ورق گالوانیزه برای سقف سوله

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که پوشش سقف سوله‌ها از چه نوع ورقی است؟ ورق گالوانیزه برای سقف سوله یکی از پرکاربردترین و پرتقاضاترین انواع ورق‌ها است. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ورق گالوانیزه برای سقف سوله‌ها آشنا کنیم تا بتوانید با خیال راحت به خرید ورق گالوانیزه با نازل ترین قیمت و بالاترین کیفیت از سایت مهدفولاد بپردازید. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یک نوع ورق فولادی است که به وسیلهٔ روش گالوانیزاسیون پوشش داده می‌شود. فرایند گالوانیزاسیون به چندین روش مختلف انجام می‌شود. لایه قرار گرفته بر روی ورق فولادی در این روش منجر به مقاومت بیشتر فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.
ورق گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، در صنایع مختلفی نظیر ساخت و ساز، خودروسازی، صنایع غذایی و بسیاری دیگر از بخش‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق‌ها معمولاً در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف قابل تهیه هستند و در تولید محصولاتی مانند لوله‌های آب، ساختمان‌های فلزی، برج‌ها، ظروف نگهداری مواد غذایی و سقف‌های شیروانی کاربرد دارند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ورق به مقاله "ورق گالوانیزه چیست؟" در سایت ما مراجعه کنید.

دلیل اهمیت پوشش سقف سوله‌ها

بدون شک سقف سوله‌ها از مهم ترین بخش‌های این سازه‌ها است و به همین دلیل همواره مورد توجه مهندسان این سازه‌ها و کارگران آن قرار می‌گیرد. پوشش‌های مختلفی برای سقف سوله‌ها در بازار موجود است که مهندسان باید با توجه به نوع سازه و کاربرد سوله به انتخاب بهترین متریال برای سقف سوله بپردازند.

می‌توان گفت که پس از نصب و اجرای فونداسیون و اسکلت سوله، نوبت به اجرای سقف آن می‌رسد که مهم ترین بخش آن برشمرده می‌شود. اینکه سوله در چه منطقه جغرافیایی و برای چه کاربردی ساخته می‌شود می‌تواند در نحوه ساخت و نوع سازه تاثیرگذار باشد.

ورق گالوانیزه برای سقف سوله؛ بهترین پوشش سقفی

برخی از متریال‌ها از جمله آهن و فولاد جز دسته ی عنصرهایی قرار می‌گیرند که از مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی برخوردار نیستند. به همین دلیل آهن گالوانیزه امروزه به عنوان یکی از موادی شناخته می‌شود که مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد و به وسیله ی آن می‌توان مشکل زنگ زدن آهن و فولاد را برطرف نمود.

ورق گالوانیزه به وسیله ی قرار دادن پوششی از فلز روی بر روی فولاد ساخته می‌شود و با این روش از زنگ زدن آهن جلوگیری می‌کند. همین موضوع ورق گالوانیزه را به بهترین ورق برای پوشش سقف سوله تبدیل می‌کند.

ضخامت ورق سقف سوله

ضخامت ورق سقف سوله

ضخامت ورق سقف سوله به موارد زیر بستگی دارد:

  • باربری سقف: ضخامت ورق سقف سوله باید به اندازه باربری سقف تعیین شود. برای محاسبه باربری سقف، باید وزن هر متر مربع از سقف را به دست آورید، سپس باضریب ایمنی مشخص شده برای سازه ضرب کنید.
  • فاصله بین دو تیر: فاصله بین دو تیر نیز تاثیر به‌سزایی در انتخاب ضخامت ورق سقف دارد. برای فاصله بین دو تیر بزرگ‌تر از ۴ متر، ضخامت ورق سقف باید بیشتر باشد.
  • نوع ورق: نوع ورق نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. برخی از انواع ورق‌ها نسبت به دیگر انواع این محصولات باربری بیشتری دارند، بنابراین باید ضخامت بیشتری داشته باشند.

به طور کلی، برای سقف سوله‌ها از ورق‌هایی با ضخامت ۰.۴ تا ۰.۷ میلی‌متر(Millimetre) استفاده می‌شود. با این حال، برای سقف‌هایی که باربری بیشتری دارند و یا فاصله بین دو تیر آن‌ها بزرگتر است، ضخامت بیشتری انتخاب می‌شود.

وزن ورق سقف سوله

وزن ورق سقف سوله به اندازه‌ی بار سقف بستگی دارد که شامل وزن خود وزن ورق، وزن بار فعال(مانند بار برف و بار باد) و وزن بار زنده (مانند وزن افراد و تجهیزات درون سوله) می‌شود.

برای محاسبه وزن ورق سقف سوله می‌توانید از روابط زیر استفاده کنید:

  1. وزن خالص ورق: برای محاسبه وزن خالص ورق، باید ضخامت ورق را در عرض ورق و طول ورق و در نهایت در جرم مخصوص ورق ضرب کنید.
  2. وزن بار فعال: برای محاسبه وزن بار فعال، باید بار فعال موجود بر روی سقف را شناسایی کرده و سپس با استفاده از جرم مخصوص مواد ساختاری که بر روی سقف قرار دارند، وزن آن‌ها را محاسبه کنید.
  3. وزن بار زنده: برای محاسبه وزن بار زنده، باید وزن تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین وزن افراد حاضر در سوله را در نظر بگیرید.

با جمع وزن خالص ورق، وزن بار فعال و وزن بار زنده می‌توانید وزن کل سقف سوله را محاسبه کنید.

وزن ورق سقف سوله

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه برای سقف سوله ها

ورق‌های گالوانیزه یکی از پرکاربردترین ورق‌ها برای استفاده به عنوان پوشش سقف سوله‌ها می‌باشند. این موضوع به دلیل مزایای بیشماری است که این ورق‌ها دارند. از جمله مزایای ورق گالوانیزه برای سقف سوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی
  2. مقاومت بالا در برابر خوردگی و پوسیدگی
  3. دوام بالای ورق گالوانیزه
  4. طول عمر نسبتا زیاد نسبت به سایر پوشش‌ها
  5. هزینه نگهداری و تعمیر پایین
  6. قیمت مناسب
  7. محافظت بالا در برابر صدمات و آسیب‌های محیطی

سخن پایانی

ورق‌های گالوانیزه در صنایع زیاد و کاربردهای متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آن می‌توان به استفاده از ورق گالوانیزه برای سقف سوله‌ها اشاره کرد. ما در این مقاله به ارائه ی اهمیت و مزایای استفاده از این ورق در ساخت پوشش سقف سوله‌ها پرداختیم. شما می‌توانید در صورت تمایل به صفحه ی این محصول در سایت مهدفولاد مراجعه کنید و به مشاهده قیمت ورق گالوانیزه بپردازید و پس از آن در صورت نیاز به کسب مشاوره، راهنمایی و یا خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز ورق گالوانیزه

مشاهده قیمت