لوله مانیسمان کربن استیل چیست؟

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

لوله مانیسمان کربن استیل

لوله مانیسمان کربن استیل یکی از انواع لوله‌های بدون درز است. این لوله‌ها دارای خاصیت گالوانیزه و ضد زنگ هستند و در کاربردهایی با فشار، حرارت و رطوبت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما در این مقاله قصد داریم تا به سوال لوله مانیسمان کربن استیل چیست پاسخ داده و به بررسی ویژگی‌ها، مشخصات، کاربردها و انواع مختلف این لوله‌ها بپردازیم. پس تا پایان این مقاله از سایت مهدفولاد با ما همراه باشید.

آشنایی با لوله مانیسمان کربن استیل

لوله مانیسمان کربن استیل یکی از تولیدات مهم در صنعت لوله است و ظرفیت تولید سالانه این محصول حدود 4.5 میلیون تن است. این لوله به وسیله سوراخ کردن یک شمش فولادی استوانه‌ای ساخته می‌شود و در فرآیند تولید آن از هیچگونه جوشکاری استفاده نمی‌شود. متریال مورد استفاده در این لوله‌ها از کربن استیل، فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل است.

بررسی انواع لوله مانیسمان کربن استیل

این لوله‌ها براساس استانداردها و ماده سازنده مورد استفاده در آن‌ها به چندین نوع مختلف تقسیم می‌شوند. در ادامه به شرح هر یک از انواع این لوله و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

  1. لوله مانیسمان کربن استیل API 5L

این لوله با نام لوله L245 نیز در صنعت شناخته می‌شود در خطوط انتقال گاز، نفت و پتروشیمی کاربرد بالایی دارد. استاندارد مورد استفاده برای ساخت این نوع لوله‌ها استاندارد NACE است. این لوله با لوله‌های کربن استیل ASTM A53 B و ASTM A106 B بسیار مشابه است و مواد سازنده‌ یکسانی دارد. لوله‌های PSL1 و PSL2 از پرکاربردترین لوله‌های API 5L در صنعت هستند.

لوله مانیسمان کربن استیل PSL2 نسبت به PSL1 دارای استحکام بیشتری است و آزمایشات متنوع‌تری برای سنجش مقاومت روی آن انجام می‌شود.

  1. لوله مانیسمان برودتی A333

این لوله در کاربردهایی که دمای هوا نسبتا پایین است مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله دارای تنوع بالایی است و در گریدهای مختلف 1، 3، 4، 6، 7، 8، 9 و ... تولید می‌شود. این لوله در رده‌های مختلف 10 تا 160 تولید می‌شود و بنا به کاربرد می‌توان به هر یک از رده‌های لوله A333 استفاده کرد.

درصد بالای منگنز موجود در این لوله سبب افزایش مقاومت این لوله در برابر ضربه شده است و این لوله از استحکام بالایی برای کاربرد در دماهای پایین برخوردار است.

  1. لوله مانیسمان کربن استیل A106

لوله کربن استیل A106 برای کاربردهایی با دمای بسیار بالا مناسب است و به همین دلیل با نام لوله آتشخوار نیز در بازار شناخته می‌شود. از این لوله برای انتقال سیالات با دمای بالا مانند بخار و بویلرهای صنعتی، دیگ‌های بخار، ساخت پالایشگاه‌های نفت و گاز و صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌ها استفاده می‌شود. لوله ASTM A106 دارای سایز بین 4.1 تا 30 اینچ هستند و بر حسب نیاز در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند.

  1. لوله مانیسمان کربن استیل ASTM A53

این لوله در کاربردهای عمومی و مکانیکال مانند خطوط لوله آب، گاز و بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سه نوع مختلف F، E و S تحت استاندارد ASME تولید می‌شود. این لوله دارای 25 درصد کربن و 0.95 درصد منگز است و نوعی لوله کم کربن محسوب می‌شود. این لوله با نام لوله میلد استیل نیز در صنعت شناخته می‌شود و می‌توان به راحتی آن را خم کرد و تغییر شکل داد.

 

لوله مانیسمان کربن استیل چیست؟

مشخصات لوله مانیسمان کربن استیل

اکنون که با این لوله مانیسمان متریال کربن استیل و انواع مختلف آن آشنا شدید، بهتر است با مشخصات و ویژگی‌های این لوله‌ها نیز به طور کامل آشنا شوید. این لوله‌ها دارای خاصیت ضد زنگ هستند و این موضوع به دلیل متریال به کار رفته در آن است. همچنین این لوله‌ها در برابر فشار، ضربه، دما و خورندگی از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

این لوله‌ها در رده‌های 20، 40، 60، 80 و ... تولید شده و هر یک دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی هستند که شما می‌توانید بنا به نیاز و کاربرد موردنظر به خرید هر یک از انواع آن‌ها از مجموعه مهدفولاد بپردازید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی پیرامون لوله مانیسمان کربن استیل، ویژگی‌ها، کاربرد و مزایای آن پرداختیم و با انواع مختلف این لوله‌ها آشنا شدیم. اکنون می‌دانیم که این لوله‌ها از جنس کربن استیل و فولاد ضد زنگ هستند و مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی، فشار، دما و رطوبت دارند. اکنون که به طور کامل با این لوله‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدید، می‌توانید برای مشاهده قیمت و خرید لوله مانیسمان فولادی از طریق وبسایت مهدفولاد اقدام کنید. همچنین می‌توانید برای کسب راهنمایی جهت خرید یا کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز لوله مانیسمان

مشاهده قیمت
سوالات متداول

چه عواملی بر قیمت لوله اثر گذار است؟

عواملی مانند ضخامت، ابعاد، ورن و جنس از مهم‌ترین موارد اثر گذار بر قیمت لوله هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مهد فولاد از به‌روزترین قیمت لوله اطلاع پیدا کنید.

چطور از کیفیت لوله‌ای که می‌خواهم بخرم، اطمینان پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت و خواندن مشخصات فنی و گواهی محصول یا مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره مهدفولاد از کیفیت لوله مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه می‌توان از وزن لوله مورد نیاز خود مطلع شد؟

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت مهدفولاد و استفاده از جدول محاسبه وزن، از حجم و وزن لوله مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید.