مقایسه سقف شیروانی و تیرچه بلوک

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

مقایسه سقف شیروانی و تیرچه بلوک

سقف شیروانی بهتر است یا معمولی؟ پیشرفت در صنعت ساختمان‌سازی سبب استفاده از متریال‌های مختلف در ساخت ساختمان‌ها شده است. ما امروز در این مقاله قصد داریم با هم به بررسی و مقایسه سقف شیروانی و تیرچه بلوک و ویژگی‌ها، مزایا، متریال و هزینه این دو نوع سقف بپردازیم و شما را با انواع مختلف این سقف‌های ساختمانی آشنا کنیم. شما می‌توانید پس از مطالعه این مقاله بسته به شرایط ساختمان به انتخاب یک متریال مناسب برای سقف خانه خود بپردازید و در صورت نیاز به مشاهده قیمت ورق شیروانی رنگی و خرید این محصول، به صفحه مربوطه از منوی سایت ما مراجعه کنید!

پیش از مقایسه سقف شیروانی و تیرچه بلوک بهتر است با این دو محصول ساختمانی آشنا شویم!

آشنایی با سقف شیروانی و ویژگی‌های آن

سقف شیروانی یکی از انواع سقف‌های کاذب شیب‌دار است که در صنعت ساختمان‌سازی به ویژه در مناطق شمال کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیب این سقف‌ها به طور معمول بین 15 تا 70 درجه است. بهترین متریال مورد استفاده برای ساخت سقف شیروانی، ورق‌های فلزی شیروانی است که دارای مزایای بسیاری از جمله وزن کم، قیمت مناسب، استحکام بالا و ... هستند.

آشنایی با سقف تیرچه بلوک و ویژگی‌های آن

پراستفاده‌ترین و پرکاربردترین متریال در ساخت سقف ساختمان، تیرچه بلوک یا تیردال است. این سقف‌ها که از ترکیب تیرچه، بلوک و بتن ساخته می‌شوند، در کارخانه تولید شده و مراحل کنترل کیفیت به طور کامل بر روی آن‌ها انجام می‌شود. در این سیستم، تیرچه‌ها به عنوان اعضای اصلی سازه استفاده می‌شوند و بر روی آن‌ها بلوک‌های سبک قرار می‌گیرند تا سطح سقف را شکل دهند.

تیرچه‌ها در سقف تیرچه بلوک به عنوان اعضای باربر عمل می‌کنند و بارهای سنگین ساختمان را به دیوارها و ستون‌های پیرامونی انتقال می‌دهند. این تیرچه‌ها معمولاً از بتن مسلح یا فولاد ساخته می‌شوند و در جهت عرض ساختمان قرار می‌گیرند. سقف تیرچه بلوک به دلیل ساختار سبک و مقاومت خوبی که دارد، در ساختمان‌های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی و مقایسه سقف شیروانی و تیرچه بلوک

اکنون که با سقف شیروانی و سقف تیرچه بلوکی آشنا شدیم، نوبت به بررسی مزایا و معایب هر یک از این دو متریال سقفی و مقایسه ویژگی‌های آن‌ها می‌رسد. سقف‌های شیروانی انتخاب مناسبی برای سقف خانه‌ها در مناطق پر بارش هستند؛ اما در مناطقی که وزش بادهای شدید اتفاق می‌افتد نمی‌توانند گزینه مناسبی باشند.

ورق‌های شیروانی به دلیل وزن سبک دارای مقاومت بالایی در برابر زلزله هستند و به همین دلیل بیشتر در مناطق زلزله‌خیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین حمل‌ونقل و نصب این ورق‌های شیروانی بر روی سقف به راحتی انجام می‌شود. سقف‌های شیروانی دارای ویژگی‌هایی همچون عایق حرارت، صدا و رطوبت هستند و در برابر آتش‌سوزی از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

مقایسه هزینه سقف شیروانی و تیرچه بلوک

مقایسه هزینه سقف شیروانی و تیرچه بلوک

سقف‌های تیرچه بلوک از جمله قدیمی‌ترین سقف‌های به کار رفته در ساختمان‌های سنتی هستند. اما امروزه تمایل به استفاده از سقف‌های شیروانی بیشتر از قبل شده است و بسیاری از افراد تمایل دارند تا با اجرای سقف‌های شیروانی به ساخت ساختمان خود با ظاهری متفاوت‌تر و جذاب‌تر بپردازند. امروزه مدل‌های مختلفی از سقف‌های شیروانی از جمله سقف‌های تک شیب، دو شیب و انواع سقف‌ها با معماری و طراحی مدرن در بازار موجود است.

با توجه به موارد گفته شد، احتمالا شما هم فکر می‌کنید که هزینه نصب ورق شیروانی بسیار بیشتر از سقف تیرچه بلوک است؛ اما این یک تصور اشتباه است! سقف‌های شیروانی از هزینه کمتری نسبت به سقف‌های تیرچه بلوک برخوردار هستند و شما با انتخاب این سقف‌ها می‌توانید علاوه بر به کار بردن یک سقف مدرن و جذاب، در هزینه‌های ساخت‌وساز خانه خود نیز صرفه‌جویی کنید.

مقایسه شکل ظاهری سقف تیرچه بلوک و شیروانی

تیرچه بلوک و سقف شیروانی دو نوع ساختار سقفی مختلف هستند و تفاوت های مهمی در ظاهر و عملکرد آنها وجود دارد. در ادامه به تفاوت های ظاهری این دو نوع سقف می پردازیم:

  • سقف تیرچه بلوک

در سقف تیرچه بلوک، تیرچه‌ها به عنوان المان‌های اصلی استفاده می‌شوند. این تیرچه‌ها به صورت افقی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و با استفاده از بلوک‌های بتنی در سطح بالای آن‌ها تقویت می‌شوند. سپس روی این ساختار، سقف مورد نظر (مثلاً سقف چوبی، معمولاً با پوشش گچبری یا سقف کاذب) قرار می‌گیرد. ظاهر سقف تیرچه بلوک معمولاً صاف و یکنواخت است.

  • سقف شیروانی

سقف شیروانی در واقع ساختاری است که از تیرچه‌های مستقیم استفاده نمی‌کند. در این نوع سقف، تیرچه‌ها به صورت مایل قرار می‌گیرند و بر روی آن‌ها پوشش سقف (شیروانی) نصب می‌شود. این تیرچه‌ها معمولاً با استفاده از چوب، فولاد یا بتن ساخته می‌شوند و به شکل یک طرح شیروانی با سقف‌های خمیده در سطح بالای ساختمان قرار می‌گیرند. این نوع سقف معمولاً دارای یک ظاهر زیبا است که باعث ایجاد ارزش افزوده بصری به ساختمان می‌شود.

به طور کلی، سقف تیرچه بلوک بیشتر به عنوان یک ساختار تحت پوشش برای ساختمان استفاده می‌شود و ظاهر آن صاف و یکدست است. در مقابل، سقف شیروانی بیشتر به عنوان یک ویژگی طراحی استفاده می‌شود و ظاهری منحصر به فرد و جذاب دارد که باعث زیبایی بصری ساختمان می‌شود.

سقف شیروانی بهتر است یا تیرچه بلوک؟

سقف شیروانی بهتر است یا معمولی؟ سقف شیروانی و سقف تیرچه بلوک یا همان معمولی هر دو نوع سازه سقف هستند که در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند و هر یک مزایا و معایب خود را دارند. برای انتخاب بهترین نوع سقف برای یک ساختمان، باید به نیازهای ساختمان و شرایط محیطی آن توجه کرد. در ادامه به بررسی برخی از مزایا و معایب هر یک از این دو نوع سازه سقف پرداخته می‌شود.

-

سقف شیروانی

سقف تیرچه بلوک

مزایا

ظاهر زیبا و جذاب

افزایش ارتفاع داخلی ساختمان

افزایش تهویه و تهویه طبیعی ساختمان

کاهش هزینه‌های ساختمانی به دلیل استفاده از مواد اولیه کمتر

نصب سریع و ساده

عدم نیاز به سازه پشتیبانی

مقاومت بالا در برابر زلزله و بارهای سنگین

هزینه کمتر نسبت به سایر روش‌های ساخت سقف

 

معایب

هزینه نصب و نگهداری بالا

مشکل در پوشش آب و هوا

نیاز به سازه پشتیبانی برای حمایت از سقف

جذابیت ظاهری کم

نیاز به پوشش داخلی جهت زیبایی

محدودیت در طراحی و شکل‌دهی به سقف

تاثیر نور خورشید بر روی داخل ساختمان

سخن پایانی

ما در این مقاله از سایت مهدفولاد به مقایسه سقف شیروانی و تیرچه بلوک پرداختیم و شما را با این سقف‌های ساختمانی پرکاربرد آشنا کردیم. همانطور که گفته شد سقف‌های شیروانی دارای ویژگی‌ها و مزایا بیشماری از جمله وزن سبک، نصب آسان، ضد زلزله بودن و ... هستند. همچنین این سقف‌ها از قیمت کمتری نسبت به سقف‌های تیرچه بلوک برخوردار هستند و می‌توانند سبب کاهش هزینه‌های شما در ساختمان‌سازی شوند.

اکنون که به طور کامل به مقایسه سقف شیروانی و تیرچه بلوک پرداختیم و شما را با این دو نوع سقف پرکابرد آشنا کردیم، می‌توانید به مشاهده قیمت ورق شیروانی از طریق سایت مهدفولاد بپردازید و سپس در صورت تمایل به خرید یا کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز ورق شیروانی

مشاهده قیمت