فرآیند تولید ورق رنگی

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

فرآیند تولید ورق رنگی

ورق های رنگی یکی از انواع ورق های سرد فولادی هستند که در کاربردهای متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. تولید ورق رنگی از طریق ایجاد لایه هایی از رنگ بر روی ورق گالوانیزه انجام می شود. این کار سبب می شود تا مقاومت ورق در برابر خوردگی افزایش یابد و ظاهری جذاب تر را برای ورق به ارمغان می آورد. ما در این مقاله قصد داریم تا به شرح فرآیند تولید ورق رنگی برای شما بپردازیم. شما می توانید پس از مطالعه این مقاله برای مشاهده لیست قیمت ورق رنگی به صفحه مربوط به این محصول در سایت مهدفولاد مراجعه کنید و سپس در صورت نیاز به خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

فرآیند تولید ورق رنگی چگونه است؟

ورق رنگی از ورق های گالوانیزه و ورق گالوانیزه از ورق های سیاه ساخته می شوند. به همین دلیل می توان گفت که ماده اولیه برای تولید ورق رنگی، همان ورق سیاه است. ورق های رنگی در ضخامت های 0.16 تا 1 میلیمتری و در 15 رنگ مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. رنگ موجود بر روی این ورق ها ضخامتی در حدود 20 تا 25 میکرون دارد.

مهم ترین مرحله در فرآیند تولید ورق رنگی، رنگ کاری ورق های گالوانیزه است؛ اما این کار نیازمند انجام برخی فرآیندهای آماده سازی ورق می باشد که در ادامه این مقاله به آن ها می پردازیم.

مهم ترین مراحل در تولید ورق رنگی

مراحل تولید ورق رنگی

فرآیند تولید ورق رنگی از ورق گالوانیزه طی 3 مرحله انجام می شود که در دو مرحله ی ابتدایی ورق گالوانیزه برای فرآیند رنگ کاری آماده می شود و پس از آن رنگ کاری ورق انجام شده و ورق رنگی حاصل می شود. این مراحل به شرح زیر است:

  1. فرآیند چربی زدایی و پاک سازی

انجام رنگ کاری بر روی ورق گالوانیزه نیازمند این است تا در ابتدا سطح ورق به طور کامل پاک سازی و چربی زدایی شود. فرآیند چربی زدایی می تواند به دو روش شستشوی گرم با مواد قلیایی و چربی زدایی سرد یا الکتریکی انجام شود. امروزه به دلیل صرفه جویی در هزینه و زمان از روش اول برای چربی زدایی ورق استفاده می شود.

این کار سبب می شود تا عملیات رنگ کاری ورق با کیفیت بالاتری انجام شود و پایداری و دوام رنگ بر روی ورق افزایش یابد.

  1. فرآیند شستشو و کروماته کردن

در این مرحله ورق ها پس از انجام فرآیند چربی زدایی، تحت عملیات شستشو و خشک کردن قرار می گیرند. پس از خشک شدن ورق ها، فرآیند کروماته کردن ورق انجام می شود. کروماته کردن سبب افزایش چسبندگی و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی می شود. پس از آن و پیش از انجام فرآیند اصلی رنگ کاری، یک لایه رنگ پلی استر بر روی ورق زده می شود و ورق در کوره قرار می گیرد.

  1. رنگ کاری الکترواستاتیک

پس از انجام مراحل بالا در تولید ورق رنگی، یک ضخامت 15 تا 20 میکرونی از رنگ الکترواستاتیک بر روی سطح ورق قرار می گیرد. جنس این لایه رنگ علاوه بر پلی استر می توان از پلی اورتان و غیره نیز باشد. پس از انجام این فرآیند ورق رنگی پس از بسته بندی آماده عرضه در بازار می شود.

سخن پایانی

ما در این مقاله به ارائه ی اطلاعاتی پیرامون فرآیند تولید ورق رنگی و مراحل انجام آن پرداختیم و فهمیدیم که تولید ورق های رنگی در طی سه مرحله انجام می شود و پس از آن مقاومت ورق در برابر خوردگی بیشتر می شود. انجام این فرآیند به شیوه ای درست بسیار مهم است؛ زیرا می تواند کیفیت ورق رنگی را تضمین کند. شما می توانید لیست قیمت انواع ورق ها را در سایت مهدفولاد کیان مراجعه کنید و سپس در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ورق رنگی، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز ورق رنگی

مشاهده قیمت
سوالات متداول

تفاوت ورق رنگی با ورق شیروانی چیست؟

ورق شیروانی همان ورق رنگی است که به صورت کرکره سینوسی، ذوزنقه و ... فرمینگ می‌شود. برای اطلاع از قیمت ورق شیروانی با شماره ۶۲۹۹۹۰۸۰ داخلی 300 تماس بگیرید.

محل بارگیری ورق‌ها کجاست؟

ورق‌ها مستقیما از درب کارخانه‌ها و انبار تهران بارگیری می‌شوند.

چه مدت طول می‌کشد تا کالایی که سفارش داده‌ام به دستم برسد؟

بعد از ثبت سفارش، کالا در اسرع وقت ارسال می‌گردد.