میلگرد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نویسنده: mahdefoolad

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 13 دقیقه

خرید میلگرد

اگر تا به حال از کنار ساختمان‌های نیمه‌کاره در کوچه و خیابان‌ها رد شده باشید، بدون شک میلگردها را دیده‌اید! درست است که شاید همه ما این مقطع فولادی را دیده باشیم؛ اما به احتمال زیاد درک درستی از انواع میلگرد، ویژگی و کاربرد این محصول نداریم.

ما در این مقاله می‌خواهیم تعریف کامل و جامعی از میلگرد، جنس، انواع و ویژگی‌های مختلف آن بیان کنیم تا در زمان خرید بتوانید با توجه به کاربردتان، بهترین نوع این محصول را بخرید. اگر می‌خواهید در این مورد بیشتر بدانید، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا دست شما برای یک خرید حرفه‌ای و مقرون‌به‌صرفه باز باشد.

همچنین ببینید:

راهنمای خرید میلگرد

میلگرد چیست؟

چه در حال ساخت دال بتنی باشید و چه در حال مهندسی یک ساختمان اداری چند طبقه، در هر صورت میلگردها عنصر ضروری پایه‌های بتنی برای تامین مقاومت کششی و فشاری ساختمان‌ها هستند که به آن‌ها نیاز دارید. میلگرد که با نام فولاد تقویت‌کننده شناخته می‌شود، پروفیلی با سطح مقطع دایره‌ای و توپر است که از ماده اولیه به‌نام سنگ آهن ساخته می‌شود. از این محصول در بتن برای ایجاد مقاومت بیشتر استفاده می‌شود؛ به این دلیل که نیروی کششی بتن ضعیف است و وجود آن در بتن، مقاومت بالایی را به سازه می‌بخشد.

اگر پروژه شما شامل دال کف، دیوارها یا ستون‌ها باشد، خرید میلگرد کمک می‌کند تا از ترک‌های احتمالی جلوگیری شود. از آنجایی‌که آرماتور معمولاً درون سازه بتنی قرار می‌گیرد، در سازه‌های بتنی قابل مشاهده نیست. این محصول از فولاد ساخته می‌شود؛ زیرا فولاد مانند بتن دارای خواص انبساط حرارتی است که مسائل مربوط به تغییر دما را کاهش می‌دهد.

چرا استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی مهم است؟

استفاده از آرماتور باعث افزایش مقاومت سازه شده و حتی در کاهش ضخامت بتن نیز تاثیرگذار است. علاوه‌بر این موارد، استفاده از آرماتورها در ساختمان‌سازی، احتمال شکستگی در سازه را به حداقل می‌رساند. وجود آرماتور، بتن را چندین برابر در برابر شکست مقاوم کرده و همچنین استحکام کششی را فراهم می‌کند. این امر خطر شکستگی را کاهش داده و به سازه اجازه می‌دهد تا در برابر حرکات و نیروهایی که باعث شکست سازه بتنی می‌شود، بهتر مقاومت کند.

اگر می‌خواهید ساختمان شما دوام بالایی داشته باشد، میلگرد پشتیبانی بسیار قوی‌تری نسبت به سیم‌های فولادی، فایبرگلاس تقویت‌کننده و بسیاری از محصولات فولادی دیگر موجود در بازار دارد؛ به همین دلیل استفاده از این محصول در پروژه‌های ساختمانی و تجاری ضروری است.

این محصول اغلب به‌صورت شبکه‌ای داخل بتن گذاشته می‌شود؛ به این معنی که قطعات مختلف این محصول به‌صورت موازی و عمود بر یکدیگر قرار می‌گیرند تا بتوانند نیروهای کششی را از جهات مختلف تحمل کنند. آج‌هایی که روی سطح این مقطع فولادی قرار دارند، تضمین می‌کنند که میلگرد از سازه بتنی خارج نمی‌شود. گاهی این مقطع فولادی در انتها خم می‌شود تا آن را بیشتر در یک سازه بتنی محکم کند.

تاریخچه استفاده از میلگرد در سازه‌ها

میلگرد برای اولین بار در سال 1800 میلادی توسط آقایی به‌نام جوزوف لوئیس، در ساخت یک سازه استفاده شد؛ در این پروژه به این نتیجه رسیدند که استفاده از این محصول باعث افزایش مقاومت سازه خواهد شد. پس از این تست موفق، بسیاری از شرکت‌های ساختمانی هم از این مقطع فولادی برای ساختمان‌سازی استفاده کردند.

تا سال 1878 هیچ‌گونه استاندارد مشخصی برای میلگردها وجود نداشت؛ تا اینکه در سال 1900 اولین استاندارد تولید میلگرد در جهان ارائه شد. بعد از ارائه اولین استاندارد، شاهد استفاده فراوان از این محصول هم در صنعت ساختمان‌سازی و هم در صنایع مختلف بودیم.

 

 

میلگرد چگونه ساخته می‌شود؟

آرماتورها از فولاد ساخته می‌شوند که دارای خواص کششی عالی نسبت به بتن هستند. ماده اولیه این محصول شمش فولادی است که با کوره‌های قوس الکتریکی ذوب می‌شود، به شکل بیلت سرد، سپس ذخیره و ساخته می‌شود. ماده اولیه تولید میلگرد، شمش است؛ شمش‌هایی که از فولاد مذاب تشکیل شده و پس از سرد شدن، طی فرآیند نورد، طولشان افزایش و ضخامتشان کم می‌شود، در نهایت محصول موردنظر تولید می‌شود.

معمولا چند روش اصلی برای تولید میلگرد در نظر گرفته می‌شود که در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

روش سردکاری (نورد سرد)

معمولا این روش تولید میلگرد، یکی از روش‌های قدیمی است که برای تولید آرماتور با مقاومت بالا در دمای پایین‌تر از تبلور مجدد استفاده می‌شود. این روش تولید در مقاومت تسلیم و شکل‌پذیری محصول تاثیرگذار است.

محصولاتی که با این روش تولید می‌شوند، معمولا سرسخت‌تر هستند و مقاومت تسلیم بالایی دارند؛ ولی از شکل‌پذیری کمتری برخوردار هستند. معمولا محصولاتی که با روش نورد سرد تولید می‌شوند، برای مناطقی که در معرض زلزله هستند، گزینه مناسبی نیست.

روش میکروآلیاژی

در روش میکروآلیاژی که یکی از روش‌های تولید میلگرد است، مقادیر اندکی تیتانیوم، نیوبیوم یا وانادیم به آرماتور معمولی اضافه می‌کنند تا محصول تولیدشده مقاومت بالاتری داشته باشد. شمش مورد استفاده در روش آلیاژی، در محیط به آرامی خنک می‌شود و مقاومت بالایی نسبت به سایر روش‌های تولید دارد.

خرید میلگرد که با روش میکروآلیاژی تولید شده باشد، معمولا برای مناطقی که در معرض زلزله هستند، توصیه می‌شود؛ چراکه مقاومت بالایی دارد.

روش عملیات حرارت و خنک کاری (ترمکس)

محصولات تولیدشده در این روش، از سختی کمتر و شکل‌پذیری بالایی برخوردار هستند؛ اما مقدار کربن کمتری در آن‌ها به‌کار رفته است. هزینه آرماتورهایی که با این روش تولید می‌شوند، بالاتر است. طی این روش، فولاد حرارت دیده و وارد فاز آستنتیک می‌شود؛ سپس به سرعت توسط آب یا روغن سرد شده و باعث می‌شود که ماده‌ای با ساختار سخت و شکننده ایجاد شود.

 

وزن میلگرد

 

انواع میلگرد از نظر نوع

ما در بازار فولاد 2 نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار داریم؛ البته یک دسته‌بندی کلاف هم وجود دارد که کاربردهای متنوع دیگری دارد. هرکدام از این نوع محصولات، شکل ظاهری، کاربرد، خواص مکانیکی و حتی شیمیایی متفاوتی دارند که هرکدام در مکان‌های خاصی استفاده می‌شوند. در ادامه در مورد آن‌ها به‌صورت کامل توضیح می‌دهیم.

1. میلگرد ساده

یکی از انواع میلگرد، نوع ساده است که داری سطح ساده و بدون هیچ‌گونه برجستگی است. این محصولات معمولا در اندازه‌های مختلف از 6 میلی‌متر تا 50 میلی‌متر موجود هستند که به‌خصوص در صنایع استفاده می‌شوند؛ به همین دلیل بسیاری از صنایع به‌دنبال خرید میلگرد ساده هستند.

همچنین بخوانید:

میلگرد ساده چیست

این محصولات به‌راحتی بریده و بدون آسیب خم می‌شوند؛ بنابراین در خم‌کاری، برش‌کاری و جوش‌کاری از آن بیشتر استفاده می‌شود. البته از این محصول در نمای بیرونی ساختمان هم استفاده می‌شود؛ اما عمده استفاده آن در بسیاری از صنایع مختلف مانند ساخت پیچ و مهره و برخی از اتصالات است.

این محصول مطابق با استاندارد A1 در بازار فولاد تولید می‌شود و جزء آرماتورهای گروه نرم قرار دارد. برای ساختمان‌های سازه‌ای مانند پل‌ها و سایر سازه‌های سنگین، خرید میلگرد ساده به‌دلیل عدم اتصال زیاد بین بتن و فولاد، لغزش و مقاومت زیاد توصیه نمی‌شود.

2. میلگرد آجدار

یکی از انواع میلگرد، نوع آجدار است که بیشترین کاربرد آن را می‌توان در ساخت قسمت‌های مختلف یک سازه دید. نوع آجدار دارای شکل و ظاهری متفاوت از میلگردهای ساده هستند.

این محصولات روی سطح خودشان دارای برجستگی و برآمدگی‌هایی هستند که باعث می‌شود وقتی در بتن به‌کار گرفته می‌شوند، آج‌شان به بتن بچسبد و مقاومت بیشتری برای سازه فراهم کنند. تقریبا 90 درصد مصارف کاربرد میلگرد آجدار، در حوزه ساختمان‌سازی است.

این محصولات را معمولا از سایز 10 تا 32 میلی‌متر می‌توان در بازار دید که هر سایز آن برای کاربردهای خاصی قابل استفاده است. میلگردهای آجدار علاوه‌بر تفاوت در شکل ظاهری، از نظر خواص شیمیایی و مکانیکی هم با نوع ساده متفاوت هستند که از نوع A2 تا  A4 تقسیم‌بندی می‌شوند.

همچنین بخوانید:

میلگرد آجدار چیست

انواع میلگرد از نظر جنس

این محصولات علاوه‌بر نوع، از نظر جنس و مواد به‌کار رفته هم انواع مختلفی دارند؛ به همین دلیل خیلی از افراد در زمان خرید میلگرد، به‌دنبال محصولاتی با جنس خاص هستند که در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

میلگرد تغییر شکل یافته

آرماتورهای فولادی تغییر شکل یافته، دارای آج و فرورفتگی در سطح خودشان هستند که مشکل عمده‌ای را که مقاطع فولادی ساده به‌دلیل لغزش با آن مواجه می‌شوند، کاهش داده و اتصال خوبی بین بتن و میلگرد ایجاد می‌کنند.

خواص کششی در این محصول در مقایسه با سایر میلگردها بیشتر است و در مقاطعی از قطر 6 میلی‌متر تا 50 میلی‌متر تولید می‌شوند. انواع محصولات فولادی تغییر شکل یافته عبارتند از:

میلگردهای TMT

این محصولات دارای استحکام بالایی هستند که با داشتن خواص برتر مانند استحکام، شکل‌پذیری، قابلیت جوشکاری، قابلیت خمش و بالاترین استانداردهای کیفیت در سطح بین‌المللی ساخته می‌شوند. از جمله مهمترین ویژگی‌های آن عبارتند از:

  • شکل‌پذیری و چکش‌خواری بهتر
  • استحکام تسلیم و چقرمگی بالا
  • استحکام پیوند بیشتر
  • مقاومت در برابر زلزله
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت حرارتی بالا
  • عدم کاهش استحکام در اتصالات جوش‌داده‌شده

 

خرید میلگرد

 

میلگردهای تغییر شکل یافته با استحکام بالا (HSD)

آرماتورهای تغییر شکل یافته با استحکام بالا، میله‌های فولادی هستند که به‌طور گسترده و عمده برای اهداف تقویتی در ساخت‌وساز استفاده می‌شوند. این محصولات در اندازه‌‌های مختلف از قطر 4 تا 50 میلی‌متر تولید می‌شوند. ویژگی‌های این محصول عبارتند از:

  • درصد کربن پایین: میلگردهای HSD سطح کربن پایین‌تری دارند؛ در نتیجه شکل‌پذیری، استحکام و قابلیت جوشکاری خوبی دارند.
  • استحکام اتصال برتر: آرماتورهای HSD به‌دلیل استحکام اتصال عالی خود، هنگام استفاده با بتن به خوبی شناخته شده‌اند.
  • قابلیت جوشکاری: از آنجایی‌که این محصولات دارای کربن کمتری هستند، 100 درصد قابلیت جوشکاری نسبت به میلگردهای معمولی دارند.
  • استحکام کششی بالا: میلگردهای HSD دارای استحکام کششی بالایی هستند. این محصولات در جایی‌که خم‌شدن و خمش مورد نیاز است، بیشتر کاربرد دارند.
  • دامنه کاربرد گسترده: این محصولات دارای کاربردهای گسترده‌ای، از جمله استفاده در ساخت سازه‌های مسکونی، تجاری و صنعتی، پل‌ها و... هستند.

میلگرد اروپایی

آرماتور اروپایی که از منگنز ساخته شده، باعث می‌شود به‌راحتی خم شوند. آن‌ها برای استفاده در مناطقی که مستعد شرایط آب‌وهوایی شدید یا اثرات زمین‌شناسی مانند زلزله، طوفان، یا گردباد هستند، مناسب نیستند. هزینه خرید میلگرد اروپایی بالا نیست و می‌تواند برای بسیاری از پروژه‌ها مقرون‌به‌صرفه باشد.

میلگرد فولاد کربنی

این محصول از فولاد کربنی تشکیل شده که به‌دلیل رنگ کربنی آن، معمولا به آرماتور سیاه معروف است. عیب اصلی این محصول، خوردگی آن است که بر روی بتن و سازه تأثیر منفی می‌گذارد. خرید میلگرد فولاد کربنی به‌دلیل داشتن استحکام کششی بالا، آن را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساختمان‌سازی تبدیل کرده‌است.

میلگرد با پوشش اپوکسی

مقطع فولادی با روکش اپوکسی 70 تا 1700 برابر در برابر خوردگی نسبت به آرماتورهای دیگر مقاوم‌تر است؛ با این‌حال، پوشش اپوکسی آن فوق‌العاده ظریف است. هرچه آسیب بیشتری به پوشش وارد شود، مقاومت کمتری در برابر خوردگی خواهد داشت.

 میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه 40 برابر بیشتر از آرماتور سیاه در برابر خوردگی مقاوم است؛ اما معمولا آسیب رساندن به پوشش آن دشوارتر است. خرید میلگرد گالوانیزه حدود 40 درصد گران‌تر از آرماتورها با روکش اپوکسی است.

پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP)

GFRP از فیبر کربن ساخته شده‌است. از آنجایی‌که از فیبر تشکیل شده، خمش روی آن مجاز نیست. این محصول در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و در مقایسه با محصولات دیگر گران‌قیمت است. معمولا خرید میلگرد GFRP برای برخی از پروژه‌های ساختمان خاص مجاز است.

 میلگرد فولادی ضد زنگ

میلگرد استنلس‌استیل یا همان ضد زنگ، گران‌ترین آرماتور موجود در بازار فولاد است که حدود 8 برابر از آرماتورها با روکش اپوکسی گران‌تر بوده و بهترین محصول موجود برای اکثر پروژه‌ها است. با این‌حال، استفاده از فولاد ضد زنگ، 1500 برابر بیشتر از نوع سیاه در برابر خوردگی مقاوم بوده و حتی نسبت به سایر انواع محصولات مقاوم در برابر خوردگی، مقاوم‌تر است.

 

وزن میلگرد

 

نحوه تشخیص انواع میلگرد به‌ صورت چشمی

همان‌طور که در بالا گفته شد، میلگردها به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. میلگردهای ساده جزء محصولات A1 هستند و نوع آجدار در دسته A2، A3 و A4 قرار دارد. آرماتورهای ساده که از جنس فولاد نرم هستند، معمولاً به شکل صاف (بدون آج) تولید می‌شوند و به‌دلیل نداشتن آج، کاملاً قابل تشخیص هستند؛ این در حالی است که از گرید A2 به بعد، همه این محصولات به‌صورت آجدار هستند.

هرکدام از کارخانه‌های میلگرد، استانداردهای مختلفی برای تولید این محصول در نظر می‌گیرند؛ به‌عنوان مثال: استاندارد موردنظر در کارخانه میلگرد ذوب‌آهن اصفهان، مطابق با استانداردهای روسی است و حتی به سفارش مشتری، آرماتورهایی تا قطر 40 میلی‌متر هم تولید می‌کنند.

فولاد A1

میلگرد A1 همان نوع ساده است، بدون هیچ‌گونه آج یا برجستگی روی سطح آن! بسیاری از افراد فعال در بازار، این محصول را با نام آرماتور داکتیل هم می‌شناسند. این محصول از نوع صاف بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی (تنش گسیختگی) آن به ترتیب ۲۴۰۰ و ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است.

این مقطع فولادی از نظر ترکیب شیمیایی، تقریبا 24 درصد کربن و 60 درصد سیلیسیوم دارد؛ به همین دلیل، نسبت به سایر میلگردهای A2 تا A4، نرم‌تر بوده و مقاومت کششی پایین‌تری دارد. حتی تنش جاری ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع و تنش گسیختگی ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع، به‌عنوان مقطع فولادی نرم شناخته شده و معمولا به‌صورت صاف و بدون آج است.

خرید میلگرد نرم به‌دلیل ترکیب شیمیاییِ کم کربن، برای استفاده در مصارف جوشکاری ایده‌آل است؛ اما از نظر سختی، در گروه محصولات نرم قرار دارند. همچنین کاربرد آن در اتصالات و فرآیند خاموت‌‎زنی است.

فولاد A2

این محصول یک میلگرد آجدار است که آج آن به‌صورت مارپیچ از ابتدا تا انتهای این محصول است و در هیچ کجا قطع نمی‌شود. گرید 2 از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۳۴۰۰ و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است.

این مقطع فولادی در بازار فولاد، با نام آج 340 شناخته می‌شود و دارای تنش جاری ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) باعث شده تا میلگرد A2 را به‌عنوان آرماتور نیمه‌خشک (ترد) و نیمه‌نرم نیز بشناسند.

در ساختمان‌سازی سبک، معمولا از این محصول استفاده می‌شود و حتی در تولید خاموت هم کاربرد دارد. خرید میلگرد A2 به‌دلیل قابلیت استفاده در بدنه بتنی و ساخت دیوارهای برشی توصیه می‌شود.

فولاد A3

این محصول برای آهنگری و تغییر شکل‌های فراوان، گزینه خوبی نیست و نمی‌توان بر روی آن عملیات جوشکاری انجام داد. این مقطع فولادی با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است. همچنین با تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع، به‌عنوان میلگرد خشک (ترد) شناخته می‌شود.

از این میلگرد برای عملیات ساختمانی استفاده می‌شود که به‌‌صورت آجدار و معمولا آج جناقی است. کاربرد نوع A3 در ستون و تیرها است و زمانی‌که بخواهند قسمت‌های حساس و خاص ساختمان را کار کنند، این مقطع فولادی را استفاده خواهند کرد.

میلگرد A4

استفاده از این محصول به‌دلیل دوام و استحکام بالایی که دارد، باعث صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌های پروژه خواهد شد. این محصول با نام آج 500 هم در بازار شناخته می‌شود.

خرید میلگرد A4 به این دلیل که دارای مقاومت کششی 6500 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع، قابلیت جوش‌پذیری و مشخصات مکانیکی مطلوبی چون شکل‌پذیری مناسب است، برای بسیاری از کاربردهای ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در رده محصولات سخت قرار دارد. مزایای استفاده از محصول A4 عبارتند از:

  • کاهش حجم آرماتورها در اعضای بتنی متراکم
  • کاهش سطح مقطع و مقدار آرماتورهای مصرفی در بتن
  • قرارگرفتن راحت و مناسب بتن در بین میلگردها
  • افزایش مقاومت اعضای سازه‌ای در برابر خوردگی
  • کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی به‌خاطر استفاده بهینه از مصالح
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های اجرایی پروژه موردنظر
  • افزایش سرعت آرماتوربندی و بتن‌ریزی و در نتیجه افزایش سرعت ساخت سازه
  • مناسب برای استفاده در اعضای سازه با مقاومت فشاری بیشتر

 

انواع میلگرد

 

استاندارد رایج میلگردها

یکی از مهمترین نکاتی که در زمان خرید میلگرد باید به آن توجه داشته باشید، استاندارد ساخت این محصول است. استاندارد روسی GOST5781 یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین استانداردهای تولید این محصول است؛ البته در حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان از استاندارد ملی 3132 استفاده می‌کنند که خود این استاندارد، از چندین استاندارد بین‌المللی گرفته شده است.

استاندارد ملی ISIRI 3132

اکثر کارخانه‌های موجود در ایران، میلگردهای خود را مطابق با استاندارد ملی ISIRI 3132 تولید می‌کنند. این استاندارد اولین بار در سال 1369 توسط سازمان ملی استاندارد ایران تدوین شد و برگرفته‌شده از استانداردهای اروپا EN، DINT، GIS و استاندارد جهانی ISO است.

استاندارد روسی GOST5781

مطابق با این استاندارد، میلگردها به 4 گرید A1، A2 ، A3 و A4 تقسیم‌بندی می‌شوند که گرید 1 همان آرماتور ساده، نرم و بدون آج است؛ درحالی‌که گریدهای 2، 3 و 4 از نوع آجدار هستند. میلگردهای ساخته‌شده مطابق با این استاندارد در دسته میلگرد نرم، نیمه‌سخت و سخت دسته‌بندی می‌شود.

استاندارد JIS G3112 ژاپن

آرماتورهای تولیدشده مطابق با این استاندارد، به این دلیل که کشور ژاپن زلزله‌خیز است، از مقاومت بالایی برخوردار هستند. از این استاندارد معمولا برای تولید میلگردهای آلیاژی استفاده می‌شود.

استاندارد اروپایی DIN 488

مطابق با این استاندارد، بعد از اتمام فرآیند نورد گرم، از خنک‌سازی با آب استفاده می‌شود. بعد از ریختن آب روی محصول موردنظر، حرارت داخلی باعث گرم‌شدن مجدد سطح روی آن می‌شود و همین قضیه باعث می‌شود که خواص مکانیکی فلز افزایش پیدا کند. میلگردهایی که مطابق با این استاندارد تولید می‌شوند، از شکنندگی کمتری برخوردار هستند.

 

جنس میلگرد

 

وزن میلگردهای کارخانه‌های مختلف

معمولا هر کارخانه تولیدکننده، محصولات خود را در وزن و استانداردهای متفاوتی تولید و روانه بازار فولاد می‌کند؛ به همین علت وزن میلگرد کارخانه با توجه به استاندارد موردنظر محصول، متفاوت است. استاندارد ملی 3132 و استاندارد روسی GOST5781 پرکاربردترین استانداردهای مورداستفاده در کارخانه‌های فولادی ایران است.

در زمان خرید میلگرد، باید به این موضوع دقت داشته باشید که میزان سبک یا سنگین‌بودن آن، مطابق با وزن این محصول تعیین می‌شود. وزن این مقطع فولادی می‌تواند تاثیر به‌سزایی در قیمت میلگرد داشته باشد.

یک نکته قابل توجه این است که هرچقدر گرید این محصول بالاتر باشد، میزان کربن آن بیشتر، در نتیجه شکننده‌تر خواهد شد. در جدول وزنی زیر، وزن میلگردهای شاخه‌ای بر اساس گرید و سایز تفکیک شده است. به‌عنوان مثال: محصولات کارخانه‌های راد همدان، کویر کاشان و ذوب آهن اصفهان در دسته محصولات سنگین‌وزن است؛ درحالی‌که کارخانه ظفر بناب، محصولاتی سبک‌وزن تولید می‌کند.

 

نام میلگرد سایز و گرید میلگرد
A2 A3
8 10 10 12 14 16 18 20 22 25 28 32
میلگرد اصفهان - 7.39 - 11 15 19 24 32 36 47 58 76
میلگرد بناب 4.2 6.2 - 10.2 13.6 17.3 22.1 28 35.5 45.9 56 76
میلگرد زاگرس - - - 10.5 14.5 18.5 23.5 29.5 35.5 46.3 58 75.7
میلگرد میانه - - 7.4 11 14.5 19 24 29.5 36 46.5 58 76
میلگرد نیشابور - - 7.3 10.5 14.2 18.8 24 29 36 46.8 57.8 75.6
میلگرد همدان 4.3 6.2 - 9.5 13.5 17.5 21.5 27 31 42 55 -
میلگرد ابرکوه - - - 11 14.5 19 24 29.5 36 46.5 56.5 76
میلگرد آناهیتا 4.2 6.5 - 9.8 13.8 18 23 28 34.5 45 55 73
میلگرد شاهین 4.4 7.07 - 10.19 13.88 18.29 23.16 28.6 34.5 44.75 56.1 73.05
میلگرد ابهر 4.5 7.4 - 10.5 14.2 18.7 23.5 29.4 35.2 44.9 58 -
میلگرد بافق 4.7 7.4 - 10.7 14.5 19 24 29 35 46 58 75
میلگرد آریا ذوب - 7 - 10.5 13.5 17.5 21.5 27.2 31.5 42.5 54 70
میلگرد شاهرود - 7.5 - 11 14 19 23 30 35 45 58 75
میلگرد ارگ تبریز - - - 10.5 14.5 19-18.5 24-23 29.5 35.5-35 48.5 57.54 -
میلگرد ابرکوه - - - 11 145 19 24 29.5 36 46.5 56.5 76
میلگرد تیکمه داش 4.5 - 7 10 13.8 18.2 23.2 28.5 34.5 44.5 56.5 74
میلگرد امیرکبیر خزر - 7.4 - 11.1-10.7 14.2-13.7 18.5-18 24 29-28 35.5 46 58 72
میلگرد دزفول روهینا 4.6 - 7.3 10.3 14.2 18.5 23.2 29 35 45 57 74
میلگرد فایکو - - 7.4 10.6 14.5 19 24 29.5 35.8 46.2 57 75
میلگرد سیرجان 5 8 - 11 15 19 24 30 36 47 58 7

 

علاوه‌بر دقت به نوع و جنس، وزن میلگرد مهمترین موردی است که در زمان خرید این محصول باید به آن توجه داشت؛ چراکه اگر بخواهید محصولی با وزن سبک خریداری کنید، باید هزینه بیشتری به ازای آن پرداخت کنید.

علاوه‌بر جدول وزنی کارخانه‌های مختلف، از طریق یک فرمول خاص هم می‌توان وزن میلگرد را محاسبه کرد. اگر وزن یک نمونه میلگرد را داشته باشید، با تقسیم بر طول آن، وزن هر متر این محصول  محاسبه می‌شود. بعد از به‌دست آوردن مشخصه فوق، این عدد را با توجه به سایز قطعه با عدد متناظر آن در جدول استاندارد بررسی و مقایسه کنید.

در نتیجه اگر وزن مساوی یا بزرگ‌تر از عدد متناظر در جدول استاندارد باشد، یعنی محصول موردنظر از وزن استانداردی برخوردار است. به کمک فرمول زیر می‌توانید وزن هر میلگرد در کارخانه‌های مختلف را با هم مقاسه کنید.

طول نمونه / وزن نمونه = وزن هر متر میلگرد به کیلوگرم

 

انواع میلگرد

 

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله از بلاگ مهدفولاد گفته شد، میلگردها یکی از محصولات مهم و پرکاربرد فولادی هستند که نقش مهمی در ساختمان‌سازی دارند؛ در واقع می‌توان گفت که در یک سازه، بتن در کنار میلگرد می‌تواند به استحکام موردنظر برسد. این محصولات در 2 نوع ساده و آجدار و همچنین در 4 گرید A1، A2، A3 و A4 تولید می‌شوند که A1 در دسته محصولات نرم و سبک قرار دارد. کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی و صنایع مختلف است. وزن میلگرد یکی از مهمترین موضوعاتی است که در قیمت نهایی آن تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین باید دقت داشته باشید که با توجه به پروژه‌تان به آرماتور سبک نیاز دارید یا سنگین!

حالا که با انواع مختلف مدل‌های میلگرد آشنا هستید، می‌توانید با دست باز و آگاهی بیشتری برای خرید این مقطع فولادی اقدام کنید. در نظر داشته باشید که در کنار شناخت انواع این محصول، بررسی بازار و قیمت روز آهن‌آلات در خرید میلگرد به شما کمک می‌کند. اگر هم نظر یا تجربه‌ای در زمینه خرید این محصول دارید، می‌توانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

قیمت روز میلگرد

مشاهده قیمت

سوالات متداول

میلگردها در کجا بارگیری می‌شوند؟

میلگرد ها مستقیما از درب کارخانه‌ها و یا انبار تهران بارگیری می‌شوند.

حداقل تناژ قابل خرید میلگردها چقدر است؟

حداقل تناژ قابل خرید، 10 تا 12 تن از انبار تهران است.

بارهای میلگرد چند متری است؟

اصولا همه میلگردها در طول 12 متری هستند.

وزن هر شاخه میلگرد چقدر است؟

وزن هر شاخه متناسب با گرید و استاندارد هر محصول و کارخانه تولیدکننده متفاوت است.