تفاوت رده های مختلف لوله مانیسمان

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

تفاوت رده های مختلف لوله مانیسمان

همانطور که می‌دانید فرآیند گازرسانی به ساختمان‌ها و منازل مسکونی نیازمند لوله و اتصالاتی با استحکام بالا است. لوله‌های مانیسمان از دسته لوله‌های بدون درزی هستند که توانایی تحمل فشار بار بالا را دارند. در ادامه این مطلب در جهت داشتن خرید بهتر مشتریان، به تفاوت رده های مختلف لوله مانیسمان پرداخته‌ایم تا شما را با این لوله پرکاربرد صنعتی آشنا کنیم. جهت خرید هر یک از انواع لوله مانیسمان با قیمت کف بازار می‌توانید از طریق سایت مهدفولاد اقدام به خرید مستقیم و بدون واسطه کنید.

رده لوله چیست؟

در واقع قبل از خرید لوله مانیسمان ابتدا باید با رده لوله آشنا شوید؛ چرا که رده لوله نشان‌دهنده قطر خارجی و ضخامت دیواره لوله است و دانستن اندازه اسمی لوله نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه به صورت کامل به آن می‌پردازیم. بدون دانستن سایز اسمی لوله، عدد رده آن بی‌معنا است؛ به صورتی که اگر اندازه اسمی لوله ثابت بماند، رده لوله مانیسمان افزایش پیدا کرده و دیواره آن نیز ضخیم‌تر خواهد شد.

زمانی که اندازه اسمی لوله مشخص شود، می‌توان قطر داخلی، ابعاد قطر خارجی و ضخامت دیواره را تخمین زد. بهترین راه برای یافتن ابعاد لوله، استفاده از نمودار زمان‌بندی لوله برای اندازه اسمی و شماره رده است. با دانستن رده های مختلف لوله مانیسمان قطعا می‌توانید تاسیسات صنعتی خود را با بالاترین کیفیت ممکن اجرا کنید.

برای انتخاب لوله بدون درز مانیسمان در پروژه تاسیساتی و انتقال سیالات نفت و گاز دو مورد زیر اهمیت بسیار زیادی دارند:

  • ضخامت
  • سایز قطر اسمی لوله

بررسی تفاوت رده های مختلف لوله مانیسمان

ضخامت لوله بیان‌کننده فاصله قطر داخلی و قطر خارجی لوله است. در واقع می‌توان گفت که رده لوله مانیسمان نشان‌دهنده میزان ضخامت این لوله بدون‌درز است. قبل از خرید لوله بدون‌درز باید در نظر داشته باشید که رده در سایز‌های مختلف یک لوله کاملا متفاوت است.

امروزه فولاد‌های آلیاژی جایگزین لوله‌های آهنی شده‌اند؛ به گونه‌ای که با داشتن ضخامت پایین، فشار بالاتری را تحمل می‌کنند. همچنین در ساختار کلیه لوله‌ها و رده آن‌ها، هر چه رده لوله مانیسمان بیشتر شود، ضخامت بیشتری نیز برای لوله در نظر گرفته می‌شود. افزایش ضخامت لوله سبب کاهش قطر داخلی شده؛ اما قطر خارجی آن تغییر نمی‌کند. به صورت کلی قطر خارجی لوله ۱ اینچ در لوله مانیسمان رده 20، 40 و 80 یکسان است و این افزایش ضخامت به سمت داخل جدار لوله بدون درز خواهد بود.

بررسی تفاوت رده های مختلف لوله مانیسمان

استانداردها تعیین رده لوله مانیسمان

همانطور که می‌دانید لوله، مقطعی دایره‌ای شکل و توخالی با قطر، ضخامت و طول مشخص است که از آن برای انتقال سیالات پرفشار استفاده می‌کنند. تعیین رده های مختلف لوله مانیسمان بر اساس سه استاندارد مختلف زیر صورت می‌گیرد.

  1. ضخامت لوله بر حسب استاندارد ANSI آمریکا
  2. استاندارد انجمن نفت آمریکا
  3. شاخص وزنی بر حسب انجمن مهندسی مکانیک آمریکا

سخن پایانی

قطعا اطلاع از تفاوت رده های مختلف لوله مانیسمان در زمان خرید این محصول به شما کمک زیادی می‌کند؛ چرا ‌که هر کدام از رده‌های مختلف این محصول برای سیالات مختلفی در صنعت مناسب هستند و طبق استاندارد‌های جهانی ثبت شده‌ای تولید شده‌اند. شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت لوله مانیسمان با رده‌های مختلف با شماره ۶۲۹۹۹۰۸۰-۰۲۱ تماس بگیرید و برای داشتن خریدی بدون واسطه با کارشناسان فروش ما در شرکت مهدفولاد در ارتباط باشید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز لوله مانیسمان

مشاهده قیمت
سوالات متداول

چه عواملی بر قیمت لوله اثر گذار است؟

عواملی مانند ضخامت، ابعاد، ورن و جنس از مهم‌ترین موارد اثر گذار بر قیمت لوله هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مهد فولاد از به‌روزترین قیمت لوله اطلاع پیدا کنید.

چطور از کیفیت لوله‌ای که می‌خواهم بخرم، اطمینان پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت و خواندن مشخصات فنی و گواهی محصول یا مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره مهدفولاد از کیفیت لوله مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه می‌توان از وزن لوله مورد نیاز خود مطلع شد؟

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت مهدفولاد و استفاده از جدول محاسبه وزن، از حجم و وزن لوله مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید.