لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز

فولاد را می‌توان پرکاربردترین فلز در صنایع نفت و گاز دانست و در این بین لوله‌های فولادی پراستفاده‌ترین انواع فولاد در این صنایع هستند. لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز بسیار پرکاربرد است و به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربرد، ویژگی و انواع این لوله‌ها در صنعت نفت و گاز بپردازیم. شما می‌توانید پس از مطالعه این مقاله برای خرید و مشاهده قیمت لوله مانیسمان رده 40 و رده 20، پس از مراجعه به صفحه این محصول در سایت مهدفولاد، با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

دلیل اهمیت لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز

لوله مانیسمان که با نام لوله بدون‌درز (seamless pipe) نیز در بازار به فروش می‌رسد، یکی از پرکاربردترین لوله‌ها در صنایع نفت و گاز است. انتقال سیالات در این صنایع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و استفاده از هر نوع لوله معمولی، بی‌کیفیت یا نامرغوب برای انتقال این مواد می‌تواند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد.

لوله‌های سیملس به دلیل نداشتن درز بر روی سطح از مقاومت و دوام بالایی در برابر فشار و دما برخوردار هستند و به همین دلیل از اهمیت بالایی برای انتقال مواد و سیالات در صنایع نفت و گاز برخوردار هستند. این لوله‌ها در رده‌های مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌شوند. هر رده لوله مانیسمان دارای ویژگی‌ها و میزان مقاومت متفاوتی است. از لوله‌های مانیسمان با مقاومت بالا برای انتقال سیالات داغ با فشار زیاد استفاده می‌شود.

لوله‌هایی که از میزان مقاومت متوسطی برخوردار هستند در نقل و انتقال سیالات، بخارها و اسیدها مورد استفاده قرار می‌گیرند و از لوله‌هایی که از مقاومت پایین‌تری برخوردار هستند در کاربردهای عمومی‌تر استفاده می‌شود.

چرا از لوله درزدار در صنایع نفت و گاز استفاده نمی‌شود؟

اکنون می‌دانیم که استفاده از لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با این وجود به نظر شما اگر از لوله درزدار به جای مانیسمان در این صنایع استفاده کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

استفاده از لوله درز‌دار در این صنایع و برای انتقال نفت و گاز می‌تواند سبب باز شدن درز لوله به دلیل فشار و حرارت بالا شود. این موضوع می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی بیشماری را در پالایشگاه‌ها و صنایع نفتی به ارمغان بیاورد.

دلیل اهمیت لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز

کاربرد لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز

شاید برایتان جالب باشد که بدانید لوله‌های مانیسمان در چه بخش‌هایی از صنایع نفت و گاز کاربرد دارند؟ این مسئله بر اساس رده لوله مانیسمان می‌تواند متفاوت باشد. از جمله کاربردهای این لوله در صنایع نفت و گاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. صنایع پایین دستی (لوله‌های پالایش نفت، گاز و محصولات جانبی آن‌ها)
  2. صنایع میان دستی (نقل و انتقال سیالاتی همچون نفت، گاز، بخار و اسید)
  3. صنایع بالا دستی (کاربرد برای لوله‌های OCTG)

هر چه کاربرد لوله نیازمند مقاومت بالاتری باشد، از لوله مانیسمان با رده بالاتری استفاده می‌شود. حداقل رده لوله مانیسمان مورد استفاده در صنایع نفت و گاز، لوله مانیسمان رده 40 است.

سخن پایانی

ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی پیرامون اهمیت استفاده از لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز پرداختیم و شما را با کاربردهای مختلف این لوله‌های بدون‌درز در صنایع نفت و گاز آشنا کردیم. شما می‌توانید برای مشاهده قیمت لوله مانیسمان به صفحه مربوط به این محصول در سایت ما مراجعه کنید و سپس در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی جهت خرید این محصول با کارشناسان ما در شرکت مهدفولاد تماس بگیرید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز لوله مانیسمان

مشاهده قیمت
سوالات متداول

چه عواملی بر قیمت لوله اثر گذار است؟

عواملی مانند ضخامت، ابعاد، ورن و جنس از مهم‌ترین موارد اثر گذار بر قیمت لوله هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مهد فولاد از به‌روزترین قیمت لوله اطلاع پیدا کنید.

چطور از کیفیت لوله‌ای که می‌خواهم بخرم، اطمینان پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت و خواندن مشخصات فنی و گواهی محصول یا مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره مهدفولاد از کیفیت لوله مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه می‌توان از وزن لوله مورد نیاز خود مطلع شد؟

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت مهدفولاد و استفاده از جدول محاسبه وزن، از حجم و وزن لوله مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید.