لوله مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده:

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

شاید شما هم تا کنون اسم لوله مانیسمان را شنیده باشید و با این سوال مواجه شده باشید که لوله مانیسمان چیست و یا کاربرد لوله مانیسمان در چه صنایع و مشاغلی است؟ ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با لوله مانیسمان و کاربرد آن آشنا کنیم. پس از آن می‌توانید در صورت نیاز به خرید این محصول با کارشناسان ما در شرکت مهدفولاد تماس بگیرید و پس از کسب مشاوره رایگان و راهنمایی‌های لازم، برای خرید لوله مانیسمان  از طریق سایت ما اقدام کنید. پس لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید!

لوله مانیسمان چیست؟

یکی از پرکابردترین و مهم‌ترین لوله‌هایی که در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود، لوله بدون درز یا لوله مانیسمان است. این لوله‌های بدون‌درز برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند که از جمله آن می‌توان به انتقال سیالات و نیز ذخیره آن‌ها اشاره کرد. لوله‌های مانیسمان بر اساس کاربرد، شیوه تولید و ساخت، جنس و چگونگی اتصالات در دسته‌های مختلفی جای می‌گیرند. این لوله‌ها به عنوان زیر دسته لوله‌های فولادی شناخته می‌شوند.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که لوله بدون‌درز یا لوله مانیسمان چیست و چرا به این نوع لوله‌ها بدون درز گفته می‌شود؟ به طور کلی لوله‌های صنعتی موجود در بازار به دو دسته بدون‌درز (Seamless) و درزدار (Welded pipe) تقسیم می‌شوند.

لوله‌های درزدار از ورق‌های فولادی که به شکل لوله فرم‌دهی شده و سپس جوشکاری بر روی آن‌ها انجام شده تشکیل شده‌اند. اما لوله‌های بدون‌درز اینگونه درز و جوشکاری‌ها را ندارند و سطحی کامل یکپارچه و بدون هرگونه درز و شکاف دارند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری پیرامون این نوع لوله‌ها کسب کنید.

تاریخچه لوله مانیسمان یا بدون درز

حالا که به سوال لوله مانیسمان چیست پاسخ دادیم، بهتر است بررسی کنیم که این لوله‌ها چه تاریخچه‌ای دارند و از چه زمانی وارد بازار آهن‌آلات جهانی شدند. در سال 1886 این لوله‌ها برای اولین بار و توسط دو برابر به نام های مکس و رینهارد مانیسمان ابداع و ساخته شدند.

پس از آن در سال‌های 1887 تا 1889 میلادی این دو برادر با شرکت‌های تجاری مختلفی از آلمان، لاندور، بوهمیا، ولز و ... همکاری نمودند و سپس در سال 1890 کارخانه خود را در شهر برلین راه‌اندازی کردند. برند شرکت آن‌ها به نام "مانیسمان" شناخته شد و پس از ورود این لوله‌ها به ایران نیز به همین نام معروف شدند.

کاربرد لوله مانیسمان چیست؟

ما در این مقاله بررسی کردیم که لوله مانیسمان چیست و از چه زمانی وارد صنعت جهانی شده است. اکنون قصد داریم تا به سراغ بررسی کاربرد لوله مانیسمان برویم. لوله مانیسمان با توجه به ساختار بدون‌درز و یکپارچگی در سطح آن از تنش و گسیختگی کمتری برخوردار است.

این لوله‌ها در کاربردهای مختلفی شامل موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • صنایع نفت و گاز

لوله مانیسمان در صنایع نفت و گاز به عنوان یک قطعه مهم و برای انتقال فشار بالا و گازها و مایعات خطرناک استفاده می‌شود. این لوله‌ها معمولاً برای انتقال گازهای طبیعی، نفت خام، گاز طبیعی مسی، مایعات نفتی، آب و بخار استفاده می‌شوند.
این لوله‌ها معمولاً برای انتقال مایعات و گازها در میادین نفتی، پالایشگاه‌ها، ایستگاه‌های تقسیم گاز، شبکه‌های انتقال گاز طبیعی و سیستم‌های توزیع استفاده می‌شوند.
استفاده از لوله‌های مانیسمان در صنایع نفت و گاز امکان انتقال ایمن و موثرتر مایعات و گازها را فراهم می‌کند. همچنین، استفاده از این لوله‌ها باعث کاهش احتمال نشت و خطرات مرتبط با آنها می‌شود.

لوله مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد؟

  • ساخت تجهیزات هیدرولیک

لوله‌های مانیسمان در صنعت تجهیزات هیدرولیک نیز کاربردهای مهمی دارند. این لوله‌ها عموماً در ساخت تجهیزات هیدرولیک، انتقال نیرو و جریان مایعات هیدرولیکی در سیستم‌های قدرت، سیستم‌های کنترل و اتوماسیون و سیستم‌های هیدرولیکی صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • دیگ‌های بخار

دیگ‌های بخار به عنوان تجهیزات حرارتی برای تولید بخار در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. لوله‌های مانیسمان نقشی حیاتی را در انتقال بخار در دیگ‌های بخار دارند. همچنین این لوله‌ها برای انتقال آب تغذیه، انتقال بخار اشباع و در سیستم‌های خنک کننده دیگ بخار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • صنایع دریایی

لوله‌های مانیسمان در صنایع دریایی کاربردهای گسترده‌ای دارند. این لوله‌ها برای انتقال مایعات، گازها و سیالات خطرناک در محیط دریایی استفاده می‌شوند. کاربرد لوله مانیسمان در صنایع دریایی شامل اکتشاف و تولید نفت و گاز، سیستم‌های خنک‌کننده و گرم‌کننده به منظور حفظ دما و کنترل حرارت در موتورها، سیستم‌های تهویه و سایر تجهیزات، سیستم‌های آب شیرین کننده، سیستم‌های تهیه آب و خدمات دریایی و سیستم‌های فاضلاب دریایی است.

  • ذخیره و انتقال هیدروژن

لوله‌های مانیسمان در ذخیره و انتقال هیدروژن که به عنوان یک منبع انرژی پاک و قابل تجدید استفاده می‌شود، کاربردهای مهمی دارند. با توجه به خصوصیات خاص هیدروژن به عنوان یک گاز سبک و قابل اشتعال، لوله‌های مانیسمان باید مشخصات و ویژگی‌های خاصی را داشته باشند تا بتوانند به طور امن و موثر هیدروژن را ذخیره و انتقال دهند.

خرید لوله مانیسمان

اگر قصد دارید تا به سراغ خرید لوله مانیسمان از یک شرکت و مجموعه معتبر بروید، بهتر است در ابتدا با مراجعه به لیست قیمت لوله مانیسمان در سایت مهدفولاد از قیمت دقیق این محصول در رده‌های مختلف مطلع شده و سپس با کارشناسان و متخصصان ما تماس گرفته و پس از کسب مشاوره رایگان و راهنمایی‌های لازم برای خرید این محصول اقدام کنید.

محصولات مرتبط:

قیمت روز لوله مانیسمان

مشاهده قیمت
سوالات متداول

چه عواملی بر قیمت لوله اثر گذار است؟

عواملی مانند ضخامت، ابعاد، ورن و جنس از مهم‌ترین موارد اثر گذار بر قیمت لوله هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مهد فولاد از به‌روزترین قیمت لوله اطلاع پیدا کنید.

چطور از کیفیت لوله‌ای که می‌خواهم بخرم، اطمینان پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت و خواندن مشخصات فنی و گواهی محصول یا مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره مهدفولاد از کیفیت لوله مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه می‌توان از وزن لوله مورد نیاز خود مطلع شد؟

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت مهدفولاد و استفاده از جدول محاسبه وزن، از حجم و وزن لوله مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید.