ورق روغنی چیست؟

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

شاید شما هم تاکنون اسم ورق روغنی به گوشتان خورده باشد و با این سوال روبرو شده باشید که ورق روغنی چیست و چه کاربردی دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی پیرامون این موضوع با شما به اشتراک بگذاریم. شما می‌توانید پس از مطالعه این مقاله برای مشاهده قیمت ورق روغنی و خرید این محصول از طریق سایت مهدفولاد اقدام کنید و یا در صورت نیاز با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان و راهنمایی جهت خرید این محصول بهره‌مند شوید.

ورق روغنی چیست؟ (همه چیز درباره ورق روغنی)

ورق روغنی یا Cold Rolled Steel Sheet یکی از ورق‌های فولادی است که استفاده زیادی در صنعت دارد. این ورق با استفاده از فرآیند نورد سرد تولید می‌شود و به این نام نیز معروف است. ورق‌های روغنی موجود در بازار در کاربردهای زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نسبت به سایر ورق‌ها از شکل، پهنا، ضخامت، ظاهر و به طور کلی کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

از ویژگی‌های مهم و جالب توجه این ورق‌ها می‌توان به امکان کشش بالا، شکل‌پذیری زیاد، استقامت بالا و مقاومت بالا در برابر نفوذ اشاره کرد. در ادامه به بررسی تاریخچه این ورق‌های روغنی می‌پردازیم.

همچنین ببینید:           

کاربرد ورق روغنی

تاریخچه ورق روغنی

در حدود 100 سال است که ورق‌های روغنی به عنوان یکی از ورق‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق‌ها از دهه پنج قرن هجده به عنوان ابزاری در ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. البته انجام این کار در قرن نوزدهم رایج شد و از این زمان ورق‌های روغنی به عنوان یکی از ابزار سازنده در ساختمان‌ها شناخته شدند. اکنون از این محصول در کاربردهای متعددی استفاده می‌شود و استفاده از آن صرفا به مسائل ساختمانی محدود نیست.

ویژگی‌های ورق روغنی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا ورق‌های روغنی تا این اندازه مورد توجه صاحبان صنایع هستند و به چه دلیل در کاربردهای مختلف صنعتی و غیرصنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ دلیل این موضوع ویژگی‌های بی‌نظیر و جالب توجه این نوع ورق‌ها هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام کششی بالا
  • روش تولید آسان
  • استحکام بالا در برابر فشار
  • قیمت مقرون به صرفه
  • پوشش یکنواخت

مشخصات فنی ورق روغنی

ورق روغنی در بازار به خاطر شکل ظاهری به نام تجاری ورق سرد نیز معروف است. ورق روغنی توسط نورد سرد تولید می‌گردد و پس از تولید به دلایل مختلفی از جمله جلوگیری از زنگ‌زدگی روغنکاری می‌شود. این ورق‌ها پایه ساخت ورق گالوانیزه هستند. این محصول به دلیل سطح صاف و صیقلی عمدتا در کاربردهایی که نیاز به ظاهر زیبا دارند استفاده می‌شود. ضخامت ورق‌های روغنی بین ۰.۰۳ تا ۳ میلی‌متر است. این ورق در مصالح ساختمانی، بدنه خودرو، لوازم خانگی، ساخت انواع قفسه و پانل‌ها کاربرد دارد.

مراحل تولید ورق روغنی

ورق‌های روغنی در چهار مرحله اصلی در کارخانه تولید می‌شوند. این مراحل به شرح زیر است:

  1. اسید شویی: در این مرحله، ورق سیاه به وسیله اسید شسته می‌شود تا تمام آلودگی‌های موجود بر روی سطح آن از بین برود.
  2. نوردکاری: در مرحله بعد، عملیات نورد سرد بر روی ورق انجام می‌شود. ورق روغنی به دلیل این عملیات با نام ورق سرد نیز در بازار شناخته می‌شود. در این مرحله ورق با عبور از بین غلطک‌ها، دچار فشار و کشش می‌شود؛ که این عمل سبب کاهش ضخامت ورق، ایجاد مقاومت بالا و سطح یکنواخت بر روی ورق می‌شود.
  3. آنیل کاری: ورق تولید شده در مرحله قبل به وسیله روغن پوشانده شده وپس از آن گرمادهی می‌شود. این کار سبب می‌شد تا ورق قابلیت انعطاف مناسبی داشته باشد.
  4. پرداخت یا تمپررولینگ: در انتها برای ایجاد سطحی صیقلی و صاف، ورق روغنی مجددا تحت فرآیند نورد سرد با دمای بسیار پایین قرار می‌گیرد.

معرفی انواع مختلف ورق روغنی

اکنون که به سوال ورق روغنی چیست پاسخ دادیم و با تاریخچه کامل این ورق‌ها آشنا شدید، وقت آن است که به سراع معرفی انواع ورق روغنی و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها برویم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ورق‌های روغنی در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر یک دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. سه مورد از مهم‌ترین، پرکاربردترین و معروف‌ترین ورق‌های روغنی، ورق‌های ST12، ST13 و ST14 است که در ادامه به آن‌ها آشنا می‌شویم.

  • ورق معمولی یا ST12

این ورق که با سه نام ورق کششی، ورق معمولی و ورق St12 در بازار شناخته می‌شود یکی از پرکاربردترین ورق‌های روغنی تولید شده است.

  • ورق نیمه کششی یا ST13

ورق نیمه کشش روغنی یکی دیگر از ورق‌های پرکاربرد روغنی است که در سازه‌های صنعتی و غیر صنعتی بیشماری به کار گرفته می‌شود.

  • ورق فوق کششی یا ST14

ورق‌ فوق کششی St14 ساختار انعطاف‌پذیرتری نسبت به دو نوع دیگر ورق روغنی دارد و قابلیت کشش آن بیشتر است. به همین دلیل از این ورق در صنایع خودروسازی که نیاز به پرسکاری عمیق وجود دارد استفاده می‌شود.

آشنایی با ورق 2 میل روغنی

ورق 2 میل روغنی یکی از انواع ورق‌های روغنی است که ضخامتی 2 میلی‌متری دارد. این ورق‌ها در عرض‌های مختلفی تولید می‌شوند. ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا اطلاعاتی پیرامون این محصول با شما به اشتراک بگذاریم تا شما را با کاربردهای مختلف ورق روغنی 2 میل آشنا کنیم. شما می‌توانید برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر پیرامون قیمت ورق 2 میل روغنی با کارشناسان ما در شرکت مهدفولاد تماس بگیرید و پس از برخورداری از راهنمایی ها و کسب مشاوره، برای خرید این محصول اقدام کنید.

قیمت ورق روغنی 2 میل

ویژگی‌های ورق 2 میل روغنی چیست؟

این ورق‌های روغنی دارای خاصیت‌های بی‌نظیری هستند و برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. روغن کاری این محصول سبب ایجاد خاصیت‌های منحصربه‌فرد برای آن می‌شود. در ادامه به ارائه چند مورد از ویژگی‌های ورق 2 میل روغنی می‌پردازیم.

  1. مقاومت بالا در برابر فشار
  2. ظاهر صاف، یکنواخت و صیقلی
  3. مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی به دلیل وجود روغن و جلوگیری از رسیدن هوا به لایه اصلی
  4. شکل‌پذیری، برس و خم شدن آسان
  5. استحکام بالا
  6. قابلیت رنگ‌پذیری بسیار خوب
  7. امکان تولید محصول باکیفیت به صورت گسترده
  8. قیمت مناسب با توجه به کیفیت بالا

کاربرد ورق 2 میل روغنی

ورق‌های 2 میل روغنی به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله کاربردهای مهم این محصولات می‌توان به مواردی همچون ساخت قطعات اتومبیل، تانکرها، رادیاتورها، مخازن آب، صفحات لعابی اجاق گاز و ... اشاره کرد.

ورق 2 میل روغنی در چه کارخانه‌هایی تولید می‌شود؟

این محصول یکی از پرکاربردترین انواع ورق روغنی است که در کارخانه‌های مختلفی در سراسر کشور در حال تولید است. شما می‌توانید ورق 2 میل روغنی تولید شده توسط کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد غرب، هفت الماس قزوین و ... را از سایت مهد فولاد با نازل‌ترین قیمت موجود در بازار خریداری کنید.

این محصول به صورت وارداتی نیز در ایران موجود است و از کشورهایی نظیر کره جنوبی، چین، روسیه، قزاقستان، هند و ... وارد کشور می‌شود.

کیفیت و اصل بودن محصول در هنگام خریداری بسیار مهم است. خرید جنس با کیفیت و اصل ممکن است کمی گران‌تر باشد؛ اما کیفیت محصولات تولیدی شما را تضمین می‌کند. پس در هنگام خرید حتما به این اصل مهم توجه کنید و تنها به دلیل قیمت پایین یک ارائه دهنده، به خرید محصول نپردازید.

کاربرد ورق روغنی چیست؟

پیش از این به پاسخ سوال ورق روغنی چیست پرداختیم. اکنون وقت آن است تا به بررسی کاربردهای مختلف این ورق بپردازیم. امروزه بسیاری از صنایع و مشاغل وابستگی بالایی به ورق‌های روغنی دارند و می‌توان آن را یکی از اجزای لاینفک برخی صنایع دانست. از جمله کاربردهای ورق روغنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صنایع خودروسازی: از ورق روغنی در تولید لوله‌‌های اگزوز خودرور، گل‌گیر اتومبیل، فیلترهای خودرو و دیگر قطعات خودرو استفاده می‌شود.
  2. ساختمان‌سازی: برای تولید برخی از پروفیل‌های ساختمانی و پروفیل درب و پنجره خانه‌ها از ورق روغنی استفاده می‌شود.
  3. تولید لوازم خانگی: صنعت تولید لوازم خانگی برای ساخت وسایلی همچون یخچال، فریزر، ماکروفر، اجاق گاز و ... به ورق‌های روغنی باکیفیت نیاز دارد.
  4. ساخت مبلمان‌های فلزی
  5. ساخت کمدها و وسایل خانگی فلزی
  6. ساخت رادیاتورها

به طور مثال از ورق‌های روغنی فوق کشش در ساخت فیلتر اتومبیل‌ها استفاده می‌شود. همچنین ورق‌های نیمه کشش یا ST13 برای ساخت گل‌گیر خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در برخی از موارد برای تولید قسمت‌های تحتانی اتومبیل نیز از ورق روغنی ضدسایش استفاده می‌شود.

راهنمای خرید ورق روغنی

اگر قصد خرید هر یک از انواع ورق‌های روغنی را دارید، باید پیش از آن به مطالعه راهنمای خرید روق روغنی بپردازید. برای این کار شما باید با انواع و ابعاد مختلف ورق‌های روغنی و مشخصات دقیق آن‌ها مطلع شوید که در ادامه این مطلب به بررسی دقیق هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

شما باید برای خرید محصول موردنظر خود، کاربرد دقیق آن را مشخص کنید و بر اساس آن، محصولی متناسب با نیاز و ویژگی‌های موردنظر خریداری کنید. برای این کار می‌توانید از کمک متخصصان ما در مهدفولاد نیز بهره‌مند شوید.

خرید ورق روغنی از سایت مهدفولاد

ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی پیرامون کاربرد ورق روغنی پرداختیم و به سوال شما درباره ورق روغنی چیست پاسخ دادیم. اکنون می‌توانید برای مشاهده لیست قیمت ورق روغنی به صفحه مربوط به این محصول در سایت ما مراجعه کنید. همچنین شما می‌توانید در صورت تمایل به خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر و برخورداری از مشاوره رایگان با کارشناسان ما در شرکت تخصصی مهدفولاد تماس بگیرید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز ورق روغنی

مشاهده قیمت
سوالات متداول

تفاوت ورق رنگی با ورق شیروانی چیست؟

ورق شیروانی همان ورق رنگی است که به صورت کرکره سینوسی، ذوزنقه و ... فرمینگ می‌شود. برای اطلاع از قیمت ورق شیروانی با شماره ۶۲۹۹۹۰۸۰ داخلی 300 تماس بگیرید.

محل بارگیری ورق‌ها کجاست؟

ورق‌ها مستقیما از درب کارخانه‌ها و انبار تهران بارگیری می‌شوند.

چه مدت طول می‌کشد تا کالایی که سفارش داده‌ام به دستم برسد؟

بعد از ثبت سفارش، کالا در اسرع وقت ارسال می‌گردد.