چگونه ورق گالوانیزه را تمیز کنیم؟

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

چگونه ورق گالوانیزه را تمیز کنیم

تمیز کردن ورق گالوانیزه اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که ورق گالوانیزه بسیار ارزشمند است. ورق گالوانیزه از جنس فولاد است و با یک لایه روی نیز پوشانده می‌‌شود تا در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت شوند. اما با این تفاسیر ورق گالوانیزه ممکن است دچار شوره زدگی بشود که بر این اساس در ادامه به این سوال پر تکرار که چگونه ورق گالوانیزه را تمیز کنیم پاسخ داده و می‌توانید از طریق سایت مهد فولاد اقدام به خرید ورق گالوانیزه نمائید.

چگونه ورق گالوانیزه را تمیز کنیم؟

فرض کنید که ورق گالوانیزه ای که دارید، دچار شوره و زنگ زدگی نشده است و تنها می‌خواهید سطح رویی ورق گالوانیزه را تمیز نمائید. تمیز کردن به موقع ورق گالوانیزه سبب می‌شود تا طول عمر ورق افزایش پیدا کرده و همچنین زیبایی ظاهری ورق نیز در طول زمان حفظ می‌شود.

اولین روش برای تمیز کردن ورق گالوانیزه که برای سطوح بزرگی همچون سقف و دیوار کاربرد داشته اند، این است که برای تمیز کردن سطح ورق از شیلنگ آب با فشار کم استفاده کنید. همچنین می توانید از شوینده هایی که در کارواش استفاده می‌کنند نیز استفاده کنید بدین صورت که مقدار کمی شوینده را به آب اضافه کرده و مجدد سطح را با آب شیرین فشار کم تمیز نمائید این کار سبب از بین رفتن سریع گرد و غبار و آلودگی از سطوح می‌شود.

توجه داشته باشید که روی سطح ورق گالوانیزه پوشیده شده با یک لایه است که نباید فشار آب آنقدر زیاد باشد که پوشش رویه ورق گالوانیزه دچار آسیب شود و همچنین برای تمیز کردن سطوح کوچک تر می‌توان از یک پارچه مرطوب جهت تمیزکاری استفاده نمود. اگر لکه هایی که روی ورق گالوانیزه ایجاد شده اند با طی کردن این مراحل از بین نمی روند، به سراغ فرچه بروید و از شوینده هایی با مقدار ph پایین استفاده کنید و در نظر داشته باشید که ph شوینده بیشتر از ۱۲ نباشد.

برای تمیز کردن سطح ورق گالوانیزه نیز می توانید از امولسیفایر های پایه آب و یا حلال های آلی برای تمیز کردن سطح ورق گالوانیزه استفاده نمائید.

رفع شوره ورق گالوانیزه

از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه

اگر ورق گالوانیزه در محیط های مرطوب قرار بگیرد که تهویه در آن مکان مناسب نباشد، فلز روی واکنش های شیمیایی از خود نشان داده و به هیدروکسید نیز تبدیل خواهد شد. هیدروکسید سفید رنگ بوده و حالتی پودری نیز دارد که در اصل با توجه به زمان شوره زدن ورق گالوانیزه سه نوع شوره داریم: شوره سفید گالوانیزه با مقدار کم، متوسط و زیاد که روی سطح ورق گالوانیزه ایجاد می‌شوند. در ادامه روش رفع شوره ورق گالوانیزه را بیان کرده ایم:

  • روش مکانیکی

روش مکانیکی رفع شوره ورق گالوانیزه از زیبایی ظاهری آن عمدتا کم می کند چرا که قسمت های تمیز شده با سطوح مجاور تضاد خواهند داشت و ممکن است طول بکشد تا با مجاورت هوا به رنگی یکنواخت برسند.

  • روش شیمیایی

در روش شیمیایی رفع شوره ورق گالوانیزه، ورق را در محلول زنگ بر غوطه ور می‌کنند. انتخاب روش، غلظت مواد شیمیایی و حتی دمای آن نیز به میزان آسیب دیدگی ورق گالوانیزه بستگی دارد.

از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه

در زمان خرید ورق گالوانیزه باید به اعتبار فروشگاهی که می‌خواهید از آن ورق گالوانیزه بخرید توجه کنید چرا که اگر عملیات روی اندود کردن در ورق گالوانیزه به خوبی صورت نگیرد، احتمال زنگ زدگی ورق افزایش یافته و طول عمر ورق گالوانیزه نیز کم می‌شود. پس در صورتی که گالوانیزاسیون به خوبی صورت نگیرد یا بعد از گالوانیزه ورق ها شوره زده باشند، پوشش زینکشان آسیب دیده باشد، ممکن است ورق زنگ بزند.

سخن پایانی

یکی از پر کاربرد ترین انواع ورق ها، ورق گالوانیزه است که از آن در صنایع مختلف استفاده می‌کنند. با گالوانیزه کردن، ورق ها در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم شده و با گذشت زمان دچار زنگ زدگی و آسیب های جدی نمی‌شوند. جهت اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه می‌توانید از طریق وبسایت مهدفولاد کیان اقدام به خرید ورق گالوانیزه نمائید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز ورق گالوانیزه

مشاهده قیمت