مهد فولاد

فرآیند جوشکاری لوله مانیسمان

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

فرآیند جوشکاری لوله مانیسمان

فرآیند جوشکاری لوله مانیسمان از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و باید ضریب خطای آن نزدیک به صفر باشد. دلیل این امر آن است که این لوله‌ها در کاربردهای حساس و مهمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل ما در این مقاله به ارائه توضیحاتی درباره فرآیند جوشکاری لوله مانیسمان می‌پردازیم و شما را با روش انجام و نکات مهم آن آشنا خواهیم کرد. پس تا پایان این مقاله از وبسایت مهدفولاد با ما همراه باشید!

نکات مهم پیش از شروع فرآیند جوشکاری لوله مانیسمان

اگر قصد انجام جوشکاری بر روی لوله‌های مانیسمان را دارید، باید پیش از آن به سراغ آماده‌سازی لوله و دستگاه‌های موردنیاز رفته و نیز موارد ایمنی برای انجام این کار را به خوبی رعایت کنید. در ادامه چندین نکته مهم برای شروع فرایند جوشکاری این لوله‌ها عنوان شده است.

  1. شما باید قسمتی از لوله که فرآیند جوشکاری بر روی آن انجام می‌شود را به خوبی تمیز و پاکسازی کنید.
  2. مطمئن شوید که دستگاه جوشکاری شما ایمن است و هیچگونه ایرادی ندارد.
  3. شما باید در حین انجام این فرآیند تمام نکات ایمنی را رعایت کرده و پوشش مناسبی داشته باشید.
  4. نباید هیچگونه ماده منفجره یا تحریک‌پذیر در محیط جوشکاری وجود داشته باشد.

نحوه انجام فرآیند جوشکاری لوله مانیسمان

همانطور که می‌دانید لوله مانیسمان نوعی لوله بدون‌درز است که هیچگونه درزی بر روی سطح آن وجود ندارد و در تولید آن از عملیات جوشکاری استفاده نمی‌شود. اما با این وجود فرآیند جوشکاری در این لوله‌ها بر مبنای اتصالات دائمی و استفاده از زانویی و گپ انجام می‌شود. همچنین در برخی موارد نیاز است تا چندین لوله مانیسمان به یکدیگر جوش داده شوند.

جوشکاری این لوله‌ها بر حسب نیاز به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوشکاری با قوس الکتریکی

جوشکاری با روش گرمایش الکتریکی یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های جوشکاری است که در آن یک مفتول به وسیله الکترود در نقطه موردنظر ذوب شده و سبب اتصال و جوش در فلز می‌شود. این روش در برخی از اتصالات لوله مانیسمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرآیند جوشکاری لوله مانیسمان

  • جوشکاری لوله فولادی با گاز بی اثر تنگستن

این روش که با نام TIG نیز شناخته می‌شود، یکی از روش‌های تخصصی جوش محسوب می‌شود که فرآیند جوشکاری لوله مانیسمان در آن به وسیله یک الکترود تنگستن انجام می‌شود. در این روش هیچگونه ضایعات و برارده‌ای تولید نمی‌شود و این موضوع یکی از مزایای قابل توجه این روش است.

  • جوشکاری با شعله اکسی استیلن

در این روش جوشکاری فلز به وسیله یک شعله پرحرارت که از گاز استیلن و اکسیژن ایجاد شده است انجام می‌شود. این شعله سبب ذوب لوله مانیسمان در نقطه موردنظر می‌شود و امکان جوش دو قطعه فولادی به یکدیگر را فراهم می‌کند.

از دیگر روش‌های جوشکاری که برای انجام فرآیند جوشکاری لوله مانیسمان مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جوشکاری به روش اتصال بوسنی جوشی یا SW
  • جوشکاری به روش اتصال پیچی یا رزوه‌ای
  • جوشکاری به روش اتصال جوشی لب به لب

سخن پایانی

ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی درباره نحوه انجام فرآیند جوشکاری لوله مانیسمان و انواع مختلف جوشکاری بر روی این لوله‌ها پرداختیم. این لوله‌ها از پرکاربردترین لوله‌های صنعتی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی هستند. شما می‌توانید برای مشاهده قیمت لوله مانیسمان به صفحه مربوط به این محصول در منوی سایت مهدفولاد مراجعه کنید و سپس در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر یا خرید با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز لوله مانیسمان

مشاهده قیمت
سوالات متداول

چه عواملی بر قیمت لوله اثر گذار است؟

عواملی مانند ضخامت، ابعاد، ورن و جنس از مهم‌ترین موارد اثر گذار بر قیمت لوله هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مهد فولاد از به‌روزترین قیمت لوله اطلاع پیدا کنید.

چطور از کیفیت لوله‌ای که می‌خواهم بخرم، اطمینان پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت و خواندن مشخصات فنی و گواهی محصول یا مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره مهدفولاد از کیفیت لوله مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه می‌توان از وزن لوله مورد نیاز خود مطلع شد؟

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت مهدفولاد و استفاده از جدول محاسبه وزن، از حجم و وزن لوله مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید.