آشنایی با ابعاد ورق روغنی

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

ابعاد ورق روغنی

ورق روغنی به نوعی از فولاد گفته می‌شود که آن را از نورد سرد می‌سازند. به این صورت که نورد سرد را تحت فشار قرار می‌دهند و ضخامت آن را کاهش می‌دهند. پس از طی این مراحل ورق روغنی در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود. ابعاد ورق روغنی موضوعی است که در نوشتۀ امروز از سایت مهد فولاد قرار است به آن بپردازیم. بنابراین اگر قصد دارید با اندازه‌های گوناگون این دسته از ابزار آلات فولادی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان نوشتۀ امروز با ما همراه باشید.

آشنایی با ابعاد ورق روغنی

این دسته از ورق‌های آهنی را که به نام ورق سرد نیز شناخته می‌شوند، به منظور جلوگیری از زنگ‌زدگی به روغن آغشته می‌کنند؛ و به همین دلیل است که این نام را به خود گرفته‌اند. ورق های روغنی ابعاد متفاوتی دارند و حتی می‌توان اندازه‌های سفارشی آن‌ها را نیز در اختیار داشت. اما اندازه‌های استاندارد آن عموماً به 3 دستۀ زیر تقسیم می‌شوند:

  • 1830 میلی‌متر
  • 2440 میلی‌متر
  • 3050 میلی‌متر

لازم به ذکر است که این ابعاد ورق روغنی تنها معرف ضخامت آن است، و اندازۀ طول و عرض آن در شکل‌های متنوع‌تری ظاهر می‌شود. برای ساخت ورق روغنی از آلیاژهای متفاوتی استفاده می‌شود که بسته به نوع آن، ورق های روغنی به سه دستۀ معمولی، نیمه کشش و فوق کشش تقسیم‌بندی می‌شوند.

برای تولید این دسته از ورقه‌های آهنی، فنون و فرآیندهای متفاوتی به کار گرفته می‌شوند؛ و همین رویۀ آماده‌سازی ورقه‌ها است که تعیین می‌کند هر یک از آن‌ها چه کاربردی دارند. ضخامت ورق سرد می‌تواند به 6 میلی‌متر هم برسد.

انواع ابعاد ورق روغنی را بشناسید!

ورق سرد یا ورق آهنی در ابعاد متفاوتی تولید شده و در صنایع گوناگونی به مصرف و بهره‌برداری می‌رسد. این ورقه‌ها را می‌تواند در صنایع اتومبیل‌سازی، ساخت لوازم خانگی و... به کار گرفت. این دسته از ورق‌های فولادی از ضخامت‌های بالاتر به ضخامت‌های پایین‌تر ساخته می‌شوند.

ورق های روغنی را می‌توان به‌عنوان بنیان ساخت روغن‌های گالوانیزه نیز به کار گرفت. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، ابعاد ورق روغنی براساس استانداردهای متفاوتی تعیین می‌شوند. در تصویر زیر به معرفی برخی از رایج‌ترین ابعاد ورق های سرد موجود در بازار می‌پردازیم:

ابعاد ورق روغنی

ابعاد ورق روغنی رولی و شیت

ورقه‌های فلزی تولیدشده در صنعت، به شکل رول هستند که هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای منحصربه‌فرد خود را دارند. اگر این ورقه‌ها در کارخانه‌های مرجع به صورت سفارشی‌سازی‌شده و یا در ابعاد استاندارد تولید شوند، به آن‌ها ورق فابریک یا شیت می‌گویند. این دسته از ورق های روغنی از سطح درخشنده و یکدستی برخوردار بوده و در ابعاد متفاوتی ساخته می‌شوند.

اما گونۀ دیگری از ورق های روغنی وجود دارند که در قالب استاندارد و به صورت روم فرم ساخته می‌شوند. این دسته از ورق های آهنی عرض‌هایی با اندازه‌های از پیش تعیین‌شده دارند اما طول آن‌ها تحت برش قرار نگرفته و به صورت رول تولید می‌شود. ورقه‌هایی که در قالب رول فرم هستند به‌صورت عرضی هم برش داده می‌شوند، که به آن برش کویل می‌گویند.

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از وب‌سایت مهد فولاد به موضوع ابعاد ورق روغنی پرداختیم و شما را با اندازه‌های استاندارد و سفارشی آن آشنا ساختیم. شما همچنین با مطالعۀ مطلب امروز ما می‌توانید با انواعی از ورقه های سرد یا ورقه های روغنی آشنا شده و به مقایسۀ آن‌ها بپردازید. اگر قصد دارید ورق روغنی مورد نظر خود را تهیه کنید و یا از قیمت ورق روغنی مورد نیاز خود اطلاع یابید، تنها کافی است از قسمت دسته‌بندی محصولات، ورق سرد را انتخاب کرده و وارد دستۀ ورق روغنی شوید.

قیمت روز ورق روغنی

مشاهده قیمت
سوالات متداول

تفاوت ورق رنگی با ورق شیروانی چیست؟

ورق شیروانی همان ورق رنگی است که به صورت کرکره سینوسی، ذوزنقه و ... فرمینگ می‌شود. برای اطلاع از قیمت ورق شیروانی با شماره ۶۲۹۹۹۰۸۰ داخلی 300 تماس بگیرید.

محل بارگیری ورق‌ها کجاست؟

ورق‌ها مستقیما از درب کارخانه‌ها و انبار تهران بارگیری می‌شوند.

چه مدت طول می‌کشد تا کالایی که سفارش داده‌ام به دستم برسد؟

بعد از ثبت سفارش، کالا در اسرع وقت ارسال می‌گردد.