رده لوله مانیسمان چیست؟

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

رده لوله مانیسمان چیست

رده لوله مانیسمان چیست؟ یکی از اصطلاحات رایج در دنیای تولید لوله های صنعتی درزدار و بدون درز، رده می باشد. این کلمه برای تشخیص وزن و ضخامت انواع مختلف لوله به کار برده می شود. ما در این مقاله قصد داریم تا به ارائه ی اطلاعاتی درباره رده لوله مانیسمان و چستی آن بپردازیم. شما می توانید پس از مطالعه کامل این مقاله برای خرید لوله مانیسمان در رده های مختلف به صفحه ی مربوط به این محصول در سایت ما مراجعه کنید و به مشاهده لیست قیمت این محصولات بپردازید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان متخصص ما در مهدفولاد کیان تماس بگیرید.

رده لوله مانیسمان چیست و به چه معناست؟

رده لوله مانیسمان یک اصطلاح است که برای بیان ضخامت لوله مانیسمان به کار برده می شود. رده در واقع بیان کننده ی مقدار SCH لوله می باشد. این رده بر اساس استاندارد ASME B36.10 تعیین می شود. دلیل این رده بندی لوله آن است که از لوله های مانیسمان در کاربردهای حساس انتقال سیالات استفاده می شود. با توجه به اینکه سیالات موردنظر دارای ویژگی های مختلفی هستند، انتخاب لوله بر اساس کاربرد می تواند بسیار حائر اهمیت باشد.

به طور مثال برای کاربردهای که سیال موردنظر دارای فشار بالایی است باید از لوله هایی با ضخامت بالاتر و در نتیجه استحکام بالاتر استفاده کرد. مشخص کردن میزان این ضخامت و ویژگی های آن بر عهده ی رده لوله می باشد. تعیین ضخامت و ویژگی های لوله های مانیسمان در گذشته بر اساس جداول وزنی انجام می شد، اما سازمان ANSI برای اولین بار اقدام به تعیین رده برای این لوله ها کرد و از آن زمان تا کنون لوله های مانیسمان بر اساس رده های مختلف طبقه بندی می شوند.

توجه به این نکته ضروری است که هر چه ضخامت لوله مانیسمان بیشتر باشد، رده لوله نیز بیشتر می شود. همچنین با افزایش میزان ضخامت، قطر داخلی لوله کاهش می یابد، درحالی که قطر خارجی آن ثابت است. پرکاربردترین لوله های مانیسمان دارای رده های 40 یا 80 می باشند.

جدول رده لوله مانیسمان

آشنایی رده لوله مانیسمان

برای تعیین رده لوله مانیسمان باید قطر داخلی لوله را بر ضخامت دیواره آن تقسیم نمود، سپس رده ی لوله ی مانیسمان بر اساس جدول زیر تعیین می شود.

رده لوله

ضخامت / قطر

20

40-50

40

29-39
60

25-29

80

20-23

100

16-18
120

13-15

140

11-13

160

9-11

سخن پایانی

ما در این مقاله به ارائه ی اطلاعاتی پیرامون رده های مختلف لوله مانیسمان و ویژگی های آن ها پرداختیم و به سوال رده لوله مانیسمان چیست پاسخ دادیم. همانطور که می دانید رده لوله مانیسمان ویژگی برای بیان ضخامت این محصول است و می توان بر اساس رده های مختلف لوله مانیسمان به تعیین کاربرد آن ها پرداخت. ما در مجموعه مهدفولاد کیان به ارائه ی لوله مانیسمان در رده های مختلف با کیفیت استثنایی و قیمتی مقرون به صرفه می پردازیم و شما می توانید برای اطلاع از قیمت و خرید این محصول به صفحه مربوطه در سایت ما مراجعه کنید و نیز برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز لوله مانیسمان

مشاهده قیمت

سوالات متداول

چه عواملی بر قیمت لوله اثر گذار است؟

عواملی مانند ضخامت، ابعاد، ورن و جنس از مهم‌ترین موارد اثر گذار بر قیمت لوله هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مهد فولاد از به‌روزترین قیمت لوله اطلاع پیدا کنید.

چطور از کیفیت لوله‌ای که می‌خواهم بخرم، اطمینان پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت و خواندن مشخصات فنی و گواهی محصول یا مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره مهدفولاد از کیفیت لوله مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه می‌توان از وزن لوله مورد نیاز خود مطلع شد؟

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت مهدفولاد و استفاده از جدول محاسبه وزن، از حجم و وزن لوله مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید.