تفاوت گالوانیزه با آهن

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

تفاوت گالوانیزه با آهن

گالوانیزه و آهن جز پرکاربردترین و محبوب‌ترین ورق‌ها و متریال‌های موجود در صنایع هستند. این دو محصول پرکاربرد دارای برخی تفاوت‌ها هستند که سبب می‌شود تا در کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت گالوانیزه با آهن بپردازیم و این دو محصول فلزی را با یکدیگر مقایسه کنیم. اما پیش از آن بهتر است کمی با ویژگی‌ها و مشخصات این دو متریال آشنا شویم. شما می‌توانید پس از مطالعه این مقاله برای مشاهده قیمت ورق گالوانیزه و خرید این محصول از طریق سایت مهدفولاد اقدام کنید.

آشنایی با گالوانیزه و ویژگی‌های آن

گالوانیزه در واقع به ورق‌های فولادی گفته می‌شود که به وسیله روکشی از فلز روی یا زینک پوشانده شده‌اند. این پوشش فلزی سبب می‌شود تا ورق‌های گالوانیزه دارای ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی شده و طول عمر آن افزایش یابد.

فلز روی به صورت یکنواخت بر روی سطح ورق قرار می‌گیرد و به همین دلیل ورق‌های گالوانیزه دارای ظاهر یکدست و یکنواخت هستند. استفاده از ورق‌های گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا در برابر اکسیژن و رطوبت بسیار مقرون‌به‌صرفه است. این ورق‌ها در صنایعی همچون صنعت خودروسازی، تولید لوازم خانگی، ساختمان‌سازی، ساخت پل‌ها و اسکله‌ها و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه به بررسی ویژگی‌های آهن می‌پردازیم تا پس از بتوانیم بررسی دقیقی روی تفاوت گالوانیزه با آهن داشته باشیم.

آشنایی با آهن و ویژگی‌های آن

آهن (Iron) یکی از عناصر پرکاربرد و از مهم‌ترین عناصر موجود در پوسته زمین است که رنگی نقره‌ای دارد. این عنصر با اکسیژن موجود در هوا واکنش داده و پس از آن به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای تبدیل می‌شود. این فلز پرکاربرد رسانای حرارتی است و در طبیعت به راحتی یافت می‌شود.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که آهن بسیار مقاوم است؛ این در حالی است که این فلز در معرض رطوبت و هوا به راحتی دچار زنگ‌زدگی می‌شود و به همین دلیل برای افزایش مقاومت آن باید آن را با برخی فلزات دیگر ترکیب کرد.

 

بررسی تفاوت گالوانیزه با آهن

 

بررسی تفاوت گالوانیزه با آهن

گالوانیزه و آهن دو محصول بسیار پرکاربرد و شناخته شده در صنعت هستند. این دو متریال دارای تفاوت‌هایی هستند که سبب استفاده از آن‌ها در کاربردهای مختلف می‌شود. مهم‌ترین تفاوت گالوانیزه با آهن در میزان مقاومت این دو محصول است.

قطعات گالوانیزه شده دارای روکشی از جنس فلز روی بر روی سطح خود هستند. این روکش به افزایش مقاومت محصول در برابر اکسیژن و رطوبت کمک می‌کند و مانع از زنگ‌زدگی و خوردگی فلز می‌شود. این در حالی است که آهن به راحتی با اکسیژن واکنش داده و دچار زنگ‌زدگی می‌شود. این موضوع سبب شده است تا در کاربردهایی که نیاز به مقاومت بالایی وجود دارد از ورق‌های گالوانیزه به جای آهن استفاده شود.

دیگر تفاوت گالوانیزه با آهن در وزن آن است. آهن وزن بالاتری نسبت به گالوانیزه دارد؛ اما با این وجود با توجه به پایداری آن در پروژه‌هایی که نیاز به تجهیزات ضخیم‌تر وجود دارد از آهن استفاده می‌شود. همچنین قیمت آهن نسبت به گالوانیزه بیشتر است.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی تفاوت گالوانیزه با آهن پرداختیم و این دو محصول را به طور کامل با یکدیگر مقایسه کردیم. اکنون می‌دانیم که گالوانیزه و آهن از نظر میزان مقاومت، استحکام، قیمت و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. شرکت مهدفولاد به ارائه ورق گالوانیزه در ابعاد مختلف می‌پردازد و شما می‌توانید از طریق این مجموعه برای خرید ورق گالوانیزه اقدام کنید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز ورق گالوانیزه

مشاهده قیمت