مقاومت و استحکام لوله مانیسمان

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

مقاومت و استحکام لوله مانیسمان

لوله مانیسمان یا بدون‌درز یکی از انواع لوله‌های پرکاربرد فولادی است. مقاومت و استحکام لوله مانیسمان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این لوله‌ها است که سبب محبوبیت و کاربرد گسترده آن‌ها در صنایع مختلف گردیده است. ما در این مقاله قصد داریم به این ویژگی لوله‌های سیملس پرداخته و شما را با دلایل مقاومت و استحکام این لوله‌ها آشنا کنیم!

آشنایی اولیه با لوله مانیسمان و ویژگی‌های آن

لوله مانیسمان یا بدون‌درز که با نام لوله سیملس (seamless pipe) نیز شناخته می‌شود، لوله‌ای فولادی است که از طریق ایجاد سوراخ در یک شمش استوانه‌ای ساخته می‌شود. دلیل نام‌گذاری این لوله‌ها به این نام این است که در فرآیند ساخت این لوله‌ها از هیچگونه فرآیند جوشکاری استفاده نمی‌شود و این لوله‌ها هیچ‌گونه درز یا جوشی بر روی سطح خود ندارند.

لوله‌های مانیسمان دارای رده‌های مختلف با ابعاد و ضخامت‌های متفاوت هستند و هر کدام بنا به ویژگی‌هایی که دارند در صنایع و کاربردهای مختلفی به کار برده می‌شوند.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره لوله‌های مانیسمان کسب کنید، می‌توانید به مقاله "لوله مانیسمان چیست؟" در سایت ما مراجعه کنید!

دلیل مقاومت و استحکام لوله مانیسمان چیست؟

مقاومت و استحکام، دو ویژگی مهم و کلیدی لوله‌های مانیسمان است. این دو ویژگی در واقع می‌توانند سبب تمایز این لوله‌ها با سایر لوله‌های موجود شوند. این لوله‌ها می‌توانند فشاری در حدود 20% بیشتر را نسبت به لوله‌های درز‌دار تحمل کنند.

علاوه بر این، این لوله‌ها می‌توانند مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از خود نشان دهند. دلیل این موضوع آن است که عدم وجود جوش و درز بر روی این لوله‌ها سبب می‌شود تا ناخالصی‌ها نتوانند به راحتی در نقاط جوشکاری شده ورود کنند و سبب خوردگی فلز شوند.

 

دلیل مقاومت و استحکام لوله مانیسمان چیست؟

انجام تست برای سنجش مقاومت و استحکام لوله مانیسمان

از آن‌جایی که استحکام و مقاومت لوله‌های بدون درز در برابر فشار و خوردگی دو مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های این لوله‌ها هستند، باید پس از ساخت لوله‌های مانیسمان، آزمایشاتی مربوط به فشار و خوردگی بر روی آن‌‌ها انجام شود. در ادامه با دو مورد از مهم‌ترین این آزمایش‌ها آشنا خواهیم شد.

  1. تست فشار در لوله‌های مانیسمان

این تست برای سنجش میزان تحمل فشار لوله‌های بدون‌درز انجام می‌شود. در این آزمایش در ابتدا دستگاهی مخروطی شکل را درون لوله مانیسمان قرار داده و سپس آن را منبسط می‌کنند. این انبساط 5 ثانیه زمان می‌برد و لوله باید بتواند در این مدت زمان فشار ناشی از انبساط را به طور کامل تحمل کند و هیچگونه ترک یا شکستگی بر روی آن ایجاد نشود.

به طور متوسط لوله‌های مانیسمان می‌توانند فشاری در حدود 2.45 مگاپاسکال را تحمل کنند. البته این مسئله به رده لوله مانیسمان و میزان ضخامت آن نیز وابسته است. در صورتی که انجام این آزمایش بر روی لوله مانیسمان بدون‌درز با موفقیت انجام شود، می‌توان گفت که مقاومت و استحکام لوله مانیسمان در شرایط مطلوبی قرار دارد.

  1. تست خوردگی در لوله‌های مانیسمان

دومین آزمایش انجام شده برای سنجش مقاومت و استحکام لوله مانیسمان، تست خوردگی است. در این آزمایش از اسید نیتریک بر روی سطح لوله مانیسمان استفاده می‌شود تا بررسی شود که آیا خوردگی لوله به وسیله اسید نیتریک انجام می‌شود یا خیر؟

میزان غلظت این ماده برای آزمایش بر روی لوله مانیسمان به ترکیب فولاد به کار رفته در ساخت آن بستگی دارد.

سخن پایانی

ما در این مقاله از سایت مهدفولاد به ارائه اطلاعاتی درباره مقاومت و استحکام لوله مانیسمان پرداختیم و بررسی کردیم که چه ویژگی‌هایی سبب افزایش استحکام و مقاومت در این لوله‌ها شده‌اند! همچنین به بررسی برخی آزمایش‌ها جهت تست میزان مقاومت و استحکام لوله مانیسمان پرداختیم. اکنون شما می‌توانید در صورت نیاز به خرید لوله مانیسمان با بالاترین کیفیت از طریق شرکت مهدفولاد اقدام کنید و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز لوله مانیسمان

مشاهده قیمت

سوالات متداول

چه عواملی بر قیمت لوله اثر گذار است؟

عواملی مانند ضخامت، ابعاد، ورن و جنس از مهم‌ترین موارد اثر گذار بر قیمت لوله هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مهد فولاد از به‌روزترین قیمت لوله اطلاع پیدا کنید.

چطور از کیفیت لوله‌ای که می‌خواهم بخرم، اطمینان پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت و خواندن مشخصات فنی و گواهی محصول یا مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره مهدفولاد از کیفیت لوله مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه می‌توان از وزن لوله مورد نیاز خود مطلع شد؟

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت مهدفولاد و استفاده از جدول محاسبه وزن، از حجم و وزن لوله مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید.