ورق آلوزینک چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

ورق آلوزینک چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید شما هم تاکنون نام ورق آلوزینک به گوشتان خورده باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا به سوال ورق آلوزینک چیست پاسخ داده و شما را با کاربردها، ویژگی‌ها، نحوه تولید و ابعاد ورق آلوزینک آشنا کنیم. همچنین به بررسی تفاوت این ورق با ورق گالوانیزه خواهیم پرداخت. پس لطفا تا پایان این مقاله از سایت مهدفولاد با ما همراه باشید.

ورق آلوزینک چیست؟

ورق آلوزینک نوعی ورق فولادی است که با نام‌های ورق گالوالوم و ورق زینکالوم نیز در صنعت شناخته می‌شود. این ورق دارای یک روکش است که به افزایش مقاومت ورق در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی کمک می‌کند. پوشش روی این ورق از عناصر آلومینیوم (55 درصد)، روی (43.3 درصد) و سیلیکون (1.6 درصد) تشکیل می‌شود.

پوشش روی ورق آلوزینک سبب افزایش 6 برابری مقاومت این محصول و مانع از اکسیداسیون و نفوذ رطوبت در فولاد می‌شود. این ورق‌ها همچنین دارای خاصیت‌هایی همچون وزن پایین، انعطاف‌پذیری بالا و قابلیت تغییر شکل هستند.

کاربرد ورق آلوزینک چیست؟

ورق‌های گالوالوم یا آلوزینک به دلیل داشتن ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، مقاومت در برابر رطوبت، انعطاف‌پذیری مناسب، وزن پایین و غیره در کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله مهم‌ترین کاربردهای ورق آلوزینک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ساخت تابلوهای راهنمایی و رانندگی
  2. تولید و ساخت آبگرمکن و منابع ذخیره آب
  3. صنایع تولید پروفیل درب و پنجره
  4. پوشش کانکس‌ها
  5. خودروسازی و ساخت اگزوز خودروها
  6. صنایع تهویه هوا
  7. ساخت لوازم خانگی، یخچال و کابینت

بررسی ابعاد ورق آلوزینک

اکنون که به سوال ورق آلوزینک چیست و چه کاربردی دارد پاسخ دادیم، وقت آن است تا به بررسی جزئیات این محصول از جمله ابعاد آن بپردازیم.

ورق زینکالوم نسبت به سایر ورق‌های فولادی از تنوع سایز و ابعاد کمتری برخوردار است. کارخانه‌های تولید کننده ورق آلوزینک در ایران به تولید این ورق به صورت رول و شیت می‌پردازند. این ورق‌ها در ضخامت‌های بین 0.5 تا 0.8 میلی‌متر و ابعاد 1000 تا 1500 میلی‌متر در بازار موجود هستند.

کاربرد ورق آلوزینک چیست؟

بررسی تفاوت ورق آلوزینک با ورق گالوانیزه

ورق آلوزینک از نظر کاربرد شباهت‌های زیادی با ورق گالوانیزه دارد؛ اما این دو ورق دارای تفاوت‌های بسیاری از جمله شکل ظاهری، مشخصات فنی، ابعاد، میزان مقاومت در برابر خورندگی و قیمت هستند.

ورق‌های آلوزینک نسبت به ورق گالوانیزه از پیچیدگی بیشتری برخوردار هستند و در تولید آن‌ها از عناصر آلومینیوم، روی و سیلیکون استفاده می‌شود. این در حالی است که پوشش روی ورق گالوانیزه تنها از جنس روی است.

شما می‌توانید برای بررسی دقیق‌تر تفاوت این ورق با ورق گالوانیزه به مقاله "آیا ورق آلوزینک همان گالوانیزه است؟" در سایت ما مراجعه کنید!

سخن پایانی

ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی پیرامون ورق آلوزینک یا ورق گالوالوم و ویژگی‌ها، کاربرد، مشخصات، ابعاد و مزایای این ورق‌ها پرداختیم و به سوال ورق آلوزینک چیست و چه کاربردی دارد پاسخ دادیم. همچنین ما در این مقاله به مقایسه ورق گالوانیزه با این ورق پرداختیم. ورق گالوانیزه در برخی کاربردها بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و از قیمت پایین‌تری برخوردار است. شما می توانید برای خرید ورق گالوانیزه از طریق وبسایت مهدفولاد اقدام کرده و با کارشناسان ما تماس بگیرید.

قیمت روز ورق گالوانیزه

مشاهده قیمت