد گرم توسط غلتک با فشار بالا تولید می‌شود. این ورق از 4 گرید A، B، C و D تشکیل شده است که هرکدام از این 4 گرید از نظر میزان کربن با هم متفاوت هستند. گریدهای مختلف این نوع ورق گرم معمولا در ضخامت 6 تا 150 میلی‌متر به فروش می‌رسند و عرض آن‌ها از 1.5 تا 4.1 میلی‌متر متغییر است. ورق آلیاژی a283 در حال حاضر در ایران در دو کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و همچنین اکسین اهواز تولید می‌شود.

ورق آلیاژی CK45

این محصول مقدار کربن کمی دارد و به همین دلیل مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی کم است؛ اما با این‌حال، ورق CK45 بهترین متریال فولادی برای تهیه ابزارآلات فولادی است. از کاربرد‌های این ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ساخت چاقو
  • چکش و میله‌های اتصال‌دهنده
  • تولید میل لنگ‌های صنعتی
  • شفت‌های تراشکاری و محور پمپ‌ها
  تولید ورق گرم  

مزایای استفاده از ورق گرم

استفاده از ورق گرم مزایایی به همراه دارد که عبارتند از:

هزینه کمتر

فولاد نورد گرم نسبت به فولاد نورد سرد ارزان‌تر است؛ زیرا شامل پردازش کمتری است.

کارایی بهتر

از آنجایی‌که فرآیند نورد گرم در دماهای بالا اتفاق می‌افتد، مواد پردازش‌شده به‌راحتی شکل می‌گیرند.

تنش داخلی کم

فرآیند نورد گرم شامل خنک‌شدن تدریجی فولاد است که به ماده اجازه می‌دهد به شکل اساسی، ساختار خود را عادی کند و از تنش‌های داخلی عاری شود. علاوه‌بر این موارد گفته‌شده، سایر مزایای خرید ورق گرم عبارتند از:
  • در فرآیند نورد گرم به نیروی کمتری در طی فرآیند نسبت به نورد سرد نیاز است.
  • تجهیزات و دستگاه‌های کمتری برای نورد گرم موردنیاز است.
  • کرنش سختی کمتری در طی فرآیند روی قطعه موردنظر انجام می‌شود.
  • قطعه فلزی تولیدشده دارای استحکام کمتری نسبت به محصولات تولید نورد سرد است.
  • نورد گرم معمولا برای شمش‌هایی با ابعاد بزرگ مناسب است.

معایب خرید ورق گرم

علاوه‌بر تمامی مزایای گفته‌شده برای خرید ورق گرم، معایبی نیز وجود دارد که عبارتند از:
  • محصولاتی که با فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند، معمولا ابعاد دقیقی ندارند.
  • قراردادن فلز در دمای بالا باعث اکسیدشدن آن خواهد شد.
  • خواص مواد در دمای معینی می‌تواند تغییر کند.
  • پس از انجام فرآیند نورد گرم، ضریب اصطکاک فلز افزایش پیدا می‌کند که این موضوع باعث بافت ناهموار در برخی محصولات مانند تیرآ‌هن‌ها خواهد شد.

چگونه می‌توان ورق گرم را تشخیص داد؟

ورق گرم معمولا ارزان‌تر از ورق سرد است؛ زیرا هیچ تاخیری در فرآیند تولید وجود ندارد. این بدان معناست که برخلاف فولاد نورد سرد، نیازی به گرم کردن مجدد نیست. هنگامی که فولاد سرد می‌شود مقداری انقباض وجود خواهد داشت و در نتیجه کنترل کمتری بر شکل و اندازه محصول نهایی در مقایسه با نورد سرد انجام می‌شود. قیمت یکی از پارامترهایی است که با وجود آن می‌توانید تشخیص دهید که محصول موردنظر با فرآیند نوردگرم تولیدشده است. محصولات نورد گرم مانند میله های فولادی نورد گرم در صنعت ساخت و ساز و تجارت جوش برای ساخت I-Beams و خطوط راه آهن به عنوان نمونه استفاده می‌شود. در هر شرایطی که دقت شکل و تلرانس مهم نباشد، اغلب از فولاد نورد گرم استفاده می شود؛ این در حالی است که فرآیند نورد سرد باعث تولید محصولاتی با تلورانس ابعادی نزدیک‌تر و طیف وسیع‌تری از پرداخت‌های سطحی می‌شود. به همین دلیل شما اگر به فروشنده یا تامین‌کننده، کاربرد مدنظرتان را توضیح دهید، به‌راحتی شما را راهنمایی می‌کنند که ورق گرم باید خریداری کنید یا ورق سرد؟ محصولاتی که با نورد سرد تولید می‌شوند، جذابیت بصری بیشتری دارند و به دلیل پردازش اضافی کار سرد، گران‌تر هستند. نور سرد باعث سختی، مقاومت در برابر ضربه و تغییر شکل می‌شود. این در حالی است که ورق گرم معمولا ابعاد مشخصی ندارد.   کاربرد ورق گرم  

وزن ورق گرم چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از نکات مهمی که می‌تواند در قیمت نهایی خرید ورق گرم تاثیر داشته باشد، وزن این محصول است. به همین دلیل بسیاری از افرادی که در بازار فولاد فعالیت دارند، زمانی‌که قصد خرید ورق گرم را دارند، اول از همه به‌دنبال وزن آن هستند. وزن ورق گرم معمولا طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود: محاسبه وزن ورق= طول * عرض * ضخامت *7.85 / 1000 در حالت کلی شما باید حجم ورق را به‌صورت حاصل‌ضرب ضخامت (میلی‌متر)، عرض ورق (میلی‌متر )، طول ورق (متر) حساب کنید و سپس حاصل را بر 1000 تقسیم و عدد حاصل را در 7.8 ضرب کنید. بهتر است که این موضوع را با یک مثال برایتان توضیح دهیم. به‌عنوان مثال: وزن ورق به ضخامت 2 میلی‌متر و عرض 1000 میلی‌متر و طول 2000 میلی‌متر، چند کیلوگرم می باشد. حجم ورق برابر است با: 4000 = 1000 * 2 * ( 2= طول ورق بر حسب متر ) عدد مذکور تقسیم بر 1000 و ضرب در 7.8 وزن آهن را می‌دهد. 31.2 = 7.8 * 1000 / 4000 جدول وزن ورق سیاه در برخی از کارخانه‌های تولیدی در جدول زیر برای شما آورده شده است.
جدول وزن ورق سیاه
ضخامت (mm) عرض (mm) طول (mm) وزن‌هر‌شیت ورق فولاد مبارکه (kg) وزن‌هر‌شیت ورق فولاد کاویان (kg) وزن‌هر‌شیت ورق فولاد اکسین (kg)
۲ ۱۰۰۰ ۲۰۰۰ ۳۲
۲ ۱۲۵۰ ۲۵۰۰ ۵۰
۳ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۲۱۲
۴ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۲۸۳
۵ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۳۵۳
۶ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۴۲۴
۸ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۴۷۱ ۴۷۱
۸ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۶۵۷ ۶۵۷
۸ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۷۵۴
۱۰ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۵۸۹ ۵۸۹
۱۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۷۰۷ ۷۰۷
۱۰ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۹۴۲
۱۲ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۷۰۷ ۷۰۷
۱۲ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۸۴۸ ۸۴۸
۱۲ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۱۱۳۰
۱۵ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۸۸۴ ۸۸۴
۱۵ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۱۰۶۰ ۱۰۶۰
۱۵ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۱۴۱۳
۲۰ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۱۱۷۸ ۱۱۷۸
۲۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۱۴۱۳ ۱۴۱۳
۲۰ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۱۸۸۴
۲۵ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۱۴۷۲ ۱۴۷۲
۲۵ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۱۷۶۷ ۱۷۶۷
۲۵ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۲۳۵۵
۳۰ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۱۷۶۷ ۱۷۶۷
۳۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۲۱۲۰ ۲۱۲۰
۳۵ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۲۴۷۳ ۲۴۷۳
۳۵ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۳۲۹۷
۴۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۲۸۲۶ ۲۸۲۶
۴۰ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۳۷۶۸
۴۵ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۳۱۸۰ ۳۱۸۰
۵۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۳۵۳۳ ۳۵۳۳
۵۰ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۴۷۱۰
۵۵ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۳۸۸۶ ۳۸۸۶
۶۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۴۲۳۹ ۴۲۳۹
۶۰ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۵۶۵۲
۷۰ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۴۱۲۱
۷۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۴۹۴۵
۷۰ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۶۵۹۴
۸۰ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۴۷۱۰
۸۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۵۶۵۲
۸۰ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۷۵۳۶
۹۰ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۵۲۹۹
۹۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۶۳۵۸
۹۰ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۸۴۷۸
۱۰۰ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۵۸۸۷
۱۰۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۷۰۶۵
۱۰۰ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۹۴۲
  کاربرد ورق گرم  

سخن پایانی در مورد خرید ورق گرم

همان‌طور که در این مقاله از مهدفولاد گفته شد، ورق نورد گرم نوعی فولاد است که با استفاده از فرآیند نورد گرم در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد تشکیل می‌شود. فولاد نورد گرم پس از فرآیند خنک‌سازی، روکشی خشن و مقیاس‌پذیر خواهد داشت. این نوع فولاد برای پروژه‌هایی که نیازی به پرداخت صاف‌تر ندارند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. از آنجایی‌که فولاد نورد گرم می‌تواند سریع‌تر از فولاد نورد سرد تولید شود، اغلب جایگزین ارزان‌تری است. در زمان خرید ورق گرم توجه به این نکته، اینکه چه محصولی چه وزنی دارد، می‌تواند در قیمت نهایی ورق تاثیر داشته باشد. البته به این نکته هم توجه کنیم که یکی از معایب اصلی ورق سیاه، احتمال بالای زنگ‌زدگی آن است که در محیط های مختلف با سرعت‌های متفاوتی انجام می‌شود. برای جلوگیری از این منظور، می‌توان روی سطح ورق سیاه را با مواد دیگر پوشاند. نظر شما در زمینه خرید ورق گرم چیست؟ آیا قبلا تجربه خرید ورق گرم و استفاده از آن برای صنایع مختلف را داشته‌اید؟ اگر این‌طور است، می‌توانید نظرات، تجربیات و پیشنهادات خودتان را در مورد خرید ورق گرم با ما در میان بگذارید.  

قیمت روز ورق گرم

مشاهده قیمت

سوالات متداول

چگونه می‌توانم ورق گرم مورد نظر خود را سفارش دهم؟

شما می‌توانید به وسیله تماس با شماره: ۱۸۳۶ از تهران و شماره: ۶۲۹۹۹۰۸۰ داخلی 200 از شهرستان نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنید.

قیمت به‌روز ورق گرم چقدر است؟

قیمت ورق گرم بر اساس کارخانه تولیدکننده متفاوت است. شما می‌توانید جدیدترین لیست قیمت ورق گرم را در این صفحه مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و در کمترین زمان از قیمت روز محصولات مطلع شوید: 62999080-021 داخلی 200

شرکت مهدفولاد ورق گرم را از چه کارخانه‌هایی تامین می‌کند؟

مهدفولاد ورق گرم را از کارخانه‌های فولاد مبارکه، اکسین اهواز، خرم آباد، قطعات، ترک، گیلان، نوردی و کاویان تامین می‌کند.