تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم

احتمالا شما هم تاکنون نام ورق گالوانیزه به گوشتان رسیده باشد. این ورق‌ها نوعی ورق فولادی هستند که به وسیله لایه ای از جنس روی پوشش داده می شوند. ورق های گالوانیزه به دو روش سرد و گرم تولید می شوند و ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم برای شما عزیزان بپردازیم. پس لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید!

5 تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم

ورق گالوانیزه به دو شیوه سرد و گرم تولید می‌شود و هر یک از این ورق‌ها دارای ویژگی‌ها، ضخامت، ابعاد و کاربردهای مختلفی در صنعت هستند. ما در اینجا قصد داریم تا 5 تفاوت مهم این ورق‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

  1. تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم در روش تولید

فرآیند تولید ورق‌های گالوانیزه گرم و سرد را می‌توان مهم‌ترین تفاوت این ورق‌ها دانست. پوشش‌دهی ورق گالوانیزه گرم (hot galvanized) به روش غوطه‌وری انجام می‌شود. در این روش ورق فولادی درون حمامی از ماده مذاب روی غوطه‌ور می‌شود و سپس بیرون آورده می‌شود تا ورق سرد شده و پوشش روی به طور کامل بر روی سطح ورق بچسبد.

این در حالی است که در روش گالوانیزه سرد (cold galvanized) که با نام گالوانیزاسیون نیز شناخته می‌شود، محلول موردنظر بر روی سطح ورق اسپری می‌شود و نیازی به دمای بالا برای چسبندگی بر روی سطح وجود ندارد. همچنین در برخی موارد برای تولید ورق گالوانیزه سرد از روش‌های آبکاری الکتریکی یا گالوانیزه الکتریکی نیز استفاده می‌شود.

  1. تفاوت ظاهری ورق گالوانیزه سرد و گرم

ورق‌های گالوانیزه گرم و سرد به دلیل تفاوت در روش ساخت، از نظر شکل ظاهری نیز با یکدیگر متفاوت هستند. ورق‌های گالوانیزه سرد دارای ظاهری درخشان و براق هستند؛ اما ورق‌های تولید شده به روش گرم ظاهری مات و کدر دارند. همین موضوع سبب شده است تا در مواردی که ظاهر ورق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از ورق‌های تولید شده به روش گالوانیزه سرد استفاده شود.

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم در روش تولید

  1. تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم از نظر ضخامت

ضخامت پوشش روی در ورق‌های گالوانیزه سرد کمتر از ورق‌های گرم و در حدود 25 میکرون است. به همین دلیل در مواردی که نیاز به ضخامت بالای ورق وجود دارد از روش گالوانیزه گرم استفاده می‌شود. میزان بالاتر ضخامت سبب مقاومت بالاتر ورق می‌شود.

  1. تفاوت طول عمر ورق گالوانیزه گرم و سرد

همانطور که گفته شد ورق گالوانیزه گرم به دلیل ضخامت و چسبندگی بالاتر دارای مقاومت بالاتر در برابر رطوبت، زنگ‌زدگی و خوردگی و در نتیجه طول عمر بالاتر است.

  1. تفاوت کاربرد ورق گالوانیزه گرم و سرد

با توجه به موارد گفته شد، این ورق‌ها دارای تفاوت در کاربرد هستند. از ورق‌های گالوانیزه گرم در کاربردهایی که نیاز به مقاومت بالاتری وجود دارد استفاده می‌شود که از جمله آن می‌توان به تیرهای برق، گاردریل جاده‌ها، دکل‌های فشار قوی، لوله‌های آب و دکل‌های مخابراتی اشاره کرد. از ورق گالوانیزه سرد نیز در قطعه‌سازی خودرو، محصولات بهداشتی، صنایع ساخت پیچ و مهره، تولید لوله و ... استفاده می‌شود.

سخن پایانی

ما در این مقاله از سایت مهدفولاد به 5 تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم برای شما عزیزان پرداختیم و شما را با کاربردهای متفاوت و روش تولید این دو نوع ورق گالوانیزه آشنا کردیم. شما می‌توانید ورق گالوانیزه موردنیاز خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب از طریق شرکت مهدفولاد خریداری کنید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت راهنمایی جهت خرید با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز ورق گالوانیزه

مشاهده قیمت