لوله داربست چند اینچ است؟

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

لوله داربست چند اینچ است؟

اگر شما هم تاکنون نام لوله داربست را شنیده باشید، حتما با سوالاتی همچون لوله داربست چند اینچ است؟ ابعاد لوله داربست چقدر است؟ هر لوله داربست چه مشخصاتی دارد؟ روبرو شده‌اید. ابعاد لوله داربست یکی از موارد مهم در این لوله‌ها است که باید به آن توجه نمود. ما در این مقاله قصد داریم تا به سوال لوله داربست چند اینچ است پاسخ دهیم. اما بهتر است پیش از آن کمی بیشتر با این لوله‌های فولادی پرکاربرد آشنا شویم. شما می‌توانید از طریق مراجعه به صفحه لوله داربست در سایت ما به مشاهده لیست قیمت لوله داربستی در انواع مختلف بپردازید و سپس در صورت نیاز به خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در مهدفولاد تماس بگیرید.

آشنایی با لوله داربست و کاربردهای آن

داربست‌ها یکی از سازه‌های بسیار مهم و ضروری در صنعت ساخت‌وساز هستند که امکان دسترسی به نقاط غیر‌قابل دسترس ساختمان را برای کارگران و مهندسان فراهم می‌کنند. این سازه‌ها از لوله‌هایی تحت عنوان لوله داربستی (scaffolding pipe) ساخته می‌شوند. کیفیت و نحوه اتصال لوله‌های داربست همواره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا عدم توجه به این موضوع می‌تواند خطرات جانی و مالی زیادی را در پی داشته باشد.

لوله‌های داربست دارای مزایا و ویژگی‌های بیشماری هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مقاومت بالا در برابر فشار و وزن زیاد، استحکام بالا و دوام مناسب و مقاومت در برابر کشش و خمش اشاره کرد. علاوه بر این عملیات نصب و اجرای داربست با استفاده از اتصالات لوله داربست به راحتی و با سرعت بالا انجام می‌شود.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لوله داربستی به مقاله موجود در سایت ما تحت عنوان "لوله داربست چیست؟" مراجعه کنید.

بررسی مشخصات انواع لوله‌های داربستی

لوله داربستی یا لوله 5 یکی از لوله‌های فولادی صنعتی است که به وسیله ورق‌های سیاه تولید می‌شود. این لوله‌ها دارای دو نوع سبک و سنگین و دارای شرایط وزنی متفاوتی هستند که بر اساس کاربرد از هر یک از آن‌ها در ساخت سازه‌ی داربستی استفاده می‌شود

سایز لوله داربست

لوله داربست چند اینچ است و چه سایز استانداردی دارد؟

لوله‌های داربستی دارای طول 3 الی 6 متری هستند. قطر خارجی این لوله‌ها 48.3 میلی‌متر و ضخامت دیواره آن ها 3.2 میلی‌متر است. سایز استاندارد این لوله‌های داربست 11.2 اینچ است و می‌توانند حداکثر ضخامتی معادل 2 یا 2.5 میلی‌متر داشته باشند.

لوله‌های داربستی با طول 6 متر و ضخامت 2 میلی‌متر دارای وزن 14.5 کیلوگرم و لوله‌های با طول 6 متر و ضخامت 2.5 میلی متر دارای وزن 17.5 کیلوگرم هستند و این موضوع بر قیمت خرید این محصولات تاثیرگذار است.

استانداردهای رایج در لوله‌های داربستی

استانداردهای لوله داربست بسته به کشور و منطقه متفاوت است. با این حال، برخی استانداردهای بین المللی شناخته شده وجود دارد که به طور گسترده در صنعت داربست استفاده می شود. برخی از این استانداردها به شرح زیر است:

  • BS EN 39: این یک استاندارد اروپایی برای لوله های فولادی است که در کاربردهای داربست استفاده می شود. این استاندارد الزامات لوله‌های فولادی درزدار و بدون درز برای استفاده در انواع داربست را مشخص می‌کند.
  • ANSI/SSFI SP-4: این یک استاندارد آمریکایی است که توسط انجمن SAIA منتشر شده است و مشخصاتی را برای ساخت و آزمایش لوله‌ها و کوپلرهای داربست فولادی ارائه می‌دهد.
  • AS 1576: این استاندارد در کشور استرالیا تدوین شده است و الزامات داربست از جمله مشخصات لوله‌ها و اتصالات داربست و همچنین دستورالعمل‌هایی برای استفاده ایمن و نصب سازه‌های داربست ارائه می‌کند.
  • JIS G3444: این یک استاندارد صنعتی ژاپنی برای لوله‌های فولادی کربنی از جمله لوله‌های داربست است.

توجه به این نکته مهم است که این استانداردها در درجه اول بر الزامات فنی لوله‌های داربست مانند ترکیب مواد، ابعاد و خواص مکانیکی تمرکز دارند. سپس دستورالعمل‌هایی را برای آزمایش، علامت گذاری و کنترل کیفیت ارائه می‌دهد. توصیه می‌کنیم پیش از خرید و کار با لوله‌های داربست از کدها و استانداردهای مربوط به آن اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی پیرامون انواع لوله‌های داربست و کاربرد و ویژگی‌های آن‌ها پرداختیم و به سوال لوله داربست چند اینچ است؟ پاسخ دادیم. اکنون می‌دانیم که این لوله‌ها دارای طول 6 متر و سایز 11.2 اینچ هستند و به همین دلیل به نام لوله 5 نیز در بازار شناخته می‌شوند. اگر قصد خرید لوله داربستی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه و کیفیتی استثنایی را دارید، می‌توانید برای مشاهده قیمت و خرید این لوله‌ها از طریق سایت مهدفولاد اقدام کنید و نیز در صورت نیاز به راهنمایی جهت خرید از کمک کارشناسان این مجموعه بهره‌مند شوید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز لوله داربست

مشاهده قیمت
سوالات متداول

چه عواملی بر قیمت لوله اثر گذار است؟

عواملی مانند ضخامت، ابعاد، ورن و جنس از مهم‌ترین موارد اثر گذار بر قیمت لوله هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مهد فولاد از به‌روزترین قیمت لوله اطلاع پیدا کنید.

چطور از کیفیت لوله‌ای که می‌خواهم بخرم، اطمینان پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت و خواندن مشخصات فنی و گواهی محصول یا مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره مهدفولاد از کیفیت لوله مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه می‌توان از وزن لوله مورد نیاز خود مطلع شد؟

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت مهدفولاد و استفاده از جدول محاسبه وزن، از حجم و وزن لوله مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید.