آشنایی با انواع ورق گالوانیزه

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

آشنایی با انواع ورق گالوانیزه

انواع ورق گالوانیزه جز پرکاربردترین ورق‌های فولادی موجود در بازار هستند که در کاربردهای مختلفی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع ورق در انواع متفاوتی تولید می‌شود و ما در این مقاله قصد داریم به ارائه ی اطلاعاتی پیرامون انواع ورق گالوانیزه برای شما عزیزان بپردازیم. شما می‌توانید پس از مطالعه این مقاله به صفحه ی مربوط به این محصول مراجعه کنید و به مشاهده لیست قیمت ورق گالوانیزه بپردازید. همچنین در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید انواع ورق گالوانیزه، می‌توانید با کارشناسان ما در مهدفولاد تماس بگیرید.

انواع ورق گالوانیزه از نظر جنس

ورق‌های گالوانیزه به طور عمده از جنس آهن یا فولاد هستند که با استفاده از یک لایه فلز روی به روش‌های مختلف گالوانیزه سرد و گرم پوشانده می‌شوند. جنس اغلب این ورق‌ها از فولاد است. فولاد در واقع آلیاژی از آهن و کربن است.

دلیل استفاده از فولاد در تولید ورق‌های گالوانیزه این است که خاصیت جوشکاری، برشکاری و انعطاف پذیری فولاد از آهن بیشتر است و به همین دلیل در کاربردها و صنایع بیشتری می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع ورق گالوانیزه از نظر ضخامت، اندازه و شکل

کارخانه‌های مختلف تولید کننده ورق گالوانیزه به تولید این نوع ورق‌ها با ضخامت‌های مختلف می‌پردازند. به طور مثال میزان ضخامت این ورق‌ها به طور میانگین بین 0.25 تا 2.5 میلی‌متر است. همچنین کوتینگ انواع ورق گالوانیزه می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. کوتینگ در واقع به لایه ای از فلز روی که بر روی ورق گالوانیزه قرار دارد گفته می‌شود. هر چه کوتینگ یک ورق بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بهتر است و از مقاومت بیشتر در شرایط نامناسب محیطی برخوردار هستند.

میزان کوتینگ در انواع ورق گالوانیزه تولید شده در ایران بین 80 تا 150 گرم بر متر مربع و برای ورق‌های وارداتی تا حدود 200 گرم بر متر مربع است.

انواع ورق گالوانیزه از نظر ضخامت

انواع ورق گالوانیزه از نظر نوع گالوانیزاسیون

فرآیند گالوانیزه کردن ورق‌های گالوانیزه به دو روش گالوانیزاسیون گرم و سرد انجام می‌شود و می‌تواند سبب ایجاد ویژگی‌ها و کیفیت‌های متفاوتی در تولید ورق شود. در ادامه به معرفی انواع ورق گالوانیزه گرم و سرد می‌پردازیم.

  • ورق گالوانیزه گرم

در این روش ورق‌های فولادی در وان فلز روی مذاب شده فرو می‌روند و تمام سطح ورق به وسیله فلز روی در برگرفته می‌شود. این روش از نظر اقتصادی به صرفه است و می‌تواند سبب ایجاد مقاومت بالای فولاد در برابر عوامل محیطی نامناسب شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که انجام فرایند گالوانیزاسیون گرم (hot dip galvanized) بر روی ورق گالوانیزه نیازمند طی کردن فرآیندهای تمیزکاری، اسیدشویی و چربی زدایی ورق است.

  • ورق گالوانیزه سرد

این روش به وسیله ی یک محلول الکترولیتی انجام می‌شود که به آن فرآیند آبکاری نیز گفته می‌شود. انواع ورق گالوانیزه تولیدی به این روش از پوششی همگن تر و یکنواخت تر برخوردار می‌باشند؛ اما ضخامت سطح پوشش روی آن نسبت به روش گالوانیزه گرم نازک تر است.

  • روش پیش گالوانیزاسیون

پیش گالوانیزاسیون یک روش پوشش‌دهی فلزی است که در آن قطعات فلزی به صورت موقت با یک پوشش فلزی مانند روی یا نیکل هم‌پوشانی می‌شوند تا مانع از زنگ زدگی و خوردگی آنها شوند. این روش در دو مرحله انجام می‌شود: در مرحله اول، قطعات فلزی تمیز می‌شوند و سپس در محلولی از نیکل یا روی غوطه‌ور می‌شوند.

این مرحله به عنوان پیش تیمار نیز شناخته می‌شود. در مرحله دوم، قطعات فلزی پس از پوشش دادن به محلولی از کروم یا مس غوطه‌ور می‌شوند تا پوشش فلزی نهایی شکل بگیرد.

این روش پوشش دهی فلزی می‌تواند باعث افزایش مقاومت قطعات فلزی در برابر زنگ زدگی و خوردگی شود، همچنین پیش گالوانیزاسیون می‌تواند به عنوان یک روش پوشش دهی مؤقت برای قطعات فلزی استفاده شود که در نهایت با روش گالوانیزاسیون نهایی پوشش داده می‌شوند.

  • روش گالوانیلینگ

روش گالوانیلینگ فرآیند گالوانیزه شدن و سپس آنیل شدن ورق سیاه و انواع دیگر مقاطع فولادی است. در واقع این روش به گونه‌ای است که با ایجاد یک روکش محافظی برای متریال زیرین ایجاد می‌شود و فولاد در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاومت بالایی پیدا می‌کند. در واقع فرآیند انجام این روش گالوانیله کردن نیز همانند روش گالوانیزه گرم است و هیچگونه اثر مخربی بر سطح فولاد ایجاد نمی‌کنند.

قیمت انواع ورق گالوانیزه

سخن پایانی

ما در این مقاله به ارائه ی اطلاعاتی درباره انواع ورق گالوانیزه پرداختیم و انواع این ورق‌ها را از نظر شکل، اندازه، نوع، ضخامت و جنس ورق بررسی نمودیم. اکنون شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت این محصولات به صفحه ی مربوط این محصول در سایت ما مراجعه کنید و سپس در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید با کارشناسان ما در مجموعه مهدفولاد تماس بگیرید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز ورق گالوانیزه

مشاهده قیمت