صنایع وابسته به میلگرد ساده: بررسی نقش میلگرد ساده در صنایع مختلف

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

قیمت میلگرد ساده

صنایع وابسته به میلگرد ساده

میلگرد ساده یک نوع محصول فولادی است که برای تقویت بتن و ساختمان‌ها استفاده می‌شود. میلگرد ساده از ریزه‌ها، شیارها یا برجستگی‌هایی روی سطح آن بهره می‌برد که باعث می‌شود چسبندگی بهتری با بتن داشته باشند. در ادامه به‌چندین کاربرد و صنایع وابسته به میلگرد ساده اشاره می‌کنیم.

همچنین بخوانید:

میلگرد ساده چیست

اولین کاربرد میلگرد ساده آن است که قدرت بالایی در برابر فشار و کشش دارد؛ این ویژگی باعث می‌شود سازه‌های بتنی که از میلگرد ساده استفاده می‌کنند، مقاومت بیشتری در برابر زلزله، باد و بارگذاری داشته باشند. همچنین میلگرد ساده باعث می‌شود میزان بتن مورد نیاز برای ساخت یک سازه کاهش یابد، زیرا میلگرد ساده می‌تواند قدرت و انعطاف‌پذیری بتن را افزایش دهد.

دومین کاربرد میلگرد ساده آن است که قابلیت جوشکاری بالایی دارد؛ به‌عنوان مثال، میلگرد ساده می‌تواند به راحتی با جوشکاری به هم متصل شود و سازه‌ای یکپارچه ایجاد کند. این ویژگی میلگرد ساده را مناسب برای استفاده در پروژه‌های مختلف می‌کند که شامل ساختمان‌های مسکونی و تجاری، صنایع و کارخانه‌ها، انواع پل‌ها و غیره می‌شود. همچنین میلگرد ساده دارای قابلیت شکل‌پذیری بالایی است و می‌تواند با خمیدن و بازخمیدن، شکل مورد نظر را بگیرد.

با توجه به کاربرد این محصول،  قیمت‌ آن نیز ممکن است به دلایل مختلفی از جمله و همچنین شرایط بازار، برند تولیدکننده و... متفاوت باشد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد ساده با کارشناسان ما در مهد فولاد تماس بگیرید.

صنایع قطعه سازی

میلگرد ساده با استفاده از فرآیند نورد سرد یا گرم تولید و از بیلت‌های فولادی گرم یا ضایعات فولادی ساخته می‌شود؛ همچنین باید دارای علامت‌های شناسایی باشد که نشان‌دهنده اندازه، نوع فولاد و کارخانه تولیدکننده آن باشند. میلگرد ساده معمولا با قطرهای ۸ تا ۵۰ میلی‌متر تولید می‌شود که مطابق خواست مصرف‌کنندگان عرضه می‌شوند.

این محصول دارای خواص مکانیکی مختلفی است که بستگی به نوع فولاد، فرآیند تولید و کاربرد آن دارد و می‌تواند از مقاومت به کشش، استحکام، کشسانیت، سختی، دوام و خوردگی متفاوتی بهره ببرد که با استانداردهای ملی و بین‌المللی مطابقت دارند.

علاوه‌براین، در صنایع قطعه‌سازی برای تولید قطعات فلزی مختلفی مانند مهره، پیچ، بست، چوب‌بند، قفل، دسته، قاب، قالب و غیره استفاده می‌شود. این محصول با استفاده از روش‌های مختلفی مانند برش، خم، جوش، مته، فرز، تراش و غیره به شکل مورد نظر درآورده می‌شود. همچنین، در صنایع مختلفی مانند کشتی‌سازی، دفاعی، خودروسازی، نساجی، کاغذ و کاغذ، ساخت و ساز، سیمان، تجهیزات سنگین زمینی و غیره کاربرد دارد. با توجه به کاربرد این محصول ممکن است با تفاوت قیمت میلگرد در بازار توسط عرضه‌کنندگان این محصول مواجه شوید. از این رو پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع دقیق از قیمت انواع میلگرد به مهد فولاد مراجعه کنید.

صنایع پیچ و مهره سازی

باتوجه به این اطلاعات، از صنعت پیچ و مهره‌سازی می‌توان به‌عنوان یکی از صنایع وابسته به میلگرد ساده نام برد که برای مواد اولیه جهت تولید پیچ‌ها، مهره‌ها، بولت‌ها، انکرها و سایر اتصالات فلزی کاربرد خواهد داشت. میلگرد ساده به دلیل شکل گرد و صاف خود، برای قالب‌گیری و ریخته‌گری آسان‌تر از میلگرد آجداراست؛ همچنین می‌تواند با روش‌های مختلفی مانند برش، خم، رول، فورج، سوراخ‌کاری، رزوه‌زنی، ماشین‌کاری و جوشکاری شکل داده شود.

ازسوی دیگر، میلگرد ساده برای تولید پیچ و مهره‌ها باید دارای خواص مکانیکی و شیمیایی مناسب باشد. برای این منظور، قبل از تولید پیچ و مهره‌ باید تحت عملیات حرارتی قرار گیرد تا سختی، استحکام و دوام آن افزایش یابد. عملیات حرارتی شامل تنش زدایی، نرم کردن، سخت کردن، تمپر کردن و غیره است.

کارشناسان می‌گویند این میلگرد برای تولید پیچ و مهره‌ باید دارای استانداردهای مشخصی باشد. برای مثال، استاندارد ASTM A۳۶ یکی از استانداردهای رایج میلگرد ساده محسوب می‌شود که برای پیچ و مهره‌های کربنی مناسب است. این استاندارد مشخص می‌کند که میلگرد ساده باید دارای حداقل ۳۶ کیلوپاسکال استحکام کششی و حداکثر ۰.۲۶ درصد کربن باشد. استانداردهای دیگری هم برای این میلگرد وجود دارد که بسته به نوع و کاربرد پیچ و مهره‌ها متفاوت خواهد بود.

صنایع ساخت لولا و اتصالات آهنی

میلگرد ساده در لولاهای بتنی برای تقویت آنها و افزایش عمر مفید استفاده می‌شود. از آنجا که لولاها اغلب زیر زمین دفن می‌شوند، باید به طور منظم برای بررسی خرابی و خوردگی چک شوند.، زیرا ممکن است در طول نصب آسیب ببینند. همچنین در صنایع ساخت اتصالات آهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتصالات آهنی قطعاتی هستند که برای اتصال لولاها، میلگردها، ورق‌ها و سایر قطعات فلزی به یکدیگر استفاده می‌شوند. اتصالات آهنی می‌توانند از نوع مهره‌ای، پیچی، جوشی، میخی، یا سوپاپی باشند. این نوع میلگرد برای ساخت بعضی از این محصولات، مانند اتصالات مهره‌ای و پیچی که نیاز به قطر و طول مشخصی دارند، استفاده می‌شود.

صنایع ساختمان سازی

میلگرد ساده درمقایسه‌با میلگرد آجدار که سطح آن دارای انحنا و برآمدگی‌هایی است، تولید و نصب آسان‌تری دارد. از این رو قیمت میلگرد آجدار به مراتب بیشتر از نوع ساده است. همچنین این نوع میلگرد دارای وزن کم‌تری است که می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل و نصب را کاهش دهد. میلگرد ساده به خوبی به بتن می‌چسبد و مقاومت خوبی در برابر بارهای کششی و خمشی ایجاد می‌کند.

چنین میلگردی با انواع مختلفی از بتن سازگار است و می‌تواند در شرایط مختلف آب و هوایی و شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. میلگرد ساده مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی است و عمر طولانی‌تری نسبت به میلگرد آجدار دارد که می‌تواند در برابر آتش و حرارت بالا مقاومت کند و از تغییر شکل و شکستگی جلوگیری کند.

ساختمان سازی ازجمله صنایع وابسته به میلگرد ساده محسوب می‌شود که به دلیل خواص مکانیکی و فیزیکی خود، در انواع پروژه‌های عمرانی مانند دیوار، سقف، پل، سد، تونل و غیره کاربرد دارد. میلگرد ساده به عنوان یک عنصر تقویت کننده بتن، باعث افزایش مقاومت، استحکام، پایداری و زیبایی سازه‌های بتنی نیز می‌شود.

صنایع ساخت تجهیزات کشاورزی

ساخت تجهیزات کشاورزی از دیگر صنایع وابسته به میلگرد ساده به‌شمار می‌رود. برخی از تجهیزات کشاورزی که از این میلگرد ساخته می‌شوند شامل تراکتور، کمباین، ماشین‌های برداشت، ماشین‌های کاشت و ماشین‌های آبیاری می‌شود. این نوع به دلیل داشتن خواص مکانیکی مناسب، مقاومت بالا در برابر خوردگی و هزینه پایین، یکی از مواد اصلی در ساخت این تجهیزات است.

میلگرد ساده با استفاده از فرآیند نورد گرم از فولادهای مختلف تولید می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فولادهای آلیاژی، فولادهای ضد زنگ، فولادهای آکسل و فولادهای بازیافتی اشاره کرد. میلگرد ساده باید دارای نشانه‌های شناسایی باشد که نشان دهنده اندازه، نوع فولاد، رده مقاومت و کارخانه تولیدکننده آن باشد.

علاوه‌براین، این محصول با انواع مختلفی از میلگرد آجدار مقایسه می‌شود. میلگرد آجدار دارای سطح ناهموار و برآمده است که باعث افزایش اتصال بین فولاد و بتن می‌شود که به دلیل ساختارش برای صنایع تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی مناسب نیست.

جمع‌بندی

باتوجه‌به آنچه گفته شد کاربرد میلگرد ساده در صنایع مخلتف فوق‌العاده زیاد است که آن را به‌عنوان محصول فولادی با ارزش تبدیل می‌کند. در حقیقت، چندین صنایع وابسته به میلگرد ساده به‌صورت غیر مستفیم و مستقیم از آن برای ساخت محصولات یا سازه‌های دیگر استفاده می‌کنند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌زمینه می‌توانید با مشاوران تیم مهد فولاد تماس بگیرید.

قیمت روز میلگرد ساده

مشاهده قیمت
سوالات متداول

میلگردها در کجا بارگیری می‌شوند؟

میلگرد ها مستقیما از درب کارخانه‌ها و یا انبار تهران بارگیری می‌شوند.

حداقل تناژ قابل خرید میلگردها چقدر است؟

حداقل تناژ قابل خرید، 10 تا 12 تن از انبار تهران است.

بارهای میلگرد چند متری است؟

اصولا همه میلگردها در طول 12 متری هستند.

وزن هر شاخه میلگرد چقدر است؟

وزن هر شاخه متناسب با گرید و استاندارد هر محصول و کارخانه تولیدکننده متفاوت است.