ورق گرم صنعتی ST37 چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

ورق گرم صنعتی ST37

ورق گرم صنعتی ST37 یکی از ورق‌های سیاه پرکاربرد در بازار فولاد است که به‌طور گسترده در صنعت ساختمان‎‌سازی استفاده می‌شود. این محصول سبک‌وزن است و در برابر خوردگی و هدایت حرارتی به‌خوبی عمل می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول مقاومت بالای آن در برابر شکنندگی است. این نوع ورق، به‌عنوان یکی از مصالح ساختمانی بدنه خودرو و اسکلت ساختمان انتخاب شده است.

در این مقاله می‌خواهیم به‌طور کامل به معرفی این موضوع بپردازیم که ورق st37 چیست و چه کاربردهایی دارد؟ اگر قصد خرید این محصول را دارید و می‌خواهید در این زمینه چیزی بدانید تا انتهای این متن از مهدفولاد با ما همراه باشید.

ورق گرم صنعتی ST37 چیست؟

فولاد ST37 یکی از فولادهای ساختمانی و زیرمجموعه فولادهای غیرآلیاژی است. با توجه به ترکیب شیمیایی، آلیاژ فولاد به‌عنوان فولاد نرم (کم‌کربن) با درصد کربن کمتر از 0.25٪ طبقه‌بندی می‌شود. حرف St علامت ساختاری فولاد است و در برخی موارد برای طراحی قطعات صنعتی مانند مخازن فشار قوی به‌جای ST از حرف P استفاده می‌شود.

کم‌کربن‌بودن آلیاژهای به‌کاررفته در این نوع ورق، باعث شکل‌پذیری سرد، جوشکاری و برش آسان و عالی آن شده است. فولادهای سخت مانند ST52 شکل‌پذیری کمی دارند؛ اما در این فولاد دو ویژگی استحکام و انعطاف‌پذیری به نحو مطلوب وجود دارد که باعث‌شده در کاربردهای مختلفی قابل استفاده باشد.

همان‌طور که در مقدمه گفته شد، ورق st37 به‌عنوان یک ورق سیاه پرکاربرد در ساختمان‌سازی و بسیاری از صنایع به‌خصوص خودروسازی شناخته می‌شود. این محصول به‌عنوان فولاد کم‌کربن شناخته می‌شود و مصرف ورق گرم صنعتی ST37 بیشتر به‌عنوان پروفیل ساختمانی در حوزه ساخت‌وساز کاربرد دارد. ورق st37 استحکام کمی دارد و درصد کربن به‌کاررفته در آن کم است و همین موضوع باعث شده خاصیت جوش‌پذیری بالایی داشته باشد.

استاندارد ورق گرم صنعتی ST37

استاندارد اروپایی این نوع ورق، DIN 17100 است. از دیگر استاندارهای این ورق می‌توان به JIS: SS400 و ASTM: A283C وUNI: FE360B اشاره کرد. عددی که بعد از st آماده شده، نشان‌دهنده استحکام کششی 370 نیوتن بر میلی‎‌متر مربع است. در برخی از موارد بعد از ST37 عدد 1،2و 3 می‌آید. این محصول جزء فولادهای غیرآلیاژی است و در مواردی که باید وزن سازه کاهش پیدا کند، می‌توان از آن استفاده کرد. این اعداد درجه‌بندی فولاد را از 1 تا 3 نشان می‌دهد.

  • درجۀ 1: ST37-1 نوع معمولی ( برای کارهای معمولی که نوشته نمی‌شود)
  • درجۀ 2: ST37-2 نوع متوسط ( برای کارهای مهم)
  • درجۀ 3: ST37-3 نوع با کیفیت بالا ( فولادی که آرام ریخته‌گری شده است و درجۀ خلوص بالا و خواص جوشکاری خوبی دارد )

به‌عنوان مثال: وقتی گفته می‌شود ST37-2 یعنی درجۀ کیفیت فولاد متوسط است. استحکام تسلیم فولاد ST37 برابر با 235 MPs و مقاومت کششی آن برابر با 360-530 MPs است. این مواد مهم‌ترین خواص مکانیکی فولاد St37 هستند.

ورق گرم صنعتی ST37

کاربرد ورق گرم صنعتی ST37

ورق st37 یک گزینه عالی برای ساخت پل‌ها و کشتی است. این محصول همان‌طور که گفته شد، مقاومت عالی در برابر خوردگی و حتی شکنندگی دارد. قدرت بالای این ورق دقیقا همان چیزی است که آن را برای ساخت‌وساز مطلوب می‌کند.

این محصول همچنین به‌عنوان نرم‌ترین فولاد نورد گرم شناخته می‌شود. اگر به‌دنبال یک فلز ساختاری با کیفیت هستید، ST37 انتخاب خوبی است. محتوای کربن آن کمتر از 0.20٪ است. ترکیب شیمیایی آن نیز باعث‌شده که آن‌ را به انتخاب خوبی برای انواع سازه‌ها تبدیل کند. انواع مختلفی از این ماده وجود دارد که محدوده قیمت از تولید کننده‌ای به تولیدکننده دیگر متفاوت است.

مصرف ورق گرم صنعتی ST37 برای ساخت انواع مقاطع فولادی از قبیل لوله، کنسرو پروفیل، میلگرد، تیرآهن و نبشی استفاده می‌شود. این محصول در صنایعی مانند لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، ورق پانچ و صفحه توری، بدنه خودرو و... نیز کاربرد دارد.

ورق گرم صنعتی ST37 در ساختمان‌سازی و صنایع دارای کاربردهای گسترده‌ای است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق
  • میلگرد
  • نبشی و ناودانی
  • بدنه خودرو
  • ساخت پروفیل
  • صفحه ستون ساختمان
  • صنعت ساختمان‌سازی
  • پانچ ورق و صفحات مشبک
  • ساخت دستگاه‌های صنعتی
  • ساخت لوازم خانگی مانند یخچال و ماشین لباسشویی و...

ورق گرم صنعتی ST37

تولید ورق گرم صنعتی ST37چگونه است؟

این محصول معمولا از شمش یا بیلت ساخته می‌شود و فرآیند سخت‌شدن بر روی فلز انجام می‌شود تا مقاومت بالایی در برابر شکستگی داشته باشد.

سخت‌شدن یکی از فرآیندهای عملیات حرارتی است که در آن فولاد تا دمای معینی بالاتر از دمای بحرانی (Ae3) گرم می‌شود و سپس برای مدت طولانی نگهداری می‌شود و بسته به نوع فولاد در محلول آب و روغن یا آب‌نمک غوطه‌ور می‌شود تا در نهایت مقاومت بالایی داشته باشد و برای کاربردهای خاص بتوان از آن استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین فرآیندهای سخت‌شدن آلیاژ که هدف آن بهبود خواص مکانیکی فولاد است، کربن‌سازی است. از جمله ویژگی‌های این خواص می‌توان به افزایش سختی سطح و افزایش مقاومت به سایش اشاره کرد. میزان کربن سطح این فولاد در طی فرآیند کربنیزاسیون بین 0.8 تا 0.9 درصد است. افزایش این مقدار باعث ایجاد بافت‌های لایه‌ای بر روی سطح فولاد ST37 می‌شود.

کربناته کردن

به‌طور کلی برای فولادهای حاوی 0.2٪ کربن یا کمتر، این فرآیند اعمال می‌شود. تصفیه فولاد با کربن‌زدایی می‌تواند خواص مکانیکی فولاد را بهبود بخشد؛ زیرا باعث مقاومت در برابر سایش خواهد شد.

فرآیند کربورسازی

در این فرآیند کربن‌زدایی جامد، محتوای کربن در لایه سطحی فلز باید بین 0.8 – 0.9 درصد باشد؛ در سایر موارد بیش از 1 درصد کربن بالاتر از 1 نامطلوب است؛ زیرا با سطح کربن نسبتا بالا، لایه سطحی آسیب‌پذیر می‌شود.

ابعاد ورق گرم صنعتی ST37

این نوع ورق معمولا در ابعاد زیر در بازار موجود هستند:

  • شیت ۱ * ۲ متر
  • شیت ۱.۲۵ * ۱.۵ متر
  • شیت ۱.۵ * ۳ متر
  • شیت ۶ * ۱ متر
  • شیت ۱.۲۵ * ۶ متر
  • رول در عرض ۱۰۰ سانتی‌متر
  • رول در عرض ۱۲۵سانتی‌متر
  • رول در عرض ۱۵۰ سانتی‌متر

کاربرد ورق گرم صنعتی ST37

خاصیت مکانیکی ورق گرم صنعتی ST37

خاصیت مکانیکی ورق گرم صنعتی ST37 را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

ضخامت (t) استحکام تسلیم استحکام کششی افزایش طول
mm Min MPa MPa Min %
≤۱۶ ۲۳۵ ۳۶۰-۵۱۰ ۱۷
۱۶<t≤۳۰ ۲۲۵ ۳۴۰-۴۷۰ ۱۷
۳۰<t≤۴۰ ۲۱۵ ۳۴۰-۴۷۰ ۱۷
۴۰<t≤۶۳ ۲۰۵ ۳۴۰-۴۷۰ ۱۷
۶۳<t≤۱۰۰ ۱۹۵ ۳۴۰-۴۷۰ ۱۷
≥۱۰۰ ۱۹۵ ۳۴۰-۴۷۰ ۱۷

خاصیت شیمیایی ورق گرم صنعتی ST37

گرید ضخامت (t) C P S
ST37 ≤۱۶mm ≤۰.۱۷ ≤۰.۰۵ ≤۰.۰۵
ST37 ۱۶<t≤۱۰۰ ≤۰.۲ ≤۰.۰۵ ≤۰.۰۵

 

مزایای استفاده از ورق گرم صنعتی ST37

ورق سیاه ST37 از مزایایی از جمله سبک‌بودن ورق، کیفیت خوب محصول، قیمت خوب و منصفانه ورق، خاصیت جوشکاری و مکانیکی بالا، خاصیت شکل‌پذیری خوب، قدرت کششی و تحمل فشار زیاد برخوردار است.

کاربرد ورق گرم صنعتی ST37

جدول وزن ورق سیاه ST37 کارخانه‌ها

در این جدول مشخصات وزن ورق st37 در کارخانه‌های مختلف آورده شده است:

نام کارخانه تولیدکننده ورق ضخامت (میلی‌متر) عرض (سانتی‌متر) طول (سانتی‌متر) وزن (کیلوگرم)
فولاد مبارکه اصفهان ۲ ۱۰۰ ۲۰۰ ۳۲
فولاد مبارکه اصفهان ۳ ۱۰۰ ۲۰۰ ۴۸
فولاد مبارکه اصفهان ۴ ۱۰۰ ۲۰۰ ۶۴
فولاد مبارکه اصفهان ۵ ۱۰۰ ۲۰۰ ۸۰
فولاد مبارکه اصفهان ۶ ۱۵۰ ۶۰۰ ۴۳۲
فولاد مبارکه اصفهان ۸ ۱۵۰ ۶۰۰ ۵۷۶
فولاد کاویان و قطعات فولادی ۸ ۱۲۵ ۶۰۰ ۴۸۰
ورق فولاد اکسین ۸ ۲۰۰ ۶۰۰ ۷۶۸
فولاد مبارکه اصفهان ۱۰ ۱۵۰ ۶۰۰ ۷۲۰
فولاد کاویان و قطعات فولادی ۱۰ ۱۲۵ ۶۰۰ ۶۰۰
فولاد اکسین ۱۰ ۲۰۰ ۶۰۰ ۹۶۰
فولاد مبارکه اصفهان ۱۲ ۱۵۰ ۶۰۰ ۸۶۴
فولاد کاویان و قطعات فولادی ۱۲ ۱۲۵ ۶۰۰ ۷۲۰
فولاد اکسین ۱۲ ۲۰۰ ۶۰۰ ۱۱۵۲
فولاد مبارکه اصفهان ۱۵ ۱۵۰ ۶۰۰ ۱۰۸۰
فولاد کاویان ۱۵ ۱۲۵ ۶۰۰ ۹۰۰
فولاد اکسین ۱۵ ۲۰۰ ۶۰۰ ۱۴۴۰
فولاد کاویان ۲۰ ۱۲۵ ۶۰۰ ۱۲۰۰
فولاد اکسین ۲۰ ۲۰۰ ۶۰۰ ۱۹۲۰
فولاد کاویان ۲۵ ۱۲۵ ۶۰۰ ۱۵۰۰
فولاد اکسین ۲۵ ۲۰۰ ۶۰۰ ۲۴۰۰
فولاد کاویان ۳۰ ۱۲۵ ۶۰۰ ۱۸۰۰
فولاد اکسین ۳۰ ۲۰۰ ۶۰۰ ۲۸۸۰
فولاد کاویان ۳۵ ۱۲۵ ۶۰۰ ۲۱۰۰
فولاد اکسین ۳۵ ۲۰۰ ۶۰۰ ۳۳۶۰
فولاد کاویان ۴۰ ۱۲۵ ۶۰۰ ۲۴۰۰
فولاد اکسین ۴۰ ۲۰۰ ۶۰۰ ۳۸۴۰
فولاد کاویان ۴۵ ۱۲۵ ۶۰۰ ۲۷۰۰
فولاد اکسین ۴۵ ۲۰۰ ۶۰۰ ۴۳۲۰
فولاد کاویان ۵۰ ۱۲۵ ۶۰۰ ۳۰۰۰
فولاد اکسین ۵۰ ۲۰۰ ۶۰۰ ۴۸۰۰

اعدادی که بعد از فولاد St37 می‌آیند، چه معنایی دارند؟

سه گرید می‌توان برای ورق st37 در نظر گرفت؛ درجه ۱ برای کارهای عمومی، درجه ۲ برای کارهای مهم و درجه ۳ با دقت بیشتر و برای خواص جوشکاری بالا استفاده می‌شوند. در فولاد درجه 3 ترکیبات شیمیایی فولاد باید به صورتی باشند که بتوانند در آزمون ضربه، انرژی مناسبی را در دماهای پایین‌تر از صفر درجه سانتی‌گراد داشته باشند؛ این در حالی است که برای گرید 2، به این الزامات نیازی نیست.

فولاد St37 درجه ۳، حاوی عناصر کربن، فسفر، گوگرد و نیتروژن کمتری نسبت به درجه ۲ است و همین موضوع باعث بهبود خواص فولاد به‌ویژه مقاومت در برابر ضربه و خواص جوشکاری آن می‌شود.

فرق ورق گرم صنعتی ST37 با St52

حالا که ورق stst7 و ویژگی‌های آن را کم و زیاد شناخیتم، بد نیست که بتوانیم این محصول را با نوع st52 مقایسه کنیم تا آگاهی و شناخت بیشتری از هریک از این ورق‌ها داشته باشید و بتوانید با آگاهی کامل نسبت به خرید هرکدام اقدام کنید. هر دو این ورق‌ها در صنایع مختلف استفاده‌های فراوانی دارند، ولی تفاوت‌های آن‌ها باعث شده تا هرکدام در مکان خاصی استفاده شوند.

تفاوت فولاد ST37 و ST52 به دلیل ترکیب شیمیایی آنها است که منجر به تفاوت فیزیکی و مکانیکی در استحکام، شکل‌پذیری، وزن و جوش‌پذیری می‌شود؛ بنابراین نوع استفاده از آن‌ها نیز تغییر خواهد کرد.

از st37 اکثرا در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود؛ این در حالی است که ورق st52 معمولا در صنایع مختلف کاربرد دارد. صفحات ساخته‌شده از آلیاژ ST52 باعث مقاومت بهتر و بالاتر در برابر نیروهای لرزه‌ای می‌شود.

خواص مکانیکی و ترکیب شیمیایی این محصولات یکی دیگر از تفاوت‌های آن‌ها است.

قیمت ورق گرم صنعتی ST37

قیمت ورق گرم صنعتی ST37

ورق گرم صنعتی ST37 به‌دلیل کاربردهای گسترده در ساختمان‌سازی و همچنین صنایع مختلف برای افراد فعال در حوزه فولاد اهمیت دارد. قیمت این محصول همیشه ثابت نیست و با توجه به نوسانات بازار تغییر می‌کند.

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند بر ورق گرم صنعتی ST37 تأثیر بگذارد. هزینه تولید فولاد می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل مختلفی از جمله قیمت انرژی، کک، سنگ آهن، ضایعات فلزات و فلزات آلیاژی مانند منیزیم و قلع باشد.

از سوی دیگر، قیمت یک محصول کاملاً با هزینه ساخت آن تعیین نمی‌شود. قیمت فولاد به‌طور قابل توجهی بیشتر به متغیرهای بازار وابسته است؛ مانند دوام بازارهای صادراتی، تقاضای صنعت خودرو یا بسیاری از پارامترهای دیگر.

اگر قبل از خرید این محصول نیاز به مشاوره و راهنمایی در این زمینه دارید، برای اینکه بتوانند بهترین خرید را تجربه کنند، می‌توانند با کارشناسان ماهر و خبره مهدفولاد تماس بگیرید. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید با توجه به کاربرد موردنظر، بهترین نوع ورق st37 را بخرید و در هزینه‌های نهایی پروژه خود صرفه‌جویی کنید.

شما می‌توانید از طریق تماس با شماره ۱۸۳۶ از تهران و شماره ۶۲۹۹۹۰۸۰ داخلی 200 از شهرستان نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنید.

سخن پایانی در مورد ورق گرم صنعتی ST37

همان‌طور که در این مقاله گفته شد، ورق st37 یک ورق فولادی کم‌کربن است که ترکیب شیمیایی آن توسط استاندارد EN تعریف شده و در کاربردهایی مانند پل‌سازی جایگاه ویژه‌ای دارد.

استحکام بالای آن در برابر شکنندگی یکی از ویژگی‌های این نوع ورق است. ورق گرم صنعتی ST37 با توجه به نوع این محصولی که برای خرید نیاز دارید متفاوت است. این محصول را می‌توان در اشکال مختلف از جمله ورق، میلگرد، تیرآهن، نبشی و لوله استفاده کرد و بیشترین کاربرد این آلیاژ در ساخت اسکلت‌ها و سازه‌های فلزی است.

نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا ورق st37 فقط برای کاربردهایی مانند پل‌سازی می‌تواند گزینه خوبی باشد؟ تا به حال تجربه استفاده از این نوع ورق را برای ساختمان‌سازی یا صنایع مختلف داشته‌اید؟ اگر اینطور است می‌توانید تجربیات و نظرات خودتان را در بخش ارسال نظرات با همراهان عزیز مهدفولاد در میان بگذارید.

اگر هم سوالی در زمینه ورق گرم صنعتی ST37 دارید، می‌توانید به‌صورت رایگان با کارشناسان حرفه‌ای مهدفولاد تماس بگیرید و تمامی سوالات خودتان را بپرسید.

قیمت روز ورق گرم

مشاهده قیمت
سوالات متداول

چگونه می‌توانم ورق گرم مورد نظر خود را سفارش دهم؟

شما می‌توانید به وسیله تماس با شماره: ۱۸۳۶ از تهران و شماره: ۶۲۹۹۹۰۸۰ داخلی 200 از شهرستان نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنید.

قیمت به‌روز ورق گرم چقدر است؟

قیمت ورق گرم بر اساس کارخانه تولیدکننده متفاوت است. شما می‌توانید جدیدترین لیست قیمت ورق گرم را در این صفحه مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و در کمترین زمان از قیمت روز محصولات مطلع شوید: 62999080-021 داخلی 200

شرکت مهدفولاد ورق گرم را از چه کارخانه‌هایی تامین می‌کند؟

مهدفولاد ورق گرم را از کارخانه‌های فولاد مبارکه، اکسین اهواز، خرم آباد، قطعات، ترک، گیلان، نوردی و کاویان تامین می‌کند.