انواع روش های گالوانیزه

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

انواع روش‌های گالوانیزه: گالوانیزاسیون (Galvanization) یکی از فرآیندهای مهم در صنعت فولاد است که به وسیله آن می‌توان از زنگ‌زدگی و خوردگی فولاد در صنایع مختلف جلوگیری کرد. روش‌های مختلفی برای گالوانیزه کردن فلزات وجود دارد که ما در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع روش‌های گالوانیزه برای شما بپردازیم. شما می‌توانید پس از مطالعه این مقاله در صورت داشتن هر گونه سوال و یا خرید ورق گالوانیزه با کارشناسان ما در مهدفولاد تماس بگیرید.

آشنایی با انواع روش‌های گالوانیزه

در فرآیند گالوانیزاسیون، یک پوشش از فلز روی بر روی ورقه فولادی قرار می‌گیرد و با این کار از اکسید شدن و خورده شدن فلز جلوگیری می‌کند. فرآیند گالوانیزه کردن به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که ما در ادامه به ارائه آن‌ها می‌پردازیم.

فرآیند گالوانیزه گرم

این کار توسط یک عملیات حرارتی انجام می‌شود. در این روش فلز فولاد ابتدا به طور کامل توسط روش‌های موجود تمیز و پاکسازی می‌شود. با این کار قطعه فلزی از وجود هر گونه اکسید بر روی سطح خود پاک می‌شود. سپس برای گالوانیزاسیون در یک استخر مذاب فرو برده می‌شود.

این روش از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر است و به کمک آن می‌توان هر قطعه‌ای با شکل پیچیده را نیز به راحتی گالوانیزه کرد.

فرآیند گالوانیزه گرم

پیش گالوانیزه کردن

این روش مشابه روش گالوانیزه گرم است؛ اما تفاوت‌های کوچکی نیز با آن دارد. این کار در کارخانه تولید فولاد بر روی محصولات فولادی تولید شده در کارخانه انجام می‌شود. در این روش فرآیند نورد ورق فولادی بر روی قطعه فولادی انجام می‌شود. پس از عبور قطعات فولادی از استخر روی مذاب، این قطعات به صورت آویزان به دار آویخته می‌شوند تا سرد شده و سپس برای عرضه به بازار آماده و بسته‌بندی می‌شوند.

الکتروگالوانیزه کردن

در این روش برخلاف سایر روش‌ها از استخر مواد مذاب استفاده نمی‌شود؛ بلکه به جای آن از جریان الکتریکی موجود در محلول الکترولیت برای انتقال یون روی به فلز پایه استفاده می‌شود. این روش دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به روش‌های پیشین است که از جمله آن می‌توان به پوشش یکنواخت و ضخامت دقیق اشاره کرد.

ضخامت پوشش روی در روش گالوانیزه گرم بیشتر از این روش است و ضخامت کم پوشش روی را می‌توان جز مزیت‌های این روش دانست. اما باید به این موضوع توجه داشت که ضخامت کمتر پوشش، کاهش مقاومت ورق را نیز به همراه دارد.

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم

تفاوت اصلی بین روش‌های گالوانیزه سرد و گرم در دمایی است که فلز آهنی مورد گالوانیزه قرار می‌گیرد. در ادامه، تفاوت‌های اصلی بین این دو روش را بررسی خواهیم کرد:

انواع روش‌های گالوانیزه

گالوانیزه سرد

دمای گالوانیزه کردن: در این روش، دمای فلز آهنی حین گالوانیزه کردن حدود 25-30 درجه سانتی‌گراد است.

پوشش زنگ‌زدگی: گالوانیزه سرد(Cold Galvanizing) عمدتاً با استفاده از روش‌هایی مانند رنگ‌پاشی با روکش‌های ضدزنگ صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، لایه‌ی محافظ در این روش از طریق روکش‌های شیمیایی (مانند رنگ و رزین) بر روی سطح فلز ایجاد می‌شود.

گالوانیزه گرم

دمای گالوانیزه کردن: در روش گالوانیزه گرم(Hot-Dip Galvanizing)، قطعه فلزی در دمای بسیار بالا (معمولاً حدود 450-700 درجه سانتی‌گراد) درون حوضچه‌ای حاوی فلز روی غوطه‌ور می‌شود. در این دما، فلز روی ذوب شده و با فلز زیر به خوبی ترکیب می‌شود.

پوشش زنگ‌زدگی: در گالوانیزه گرم، لایه‌ی محافظ از رویه‌ی فلزی به صورت مستقیم، ایجاد می‌شود. فلز آهنی، بعد از خروج از حوضچه، با فلز روی تعامل کرده و یک لایه‌ی ضخیم و محکم از پوشش گالوانیزه بر روی سطح فلزی تشکیل می‌گردد.

به طور کلی، گالوانیزه سرد بیشتر در پروژه‌های کوچک و نیازمندی‌های خاص استفاده می‌شود، در حالی که گالوانیزه گرم برای پروژه‌های بزرگ‌تر و نیازمندی‌های صنعتی عموماً مناسب‌تر هستند. همچنین، پوشش گالوانیزه گرم به دلیل داشتن لایه‌ی ضخیم‌ و متمرکز رویه‌ی گالوانیزه، در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت بیشتری دارند.

کاربرد فولاد پس از انجام انواع روش‌های گالوانیزه

فرآیند گالوانیزاسیون بر روی فولاد انجام می‌شود تا فولاد تولیدی در کارخانه‌ها برای استفاده در صنایع و مشاغل مختلف آماده شود. فولاد گالوانیزه شده پس از طی کردن فرایند گالوانیزاسیون در صنایع زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • استفاده در صنعت خودروسازی
  • کاربرد در صنعت ساخت‌ و ساز
  • استفاده در ساخت انواع اتصال‌دهنده‌ها؛
  • استفاده در تولید و ساخت لوازم خانگی؛
  • استفاده در ساخت تابلوهای علائم رانندگی.

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم

سخن پایانی

ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی پیرامون انواع روش‌های گالوانیزه پرداختیم و بررسی کردیم که هر یک از روش‌های گالوانیزاسیون از جمله روش گالوانیزه گرم، پیش گالوانیزاسیون و الکتروگالوانیزه دارای چه مزایا و معایبی هستند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع و روش گالوانیزاسیون مورد استفاده در ورق گالوانیزه ارائه شده در شرکت مهدفولاد و یا خرید آن با کارشناسان ما تماس بگیرید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز ورق گالوانیزه

مشاهده قیمت