تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که ورق های روغنی و گالوانیزه چه تفاوت هایی با هم دارند و از هر کدام در چه کاربردهایی استفاده می‌شود؟ ورق‌های فولادی یکی از مهم‌ترین محصولات موردنیاز در بسیاری از صنایع هستند. این ورق‌ها در مدل‌های مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌شوند. ورق روغنی و ورق گالوانیزه دو نوع از پرکاربردترین ورق‌های فولادی هستند که همواره مورد توجه خریداران ورق‌های فولادی و صاحبان صنایع قرار گرفته‌اند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه برای شما بپردازیم و این دو محصول فولادی پرطرفدار و پرکاربرد را از نظر ویژگی‌های مختلف از جمله تفاوت در روش تولید، ظاهر ورق، طول عمر و قیمت این محصولات بررسی کنیم. پس تا پایان این مقاله از سایت مهدفولاد با ما همراه باشید.

آشنایی اولیه با ورق روغنی و ورق گالوانیزه

پیش از آن که به سراغ بررسی تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه برویم، بهتر است کمی با این ورق‌های فولادی آشنا شویم. ورق گالوانیزه در واقع نوعی ورق فولادی است که به وسیله لایه‌ای از جنس روی پوشیده شده است. این لایه سبب مقاومت فلز در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شود.

ورق روغنی نیز نوعی ورق فولادی است که طی فرآیند نورد سرد تولید شده و به وسیله پوششی از روغن در برابر زنگ‌زدگی محافظت می‌شود. این ورق علاوه بر کاربردهای گسترده در صنعت، به عنوان ورق فولادی برای تولید ورق گالوانیزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4 تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه

ورق‌های روغنی و گالوانیزه با هدف افزایش مقاومت ورق در برابر زنگ‌زدگی تولید می‌شوند و این موضوع می‌تواند مهم‌ترین شباهت این دو ورق باشد، همچنین ماده اولیه مورد استفاده در هر دو این ورق‌ها فولاد است. اما این ورق‌ها دارای تفاوت‌هایی هستند که منجر به استفاده در کاربردهای مختلف می‌شود. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین تفاوت‌های این دو محصول فولادی آشنا شوید.

  1. تفاوت در فرآیند ساخت

ورق‌های روغنی در طی فرآیند نورد سرد تولید و سپس روغن‌کاری می‌شوند. انجام عملیات نورد بر روی ورق فولادی و ایجاد فشار به وسیله غلتک‌های موجود سبب کاهش ضخامت و افزایش طول و عرض ورق می‌شود و به تولید ورق روغنی در ابعاد موردنظر کمک می‌کند.

مراحل اولیه تولید ورق گالوانیزه مشابه ورق روغنی است؛ با این تفاوت که پس از تولید ورق نوردکاری شده، ورق فولادی تحت فرآیند گالوانیزاسیون به وسیله لایه‌ای از جنس روی پوشش داده می‌شود. فرآیند گالوانیزه کردن ورق می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود.

  1. تفاوت در ظاهر ورق‌ها

فرآیند نورد سرد سبب ایجاد ورق روغنی با ظاهری شفاف و سطحی صاف و صیقلی می‌شود. ورق گالوانیزه نیز با توجه به نوردکاری سرد از این ویژگی برخوردار است؛ اما به دلیل پوشش روی دارای سطح کیفیت ظاهری پایین‌تری نسبت به ورق‌های روغنی است.

4 تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه

  1. تفاوت در طول عمر

دیگر تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه، طول عمر این ورق‌ها است. لایه محافظتی ورق روغنی در برابر عوامل محیطی نامناسب تنها لایه‌ای روغنی است. این در حالی است که ورق گالوانیزه به وسیله لایه‌ای از جنس روی محافظت می‌شود. این موضوع سبب شده است که طول عمر ورق‌های روغنی فولادی بین 3 تا 10 سال باشد؛ اما ورق گالوانیزه می‌تواند عمر مفیدی بین 30 تا 50 سال داشته باشد.

  1. تفاوت قیمت ورق روغنی و گالوانیزه

ورق‌های روغنی و گالوانیزه به دلیل تفاوت در روش ساخت، استاندارد، کیفیت، ویژگی‌ها، طول عمر مفید و ... دارای تفاوت در قیمت هستند. به طور معمول ورق‌های گالوانیزه به دلیل مقاومت و طول عمر بالاتر و نیز شیوه تولید پیچیده‌تر از قیمت بیشتری نسبت به ورق‌های روغنی برخوردار هستند.

سخن پایانی

ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی پیرامون تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه پرداختیم و شما را با برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های این ورق‌های فولادی آشنا کردیم. اکنون می‌دانیم که این ورق‌ها از نظر ظاهر، طول عمر، فرآیند ساخت، میزان مقاومت در برابر خوردگی، قیمت و ... دارای تفاوت‌هایی هستند. اکنون که با تفاوت‌های این دو محصول آشنا شدید می‌توانید برای خرید هر یک از انواع ورق روغنی یا گالوانیزه بر حسب نیاز با کارشناسان ما در مجموعه مهدفولاد تماس بگیرید و از مشاوره رایگان و راهنمایی جهت خرید این محصولات فولادی بهره‌مند شوید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز ورق گالوانیزه

مشاهده قیمت