تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 در چیست؟

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

تفاوت خرید ورق ST37 با ST52

ورق ST37 و ورق ST52 جزء ورق‌‌های سیاه پرکاربرد هستند که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. هرکدام از این دو محصول در خواص مکانیکی و شیمیایی با هم تفاوت دارند و برای کاربردهای مختلفی قابل استفاده هستند. شناخت تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 در صنعت باعث شده که روزبه‌روز استفاده از این محصول طرفداران بیشتری داشته باشد.

ما در ادامه این مقاله هرکدام از انواع این ورق سیاه و ویژگی‌های آن‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم و در نهایت به تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 خواهیم پرداخت. اگر می‌خواهید در این مورد اطلاعاتی داشته باشید، با مقاله تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 از مهدفولاد همراه ما باشید.

ورق ST37 چیست؟

قبل از اینکه در مورد تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 صحبت کنیم، بهتر است به‌صورت جداگانه به معرفی هرکدام بپردازیم تا بدانید که با توجه به کاربرد موردنظر به کدام محصول نیاز خواهید داشت.

اگر به‌دنبال ورق فولادی با کیفیت بالا هستید، ورق ST37 دقیقا همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید. محدوده قیمت این محصول با توجه به کیفیت و در دسترس‌بودن و میزان تقاضا تعیین می‌شود.

ST37 مبتنی بر کربن است؛ به این معنی که محتوای کربن پایینی دارد. این محصول کم‌آلیاژ بوده و برای ساخت کشتی و همچنین ساخت پل بیشترین کاربرد را دارد. همچنین گزینه خوبی برای کاربردهای مهندسی مکانیک عمومی است.

فولاد ST37 فولاد غیرآلیاژی است. خواص مکانیکی این ورق استحکام تسلیم بیش از 235 مگاپاسکال، استحکام کششی 360-510 مگاپاسکال است. ورق ST37 اغلب برای اهداف ساخت پیچ‌ومهره و جوشکاری استفاده می‌شود. گریدهای زیادی وجود دارد که کاربردهای متفاوتی ازجمله مهندسی عمران و صنایع دارد. امروزه آلیاژهای کم با استحکام بالا جایگزین بسیاری از فولادهای ساختاری شده‌اند که کاهش وزن در آن‌ها مسئله مهمی است (مانند ساخت خودرو).

مشخصات ورق ST37

یکی از تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 این است که مهم‌ترین ویژگی ورق ST37 محتوای کربن کمتر از 0.20٪ است. ترکیب شیمیایی موجود در این ورق، آن را به انتخاب خوبی برای انواع سازه‌ها تبدیل می‌کند. انواع مختلفی از این ماده وجود دارد که محدوده قیمت از تولیدکننده‌ای به سازنده دیگر متفاوت است. ورق‌های St37 به‌طور گسترده در ساخت‌وساز استفاده می‌شوند. این ورق به‌دلیل کم‌کربن بودن استحکام متوسطی داشته و در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد.

علاوه‌بر این، درصد کربن پایین در این ورق‌ها جوش‌پذیری آن‌ها را بهبود می‌بخشد؛ از جمله کاربردهای ورق st37 می‌توان به ساخت پروفیل اعم از ناودانی اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌های این نوع ورق (تفاوت خرید ورق ST37 با ST52) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برخلاف سایر انواع فولاد، ورق ST37 با میزان کم‌بودن کربن، در ساخت پل‌ها و کشتی‌ها استفاده می‌شود.
  2. این محصول مقاومت عالی در برابر خوردگی دارد.
  3. قدرت مناسب آن چیزی است که آن را برای ساخت‌وساز مطلوب می‌کند.
  4. فولاد ST37 علاوه‌بر محتوای کربن کم، برای ساخت پل‌ها عالی است.
  5. اگر به‌دنبال یک فلز ساختاری با کیفیت هستید، ST37 انتخاب خوبی است.
  6. ترکیب شیمیایی این ورق توسط استاندارد EN تعریف شده است.
  7. استحکام آن یکی از ویژگی‌های کلیدی فولاد سازه‌ای است.
  8. محتوای کربن کم به این محصول اجازه می‌دهد تا در متنوع‌ترین کاربردها ازجمله پل‌ها استفاده شود.

تفاوت خرید ورق ST37 با ST52

خواص فولاد St37

برخی از خواص و مشخصات فیزیکی فولاد ST37 عبارتند از:

  • چگالی: 7.85 گرم بر سانتی‌متر مکعب
  • نقطه ذوب: 1420-1460 درجه سانتی‌گراد (2590-2660 درجه فارنهایت)
  • سختی Structural Steel St37-2 :≤ 120 HBW
  • مقدار ضربه: ≥ 27 ژول در دمای اتاق 20 درجه سانتی‌گراد تست شده (ضخامت: ≤ 25 میلی‌متر)

ورق St52 چیست؟

ورق ST52 یک گرید فولادی ساختاری بدون آلیاژ مطابق با DIN 17100 است. ورق St52 یکی از گریدهای DIN 17135 است که از فولادهای غیرآلیاژی و آلیاژی با خواص دمای بالا تولید شده است. گریدهای St52 بیش از هر چیز برای تولید بویلرها، مخازن تحت فشار و لوله‌های انتقال مایعات داغ استفاده می‌شوند.

این ورق در صنعت به فولاد کم‌آلیاژی با مقاومت بالا معروف است که با افزودن مقدار کمی مس، نیکل، منگنز و سایر آلیاژها به فولاد کربنی ساخته می‌شود؛ به‌دلیل افزودن این آلیاژها، استحکام فولاد افزایش می‌یابد. این فولاد به‌دلیل سهولت در جوشکاری کاربردهای بی‌شماری در صنعت دارد.

از خواص این ورق‌ها می‌توان به مقاومت بالا در برابر پیچش و خمش، خاصیت ارتجاعی و بار زیاد اشاره کرد. از دیگر خواص آن‌ها می‌توان به قابلیت لحیم‌کاری و ماشین‌کاری خوب اشاره کرد. وجود عناصری مانند سیلیکون و منگنز این محصول را منحصربه‌فرد کرده است.

مشخصات ورق St52

  • متریال St 52-3 چگالی: 7.85 گرم بر سانتی‌متر مکعب
  • نقطه ذوب: 1420-1460 درجه سانتی‌گراد (2590-2660 درجه فارنهایت)
  • سختی فولاد سازه‌ای St52-3 :≤180 HB، آنیل شده
  • استاندارد ورق: DIN 17135
  • درجه فولاد: DIN 17135 A St 52
  • ابعاد ورق: ضخامت 5-300 میلی‌متر، عرض 1500-3500 میلی‌متر، طول 3000-12000 میلی‌متر

مهم‌ترین کاربردهای این ورق عبارتند از:

برنامه‌های کاربردی نمونه:

  1. سیلندرهای هیدرولیک
  2. ساخت اسپیسرها
  3. ساخت رول برای تجهیزات برش زغال سنگ

ویژگی‌های خوب زیادی در این محصول یافت می‌شود که به همین دلیل به یک انتخاب عالی برای کاربردهای مختلف تبدیل شده است. این نوع ورق دارای استحکام کششی بالا، ساختار سفت و سخت، چقرمگی، انعطاف‌پذیری، ضد خوردگی، دوام، آسان برای استفاده، طول عمر و مقاومت در برابر درجه حرارت بالا است. همچنین دارای قابلیت مقاومت در برابر ترک‌خوردگی، سوراخ‌شدن، خوردگی شکافی، اکسیداسیون و مقاومت در برابر خوردگی عمومی است.

این ورق‌ها در صنایع مجهز و با بهترین کیفیت مواد خام تولید می‌شوند. به منظور برآورده ساختن دقیق نیازهای کاربردی، مشتریان می‌توانند این محصول را در مشخصات، استانداردها، ابعاد و اندازه‌های مختلف خریداری کنند.

با توجه به استانداردهای بین‌المللی و ملی کیفیت محصول، ورق‌ها در ضخامت، قطر و طول دیوار برش خورده و با توجه به تقاضاهای خاص با نرخ‌های پیشرو بازار به خریداران محترم ارائه می‌شود.

تفاوت خرید ورق ST37 با ST52

تفاوت خرید ورق ST37 با ST52

ورق مورد استفاده در صنایع مختلف اغلب نام‌های مختلفی دارد که معروف‌ترین آن‌ها ورق st37 و ورق st52 است. تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 همواره مورد توجه فعالان این صنعت بوده است؛ به‌خصوص دانستن تفاوت st37 و st53 در صنعت فولاد موجب استفاده بهتر از این محصولات می‌شود.

کشورهای تولیدکننده برای معرفی انواع فولاد از نمادها، حروف و اعداد خاصی برای معرفی آن‌ها استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال: آلمان تمام فولادها را براساس DIN17006 استاندارد کرده است. فولادهای سازه‌ای رایج با حروف St مشخص می‌شوند.

تفاوت ورق ST37 با ورق ST52 در پارامترهای بسیاری است. هر دو این محصول در ساخت‌وساز و همچنین بسیاری از صنایع کاربرد دارند. در ادامه تفاوت‌های هرکدام را به‌صورت کامل توضیح می‌دهیم.

  • تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 از نظر خواص و ویژگی‌ها

همان‌طور که گفته شد، فولاد ST37 در صنعت به فولاد کم‌کربن نیز معروف است که در رده فولادهای نرم قرار دارد. همچنین کاربرد اصلی آن، پروفیل‌های ساختمانی است. ورق ST52 در صنعت به فولاد کم آلیاژی با مقاومت بالا معروف است که با افزودن مقدار کمی مس، نیکل، منگنز و سایر آلیاژها به فولاد کربنی ساخته می‌شود.

ورق st52 به‌دلیل حضور عناصر آلیاژی مانند کربن و منگنز مقاومت بیشتری نسبت به ورق st37 دارد؛ اما انعطاف‌پذیری و قابلیت شکل‌دهی کمتری خواهد داشت. ورق st52 یک فولاد مقاوم و کم‌آلیاژ محسوب می‌شود که متفاوت از فولادهای آب‌دیده و تمپرشده است و این نکته دیگر تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 است.

  • تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 از نظر وزن

کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه در بیشتر موارد، ماده اولیه ورق سیاه را از کارخانه‌های تولیدکننده اسلب می‌خرند و با انجام فرآیند نورد گرم در نهایت به ورق سیاه تبدیل می‌کنند. وزن هر دو ورق فولادی تقریبا یکسان است؛ اما با این‌حال از استحکام متفاوتی برخوردار هستند و همین موضوع باعث شده که کارایی متفاوتی داشته باشند. با کمک جدول اشتال وزن می‌توانید وزن هرکدام از این ورق‌ها را محاسبه کنید..

تولیدکننده‌های ورق st37 و ورق st52 در ایران فولاد مبارکه اصفهان، فولاد گیلان، فولاد اکسین خوزستان و فولاد کاویان اهواز هستند. استاندارد ورق کارخانه فولاد مبارکه عرض ۱۵۰۰، اکسین خوزستان عرض ۲۰۰۰، کاویان اهواز و فولاد گیلان عرض ۱۲۵۰ است.

تفاوت خرید ورق ST37 با ST52

  • تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 از نظر قیمت

اگرچه این دو محصول از نظر قیمت تفاوت چندانی باهم ندارد؛ اما با این‌حال، استفاده از st52 به‌جای st37 وزن فولاد مورد استفاده در ساختمان را کاهش ‌می‌دهد. به‌طور کلی شکل ورق‌های st52 کمتر از شکل ورق‌های st37 است؛ دلیل این امر محتوای کربن بالای فولاد مورد استفاده است.

دیگر نکته تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 این است که وزن مخصوص این فولادها یکسان است؛ اما از نظر استحکام ورق st52 به‌دلیل وجود عناصر آلیاژی از مقاومت بیشتری برخوردار است. شماره‌گذاری مواد بر اساس دین آلمان 17007 در این سیستم مشخصات مواد با استفاده از اعداد معرفی می‌شود.

شماره ماده از 7 رقم تشکیل شده و ساختار آن به شرح زیر است. XXXX XX اولین رقم در مواد گروه اصلی، چهار رقم بعدی شاخص نوع و دو رقم بعدی ارقام تکمیلی هستند. گروه مواد اصلی مهم‌ترین گروه‌های مواد با استفاده از تک رقمی شناسایی می‌شوند و دارای مفاهیم زیر هستند:

0= چدن، آلیاژهای آهن و چدن

1= فولاد، فولاد ریخته‌گری

2= فلزات غیرآهنی سنگین

3= فلز سبک

4-8= مواد غیرفلزی

9= رایگان برای استفاده‌های دیگر یا داخلی

شاخص نوع: رقم دوم و سوم از سمت چپ نشان‌دهنده نوع ماده است.

رقم ششم نشان‌دهنده شماره مواد فرآیند فولادسازی و رقم هفتم نشان‌دهنده وضعیت عملیات حرارتی آن است.

دسته‌بندی فولاد براساس کیفیت‌های مخصوص (تفاوت خرید ورق ST37 با ST52)

در زیر حروف مشخصه مربوط به کیفیت‌های مخصوص و مفهوم آن‌ها داده شده است.

  • براساس نوع اکسیداسیون

FU فولاد ناآرام

FN فولاد آرام

FF فولاد آرام مخصوص

  • براساس خواص کاربردی ویژه

KD مخصوص شکل‌دادن سرد

KZ  مخصوص کشش

KW مخصوص کار در دماهای بالا

  • براساس نوع سطح

MB بدون عیب

RM مات

RL صاف

RN براق

تفاوت خرید ورق ST37 با ST52

  • براساس تغییر شکل

HK تغییر شکل سرد

HW  تغییر شکل گرم

  • براساس نوع عملیات حرارتی

TA آنیل تنش‌زدایی

TB آنیل نرم

TC آنیل‌شده

TD آنیل نرمال

TF بهسازی شده

دسته‌بندی فولادها بر اساس اهداف کاربردی (تفاوت خرید ورق ST37 با ST52)

در این حالت بعد از علامت نوع فولاد، حروفی قرار می‌گیرند که معرف ویژگی‌های فولاد هستند. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

M خواص مغناطیسی ویژه برای ورق با دانه‌بندی مخصوص

P مخصوص کشش عمیق

D مخصوص شکل‌دادن سرد

R مخصوص تولید لوله‌های جوشکاری یا پروفیل‌های سردکار

تفاوت خرید ورق ST37 با ST52

سخن پایانی در مورد تفاوت خرید ورق ST37 با ST52

در این مقاله در مورد تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 صحبت کردیم. همان‌طور که گفته شد، این دو محصول از نظر شکل، کاربرد، کارخانه تولیدکننده و حتی قیمت باهم متفاوت هستند.

فاوت خرید ورق ST37 با ST52 می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید محصولی را مطابق با کاربرد موردنظر خریداری کنید. برای خرید هرکدام از این ورق‌ها می‌توانید با شماره موجود در سایت با کارشناسان خبره مهدفولاد تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت و در نهایت سفارش خود را ثبت کنید.

نظر شما چیست؟ آیا قبلا تجربه استفاده از هرکدام از این ورق‌ها را داشته‌اید؟ در مورد تفاوت‌های هرکدام از این دو محصول اطلاعی دارید؟ اگر در این زمینه تفاوت خرید ورق ST37 با ST52 اطلاعاتی دارید، نظرات و پیشنهادهای خودتان را با ما در میان بگذارید.

قیمت روز ورق گرم

مشاهده قیمت

سوالات متداول

چگونه می‌توانم ورق گرم مورد نظر خود را سفارش دهم؟

شما می‌توانید به وسیله تماس با شماره: ۱۸۳۶ از تهران و شماره: ۶۲۹۹۹۰۸۰ داخلی 200 از شهرستان نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنید.

قیمت به‌روز ورق گرم چقدر است؟

قیمت ورق گرم بر اساس کارخانه تولیدکننده متفاوت است. شما می‌توانید جدیدترین لیست قیمت ورق گرم را در این صفحه مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و در کمترین زمان از قیمت روز محصولات مطلع شوید: 62999080-021 داخلی 200

شرکت مهدفولاد ورق گرم را از چه کارخانه‌هایی تامین می‌کند؟

مهدفولاد ورق گرم را از کارخانه‌های فولاد مبارکه، اکسین اهواز، خرم آباد، قطعات، ترک، گیلان، نوردی و کاویان تامین می‌کند.