ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود؟

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود؟

احتمالا شما هم تاکنون نام ورق گالوانیزه را شنیده‌اید و از کاربردهای بسیار زیاد آن در صنایع مطلع هستید. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ داده و شما را با چگونگی ساخت ورق گالوانیزه در روش‌های مختلف آشنا کنیم. شما می‌توانید پس از مطالعه این مقاله برای مشاهده قیمت و خرید ورق گالوانیزه به صفحه این محصول در سایت مهدفولاد مراجعه کنید و نیز در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود؟

ساخت ورق گالوانیزه در کارخانه‌ها با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. هر یک از این روش‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایبی است که می‌توان آن‌ها را مورد بررسی قرار داد و بهترین روش ساخت ورق گالوانیزه برای کاربرد موردنظر خود را انتخاب نمود. در ادامه به ارائه سه روش مهم چگونگی ساخت ورق گالوانیزه در کارخانه می‌پردازیم.

  1. روش غوطه‌وری گرم ورق گالوانیزه

این روش یکی از متداول‌ترین روش‌های ساخت ورق گالوانیزه است. در این روش ورق گالوانیزه ابتدا به وسیله‌ی فرآیندهای چربی‌گیری، اسید‌شویی، فلاکسین و آنیل تحت شستشو قرار می‌گیرد و برای غوطه‌وری در حمام مذاب آماده می‌شود. سپس ورق وارد حمام مذاب از فلز روی می‌شود و بر روی دو سطح آن لایه‌ای از جنس روی قرار می‌گیرد. ضخامت این لایه از فلز روی بسته به کاربرد می‌تواند با کمک دستگاه جت هوا تعیین شود.

پس از آن برای خنک کردن ورق، دو فرآیند دمش هوا و عبور از تانک آب بر روی ورق انجام می‌شود تا دمای ورق کاهش یافته و خنک شود. پس از خنک شدن ورق برای جلوگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه آن را با یک لایه کروماته می‌پوشانند. این روش نسبت به سایر روش‌ها با توجه به مزایا و ویژگی‌هایی که دارد مقرون به صرفه‌تر است.

روش‌های تولید و ساخت ورق گالوانیزه

  1. روش الکتروگالوانیزاسیون گالوانیزه

در ادامه پاسخ به سوال ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود؟ به سراع روش اکتروگالوانیزاسیون می‌رویم. در این روش روکشی از فلز روی به وسیله‌ی ایجاد جریان الکتریکی در محلولی الکترولیتی بر روی ورق فولادی ایجاد می‌شود. در این روش برای داشتن سطح ورقی یکنواخت و صاف از پالاینده‌های دانه‌ای در محلول استفاده می‌شود. این لایه سبب ایجاد مقاومت ورق گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.

در روش الکتروگالوانیزاسیون، سطح فلز روی ورق بسیار یکنواخت‌تر و صاف‌تر از روش‌های دیگر است؛ اما ضخامت کمتری دارد و به همین دلیل مقاومت آن نیز در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی کمتر است.

  1. روش گالوانیزه‌سازی فابریک

روش گالوانیزاسیون فابریک کاملا مشابه روش غوطه‌وری گرم است. تنها تفاوت این روش با روش گفته شد در مرحله‌ی پایانی آن است. پس از غوطه‌وری ورق در حمام مذاب روی، این ورق دوباره به حالت کلاف پیچ برمی‌گردد و برشی بر روی آن صورت نمی‌گیرد. در روش غوطه‌وری پس از برش ورق، نواحی برش داده شده عاری از پوشش روی هستند و این موضوع ممکن است سبب کاهش مقاومت محصول در محل‌های برش شود.

دلیل استفاده از فلز روی برای گالوانیزاسیون ورق

یکی از الزامات انجام گالوانیزاسیون، استفاده از دو فلز با ترکیبات شیمیایی متفاوت و قرار دادن در یک محلول الکترولیت است. این دو فلز یه عنوان آند و کاتد عمل می‌کنند و از آن جایی که آند مقاومت کمتری در برابر زنگ‌زدگی دارد، این فلز زودتر دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود و از خوردگی کاتد جلوگیری می‌کند.

فلز روی که با علامت اختصاری Zn نشان داده می‌شود، به دلیل تمایل بالا برای آند شدن در این فرآیند می‌تواند نسبت به سایر فلزات بسیار موثرتر عمل کند. این فلز با قرارگیری بر روی سطح فولاد سبب محافظت از ورق فولادی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شود.

سخن پایانی

ما در این مقاله به سوال ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود پاسخ دادیم و شما را با سه روش پرکاربرد تولید و ساخت ورق گالوانیزه آشنا نمودیم. ورق‌های گالوانیزه به روش‌های غوطه‌وری گرم، الکتروگالوانیزاسیون و گالوانیزه سازی فابریک تولید می‌شوند. بیشتر کارخانه‌های ایران از روش غوطه‌وری برای گالوانیزاسیون ورق‌های فولادی استفاده می‌کنند.

شرکت مهدفولاد به ارائه‌ بهترین انواع ورق گالوانیزه تولید شده در ایران با نازل‌ترین قیمت می‌پردازد و شما می‌توانید ورق گالوانیزه موردنیاز خود را از طریق سایت مهدفولاد خریداری کنید و نیز در صورت نیاز به راهنمایی، از مشاوره رایگان کارشناسان متخصص این مجموعه بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید سوالات و نظرات خود را در پایان این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز ورق گالوانیزه

مشاهده قیمت