ورق دکرا چیست؟

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

ورق دکرا چیست؟

شايد شما هم تاکنون نام ورق دکرا را شنيده باشيد و اين سوال براي شما پیش آمده باشد که ورق دکرا چیست و چه کاربردی دارد؟ ورق دکرا یکی از انواع پوشش‌های سقف و شیروانی است که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار و با محیط زیست سازگار است. ما در این مقاله قصد داریم تا به ارائه اطلاعاتی درباره ورق دکرا برای شما عزیزان بپردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. ما در مهدفولاد به ارائه انواع ورق شیروانی فولادی می‌پردازیم و شما می‌توانید برای خرید ورق شیروانی از طریق سایت مهدفولاد اقدام کنید.

تاریخچه ورق دکرا

ورق دکرا چگونه شکل گرفت و برای اولین بار توسط چه شرکتی تولید شد؟ شرکت دکرا که یک شرکت فعال در زمینه تولید ورق‌های فولادی سقفی است، برای اولین بار موفق به تولید ورق دکرا شد و این ورق بر اساس نام شرکت سازنده به همین نام معروف شد.

شرکت دکرا دارای بیش از 60 سال فعالیت در زمینه تولید این ورق‌ها در کشور نیوزلند است و امروزه به عنوان یکی از برترین تولید‌کنندگان تایل‌های فلزی برای پوشش سقف در دنیا شناخته می‌شود.

ورق دکرا چیست و چه کاربردی دارد؟

سقف‌های ساختمانی همواره در معرض بارش برف، باران و عوامل محیطی نامناسب هستند. به همین دلیل متریال موجود در سقف خانه‌ها یکی از عواملی است که در ساختمان‌سازی‌ها همواره به آن توجه می‌شود. دکرا (decra) یکی از انواع پوشش سقف است که به دلیل دارا بودن مزیت‌هایی همچون وزن پایین، مقاومت و استحکام بالا و عدم تغییر رنگ در برابر تابش آفتاب همواره مورد توجه مهندسان صنعت ساختمان قرار گرفته است.

ورق دکرا دارای قابلیت بازیافت و با محیط زیست سازگار است و به همین دلیل طول عمر بالا و کیفیت و دوام مناسبی دارد.

استفاده از ورق دکرا در سقف‌های شیروانی و شیب‌دار

ورق‌های دکرا در سقف‌های شیب‌دار خانه‌ها بسیار کاربرد دارند. این موضوع به دلیل وجود برخی از ویژگی‌های خاص در این سقف‌ها و ورق‌ها است که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  1. این ورق‌ها قابلیت نصب در شیب‌های مختلف را دارند.
  2. دارای مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی، رسوب و آتش هستند.
  3. این ورق‌ها دارای مقاومت بالایی در برابر تغییرات ناگهانی دما هستند.
  4. نصب ورق دکرا در مدت زمان کوتاه و با سرعت بالا انجام می‌شود.
  5. ورق‌های دکرا از تنوع بالایی در رنگ‌بندی برخوردار هستند.
  6. این ورق‌ها به افزایش زیباسازی سازه و نما کمک می‌کنند.
  7. ورق‌های دکرا دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند و امکان نصب آن‌ها در طرح‌های متنوع وجود دارد.

ورق دکرا چیست و چه کاربردی دارد؟

رنگ‌بندی ورق دکرا

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، تنوع رنگ موجود در ورق دکرا سبب شده است تا این ورق بیش از پیش در سقف‌های شیروانی و شیب‌دار مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله رنگ‌های این ورق‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قهوه ای
  • سبز
  • آبی
  • سرمه‌ای
  • زغالی
  • نوک مدادی

ساختار و مواد به کار رفته در ورق دکرا

پوشش دکرا از متریال‌های مختلفی تشکیل شده است که به صورت لایه‌های مختلف یکدیگر را در برگرفته‌اند. این ورق دارای 8 لایه است که تنها یکی از آن‌ها فلز است. البته این لایه فلز را می‌توان مهم‌ترین لایه در بین این 8 لایه دانست؛ زیرا سبب افزایش استحکام و سختی ورق دکرا می‌شود. فولاد به کار رفته در این لایه از نوع ZM250 است و دو طرف ورق به وسیله آلیاژ آلومینیوم، روی و منگنز در برگرفته شده است.

فولاد ZM250 مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد و تست‌های انجام شده روی ورق داکرا نشان می‌دهد که این پوشش فلزی سقف نسبت به سایر پوشش‌ها دارای مقاومت بیشتر و طول عمر بالاتر است.

از جمله دیگر مواد اولیه به کار رفته در ورق دکرا می‌توان به گالوالیوم، آلیاژ مس، رزین، فولاد با روکش آلوزینک، آنتی باکتریال، سنگریزه‌های طبیعی و ... اشاره کرد.

سخن پایانی

ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی پیرامون ورق دکرا، کاربرد، رنگ‌بندی و متریال به کار رفته در این ورق‌ها پرداختیم و دانستیم که ورق دکرا یکی از انواع ورق‌های شیروانی است که از مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی و شرایط نامناسب جوی برخوردار است و نیز جز ورق‌های سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود. نوع دیگر ورق‌های شیروانی، ورق شیروانی فولادی است که ما در مجموعه مهدفولاد به ارائه انواع مختلف آن می‌پردازیم و شما می‌توانید برای خرید این محصول پس از مراجعه به صفحه مربوط به این محصول، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

قیمت روز ورق شیروانی

مشاهده قیمت